Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پژوهشگر فضاي مجازي با اشاره به اينکه مردم ما از وجود فضاي مجازي رها شده، بي‌قانون و بي‌ضابطه رنج مي‌برند، به تشريح وضعيت کشورهاي مختلف جهان در "فيلترينگ" فضاي مجازي پرداخت. سيد عليرضا آل‌داود در گفتگو با باشگاه خبرنگاران پويا با تاکيد بر اينکه طبق نص صريح بيانات رهبر انقلاب کسي در کشور به دنبال بستن فضاي مجازي نيست و ايشان اين کار را بي‌عقلي توصيف کردند، اظهار کرد: رهبر حکيم انقلاب اسلامي در ديدار با معلمان و فرهنگيان در سال 95 پاسخ تمام شبهات و تهمت‌ها در خصوص فضاي مجازي که به انقلاب و جريان مومن انقلابي زده مي‌شود را صريح دادند و تکرار اين تهمت ها دور از انصاف است و از آن بوي بازيهاي جناحي سياسي مي‌آيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با تاکيد بر اينکه بحث فيلترينگ در کشور ما ابتدا توسط ضد انقلاب و دشمنان انقلاب اسلامي که منافعشان را در خطر مي‌ديدند به چالش کشيده شد و امروز نيز برخي از آن استفاده جناحي مي‌کنند، تصريح کرد: با کمي تحقيق و پژوهش بر روي کشورهايي که متولي اينترنت در دنيا هستند در مي‌يابيم که مقام نخست پالايش و جلوگيري از دسترسي مردم به محتواي مخالف با هنجارها، ارزشها، فرهنگ و اصول اساسي هويتي‌شان همين کشور‌ها هستند و مباحث شعاري مانند آزادي بيان، آزادي اطلاعات و حقوق بشر يک فريب استراتژيک براي نيل به اهداف استعماري آنهاست.
آل‌داود به اشاره به اينکه حتي در مباني مطرح شده براي حقوق بشر و آزادي بيان که غربي‌ها آن را تدوين کرده‌اند مباحثي مانند رسانه و اينترنت داراي استثنائاتي است، متذکر شد: ‫تفسير شماره 12 از ماده 19 اعلاميه جهاني حقوق بشر ارائه شده توسط سازمان ملل متحد نيز به صراحت استثنائاتي را براي اينترنت و رسانه‌ها با دو نکته حفظ‫ ضرورت رعايت معيارهاي يک جامعه مردم سالار با تعيين دقيق محدوديت‌ها در نظر گرفته است.
اين مدرس سواد رسانه‌اي به استثنائات اين ماده اشاره کرد و افزود: حريم خصوصي، اخلاق عمومي، محتواي مخرب شخصيت کودکان و جرايم بين‌المللي از استثنائات اصل مذکور در زمينه حقوق بشر است که در تمام دنيا رعايت مي‌شود و اينکه برخي در داخل کشورمان در اين زمينه، کاتوليک‌تر از پاپ شده‌اند و سعي مي‌کنند با بهانه‌ها و ادعاهايي نظير حقوق شهروندي، چشمان خود را بر روي حقايق ببندند، جاي تعجب دارد.
آل داود با تاکيد بر اينکه اگر بخواهيم از فرصت‌هاي بي‌نظير فضاي مجازي استفاده کنيم نياز به راه‌اندازي يک شبکه پيشرفته به نام شبکه ملي اطلاعات داريم، يادآور شد: کشور کره جنوبي مثال خوبي براي اين موضوع است که توانسته با راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات خود در 20 سال گذشته به پيشرفت‌هاي چشمگيري برسد و از فرصتهاي اين فضا استفاده کرده و تهديداتش را به حداقل برساند.
وي با اشاره به اينکه حتي امريکا که صاحب و کنترل‌کننده اينترنت است، شبکه زير‌ساخت ملي خود را دارد، اظهار کرد: کشور امريکا در سال 1991 شبکه زير‌ساخت ملي اطلاعاتش را راه‌اندازي کرده که به طرح ال‌گور هم مشهور است.
اين مدرس سواد رسانه با اشاره به قوانين مربوط به پالايش و مسدود‌سازي در امريکا اشاره کرد و افزود: قانون ‫ Children’s Internet Protection Act يا CIPA در ايالات متحده ‫به موظف کردن همه مدارس و کتابخانه‌هاي عمومي به بستن و يا ‫فيلتر کردن سايتهاي با تصاوير مستهجن و ‫و نصب نرم‌افزارهاي فيلترکننده روي همه کامپيوترها اشاره مي‌کند و اين در حاليست که اين کشور زير‌ساخت ارتباطي بومي مطابق با فرهنگ خودش را در اختيار دارد و به‌صورت فيلترينگ نرم و حبابي در حوزه فضاي مجازش‌اش عمل مي‌کند؛ قانون دوم تاکيد دارد ‫ Children’s Online Privacy‫ Protection Act (COPPAمتصديان صفحات اينترنتي از قرار دادن اطلاعات مربوط به کودکان زير 13 سال بر ‫روي اينترنت يا استفاده از اين قبيل اطلاعات بدون داشتن مجوز از پدر و مادر آنها منع شده‌اند.
وي تصريح کرد: حال در کشور ما دولت به محيط رمز تلگرام و شبکه‌هاي اجتماعي براي پالايش محتوا دسترسي ندارد و مدير تلگرام نيز صراحتا گفته است که طبق قوانين کشور انگلستان اين پيام‌رسان را اداره مي‌کند و قوانين کشور ما را به رسميت نمي‌شناسد!
اين مدرس سواد رسانه‌اي به شرايط فيلترينگ در ديگر کشورها اشاره کرد و افزود: فيلترينگ نرم و حبابي در امريکا، ديواره آتش چين، ديواره آتش ضد خرگوش استراليا، سازمان ديده‌بان اينترنت در انگلستان و استفاده از فناوري BT توسط اين کشور براي فيلترينگ، قانون اينترنت ايمن ترکيه از جمله اقدامات کشورهاي ديگر در زمينه فيلترينگ است و اين در حالي است که اين کشورها همه داراي زير‌ساخت امن، پاک و سريع ارتباطي به نام شبکه ملي اطلاعات ويژه خود هستند.
آل داود با اشاره به اينکه ‫کميسيون قانون حفاظت از کودکان برخط سال 2000 در اروپا راهکار‌هاي موثري براي حفظ سلامت فضاي مجازي اتخاذ کرده که در آن به پالايش و فيلترينگ نيز اشاره شده است، اظهار داشت: ‫افزايش آگاهي عمومي توسط دولت و بخش خصوصي، ‫توانمند‌سازي مصرف‌کننده و بزرگسالان مسئول، ‫پالايش ومسدودسازي، ‫اعمال قانون، سياستهاي استفاده قابل قبول و موافقت نامه‌هاي خانوادگي، توسعه نظام‌هاي برچسب‌گذاري و رده‌بندي سني و شناسايي محتوا و ‫خود مقررات‌گذاري فراهم‌کنندگان خدمات اينترنت از جمله اين راهکارهاست که متاسفانه در 5 سال اخير کمترين دلسوزي نسبت به حفظ سلامت فضاي مجازي ديده نشد و با اين فضا سياسي و جناحي برخورد شده است.
اين پژوهشگر فضاي مجازي با اشاره به اينکه برخي تمام فضاي مجازي را فقط تلگرام و چند شبکه اجتماعي مي‌دانند، تصريح کرد: فضاي مجازي مملو از فرصت‌ها، سرويس‌ها و خدمات است و اينکه برخي اين فضا را محدود به چند پيام‌رسان و شبکه اجتماعي که در قالب قوانين کشور ما فعاليت نمي‌کنند، معنا مي‌کنند، جاي تعجب دارد که نشان از وجود مشاوران کم‌سواد يا داراي نيت‌هاي خاص در کنار آنها است.
وي ادامه داد: پيام‌رسان‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي با دسترسي‌هايي که بر روي تلفن همراه هوشمند افراد ايجاد مي‌کنند، يک کپي از تمام اطلاعات را بر روي سرورهايشان ذخيره‌سازي کرده و اينکه اين دسترسي‌ها به‌صورت دستي قابل لغو يا قابل اجازه باشد تاثيري در سرقت اطلاعات مردم ندارد.
آل داود افزود: BIG DATA هايي که از کشور ما توسط اين پيام رسان‌ها سرقت مي‌شود طبق اسناد معتبر بين‌المللي توسط سرويس‌هاي اطلاعاتي تجزيه و تحليل شده و حتي برخي کشورها نظير عربستان و رژيم صهيونستي مشتري اين داده‌ها بخصوص داده‌هاي بزرگ جمع‌آوري شده از ايران هستند.
پژوهشگر فضاي مجازي ادامه داد: 10 برابر شدن قيمت تلگرام طي يکي ـ دو سال و قيمت‌گذاري آن تا 5 ميليارددلار تنها به دليل حضور 85 درصدي ايرانيان در اين پيام‌رسان است که همين موضوع قيمت اطلاعات جمع‌آوري شده از مردم ما را در تلگرام و و ولع دسترسي به آن توسط سازمان‌هاي اطلاعاتي غربي و دشمنان انقلاب اسلامي را مشخص مي‌کند.
آل‌داود با اشاره به مصاحبه مدير تلگرام و سکني گزيدن اين فرد در يکي از کشور‌هاي عربي حوزه خليج فارس تصريح کرد: همزمان با زمزمه شايعه بسته شدن اين اپليکيشن پيام‌رسان، سازمان‌هاي اطلاعاتي غربي پاول دورف را به يک کشور نزديک به ايران منتقل کردند تا شرايط براي ارتباط و هماهنگي جريان نفوذ با اين شخص تسهيل شود و حملات هدفمند و سازمان‌يافته‌اي بر ضد کشورمان در حوزه رسانه و فضاي مجازي آغاز شود.
وي افزود: پيش از فتنه 88 و در حين آن نيز سرويس‌هاي اطلاعاتي امريکا و رژيم صهيونيستي، جک دورسي مدير توئيتر را براي براندازي توسط اين ميکروبلاگ و پشتيباني ميداني با کمک منافقين به بغداد منتقل کرده بودند.
اين مدرس سواد رسانه‌اي با تاکيد بر اينکه مخابره رمز پيام‌رسان‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي غربي در کشور ما يک فضاي استعماري را در کشور به وجود آورده است، اظهار کرد: اينکه اين پيام‌رسان‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي با قوانين کشورهاي خودشان در کشور ما فعاليت مي‌کنند باعث وهن جمهوري اسلامي است که همين موضوع کاپيتولاسيون را در کشور ما بوجود آورده است و بيشترين ضرر آن هم به مردم، جامعه و هويت ايراني اسلامي ما وارد مي‌شود.
آل‌داود اضافه کرد: هيچ گروهي در کشور نبايد مردم را قرباني مطامع جناحي، سياسي و حزبي‌اش در حوزه فضاي مجازي کند و به نظر مي‌رسد با توجه به تهديدات و آسيبهاي بسيار پيام‌رسانها و شبکه‌هاي اجتماعي غربي در کشور ما، نياز به يک حرکت انقلابي و مردمي براي ساماندهي اين فضا هستيم.
اين مدرس سواد رسانه‌اي متذکر شد: مسلط ساختن کفار به خصوص يهود و نصاري طبق آيات قران بر مسلمين به‌شدت نهي شده و قاعده "نفي سبيل" به اين موضوع اشاره دارد و حال سؤال اينجاست چرا برخي در کشور دنبال ايجاد اين تسلط توسط فضاي مجازي هستند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۱۶۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه یازدهمین همایش سراسری مسؤولان جوامع فرهنگی قرآنی عصر که امروز در سالن غدیر مجتمع یاوران مهدی شهر مقدس قم با معرفی و تقدیر از نفرات برتر پویش ستاره‌های زمین برگزار شد.

در بخش همایش ستاره‌های زمین و فضای مجازی آقای نصری از استان کرمان، در بخش ستاره ساز و فضای مجازی آقای میراحمدی از استان چهارمحال‌وبختیاری با کشف ۶۰۰ مربی ستاره ساز و در بخش سرکشی از جلسات خانگی آقای قادری از استان یزد حائز رتبه برتر شدند.

همچنین در شاخص میز معرفی پویش ستاره‌های زمین و سرکشی از جلسات خانگی آقای جهان‌آرا از استان همدان، در شاخص تبلیغات محیطی حجت‌الاسلام دهقان‌دار از استان البرز و در شاخص برگزاری نمایشگاه ستاره‌های زمین آقای روزبه از استان فارس رتبه‌های برتر را کسب کردند.

کد خبر 6089236 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند
  • خیزش دانشجویی در کشورهای مختلف جهان برای حمایت از فلسطین
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود