Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - هر کسي دلش مي‌خواهد تيزهوش‌ترين فرد روي زمين باشد، از بس که همه از مزاياي تيزهوشي دهان‌شان آب مي‌افتد!
به گزارش گروه فضاي مجازيخبرگزاري ميزان، هر کسي دلش مي‌خواهد تيزهوش‌ترين فرد روي زمين باشد، از بس که همه از مزاياي تيزهوشي دهان‌شان آب مي‌افتد! کساني که از بهره‌هوشي بالاتري برخوردارند، در زمينه‌هاي تحصيلي و شغلي سريع‌تر پيشرفت مي‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتي مطالعات نشان داده، ‌تيزهوش‌ها طولاني‌تر عمر مي‌کنند و سالم‌تر مي‌مانند، ولي دقيقا معلوم نيست چرا.
جالب است بدانيد، نتايج پژوهشي جديد از روي ديگر اين سکه پرده برداشته است. در اين پژوهش، اعضاي انجمن جهاني تيزهوشان (مِنسا) هدف بررسي قرار گرفتند. گفتني است تنها کساني که از بهره‌‌هوشي 132 يا بالاتر برخوردار باشند، به عضويت اين انجمن درخواهند آمد (ميانگين بهره‌هوشي عموم مردم 100 است). در بررسي انجام‌شده روي اعضاي تيزهوش مِنسا مشاهده شد که اين افراد بيشتر از سايرين در معرض ابتلا به اختلالات رواني و فيزيولوژيک قرار دارند.
در پژوهش فوق، اعضاي مِنسا از لحاظ ابتلا به اختلالات خلقي، اختلالات اضطراب، اختلال کم‌توجهي ـ‌ بيش‌فعالي و اوتيسم و همچنين ابتلا به آلرژي‌هاي محيطي، آسم و اختلالات خودايمني بررسي شدند. اين بررسي از طريق ارسال پرسش‌نامه صورت گرفت و نشان داد، اعضاي مِنسا بويژه درمورد ميزان ابتلا به اختلالات خلقي و اختلالات اضطراب با عموم مردم تفاوت دارند. 26/7 درصد شرکت‌کنندگان در اين پژوهش گزارش کردند که مبتلا به اختلالات خلقي تشخيص داده شده‌اند و 20 درصد نيز از ابتلا به اختلالات اضطراب خبر دادند،‌ حال آن که ميانگين ابتلاي مردم عادي به اختلالات مذکور حدود 10 درصد اندازه‌گيري شده است. شايد اين تفاوت چند درصدي را چندان جدي نگيريد، اما همين مقدار تفاوت به لحاظ آماري بسيار حائزاهميت است و در مورد ساير اختلالات نيز بر روابط معني‌دار دلالت دارد. ناگفته نماند که شيوع آلرژي‌هاي محيطي در ميان اين افراد حدود سه‌برابر مردم عادي گزارش شد.
پژوهشگران در تحليل اين يافته‌ها بيان داشتند، تيزهوشي بالا با بيش‌تهييج‌پذيري رواني و فيزيولوژيک در ارتباط است. بيش‌تهييج‌پذيري رواني به تمايل افراطي به نشخوار فکري و نگراني اشاره دارد و بيش‌تهييج‌پذيري فيزيولوژيک از واکنش شديد بدن نسبت به استرس ناشي مي‌شود. اين دو نوع بيش‌تهييج‌پذيري در افراد تيزهوش طي کنش متقابل در چرخه‌اي معيوب به اختلالات عملکردي مي‌انجامد. براي مثال، افراد تيزهوش تمايل عجيبي به تحليل افراطيِ خصوصا بازخوردهاي منفي از خود نشان مي‌دهند و مثلا اگر از مافوق‌شان انتقادي بشنوند، اين انتقاد را به حدي پيش‌ خودشان تجزيه‌وتحليل مي‌کنند که موجب تحريک واکنش‌هاي استرسي و اضطراب‌گونه در بدن مي‌شود. البته، بايد توجه داشت، اگر اختلالي در جمعيت بررسي‌شده شايع‌تر از مردم عادي است، به اين معني نيست که چنين اختلالاتي به‌علت تيزهوشي بالا به وجود ‌مي‌آيد. کساني که عضو مِنسا ‌مي‌شوند، نه تنها از لحاظ بهره‌هوشي بلکه از لحاظ ويژگي‌هاي ديگر نيز با عموم مردم تفاوت دارند. بيشتر اين افراد به‌علت اشتغالات فکري از ورزش‌هاي جسمي و تعاملات اجتماعي که هردو روي سلامت جسمي و رواني مؤثرند، غافل مي‌مانند. بعلاوه، نقش عوامل ژنتيک را نيز نبايد از نظر دور داشت، زيرا مطالعات نشان داده، بخشي از ارتباط بين تيزهوشي و طول عمر از عوامل ژنتيک تأثير مي‌پذيرد، اما چنانچه در ادامه پژوهش فوق ثابت شود، بيش‌تهييج‌پذيري رواني و فيزيولوژيک از عوارض بعضا اجتناب‌ناپذير تيزهوشي بالاست، پژوهشگران به‌دنبال راهکارهاي مداخله‌اي حل اين مشکل خواهند بود.
منبع: جام جم آنلاين
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۱۸۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری‌ها مردم را در پروژه‌های مربوط به شهر مشارکت دهند

ایسنا/سیستان و بلوچستان استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اقتصاد دیجیتال یکی از مهم‌ترین عوامل در پیشرفت و توسعه استان است که در این راستا تاکنون ۵ هزار نفر آموزش دیده اند اما این رقم کافی نیست و باید افراد بیشتری برای کار در این حوزه تربیت شوند.

محمد کرمی شامگاه چهارشنبه در نشست شورای اداری منطقه سیستان که در دانشگاه زابل برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم همچنین تبریک روز کارگر اظهار کرد: مقام و منزلت دو قشر معلم و کارگر در اسلام بی‌نظیر است و ائمه اطهار نیز احادیثی در باب اهمیت نقش این دو قشر به یادگار گذاشته‌اند.

وی افزود: رشته‌های دانشگاهی باید متناسب با شغل و علاقه افراد باشد چرا که باید با استفاده از نیروهای متخصص و بومی بتوانیم آینده سیستان و بلوچستان را بسازیم.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: دانشگاه باید به صورت مداوم دنبال نوآوری باشد که البته این امر جزو رسالت‌های اصلی دانشگاه‌ها به شمار می‌آید.

وی افزود: بازار کار نیازمند افراد توانمند و مهارت دیده است لذا دانشجویان و دانش آموزان باید به دنبال مهارت آموزی باشند چرا که جوانان ما باید از هم اکنون وارد بازار کار شوند.

کرمی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی باید با کسب پشتیبانی علمی به صورت مداوم با دانشگاه ها و شرکت‌های دانش بنیان ارتباط داشته باشند.

وی ادامه داد: راه‌اندازی کریدور ارتباطی با توجه به موقعیت جغرافیایی استان از مزیت‌های سیستان و بلوچستان نسبت به سایر مناطق است که باید از ظرفیت های موجود برای توسعه تجارت و افزایش صادرات بهره‌گیری کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا پروژه راه آهن زاهدان - چابهار به سرعت بهره‌برداری شود چرا که راه آهن می‌تواند موجب ایجاد تحول در منطقه گردد.

کرمی خاطرنشان کرد: شهرداری ها باید مردم را در پروژه های مربوط به شهر مشارکت دهند چراکه این مردم دارای  قدرت عظیمی هستند که می‌توانند موجب ایجاد تحول در جامعه شوند.

وی تاکید کرد: وظیفه دستگاه اجرایی تسهیل روند سرمایه‌گذاری است لذا نباید هیچ مانعی برای دادن مجوز به سرمایه‌گذاران وجود داشته باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اولویت اول مجلس دوازدهم رفع مشکلات معیشتی مردم باشد
  • باید افراد اصلح را به مردم معرفی کنیم
  • شهرداری‌ها مردم را در پروژه‌های مربوط به شهر مشارکت دهند
  • پایان کار خطیر در استقلال؛ 50 میلیارد تومان دردسر آفرین شد!
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟
  • تونل‌های بمب‌گذاری شده و کمین‌های پیشرفته؛ دردسر جدید نظامیان اسرائیلی+ فیلم
  • عکس جنجالی از یک مراسم که برای بهروز افخمی دردسر شد!
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند