Web Analytics Made Easy - Statcounter

صنعت نساجی یکی از ارکان اصلی تولید پوشاک هر کشوری است و به تبع ایران از این قاعده مستثنی نیست اما امروز این صنعت با مشکلات عمده‌ای مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، نزدیک به 90 سال قبل راه‌اندازی کارخانجات نساجی در اصفهان، این شهر را به یکی از قطب‌های این صنعت در منطقه تبدیل کرد تا آنجا که به آن لقب "منچستر شرق" دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن روزگار کارخانجات بافندگی یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی مردم اصفهان به شمار می‌رفت و در کمتر از دو دهه نزدیک به 10 کارخانه بزرگ نساجی در این شهر راه‌اندازی شد.

برخی از این کارخانجات که در دهه 40 و 50 توسعه گسترده‌ای یافته بودند و روز به روز به اوج می‌رسیدند و امتیازهای متعددی از تولید این سرزمین را به خود اختصاص می‌دادند، به دلیل واردات بی‌رویه اجناس ارزان قیمت خارجی، عدم عاقبت اندیشی و به روز نشدن تکنولوژی، چرخ‌های از رده خارج شده و سوء مدیریت‌ها در بخش‌های فنی اکنون به ساختمان‌های مخروبه‌ای تبدیل شده‌اند و برخی از آنها لنگ لنگان طی مسیر می‌کنند.

صنعت نساجی، صنعتی سودآور و استراتژیک در استان اصفهان به‌شمار می‏‌رود امروزه واردات بی‌رویه، رکود، مالیات بر ارزش افزوده، بالا بودن نرخ سود تسهیلات، جرائم بانکی تار و پود نساجی اصفهان را درهم تنیده و نفس کارخانه‌های آن به شماره افتاده است.

بی‌رونقی نساجی با رشد قاچاق

رئیس هیئت مدیره انجمن نساجی استان اصفهان گفت: قاچاق مسئله اساسی و اصلی بی‌رونقی صنعت نساجی است و به جای مقابله با قاچاقچیان باید زمینه قاچاق را برطرف کرد.

حبیب‌الله شاه‌کرمی واقعی ساختن نرخ ارز را عامل موثر کاهش قاچاق پوشاک در کشور برشمرد و اظهار داشت: با پایین بودن نرخ ارز قاچاق کالا برای قاچاقچیان بسیار به صرفه است.

وی افزود: صنعت نساجی برای بقا باید حداقل 30 درصد تولیدات را صادر کنند، اما صادرات به بازاریابی و مطالعه بازار نیاز دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن نساجی استان اصفهان با انتقاد از عملکرد ضعیف رایزنان بازرگانی ایران در سایر کشورها، بیان کرد: واحدهای نساجی به تنهایی نمی‌توانند به بازاریابی محصولات خود در کشورهای هدف بپردازند و رایزنان بازرگانی باید در این زمینه نقش موثری را ایفا کنند.

وی با اشاره به تجربه رایزنان بازرگانی چین در کشورهای مختلف گفت: این رایزنان با همکاری شرکت‌های بازاریابی هر کشور اقدام به بازاریابی محصولات چینی کرده و بستر را برای حضور تولیدات چینی در آن کشورها فراهم می‌کنند.

شاه‌کرمی با بیان اینکه درصد بالای اشتغالزایی در صنعت نساجی کشور بر عهده اصفهان قرار دارد، اظهار داشت: فشارهای اقتصادی سال‌های گذشته سبب شد نتوانیم صادرات مناسبی داشته باشیم و افزایش صادرات نساجی، در کشور در گرو مجهز شدن این صنعت به تکنولوژی‌های نوین است.

تولید 90 درصد باند و گاز کشور در اصفهان

وی با اشاره به ظرفیت بالای صنعت نساجی در اصفهان، افزود: از مجموع 8 هزار واحد صنعتی موجود در اصفهان 2 هزار و 200 واحد آن به صنعت نساجی اختصاص دارد.

رئیس هیئت مدیره شرکت‌های نساجی اصفهان پیرامون اینکه درصد بالایی از تولیدات صنایع نساجی کشور به اصفهان تعلق دارد، بیان کرد: 75 درصد فرش، 65 درصد پاچه و 90 درصد باند و گاز کشور در اصفهان تولید می‌شود و در مجموع 50 درصد تولید الیاف مصنوعی صنعت نساجی در اختیار اصفهان است.

وی با بیان اینکه صنعت فولاد و نساجی، اصفهان را به قطب صنعتی کشور تبدیل کرده است، گفت: فشارهای اقتصادی سال‌های گذشته و اعمال تحریم‌ها سبب شد نتوانیم صادرات مناسبی داشته باشیم.

رکود 70 درصدی صنعت نساجی اصفهان را تهدید می‌کند

دبیر انجمن کارفرمایان نساجی اصفهان با بیان اینکه وعده‌های بسیاری برای بهبود وضعیت صنعت نساجی داده شد، اما متأسفانه هیچ‌کدام از این قول‌ها اجرایی نشد، گفت: رکود 70 درصدی صنعت نساجی اصفهان را تهدید می‌کند.

فعالیت واحدهای نساجی اصفهان کمتر از 50 درصد ظرفیت

دبیر انجمن صنایع نساجی استان اصفهان با بیان اینکه از 8 هزار واحد صنعتی دارای پروانه استان 2 هزار و 300 واحد به صنعت نساجی اختصاص دارد و در کنار 6 هزار و 145 واحد کارگاهی کوچک 107 هزار اشتغال در اصفهان ایجاد کرده است، گفت: در شرایط کنونی اغلب این واحدها زیر 50 درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند.

مظفر چلمقانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان اظهار داشت: انجمن صنایع نساجی قدیمی‌ترین و معتبرترین تشکل صنفی است و سابقه 20 ساله دارد. صنعت نساجی کشور پشتوانه 20 دانشگاه و 14 هزار نیروی تحصیلکرده در این رشته است.

صرف تنها 5 درصد هزینه سرمایه‌گذاری صنعتی در بخش نساجی

وی با بیان اینکه صنعت نساجی یکی از 7 صنعت استراتژیک کشور است که تنها 5 درصد هزینه سرمایه‌گذاری صنعتی در این بخش صرف می‌شود، افزود: صنعت نساجی 12 درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است و این صنعت از نظر اشتغال‌زایی در رده برترین صنایع قرار داشته و کمتر صنعتی نظیر نساجی ایجاد اشتغال می‌کند.

دبیر انجمن صنایع نساجی استان اصفهان بیان کرد: از 8 هزار واحد صنعتی موجود در استان اصفهان، حدود 2 هزار و 300 واحد شناسنامه‌دار و 6 هزار واحد کارگاهی کوچک نساجی بدون شناسنامه در استان مشغول فعالیت هستند که 100 هزار نیروی انسانی را به کار گرفته‌اند، در مجموع 130 هزار نفر در صنعت نساجی استان مشغول به کار هستند که با احتساب خانواده آنها 500 هزار نفر از طریق این صنعت ارتزاق می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز این صنف با انواع و اقسام مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند و با وجودی که جلسات متعددی با سران اقتصادی کشور و استان درباره رفع این مشکلات مطرح کردیم، اما هنوز بر سرجای خود مانده است.

سایه رکود همچنان بر سر نساجی اصفهان

چلمقانی با تأکید بر اینکه استان اصفهان قطب صنعت نساجی کشور است، گفت: متأسفانه رکودی بی‌سابقه بر صنعت نساجی اصفهان سایه افکنده که سبب تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های بزرگ شده و اکنون درصد بالایی از کارخانه‌ها و کارگاه‌های نساجی استان بازار خود را از دست داده‌اند.

وی با انتقاد از اینکه وعده‌های بسیاری برای بهبود وضعیت صنعت نساجی داده شد، اما متأسفانه هیچ‌کدام از این قول‌ها اجرایی نشده است، اظهار داشت: رکود همچنان گریبان‌گیر نساجی استان اصفهان است، نه تنها رکود بلکه کمبود مواداولیه، کمبود نقدینگی، بالا بودن نرخ بهره بانکی و افزایش مالیات کمر صنایع نساجی را خم کرده است.

دبیر انجمن صنایع نساجی استان اصفهان افزود: در سراسر دنیا زمانی که صنعتی با رکود روبه‌رو است تمام متولیان و متصدیان صنعتی با همکاری یکدیگر به یاری صنعت دچار رکود می‌شوند، بانک‌ها در اعطای تسهیلات به این صنایع همکاری بیشتری می‌کنند و حتی قوانین را در راستای حمایت از صنایع با تغییراتی اجرایی می‌سازند، اما متأسفانه در کشور ما بسیاری از این مسائل رعایت نمی‌شود.

وی واردات بی‌رویه انواع محصولات تولیدی نساجی از دیگر کشورها را در حال حاضر عمده‌ترین مشکلات موجود در این بخش برشمرد و بیان کرد: ورود محصولات ساخته شده در خارج همچون پارچه، پوشاک از ترکیه، تایوان، هند و چین به صورت قاچاق سبب ایجاد مشکلات بسیاری در این صنعت شده و قاچاق کمر کارخانه‌ها را شکسته است.

تنیده شدن تار و پود نساجی اصفهان با تداوم واردات منسوجات خارجی

چلمقانی پیرامون اینکه کارخانجات نساجی استان اصفهان به دلیل شرایط اقتصادی کنونی و واردات کالاهای بی‌کیفیت کشورهای بیگانه با ظرفیت زیر50  درصد فعالیت می‌کنند، گفت: برخی از افراد با استفاده از رانت، اقدام به واردات بی‌رویه منسوجات کرده‌اند که این امر نه تنها سبب خمیدگی کمر کارخانه‌ها نساجی استان شده، بلکه با افزایش و تداوم واردات منسوجات خارجی تار و پود نساجی اصفهان در آینده رشته خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه جلوگیری از ورود پوشاک به اصفهان در رونق دوباره صنعت نساجی استان اصفهان نقش به‌سزایی دارد، اظهار داشت: فعالان صنعت نساجی اصفهان انتظار دارند مسئولان با جلوگیری از واردات و قاچاق بی‌رویه کالاهای نساجی به صنعت نساجی کمک کنند تا این صنعت به موقعیت و جایگاه گذشته خود برسند.

آشفتگی بازار منسوجات در داخل با واردات نخ و پارچه

دبیر انجمن صنایع نساجی استان اصفهان افزود: با وجود تأمین بخشی از نیاز واحدهای تولیدی با مواداولیه داخلی هنوز 70 درصد از مواداولیه با واردات تأمین می‌شود، علاوه بر واردات مواداولیه خارجی به کشور، محصولات نساجی مانند نخ و پارچه نیز با واردات از دیگر کشورها وضعیت فعلی بازار منسوجات در داخل را آشفته کرده است.

وی کشورهای چین، ترکیه، پاکستان و کره را از عمده کشورهای وارد کننده محصولات نساجی به کشور خواند و بیان کرد: در میان کشورهای واردکننده محصولات نساجی، چین رتبه نخست میزان واردات به کشور را به خود اختصاص داده، اما محصولات چینی در مقایسه با منسوجات داخلی با وجود پایین بودن قیمت، کیفیت قابل رقابتی با تولیدات داخلی ندارند.

چلمقانی پیرامون اینکه قیمت بالای انرژی و مواداولیه مورد نیاز واحدهای نساجی در داخل سبب افزایش قیمت تمام شده محصولات داخلی شده است، گفت: واحدهای تولیدی داخلی با مدنظر قرار دادن کیفیت بالا در تولیدات خود در مقایسه با اجناس وارداتی، بازار فروش محصولات در داخل را در مقایسه با تولیدات بی‌کیفیت خارجی از دست داده‌اند.

وی اظهار داشت: حذف تعرفه گمرکی انواع مواداولیه و قطعات نساجی یکی از راه‌های رونق این صنعت است، با ورود موادخام و اولیه و همچنین حمایت از تولید داخل می‌توان چرخ‌های صنعت نساجی کشور را به چرخش درآورد.

دبیر انجمن صنایع نساجی استان اصفهان افزود: امروز صنعت نساجی در استان به دلیل مالیات‌های گزاف و مشکلات بانکی با اداره دارایی و بانک‌ها دست و پنجه نرم می‌کند.

ضربه مهلک مالیات بر ارزش‌افزوده بیشتر از قاچاق به صنعت نساجی

وی با تأکید بر اینکه مالیات بر ارزش‌افزوده بیشتر از قاچاق به صنعت نساجی ضربه‌زده است، گفت: در این شرایط ما در زمان رونق تولید هم در رکود بودیم و در حال حاضر انبارهای کارخانه‌ها پر از محصولات است.

چلمقانی اظهار داشت: اکنون صنایع نساجی با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما همچنان شاهد سخت‌گیری‌های فراوانی در این بخش هستیم، مشکلات مالیاتی همچنان پابرجاست و بانک‌ها نیز همکاری لازم ندارند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی وضعیت نساجی استان اصفهان مناسب نیست، افزود: بنگاه‌های دارایی و بانک‌ها هر روز مشکلی را برای این صنعتگران ایجاد می‌کنند.

دبیر انجمن صنایع نساجی استان اصفهان بیان کرد: مسئولان و افرادی که با این هنر ارتزاق می‌کنند باید برای رونق بخشیدن به آن تلاش بیشتری کنند، مسائل مالیاتی صنعتگران نساجی استان باید حل و فصل شود، صنعت نساجی نیازمند حمایت جدی مسئولان است، چنانچه به این مسئله توجه شود، خدمت بزرگی به تولید داخلی خواهد شد.

فلج شدن صنایع نساجی با واردات بی‌رویه منسوجات به ایران و نبود حمایت دولت

رئیس مجمع نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: نبود حمایت و واردات بی‌رویه پارچه‌ها و محصولات بی‌کیفیت وابسته به نساجی بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی اصفهان را با ورشکستگی و تعطیلی روبه‌رو کرده است.

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به سابقه بیش از هزار ساله صنعت نساجی در کشور و استان اصفهان، اظهار داشت: صنعت نساجی کشور برای جلوگیری از رکود و تعطیلی نیازمند حمایت جدی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی قاچاق گسترده پارچه از مرزهای کشور را مهم‌ترین معضل صنعت نساجی برشمرد و افزود: واردات غیرقانونی از این مبادی چرخ تولید بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی نساجی را خوابانده و منجر به تعدیل و بیکاری بیش از هزاران کارگر شده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اشباع بازار کشور با محصولات قاچاق، بیان کرد: تولیدات داخلی با وجود کیفیت بالای محصولات خریداری ندارد و فروشندگانی که بیشتر اجناس مغازه آنها را کالاهای قاچاق پرکرده به دلیل کسب سودهای بیشتر کمتر به محصولات نساجی کشور گرایش دارند.

وی بیان کرد: به‌رغم توصیه مقام معظم رهبری، هر ثانیه شاهد افزایش واردات بی‌رویه کالاهای تولیدی در ایران هستیم که تداوم این شرایط بدون شک به بیکاری حجم وسیعی از کارگران کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی نساجی کشور و استان اصفهان می‌انجامد.

موسوی لارگانی گفت: طی دهه‌های طولانی با واردات بی‌رویه، قاچاق کالا، نبود حمایت جدی دولتمردان و موانع رونق کسب و کار از جمله بروکراسی اداری صنایع نساجی کشور با ظرفیت کامل خود تولید نداشته و کارخانه‌ها هم به دلیل تعدیل نیرو با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده‌اند.

وی بروکراسی اداری را عامل اثرگذاری رکود حاکم بر اقتصاد کشور دانست و اظهار داشت: این امر سبب بی‌رونقی کسب و کار و تعطیلی واحدها و بنگاه‌های تولیدی می‌شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دولت باید از صنعت نساجی به عنوان صنعتی اشتغال‌زا حمایت ویژه‌ای داشته باشد، گفت: مسائل بروکراسی اداری در مسیر این صنعت باید برداشته و عوارض‌های که از صنعت نساجی گرفته می‌شود کاسته و در مسیر رشد آن هزینه کنیم.

وی افزود: به‌رغم اینکه نساجی در کشور ما قدمت دیرینه و چندین هزار ساله دارد، اما با واردات بی‌رویه منسوجات به ایران و نبود حمایت دولت، نساجی ما فلج می‌شود.

حمایت از تولیدات داخلی نجات بخش مشکلات

با وجود همه آنچه گفته شد بسیاری از کارشناسان معتقد هستند در صورتی که مردم به سمت استفاده از تولیدات داخلی روی بیاورند، باز هم می‌توانیم به همان شرایط دوران رونق صنعت نساجی اصفهان بازگردیم.

در حال حاضر بازار اصفهان، بازارهای ایران و بازارهای منطقه‌ای مملو از محصولات صنایع نساجی داخلی هستند، این همه محصولات مرغوب ایرانی، اما چشمان مردم به روی آنها بسته است.

با تأسف بسیار باید گفت بعضی از فروشندگان فقط به منظور کسب درآمد بیشتر منسوجات و پوشاک عالی و مرغوب که دست رنج هموطنان و جوانان همین مرز و بوم است را به عنوان کالاهای خارجی تحویل ملت می‌دهند و با این کار جز به اشتغال جوانان این کشور آسیب نمی‌رسد.

در حال حاضر بسیاری از واحدها و کارگاه‌های نساجی در اصفهان تعطیل و نیمه تعطیل هستند و با فشارهایی که روی تولیدکنندگان وارد می‌شود، حمایت از تولید در حد شعار باقی مانده است.

نساجی یکی از صنایعی است که با حمایت از آن و حرکت به سمت رونق دوباره آن، حداقل می‌توان مشکل بیکاری استان اصفهان را تا حد زیادی حل کرد چرا که در گذشته‌های نه چندان دور این صنعت سفرهای مردم و کارگران این شهر را رونق بخشیده بود.

به همین علت امیدواریم مسئولان استانی و دولتی این صنعت را جدای از همه صنایع دیگر مورد حمایت قرار دهند تا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد رونق دوباره آن باشیم.

انتهای پیام/

R41346/P1361/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۱۹۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران کشور نشان از تعهد بالای ما به مرغداران کشور دارد، این در حالی است که تاکنون منابع یا تسهیلات یا پولی بابت این عملیات مهم در صنعت مرغداری به شرکت پشتیبانی امور دام پرداخت نشده است. با این حال بیش از ۷۶ درصد بهای مرغ خریداری شده نقدا به مرغداران پرداخت و بقیه مولدین زنجیره‌ها را با تهاتر کنجاله سویا یا ذرت راضی کرده ایم و این حرکت حمایتی همچنان ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اشاره به اینکه استان‌ها با تمام قدرت مشغول جمع‌آوری مرغ مازاد هستند، افزود: در حال حاضر در نیمی از استان‌های کشور ظرفیت‌های خرید را افزایش داده‌ایم. چنانکه عمده کشتارگاه‌ها با شرکت همکاری می‌کنند، تقریباً ۹۵ درصد ظرفیت تونل‌های انجماد کشور در اجاره ما هستند.

وی گفت: درک ضرورت جمع‌آوری مازاد مرغ در کشور و کمک به ارتقای صنعت مرغداری در گام جدید به موازات تحولات مثبت و سازنده ۶ ماهه اخیر در وزارت جهاد کشاورزی حرکت به سوی یک راهبرد ملی است. اینکه در بزنگاه تاریخی قرار داریم که سرانه مصرف مرغ کشور به همت و مرهون تلاش مرغداران کشور با افتخار در حال افزایش است. باید به توانایی بالای کالای جایگزینی گوشت سفید مرغ به گوشت قرمز هم در شرایط امروز بازار فرآورده‌های پروتئینی کشور توجه کنیم.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: شرکت حتی مباشر گرفته است تا مرغ صنعتی را هم از بازار جمع کند تا تأثیری بر حجم عرضه مرغ گرم نگذارد. فعلاً همه استان‌ها مشغول خرید مازاد مرغ هستند. البته صادرات و مذاکره با شرکت‌های بزرگ تبدیلی و فرآوری برای جمع‌آوری و قطعه بندی و شنیسل راهکار مؤثر دیگری است. حتماً باید از ظرفیت صنایع تبدیلی تکمیلی و فرآوری بخش خصوصی بهره برد.

وی خاطر نشان کرد: معتقدم دولت هر مجوزی که اتحادیه‌ها می‌خواهد باید به آنها بدهد تا با توانمندسازی آنها ظرفیت‌های جدیدی خلق شود. صنعت مرغداری و مرغداران کشور نیازمند توجه و حمایت جدی تری برای تاب‌آوری و تولید پایدار هستند. باید همگان هم سیاست‌گذاران و هم ذی‌نفعان و ذی مدخلان صنعت مرغداری بپذیرند که با عبور صنعت مرغداری کشور از ۱۳۰ میلیون قطعه به ۱۵۰ میلیون قطعه در کلاس جدیدی قرار داریم و نیازمند استانداردهای تازه در زنجیره تأمین و ارزش صنعت مرغداری هستیم. باید به این دگردیسی تکاملی در صنعت مرغداری کمک کنیم. باید بپذیریم که مرغداران کشور به حمایت و لجستیک بیشتری نیاز دارند.

شیرزاد افزود: صنعت مرغداری کشور وارد مدار جدیدی از تکامل زنجیره ارزش خود در طبقه بندی کلاس جهانی این صنعت شده است. طبیعی است این تحول، در امور متعارف و خو گرفته شده گذشته ناترازی و تعارض به وجود خواهد آورد و منافع بسیاری از گروداران دچار تزلزل خواهد شد.

وی اضافه کرد: این مدار و سطح بالاتر در اوربیتال تولید مرغ گوشتی دارای ریسک ترکیبی و متنوع، جدای از ریسک‌های ماهوی و متعارف صنعت مرغداری می‌باشد. در علم مالی رابطه ریسک و بازده باهم نسبت مستقیم دارند.

به گفته وی، وقتی از ۱۳۰ میلیون قطعه داریم به سمت ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی جهش تولیدی می‌کنیم. انتظار داریم با بازده و حاشیه سود مطلوب‌تری در کلیت این صنعت روبرو باشیم. به عنوان دولت باید ریسک‌های سیستماتیک این صنعت را تعدیل کنیم و ریسک‌های غیرسیستمیک را مهار کنیم. حداقل تأثیر تورم بر هزینه‌های تولید در این صنعت را کم کنیم. نباید بگذاریم شوک‌های درونی و بیرونی اثرگذار بر این صنعت این موفقیت بین‌المللی را خدشه دار سازد.

وی اضافه کرد: ثبات و پایداری در این کلاس جهانی، تلاش بیشتر و حداکثری را می‌طلبد، حتی مفاهیم رایج را تغییر خواهد داد در این کلاس ما واژه «مرغ مازاد» دیگر نخواهیم داشت، بلکه بیش بود مرغ به منزله «مرغ صادراتی» خواهد بود. به طور متوسط روزانه ۷ هزار و ۶۷۲ تن تقریباً معادل ماهانه حدود ۲۲۷ هزار تن گوشت مرغ مصرف در مقیاس ملی است که با ۱۳۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی می‌توان پاسخ مناسبی به تقاضای مؤثر ملی داد.

وی ادامه داد: جهش از این مدار تولید تا ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی نیازمند سرمایه گذاری، تقویت اکوسیستم تولید تخم مرغ نطفه دار و افزایش ظرفیت تولید جوجه یک روزه در داخل و تقویت کریدورهای با ثبات واردات جوجه و انکشاف بازارهای صادراتی جدید برای صادرات مرغ و ارتقای قدرت رقابت پذیری تولیدکنندگان از طریق پمپاژ عناصر بهره‌وری تولید است که اینها عناصر لازم و مقوم جهش تولید و مردمی سازی تولید بنا به فرموده مقام معظم رهبری می‌باشند.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: رشد زنجیره‌های تولید مرغ گوشتی و تخمگذار و ادغام واحدها و تملک و تصاحب واحدهای مرغداری و میل زنجیره‌ها به بزرگ شدن نشان از درستی سیاست‌های شش ماهه اخیر در این صنعت است. اما در کنار آن دولت باید با انواع بسته‌های بیمه‌ای، مالی، تأمینی، نهاده‌ای و لجستیکی، حمایت و توجه بیشتری به واحدهای خرد و کوچک و متوسط از خود نشان دهد تا جامعه مولدین مرغ کشور پولاریزه، قطبی و دارای شکاف و گسست نگردد. به عبارت دیگر تعاملات، مناسبات و ارتباطات این دو فصل مجزا و منفک در تولید مرغ کشور در نهایت باید به یک بازی برد- برد و انتگره شدن (ادغام عمودی و یکپارچگی) مناسبات تجاری- تولیدی ختم گردد.

وی اضافه کرد: دولت باید برخی از این تعارضات و شکاف‌ها را به بهانه بهبود بهره‌وری و کارایی این واحدها با انواع حمایت یارانه‌ای، دادن امتیازهای تجاری به اتحادیه‌های مرغداران و با حمایت مالی تسهیلاتی از مرغداران کوچک و متوسط پر کند. تشکل‌های مرغداران هم باید به توسعه، توانمندسازی و ظرفیت سازی جدید بپردازند و تنظیمات صنعت مرغداری را خود به عهده بگیرند.

شیرزاد گفت: طی ۷ ماه گذشته، وزارتخانه با اتخاذ سیاست‌های درستی که مقوم این حضور در کلاس متفاوت جهانی است با موفقیت توانسته در روندهای سنتی و متعارف گذشته گسست به وجود آورده و محدودیت‌های گذشته در تولید مرغ و جوجه‌ریزی را دیگر نمی‌پذیرد. مثلاً وزارتخانه به شدت با کاهش جوجه‌ریزی در اسفند و فروردین مخالف است و محدودیت‌های فصلی و اکولوژیکی و تکنیکی را پشت سر گذارده است. این سیاست وزارتخانه به معنای حضور در کلاس جهانی جدید، حضور در مدار متکامل تری از تولید به نسبت گذشته و البته حضور مجموعه‌ای از ریسک‌ها و بازده‌های متفاوت‌تر از قبل است.

وی تصریح کرد: ایران در حال نزدیک شدن به چهار کشور اول تولیدکننده صنعت مرغداری در جهان است و این موفقیت را باید ثبات و پایداری ببخشیم و از این دستاورد حفاظت کنیم.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: در این میان مافیای واردات مرغ هم در کمین نشسته اند. این مافیا به طور مداوم از این موفقیت‌ها دلخور و سودهای کلان بادآورده خود را در آتیه نزدیک از دست رفته می‌بینند. نباید مرغداران کشور در زمین بازی که توسط مافیای واردات چی مرغ گرم و منجمد تدارک دیده شده، بازی کنند، صنعت مرغداری کشور در حال تکامل و پیشرفت است و همگان موظف هستیم تا از این دستاوردها صیانت کنیم.

کد خبر 6094489 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • تار و پود‌های صنعت فرش یزد در گره مشکلات
  • مرغداران وارد بازی مافیایی واردات مرغ نشوند
  • قصه پرغصه نابودی صنعت فرش استان
  • مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ان
  • نسخه برزیلی برای خودروسازی ایران
  • تاکید وزیر صمت بر کیفیت تراکتور ایرانی
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو
  • رد شکایت سپاهان و نساجی از صنعت نفت آبادان