Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مديرعامل آبفاي خراسان‌رضوي گفت: کيفيت آب‌هايي که در دشت‌هاي استان خراسان‌رضوي وجود دارد، متفاوت است اما در تمامي شهرهاي استان آب براساس استانداردهاي لازم ارائه مي‌شود. به گزارش خبرگزاري تسنيم از مشهدمقدس، آب يکي از مسائل مهم براي هر استان است و از آنجا که استان خراسان‌رضوي در يک اقليم گرم و خشک قرار دارد توجه به اين موضوع ويژه است و براي آن بايد از سوي مسئولان استان برنامه‌ريزي مناسبي انجام شود و در همين راستا خبرنگار تسنيم در مشهد‌مقدس گفت‌وگويي با حسين اسماعيليان، مديرعامل آبفاي خراسان‌رضوي در ارتباط با فعاليت‌ها و اقدامات انجام شده داشته که که مشروح آن را در زير مي‌خوانيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تسنيم: چه تعداد شهر در خراسان‌رضوي از خدمات آبفا خراسان‌رضوي برخوردار مي‌شوند؟
اسماعيليان: آب يکي از موضوعات و چالش‌هاي مهم کشور است و وظيفه شرکت آبفا خراسان‌رضوي تامين آب شرب و جمع‌آوري بهداشتي فاضلاب شهرها و روستاهاي استان خراسان‌رضوي به‌جز مشهد است. در حال حاضر 73 شهر استان خراسان‌رضوي زير پوشش خدمات شرکت آبفا قرار دارند و صد در صد جمعيت استان از آب شرب بهداشتي سالم برخوردارند و در يازده شهر استان هم شبکه فاضلاب ايجاد شده است.
تسنيم: آب شرب خراسان‌رضوي از چه محل‌هايي تامين و چه تعداد از دشت‌هاي استان در تنش آبي هستند؟
اسماعيليان: عمده منابع تامين آب شرب استان از چاه‌ها و قنوات است و در حدود 450 حلقه چاه منبع اصلي تامين آب شهرهاي استان خراسان‌رضوي است و فقط در حدود 2 درصد آب‌هاي سطحي تامين مي‌شود. استان خراسان‌رضوي به 37 دشت تقسيم شده است که 34 محدوده در شرايط بحراني و تنش آبي قرار دارد و سبب شده است براي تامين آب شرب با مشکل مواجه بشويم.
استان خراسان در يک اقليم گرم و خشک قرار دارد و منابع آب سطحي چنداني در استان وجود ندارد و با برداشت‌هاي بي‌رويه‌ايي که از منابع آب‌هاي زيرزميني در بخش‌هاي مختلف صورت مي‌گيرد، سبب شده است در استان خراسان ساليانه حدود يک ميليارد و صد ميليون متر مکعب کسري سفره‌هاي آب زيرزميني داشته باشيم.
تسنيم: ميزان آب‌هاي تجديدپذير در استان به چه ميزان است؟
اسماعيليان: براساس استاندارهاي بين‌المللي حداکثر استفاده از آب‌هاي تجديدپذير در يک کشور بايد 40 درصد باشد، اين شاخص در کشور ما در يک اقليم گرم و خشک به بيش از 80 درصد مي‌رسد و در استان خراسان رضوي متوسط مصرف آب‌هاي تجديدپذير سالانه به 130 درصد مي‌رسد و ما از اين حيث در کشور رتبه اول را داريم.
به طور متوسط ساليانه بين 80 سانتي‌متر تا يک متر از منابع‌ آب‌هاي زيرزميني در استان خراسان‌رضوي کاهش پيدا مي‌کند و هر سال تقريباً 6 درصد به طور متوسط منابع تامين آب استان افت پيدا مي‌کند. در 9 سال گذشته در استان خراسان‌رضوي حدود 220 حلقه چاه حفر کرديم که از محل حفر اين چاه‌ها حدود 5000 هزار ليتر بر ثانيه افزايش ظرفيت تامين آب صورت گرفته است.
بعد از گذشته 9 سال ما بايد حدود 11 هزار ليتر بر ثانيه توان تامين آب را در استان خراسان‌رضوي داشته باشيم، در حاليکه بعد از گذشته 9 سال حدود 7.5 متر مکعب ظرفيت تامين آب داريم و فقط 1500 ليتر بر ثانيه به ظرفيت تامين آب استان اضافه شده است و 3500 ليتر بر ثانيه را از دست داديم.
تسنيم: بخش عمده آب استان در چه بخشي مصرف مي‌شود؟
اسماعيليان: به‌شدت نگران تامين آب شرب شهرها در استان هستيم و شهرها در حال توسعه هستند و متاسفانه شاهد سرريز جمعيت از روستاها به شهرها هستيم بطوريکه مصرف آب در شهرها سال به سال روبه افزايش است، درحاليکه توان استحصال آب ثابت است. بخش عمده آب در بخش کشاورزي مصرف مي‌شود، درحاليکه در بخش شرب فقط در حدود 8 درصد مصرف مي‌شود، اما براي تامين همين 8 درصد هم با مشکل مواجه هستيم، چراکه در خيلي از دشت‌هاي استان امکان حفر چاه‌هاي جديد وجود ندارد.
در افق سال 1420 بر اساس مطالعاتي که انجام شده است، با در نظر گرفتن جبران افت منابع آبي، حدود 13 متر مکعب بر ثانيه نياز آبي خواهيم داشت که در حال حاضر 7500 ليتر بر ثانيه تامين مي‌شود. 30 شهر استان در شرايط تنش آبي قرار دارند و به لحاظ حجم آب امسال حدود 750 ليتر بر ثانيه کسري آب در شهرها را داشتيم و براي سال آينده حدود 300 ليتر بر ثانيه کسري براي تامين آب در شهرها را خواهيم داشت.
تسنيم: کيفيت آب در شهرستان‌هاي استان خراسان‌رضوي متفاوت است؟
اسماعيليان: بحران آب فقط کمي نيست، بحران کيفي يا نگراني از تغيير کيفيت آبي که هم‌اکنون در اختيار داريم نيز وجود دارد، بطوريکه همزمان که سطح آب‌هاي زيرزميني افت پيدا مي‌کند و کيفيت آب هم کاهش پيدا مي‌کند. کيفيت آب‌هايي که در دشت‌هاي استان خراسان رضوي وجود دارد، متفاوت است اما در تمامي شهرهاي استان آب براساس استانداردهاي لازم ارائه مي‌شود.
به طور متوسط در شبانه روز هر نفر حدود 120 ليتر مصرف آب خانگي مصرف مي‌کند، اين مصرفي آبي که در خراسان‌رضوي انجام مي‌شود نسبت به سرانه کشوري خيلي کمتر است ولي متناسب با وضعيت بحراني آب در خراسان‌رضوي نيست. مديريت مصرف آب بايد در کنار فرهنگ‌سازي مصرف آب باشد و مهمترين راهکار براي مديريت مصرف آب جداسازي آب‌هاي شرب از آب‌هاي غير شرب است.
براساس استاندارهاي لازم سرانه مصرف آب به ازاي هر نفر حدود 1700 متر مکعب در سال است و اگر در کشوري از اين حد کمتر بشود، آن کشور در شرايط تنش آبي قرار مي‌گيرد، اکنون در استان خراسان‌رضوي براي هر نفر در سال حدود 1100 متر مکعب است.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۱۹۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار برای پرهیز از مصرف قارچ در طبیعت

  به گزارش تابناک به نقل از وبدا، سازمان اورژانس کشور از مسمومیت ۵۳ نفر در بازه زمانی ۸ فروردین تا ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در کشور خبر داد و عنوان کرد که ۱۴ نفر از این مسمومان همچنان بستری و تحت نظر هستند.

طبق اعلام این سازمان استان‌های فارس با ۱۶، لرستان با ۱۲ و کرمانشاه با ۱۰ نفر بیشترین مسمونان با قارچ وحشی را در کشور داشته‌اند که خوشبختانه هیچ یک از مسمومان، جان خود را از دست نداده است.

این سازمان با اشاره به حجم بالای بارش در فصل بهار در اکثر نقاط کشور و افزایش رویش انواع قارچ‌ها در طبیعت، اعلام کرد: متاسفانه برخی گروه‌های طبیعت گرد نسبت به مصرف این قارچ‌ها اقدام می‌کنند که می‌تواند موجب بیماری آن‌ها شود. با توجه به گرایش جوانان و مردم به طبیعت گردی، لازم است هشدار‌های لازم نسبت به پرهیز از مصرف قارچ‌ها در طبیعت داده و رسانه‌ها نیز در این زمینه اطلاع نقش آفرینی کنند.

دیگر خبرها

  • تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی به پنل خورشیدی
  • آیت الله علم الهدی: آزادراه حرم تا حرم تامین مالی شود
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • هشدار برای پرهیز از مصرف قارچ در طبیعت
  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ jk گل محمدی در خراسان رضوی
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی
  • مردم خراسان رضوی سال گذشته ۱۳۶ میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند
  • ترک مصرف کافئین با ۲ روش ساده
  • اخبار کوتاه خراسان رضوی / ۷ اردیبهشت
  • اعتیاد به کافئین را بی دردسر ترک کنید