Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - «کداميک از اصلاح‌طلبان قصد عبور از روحاني را دارند؟! وقتي گفته مي شود اصلاح طلبان، بايد مشخص شود که منظور از اصلاح طلبان چه کساني است؟»
سرويس سياست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشي روزانه در لابه‌لاي اخبار و مطالب رسانه‌هاي کشور است. ما درباره اين خوانش البته تحليل‌ها و پيشينه‌هايي را نيز در اختيار مخاطبان محترم مي‌گذاريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

7:30 هر روز با بسته ويژه خبري-تحليلي مشرق همراه باشيد.
***
اگر در تهران زلزله بيايد؛ چه مي‌شود؟!

اين روزها مسئله «زلزله در تهران» تبديل به يک دغدغه مهم شده است.
اگرچه اين مسئله مثل ماجراي «تغيير پايتخت» همواره يک سوژه عمومي در ذهن مردم و مسئولان بوده است اما طي روزهاي اخير و بخصوص پس از وقوع زلزله 5.2 ريشتري تهران، بيشتر خود را به رخ مي‌کشد.
خاصّه اينکه برخي کارشناسان نيز اعلام کرده‌اند که ممکن است فعاليت گسلي همچنان ادامه داشته باشد و احتمال وقوع زلزله وجود دارد.[1]
*براي پاسخ به اين سؤال که اگر در تهران زلزله‌اي با بزرگاي شديد رخ بدهد، چه اتفاقاتي رخ خواهد داد؟! مي‌توان با استفاده از تجربه زلزله‌هاي سنگين در ساير نقاط و نيز با انگاره‌هاي عقلاني؛ به يک تصويرسازي نسبي دست يافت.
يکم: تجربه نشان مي‌دهد که زلزله حتي با بزرگاي نسبتا شديد، با سازه‌هاي بتني و اسکلت‌فلزي کار چنداني نمي‌تواند، بکند و اين سازه‌ها نوعا به لحاظ اسکلت سالم مي‌مانند و ريزش سقف ندارند. کما اينکه تجربه زلزله‌هاي بم و کرمانشاه و نيز تلفات کم مسکن مهر در زلزله کرمانشاه اثبات‌گر همين معناست. و خيال تهراني‌ها مي‌تواند در اين زمينه اندکي راحت‌تر باشد.
البته تجربه زلزله‌هايي مثل زلزله بالاکوت پاکستان در سال 84 و يا زلزله سال 88 در ترکيه که ساختمان‌هاي مستحکم را نيز هدف قرار دادند؛ نشان مي‌دهد که زلزله در ساختمان‌هاي بتني و اسکلت‌فلزي اگرچه منجر به ريزش سازه نمي‌شود اما مي‌تواند آسيب‌هايي مثل «حبس» و «سقوط وسائل» در پي داشته باشد که نوعاً آسيب‌هايي منجر به تلفات زياد نيستند.
ريزش ديوار(در سمت رو به فضاي باز) و تراس نيز آسيبي است که در زلزله‌هاي رخ داده در شهرهاي بزرگ گاهي به چشم مي‌خورد.
جالب آنکه از جمله آسيب‌هاي ساختمان‌هاي نوساز که در «زلزله بم» نيز مواردي از آن گزارش شد؛ مي‌توان به پرتاب شدن کاشي‌ها و سراميک‌هاي کف و ديوار به اطراف اشاره کرد که آسيب‌هايي در حد جراحت خواهد داشت.
دوم: مسئله مهم ديگر که در صورت وقوع زلزله نسبتا شديد در شهري مثل تهران بايستي حتما محل تأمل باشد؛ بحث «ناامني» و اغتشاش است.
مقوله‌اي مسبوق به سابقه که مثلا چند سال قبل هنگام قطع برق در شهرهاي بزرگ آمريکا رخ داد و در زلزله بزرگ شهر بم نيز پرونده‌هايي در سطح پايين براي آن وجود دارد.
بافتار شهري تهران و نگاهي به مقولات مرتبط با امنيت شهروندان در اين شهر نشان مي‌دهد که مسئولان امر بايستي يک پرونده ويژه را براي لحظات پس از بحران‌هاي طبيعي تشکيل دهند تا امنيت مردم و شهروندان در سطح بالايي حفظ شود.
سوم: ماجراي «فاضلاب شهري و روان‌آب‌هاي تهران» هم مقوله‌اي است که نبايد از ديد مديران بحران پنهان بماند.
ساختار زير زميني، وضعيت رودخانه‌ها و راه‌آب‌ها در تهران به گونه ايست که هرگونه شکست در لايه‌هاي زمين و در آب‌راهه‌هاي زيرزميني فاضلاب و يا شکست ديواره‌هاي روان‌آب‌ها سبب جاري شدن فاضلاب و البته گل و لاي در سطح شهر خواهد شد.
فرضي که مثلا شکسته شدن ديواره مسيل رودخانه کرج و جاري شدن سيلاب در قسمت‌هايي از شهر و متروي تهران در سال 91 نيز تأييد کننده و شاهد آن است.
اگرچه در کوتاه مدت نمي‌توان براي اين بليه کاري کرد اما مي‌توان آموزش‌هاي لازم را به شهروندان داد تا در صورت بروز چنين پديده‌اي، چه اقداماتي را انجام دهند؟!
و چهارم: نکته مهم آخري که به نظر مي‌رسد بايستي در رابطه با احتمال زلزله در تهران، پيش‌بيني لازم براي آنرا داشت؛ بحث لوازم آواربرداري در ساختمان‌هاي بتني و اسکلت‌فلزي است.
اگرچه اين ساختمان‌ها در زلزله کمتر دچار آسيب «ريزش اسکلت» مي‌شوند اما رخدادهايي از قبيل «حبس» که در آنها محتمل است؛ مي‌طلبد تا نهادهاي مدخل در امر بحران؛ پيش‌بيني‌هاي لازم را براي فراهم‌آوردن ابزارهاي لازم به منظور مديريت بهتر بحران داشته باشند.
پر واضح است که در صورت وقوع زلزله در جايي مثل تهران، وسايلي مثل بيل‌هاي مکانيکي و لودرها بر خلاف رويدادهاي زلزله در بم و کرمانشاه؛ کمتر به کار مي‌آيند و بايستي از ماشين‌آلات سبک و ابزارهاي ديگر و حتي ابزارهاي دستي کارا سود برد.
شاهد مثال آنکه اگرچه در زلزله بم يک گروه 10 نفري امدادي مي‌توانستند با وسايلي دم دستي تمام مساحت يک خانه مخروبه را کاوش کنند اما اين امکان براي يک ساختمان اسکلت‌فلزي و يا بتني کارايي چنداني ندارد و بايد براي اين مسئله تدابير لازم انديشيده شود.
و حرف آخر اينکه اگرچه به دليل سياست‌هاي مقاوم‌سازي نظام اسلامي طي 40 سال گذشته؛ سطح فاجعه در يک زلزله سنگين چندان نخواهد بود و زلزله تلخ کرمانشاه و هجدک نيز اين تحليل را اثبات مي‌کند اما بديهيست که بايد براي 4 مؤلفه اشاره شده در اين يادداشت تحليلي نيز تدابير لازم انديشيده شود تا دامنه بحران احتمالي در صورت وقوع وسيع نشود.
«حوادث طبيعي» سنت‌هاي زمين هستند و اين سطح آمادگي بشر در مقابله با اين حوادث است که وسعت و ميزان آسيب‌ها را تعيين مي‌کند.
***
دابسمش دختران و القاي بيکاري 70 ميليوني براي شارژ «فتنه اقتصادي»

به تازگي رفتارهاي غلطي در زمينه انتقاد از اوضاع اقتصادي کشور از برخي مسئولان و مردم ديده مي‌شود که جاي تأمل دارد.
يکي از مسئولان اخيراً اعلام کرد که 40 ميليون نفر از 80 ميليون جمعيت ايران زير خط فقر زندگي مي‌کنند!
محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت نيز گفته است که هر خانواده ايراني 3 نفر بيکار تحصيلکرده دارد که با احتساب 24 ميليون خانوار مي‌شود 72 ميليون بيکار تحصيل کرده در ايران.
اين مسئله تا آن حد جاي تعجب داشت که حتي «عباس عبدي»، از فعالان ستادي اصلاح‌طلب نيز در قالب يک توييت به آن اعتراض کرد و از اين نوشت که با اين مديران نمي‌شود اقتصاد کشور را درست کرد.
در همين حال شاهد برخي فراخوان‌هاي محفلي براي تجمعات خياباني اقتصادي و يا کليپ‌هاي ويدئويي مغرضانه و دابسمش با محتواي اقتصادي نيز هستيم.
*مشخص نيست مسئولان و افرادي که اين حرف‌هاي غلط را بيان مي‌کنند نسبت به پايان اين مسير خطرناک که چيزي جز ايجاد «فتنه اقتصادي» نيست آگاهي دارند يا خير؟!
از طرفي گويا چيزي به نام «ژست انتقاد اقتصادي» به مسئولاني دولتي که خودشان ايجادکننده «وضع موجود» هستند نيز سرايت کرده که کساني از آنها تلويحا ادعاي وجود گرسنگي در ايران کرده‌اند، مي‌گويند بازنشستگان از حقوقشان راضي نيستند و حتي صحبت‌هايي مطرح مي‌کنند که نتيجه آن مثلاً وجود بيش از 70 ميليون بيکار در ايران است.
به اين فضاي مغلق و مغلوط البته بايستي اعتراضات عجيب عده‌اي خاص در شبکه‌هاي اجتماعي را نيز افزود.
مثلا به تازگي کليپي در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شده است که يک دخترخانم [بدون حجاب] در حال اجراي دابسمش بر روي صحبت‌هاي اقتصادي رئيس‌جمهور روحاني است و به مضحکه آنها مي‌پردازد.

اين تصوير متعلق به دابسمش اشاره شده است که با نشان دادن يک اسکناس 10 هزار توماني در کنار يک تکه نان، در حال القاي وضعيت فجيع اقتصادي در ايران هستند
اين در حالي است که گويا کسي از اين افراد نمي‌پرسد که چگونه است که با فراغ بال و در حالي که وسايل آسايش و بزمتان فراهم است؛ اما باز هم مدعي وجود بحران در اقتصاد ايران هستيد؟!
ادعاي وجود بحران در اقتصاد ايران يک ادعاي کذب و صرفا يک ژست سياسي است...
مثلا صحبت‌هاي وزير کار را مي‌توان در نظر گرفت که مي‌گويد چند ده هزار کارجو، پيشنهادات کار اين وزارتخانه را نمي‌پذيرند[2] و اين مسئله صرفاً به اين معني است که نرخ بيکاري 12 درصدي در ايران که از برخي کشورهاي اروپايي مثل يونان و اسپانيا هم کمتر است؛ هرگز حالت بحراني ندارد و عمده بيکاران براي خود امکان انتخاب را هم در نظر مي‌گيرند.(اگرچه بيکاري ولو يک نفر هم براي جامعه اسلامي زياد است و بايد في‌الفور در جهت رفع آن کوشيد)
برخي مسئولان و افراد ناآگاه مدعي وجود مشکلات حادّ اقتصادي در ايران همچنين در حالي چنين ادعاي غلطي را مطرح مي‌کنند که ايران اسلامي به گواه صندوق بين‌المللي پول در جايگاه هجدهمين اقتصاد بزرگ دنيا قرار دارد[3] و فرض اوضاع حادّ اقتصادي براي چنين کشوري يک فرض غير عقلاني (اگر نگوييم توطئه!) است.
از طرفي مدعيان وجود بحران در اقتصاد ايران حتي يک سند در زمينه بحران اقتصادي هم در دست ندارند چه اينکه از نشانه‌هاي اقتصاد بحران زده مي‌توان به قحطي غذا، تعطيلي بانک‌ها، تأثيرگذاري 100 درصدي تحريم‌ها (اثر تحريم‌ها بر اقتصاد ايران هرگز نتوانسته بيش از 30 درصد باشد) نرخ بيکاري 20 درصدي و بيشتر، بحراني شدن وضعيت بيکاران و کم‌توجهي به مقولات رفاهي و واردات است.
به راستي کداميک از اين مقولات در ايران اسلامي وجود دارد که برخي به اسم نقد اقتصادي و خواسته يا ناخواسته در حال گِرا دادن به دشمن هستند؟!
صد البته غرض ما «سفيدنمايي» و يا سرپوش گذاشتن بر مشکلات اقصادي کشور نيست اما اين مسئله هم بديهيست که عده‌اي به اسم انتقاد اقتصادي در حال بيان اعوجاجاتي هستند که قاعدتا هيچ نتيجه‌اي غير از ايجاد «فتنه اقتصادي» و به خيابان کشاندن مردم به بهانه اقتصادي ندارد.
به سخن ديگر اينکه دابسمش ساختن چند جوان متجاهر، آنهم با ژست رفاه‌زدگي اتفاقا دليلي بر آرام بودن اوضاع اقتصادي کشور است نه نشانه بحراني بودن آن!
برخي محافل تحليلي با استدلال‌ها و اخباري معتقدند که مسئله ايجاد فتنه اقتصادي، يکي از دستور کارهاي اصلي جريان سياسي خاص پس از فتنه سال 88 است و عاملين اصلي سياه‌نمايي از اوضاع اقتصادي کشور را بايد در ميان اين افراد جستجو کرد.
گفتنيست، مقام معظم رهبري تاکنون چندين مرتبه بحث «فتنه اقتصادي» را مورد اشاره قرار داده‌اند.[4]
وبلاگ مشرق طي 2 سال گذشته بارها و بارها و به کرّات درباره اين مسئله، پروژه اوکراينيزه کردن ايران و نقش جريان چپ در آن مباحث مفصلي را به مخاطبان محترم ارائه کرده است...
***
کداميک از اصلاح‌طلبان قصد عبور از روحاني را دارند؟!

سايت جماران به تازگي در بخشي از يک مصاحبه با مرتضي مبلغ، فعال چپ و معاون سياسي وزير کشور در دولت اصلاحات، پيرامون ماجراي «عبور از روحاني» از وي پرسيده است: اصلاح طلبان مي گويند فضاي به وجود آمده به خاطر تلاش اصولگرايان در ناموفق و ناکارآمد جلوه دادن دولت و اصلاح طلبان در اداره کشور است. اما اصولگرايان مي گويند که اين فضا را خود اصلاح طلبان به وجود آورده اند که اشتباهات و عدم موفقيت هاي دولت به پاي اصلاح طلبان نوشته نشود تا آنها در انتخابات سال 1400 هم بتوانند در صحنه باشند. نظر شما در اين مورد چيست؟
و مبلّغ هم در پاسخ مي‌گويد:
«وقتي گفته مي شود اصلاح طلبان، بايد مشخص شود که منظور از اصلاح طلبان چه کساني است؟ اصلاح طلباني که امروز تراز اصلاح طلبي و نمادهاي واقعي اصلاح طلبي هستند، کدامشان اين حرف ها را مي زنند و کدامشان اظهار پشيماني کرده اند؟ اگر شما نگاه کنيد مي بينيد که آنها مي گويند نه تنها پشيمان نيستيم بلکه خوشحاليم و هميشه هم دفاع مي کنيم؛ به خاطر راهبردهايي که داشتيم، منافعي که داريم، خطرهايي که از کشور رفع شد و همين که عقلانيت و آرامش نسبي حاکم شده اينها همه دستاورد است.»[5]
*ماجراي قابل پيش‌بيني «عبور از روحاني» که از يکسال قبل مورد رصد برخي محافل تحليلي قرار گرفته بود؛ يک پروژه حتمي است که ستاد جريان سياسي خاص از افشاي زودهنگام آن راضي به نظر نمي‌رسد و از همين روست که قصد دارد مسئوليت اين پروژه را در آغاز به گردن سلبريتي‌ها بياندازد.
اين در حالي است که طراح اين پروژه هيچکس غير از اصلاح‌طلبان ستادي نيستند و سلبريتي‌هاي پشيمان نيز در اين رابطه هيچ نقشي ندارند.
در پاسخ به صحبت‌هاي مبلّغ مبني بر اينکه کداميک از اصلاح‌طلبان اين حرف‌ها را زده‌اند و کداميک اظهار پشيماني کرده‌اند؛ به اظهارات پساانتخاباتي تني چند از اصلاح‌طلبان و رسانه‌هاي جريان چپ که هيچ معنايي غير از عبور از روحاني و پشيماني نمي‌دهد، اشاره و قضاوت را به مخاطبان محترم واگذار مي‌کنيم.
پر واضح آنکه کساني اين حرف‌ها را زده‌اند که روزگاري مي‌گفتند ما «فدائيان روحاني» هستيم، «تمام کارهاي روحاني قانونيست»، «بايد دستبوس روحاني و ظريف باشيم»، «اصلاحات و اعتدال يکي هستند» و «روحاني از ما هم بهتر عمل کرده است»...
_بهزاد نبوي: هيچ ائتلاف و توافقي بين ما و روحاني نبوده است.[6]
_مرتضي مبلغ: از همان ابتدا هم هيچ رابطه سازماني يا منسجم تشکيلاتي بين اصلاح‌طلبان و آقاي روحاني وجود نداشت.[7]
_غلامرضا ظريفيان: روحاني انتظارات اصلاح‌طلبان را براورده نکرده و چپ‌ها به دليل روي کار آمدن ترامپ در آمريکا بود که از روحاني حمايت کردند![8]
_محمدرضا عارف: در انتخابات آينده با دولت ائتلاف نمي‌کنيم.
_مرتضي حاجي: مسئول عملکرد روحاني خودش است نه ما![9]
_علي صوفي: جريان سياسي که موجب پيروزي رئيس‌جمهور شده است، هيچ‌گونه وابستگي به روحاني ندارد.[10]
_احمد شيرزاد: اين مورد واقعيتي کتمان‌ناپذير است که در طول ماه اخير رفتار روحاني شکل جديدي به خود گرفته و گفتمان برخي از اصلاح‌طلبان نيز از حمايت بي‌چون ‌و چرا از روحاني فاصله پيدا کرده تا جايي که اين گفتمان تا حدودي بوي نقد مي‌دهد.[11]
_روزنامه شرق: آيا روحاني آمادگي تنها ماندن را دارد؟[12]
_روزنامه اعتماد: اطرافيان روحاني پَرت و مجاهد شنبه‌اند.[13]
***
1_mshrgh.ir/812221
2_https://www.mehrnews.com/news/2949850/
3_http://tn.ai/711175
4_ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=25993
5_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-817037
6_ mshrgh.ir/790499
7_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3661176
8_ mshrgh.ir/798673
9_ mshrgh.ir/764960
10_ mshrgh.ir/764960
11_ mshrgh.ir/769449
12_http://www.jahannews.com/news/572093
13_mshrgh.ir/810363

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۱۹۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت جوانان در رونق اقتصادی بکار گرفته شود

به گزارش خبرنگار مهر، ماموستا فایق رستمی پیش از ظهر یکشنبه در مراسم روز ملی شوراها که در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: در آیات قرآن کریم به اهمیت شورا و مشورت اشاره شده و خداوند در آیه «والذین استجابوا لربهم و اقاموالصلواه و امرهم شوری بی نهم و مما رزقنهم ینفقون» در کنار شورا بزرگترین ارکان دین یعنی نماز را ذکر کرده است.

وی افزود: از سعادت جامعه اجرای عدالت است که قدم‌های زیادی در این راستا برداشته شده است اما باز هم نیاز به استمرار دارد.

وی بیان کرد: خداوند بر پیامبر نیز تاکید داشته که با مردم مشورت کند و در امور مختلف مشورت را مورد توجه قرار دهد.

امام جمعه سنندج وظیفه دولت عدالت مدار را توجه به جامعه و مبارزه با فقر و تبعیض خواند و اعلام کرد: مسؤولان لاید زمینه رفع محرومیت را در جامعه فراهم کنند چرا که جامعه‌ای که در فقر و بیکاری و شکاف طبقاتی باشد شور و مشورت نخواهد داشت.

وی اعلام کرد: کار و فعالیت اقتصادی در برنامه‌ریزی مسؤولان قطعاً وجود دارد اما باید برای رونق اقتصادی از ظرفیت‌ها استعداد جوانان نیز بهره برد و همه ظرفیت‌ها را بکار بست.

ماموستا رستمی خواستار توجه به اشتغال و رفع بیکاری جوانان شد و جهش تولید و رونق اقتصادی را نیازمند توجه و همراهی مسؤولان و مردم دانست.

کد خبر 6090892

دیگر خبرها

  • حمله شدید کرباسچی به نصیری: تعادل نداری و به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خوری | دنبال جذب جایگاه هست
  • کرباسچی: مهدی نصیری تعادل ندارد؛ او فقط به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خورد
  • جزئیات اصلاح قانون کار و بیمه بیکاری
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • ظرفیت جوانان در رونق اقتصادی بکار گرفته شود