Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-30@16:49:25 GMT

رسانه‌ ها از تولید اضطراب منفی خودداری کنند

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۲۰۱۶۶

رسانه‌ ها از تولید اضطراب منفی خودداری کنند

ساعت24 -در حالی که زمین لرزه‌های متعدد روزهای اخیر موجب ترس و وحشت ساکنان پایتخت شده انتشار خبری که از احتمال رخداد زلزله در تهران با بزرگی 7.5 ریشتر هشدار می‌داد، موجی از واکنش‌ها و انتقادات درباره نحوه انتشار و انعکاس اخبار در مواقع بحران را به‌دنبال داشت.

فریبا خان‌ احمدی در روزنامه ایران نوشت: در حالی که زمین لرزه‌های متعدد روزهای اخیر موجب ترس و وحشت ساکنان پایتخت شده انتشار خبری که از احتمال رخداد زلزله در تهران با بزرگی 7.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
5 ریشتر هشدار می‌داد، موجی از واکنش‌ها و انتقادات درباره نحوه انتشار و انعکاس اخبار در مواقع بحران را به‌دنبال داشت.   کامبیز نوروزی؛ حقوقدان در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد که برخی اخبار جز اضطراب و احساس پریشانی هیچ محتوایی ندارند از این‌رو لازم است ستاد مدیریت بحران چارچوب و شیوه‌های خبررسانی بحران را با رسانه‌های رسمی در میان بگذارد چرا که گاهی روش بیان مطالب خواننده را دچار یأس و استیصال می‌کند.    نوروزی درباره اصول اخلاق رسانه‌ای در بحران گفت: مسأله زلزله تهران فقط یک احتمال است. من زمین‌شناس یا متخصص زلزله نیستم ولی قطعاً مشخص است زلزله غیر قابل پیش‌بینی است. بر همین اساس خط خبری و روش بیان مطالب هم باید این ویژگی را رعایت کند. او در ادامه به یک نکته مهم در خبررسانی حوادثی اشاره کرد و گفت: به هر حال اخبار مربوط به هر حادثه‌ای موجب اضطراب و نگرانی می‌شود اما برخی اضطراب‌ها موجب ترک افراد از وضعیت می‌شوند و آنها می‌توانند برای خود راه‌حلی پیدا کنند که همان اضطراب مثبت است اما برخی اخبار جز اضطراب منفی و استیصال و بن‌بست چیزی تولید نمی‌کنند. از نظر اخلاق حرفه‌ای این قبیل اخبار را باید با احتیاط مطرح کرد. به گفته نوروزی، احتمال وقوع زلزله همیشه در تهران مطرح بوده اما برخی رسانه‌ها با این خبر چنان برخورد می‌کنند که جامعه را دچار استیصال مطلق می‌کنند. خبر احتمال وقوع زلزله در تهران به شکلی که در یک یا دو روز اخیر مطرح شده هیچ راه گریزی برای مردم باقی نمی‌گذارد. برای مثال ما یک تجربه تاریخی در جنگ تحمیلی در شهرها داریم اینکه صدام به تهران حمله موشکی می‌کرد. حتی خود دولت در آن زمان مردم را تشویق می‌کرد که از تهران برای مدت کوتاهی خارج شوند اما مسأله وقوع زلزله ابعاد متفاوتی دارد.   او بر این نکته هم تأکید کرد که رسانه از نظر اخلاق حرفه‌ای باید در موارد مربوط به اخبار بحران‌های اجتناب‌ناپذیر عمومی، جامعه را زنده و مقاوم نگه دارد.این حقوقدان گفت: برای من خیلی جای تعجب است که برخی رسانه‌های حرفه‌ای به این قاعده ساده توجه نمی‌کنند. البته استادان و متخصصان در اینجا مقصر نیستند. آنها حرف‌شان را می‌زنند. اینجا مسئولیت اصلی برعهده رسانه است که اخبار را به شکلی منعکس کند که اولاً دقیق باشد و ثانیاً موجب پریشان حالی و ایجاد حس بن‌بست در جامعه نشود.  

نوروزی در ادامه سخنانش یک انتقاد جدی را هم به ستاد مدیریت بحران وارد دانست و گفت: «در این قبیل وقایع یکی از نقش‌های بسیار مهم که برعهده دستگاه‌های رسمی است مدیریت خبر است. ابعادی که مباحث مربوط به احتمال وقوع زلزله در تهران دارد فوق‌العاده مهم، اثر‌گذار و جدی است. متأسفانه ستاد مدیریت بحران و حتی سازمان‌های مسئول در دستگاه‌های دولتی کمترین توجهی به این موضوع ندارند تا همان‌طور که مسائل مختلف مربوط به آثار زلزله در تهران را مورد توجه قرار می‌دهند مدیریت خبری را هم در دستور کار قرار دهند؛ به این ترتیب که رسانه‌های رسمی را دعوت و جلسات رسمی برگزار کنند و شیوه‌های خبر‌رسانی و چارچوب‌های خبررسانی دوره بحران را با آنها در میان بگذارند.
 

لازم است در این باره یک سیاست خبری حرفه‌ای اتخاذ شود که در عین حال که جامعه برای مقابله با هر خطر احتمالی آمادگی خودش را حفظ می‌کند اما نگرانی‌های یأس‌آور و سرکوبگر در جامعه تولید نشود. رسانه‌ها تصور نکنند هر اندازه خبرشان درشت‌تر و نگران‌کننده‌تر باشد لابد حرفه‌ای‌ترهستند. چنین سیاستی قطعاً به جامعه کمک خواهد کرد با خونسردی و منطق قوی‌تر با مسأله روبه رو شود.   او در همین رابطه اضافه کرد:«مسأله زلزله در تهران همواره یک احتمال بوده. این احتمال هنوز هم وجود دارد. استادان متخصصی که تاکنون صحبت کرده‌اند از احتمال صحبت کرده‌اند نه بیشتر اما متأسفانه بی‌توجهی ستاد بحران به مدیریت خبری و همچنین بی‌دقتی بعضی رسانه‌ها به نحوه انعکاس خبر باعث شده که این قبیل مباحث کارشناسی به شکلی مطرح شود که موجب اغتشاش ذهنی و بازتاب‌های یأس‌آور و نادرستی در جامعه شود.بی شک ستاد مدیریت بحران باید به فوریت این موضوع را مورد توجه خودش قرار دهد.»   او در پاسخ به اینکه رسانه‌ها در مواقع بحران بیشتر باید چه نوع اخباری را پوشش دهند، گفت: «باید به مردم هشدارهایی داده شود که بیشتر جنبه آموزش ایمنی و دفاع در برابر حادثه داشته باشد. از اظهار گمانه‌زنی‌هایی که به کار مردم نمی‌آید جلوگیری شود. این روزها با یک بحثی مواجه هستیم که به شکل گسترده‌ای موضوعاتش تهران است. در این بحث آنچه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد ایجاد حس و روحیه جمعی و امید در مردم است که با آموزش و با طرق مختلف این کار را می‌توان انجام داد. از طرفی باید از اخباری که هیچ راه‌حلی پیش پای مردم نمی‌گذارند بشدت جلوگیری کرد.»   این حقوقدان تأکید کرد که مسئولان به اشکال مختلف به موضوعات توجه می‌کنند. به‌عنوان مثال وقتی یک استاد تراز اول زلزله شناسی قرار است نظری بدهد که مسئولان متوجه شوند این فرد می‌تواند از طرق دیگری سخن خودش را به مسئولان برساند. به گفته نوروزی آن مسئولی که قرار باشد اخبار تخصصی زلزله را از طریق مطبوعات دنبال کند اصلاً باید از مسئولیت کناره‌گیری کند.   او درباره نقش رسانه‌ها در ایجاد حساسیت در جامعه نیز گفت: حساسیت گاهی اوقات موجب حرکت می‌شود مثل نصب تندیس اتومبیل‌های تصادفی که در ابتدای جاده برای احتیاط رانندگان نصب کرده‌اند. این اضطراب مثبت است و به راننده هشدار می‌دهد تخلف نکند. اما گاهی اوقات ممکن است شما در یک وضعیت خبری دچار استیصال شوید یعنی کاری از شما برنمی‌آید. مانند انتشار تصویر فردی که از شدت خونریزی فوت کرده است. این تصویر جز یأس و بی‌عملی هیچ حاصلی ندارد. وقتی خبرهایی مانند اینکه ظرف فلان مدت زلزله‌ای با چند ریشتر می‌آید می‌نویسیم تکلیف 9 میلیون تهرانی چیست و چکار می‌توانند بکنند؟ آیا می‌توانند کار و زندگی‌شان را رها کنند و بروند؟ در چنین زمان‌هایی جامعه را دچار استیصال مرگبار و یأس‌آور کرده‌ایم. مردم فقط باید آمادگی مقابله با خطر داشته باشند بدون آنکه فضای جامعه مرگبار شود.  

نوروزی معتقد است، در مواقع بحران فشار افکار عمومی اصولاً نباید مورد توجه قرار بگیرد. ما نباید تصور کنیم دولت را با فشار افکار عمومی هوشیار کرده‌ایم. به‌عنوان مثال در مورد پدیده‌ای مثل بیکاری فشار افکار عمومی ممکن است برای دولت اثر‌گذار باشد اما در اینجا فرصت تولید فشار افکارعمومی نیست. کارهای دیگری از قبیل اطلاع‌رسانی درباره شیوه امدادرسانی، مراکز امداد، انتشار اخبار مربوط به فعالیت‌های دولت می‌توان انجام داد که مؤثرترند.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۲۰۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم

دانشیار پژوهشکده مهندسی سازه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه برای کاهش ریسک باید از آموزش تا استفاده از فناوری را مورد توجه قرار دهیم، اولین گام در این زمینه را شناسایی ساختمان‌های بحرانی عنوان کرد.

دکتر عبدالرضا سروقد مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری نهمین کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، گفت: این رویداد از سه‌شنبه ۱۸ تا پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه جاری در برج میلاد از سوی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله برگزار می‌شود. اولین دوره این رویداد در سال ۱۳۹۰ برگزار شد.

وی تمرکز این کنفرانس را بر زلزله‌های کلانشهرها با تاکید بر تهران عنوان کرد و ادامه داد: دلیل اینکه در این کنفرانس بر موضوع زلزله تهران متمرکز شده، این است که زلزله‌های اخیر بزرگ در دنیا واقعیاتی را نمایان کرده است و اگر چنین زلزله‌هایی در تهران رخ دهد، از آن جایی که رخداد زلزله بزرگ در تهران نیز با تاخیر مواجه شده است، ما نیز به همان موارد دچار خواهیم شد.

سروقد مقدم گفت: از این رو از روز اول این کنفرانس یک سالن به مسائل مربوط به زلزله‌های تهران مرتبط می‌شود. ساخت و ساز بر روی پهنه گسلی از جمله مسائلی است که بر روی آن با حضور متخصصان و کارشناساس بحث و بررسی می‌شود.

دبیر علمی نهمین کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به حضور سخنرانان کلیدی، اظهار کرد: یکی از سخنرانان از کشور چین بوده که قرار است در این کنفرانس اعلام کند چگونه کشور ترکیه قانع شده است برای بیمارستان‌هایی با ۱۰۰ تخت خواب حتما باید از فناوری‌های نوین لرزه‌ای استفاده کنند. چنین اقدامی در این کشور تبدیل به قانون شده و بر اساس آن بیمارستان‌های دارای بیش از ۱۰۰ تخت موظف هستند تا از فناوری‌هایی چون جداسازهای لرزه‌ای استفاده کنند.

سروقد مقدم با تاکید بر اینکه ما در کشور هنوز نتوانسته‌ایم این امر را تبدیل به قانون کنیم، افزود: ما هنوز وزارت بهداشت را نتوانسته‌ایم قانع کنیم که برای بیمارستان‌ها از این فناوری بهره‌مند شوند و ما می‌توانیم از تجارب این محققان استفاده کنیم که چگونه این کشورها توانسته‌اند قانونگذاران را مجاب به سیاستگذاری مناسب کنند.

این محقق حوزه زلزله خاطر نشان کرد: در کنار آن محققانی از کشور سوییس، سیستم‌ها و فناوری‌های نوین لرزه‌ای را مطرح خواهند کرد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در این کنفرانس ۳ روزه فضایی برای ارائه نظرات در خصوص مسائل مربوط به زلزله فراهم می‌شود، اظهار کرد: در حوزه کاهش ریسک و مدیریت بحران سعی می‌شود همه مسائل از آموزش افراد تا ارتقای ساختمان‌های موجود و برنامه‌ریزی برای مقاوم‌سازی زیر ساخت‌های شهری دیده شود تا در زمان وقوع زلزله، به آسیب‌پذیرتر شدن شهرها کمک نکنند.

این استاد پژوهشگاه زلزله خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم در این زمینه شناسایی سازه‌های بحرانی است. ما مشاهده می‌کنیم که برخی از ساختمان‌ها قبل از وقوع زلزله فرو می‌ریزند، نمونه آن پلاسکو و متروپل است. این ساختمان‌های بحرانی که به عنوان «بمب‌های شهری» هستند، در گام اول باید شناسایی شوند.

سروقد مقدم، شناسایی این سازه‌های بحرانی را یک اقدام اورژانسی دانست و گفت: مسائل کشور در حوزه مخاطرات بسیار زیاد است، ولی مهمترین اقدامات ما برای کاهش ریسک، شناسایی این سازه‌ها است.

به گزارش ایسنا، نهمین کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله از ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت ماه جاری در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار خواهد شد و تاکنون بیش از ۴۵۰ مقاله ارسالی به این کنفرانس مورد داوری قرار گرفته است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • دیوان بین‌المللی کیفری از اظهارنظر درباره موضوع حکم بازداشت نتانیاهو خودداری کرد
  • تبلیغات منفی رسانه‌های غرب درباره فتح فاو توسط ایران
  • نقش حیاتی تولید در گره گشایی مشکلات جامعه
  • رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • شهروندان از شنا در آب‌های جمع شده ناشی از رواناب‌ها و سدهای خاکی خودداری کنند
  • مهار آتش در هتل محدوده میدان ولیعصر تهران و آخرین وضعیت مسافران آن