Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تسنیم نوشت: حجت‌الاسلام ابراهیم رضایی آدریانی، دبیر علمی «همایش ملی قرآن کریم؛‌ جامعیت و جهانی بودن» در توضیح برخی اهداف برگزاری این همایش گفت: در دانش تفسیری و علوم قرآنی سه اصطلاح رایج داریم. اولین آن جامعیت قرآن است؛‌ به این معنا که قرآن به هر موضوعی که به هدایت بشر ارتباط دارد، ورود کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اصطلاح دوم، جاوادنگی قرآن است که ناظر بر گستره زمانی قرآن است. یعنی به این مسأله می‌پردازد که آیا مخاطبان قرآن جامعه عصر نزول است یا مخاطبان آن تا آیندگان ادامه دارد؟

حجت‌الاسلام آدریانی جهانی بودن و جهان‌شمولی قرآن را از دیگر اصطلاحات موضوعات تفسیری و علوم قرآنی معرفی کرد و گفت: جهان‌شمولی قرآن به این معناست که گستره مکانی قرآن چه مقدار است. آیا محدوده جزیرةالعرب را در بر می‌گیرد و یا تمام گستره جغرافیایی مخاطب قرآن است. بنابراین جامعیت قرآن یعنی گستره موضوعی آن؛ جاودانگی قرآن یعنی گستره زمانی و جهان‌شمولی به معنای گستره مکانی قرآن مورد بحث است. البته ما اعتقاد بر گستردگی زمانی، مکانی و موضوعی قرآن داریم.

دبیر علمی «همایش ملی قرآن کریم؛‌ جامعیت و جهانی بودن» افزود: شبهاتی که تاکنون درباره قرآن مطرح بوده، به موضوع جامعیت قرآن ارتباط داشته است. به عنوان نمونه اینکه آیا قرآن درباره اقتصاد، حقوق، مدیریت و به طور کلی آنچه به علوم انسانی مرتبط است، سخن گفته یا خیر؟ البته به اعتقاد ما خداوند در قرآن درباره تمام این موضوعات سخن گفته است. حتی ما مدعی نظام جامع سیاسی، اقتصادی و مدیریتی قرآن هستیم و معتقدیم این کتاب مقدس درباره ساحت‌های گوناگون بشر بحث و نظام جامعی برای حل مشکلات بشر دارد. بنابراین موضوع جامعیت قرآن به دنبال پاسخ به این شبهات است. حال برگزاری «همایش ملی قرآن کریم؛‌ جامعیت و جهانی بودن» برای پاسخ به این مسائل است.

حجت‌الاسلام آدریانی درباره برخی جزئیات و دستاوردهای این همایش گفت: بنا داریم پس از این همایش یکسری مقالات را در کنار درسنامه‌ای با عنوان جامعیت قرآن کریم منتشر می‌کنیم. از جهت محتوایی، موضوعاتی مثل سبک زندگی و مطالعات زنان در روز همایش برگزار می‌شود.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۲۱۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن

برنامه تلاوت روزانه یک جزء از قرآن کریم توسط قاریان نوجوان که هرروز از شبکه قرآن سیما پخش می‌شود، در روزهای اخیر مورد عنایت و قدردانی رهبر انقلاب قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی از پخش تلاوت ترتیل روزانه یک جز از قرآن کریم توسط قاریان نوجوان شهر مقدس قم، از شبکه قرآن و معارف سیما تجلیل و قدردانی کردند.

مقام معظم رهبری ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این جلسه قرآنی، آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها و شبکه قرآن و معارف سیما و با تحسین از این نوجوانان عزیز علاقه‌مند به قرآن کریم فرمودند: «مکرراً این برنامه را از رسانه ملی دیده‌ام. برگزاری آن، اقدامی عالی است. من جداً از این جلسه‌ی قرآنی لذت میبرم و خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم.»

برنامه تلاوت روزانه یک جز از قرآن کریم با حضور بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز از مدارس متوسطه اول شهر مقدس قم در حرم مطهر حضرت معصومه (س) ضبط و در ماه مبارک رمضان پخش و هم اکنون نیز بعد از برنامه اذانگاهی ظهر هر روز از شبکه قرآن و معارف سیما رسانه پخش می‌شود.

کد خبر 747941

دیگر خبرها

  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • آغاز بیست و نهمین کنگره قرآن کریم در چهارمحال و بختیاری
  • قاری و حافظ قرآن اعزامی به مسابقات مالزی تعیین شدند
  • کمک ۳ میلیاردی شورای شهر قزوین برای بازسازی مهد قرآن کریم
  • مقرأة الحرمین؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • برگزاری محفل انس با قرآن کریم در منزل شهیدان خلیل سلیمی و محمدباقر سلیمی + تصاویر
  • حمیدرضا نصیری و محمدرضا زاهدی نمایندگان ایران در مسابقات قرآن مالزی
  • قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان
  • ۲۰ هزار حافظ قرآن کریم در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد
  • تجلیل از قاریان و عوامل اجرایی جمع خوانی قرآن کریم در بروجرد