Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فقط کافی است در اینستاگرام چرخی بزنید تا با حضور پررنگ پزشکان و متخصصان در حوزه‌های مختلف مواجه شوید.

بازاریابی گوناگون از جراحی زیبایی و جوان سازی پوست گرفته تا تعویض دریچه قلب و مفصل زانو و زیبایی دندان با نازل‌ترین قیمت انجام می‌شود.

برخی پزشکان فعال در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام تبلیغاتی از جراحی‌هایشان را به نمایش می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه به دنبال جذب فالور، مخاطب و مشتری هستند؛ یکی با نمایش زنده یک جراحی و دیگری با نشان دادن عکس قبل و بعد جراحی بیمارش.

 بعضی از این تبلیغات آنچنان وعده و وعیدهایی می‌دهد که فرد بدون اطلاع از صحت و سقم پارامترهای عنوان شده در آگهی اینستاگرامی جذب آن می‌شود.

این موضوع در جراحی‌های زیبایی بیشتر است به طوری که بسیاری از کاندیداهای عمل جراحی برای اینکه از کیفیت و قیمت عملشان آگاهی یابند دست به گریبان فضای مجازی می‌شوند در حالی که انجمن جراحان زیبایی بارها اعلام کرده که سایت این انجمن و سازمان نظام پزشکی منبع تائید پزشکان ذیصلاح برای انجام اعمال زیبایی است.

آنچه مشخص است این بوده که تب زیبایی در کشور بسیار بالا رفته و این موضوع در میان جوانان و نوجوانان مورد توجه قرار گرفته است، به همین دلیل هم بیشترین قربانی این تبلیغات اغواکننده نوجوانان و جوانانی هستند که سودای زیبایی تمام و کمال را دارند. حالا بماند زیبایی‌هایی که گاهی از چشم جامعه بسیار نازیبا است؛ از زبان ماری گرفته تا گوش الاغی و پای سیندرلا؛ که این موضوع نیاز به بررسی روانشناختی و جامعه شناختی دارد.

اکنون تبلیغات گسترده است و اقبال فضاهای مجازی هم روزافزون؛ بنابراین این تبلیغات در هر ثانیه ممکن است مشکلات زیادی را برای آحاد جامعه به همراه داشته باشد. مشکلاتی که اگر به موقع نتوان از آن پیشگیری کرد، عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد.

جهانگیری معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در ارتباط با تبلیغات پزشکان به ویژه در صفحات اینستاگرام اظهار داشت: به طور کلی در حوزه خدمات سلامت کلمه‌ای به اسم تبلیغات نداریم و اگر هم باشد منظور اطلاع‌رسانی بوده که طبق مصوبه مجلس سازمان نظام پزشکی مسئول نظارت بر این اطلاع‌رسانی و تبلیغات به شمار می‌رود.

وی افزود: در این زمینه آیین‌نامه‌ای در شورای عالی نظام پزشکی تصویب و به حوزه‌های ذی‌ربط ابلاغ شده است که براساس آن هر کسی بخواهد در حوزه خدمات سلامت، تجهیزات، مواد خوراکی و آشامیدنی تبلیغی انجام دهد یا اطلاع‌رسانی کند باید از سازمان نظام پزشکی مجوز دریافت کند. همچنین در این آیین‌نامه مشخص کرده‌ایم که در حوزه خدمات سلامت چه عناوینی را می‌توانند استفاده کنند.

*انتشار عکس و قبل جراحی بیمار تخلف است

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه آنچه مورد تأیید ما و گروه‌های علمی پزشکی بوده در این آیین‌نامه مشخص شده است، گفت: اینکه برخی از پزشکان عکس قبل و بعد عمل جراحی بیمار خود را نشان دهند از لحاظ اخلاقی درست نیست و ما نیز اجازه در این زمینه صادر نمی‌کنیم. البته در زمینه نظارت بر تبلیغات در اینستاگرام باید توجه کرد که این مسئله اخیراً شیوع یافته و ما با تعامل با شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارشاد تلاش کردیم که نظارت‌ها را در این زمینه بیشتر کنیم. برهمین اساس تماس‌هایی با این هر دوی این سازمان انجام گرفته است.

جهانگیری با بیان اینکه مجلس قانونی در زمینه نظارت بر تبلیغات اینستاگرام دارد، گفت: ما هم برهمین اساس تخلفات را پیگیری می‌کنیم از طرفی سازمان بازرسی کل کشور تأکید کرده که این موضوع نیازمند رسیدگی است و ما آن را جزو وظایف سازمان نظام پزشکی می‌دانیم. البته باید به سمتی پیش رویم که ابتدا این مسئله را برای همکاران توضیح دهیم و اگر رعایت نکردند برخورد لازم انجام شود.

*خاطیان به دادسرای انتظامی معرفی می‌شوند

وی با تأکید براینکه خاطیان در این زمینه به دادسرای انتظامی معرفی می‌شوند، گفت: البته باید قبول کنیم که نظارت بر این مسئله در فضای مجازی همچون صفحات اینستاگرام سخت است ولی به طور کلی تبلیغات و اطلاع‌رسانی اگر اغواکننده باشد و به غیر از محل کار و نوع کار اطلاع دیگری انجام گیرد تخلف صورت گرفته و سازمان نظام پزشکی در این زمینه برخورد لازم را انجام می‌دهد.

 

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه هیأت‌های نظامی این تخلفات تبلیغاتی را بررسی می‌کنند، گفت: سازمان نظام پزشکی مدعی العموم است و اگر فردی هم شکایتی در این زمینه داشته باشد ما آن را بررسی خواهیم کرد. البته کمیسیون تبلیغات سلامت متشکل از نمایندگانی از وزارت بهداشت، وزارت ارشاد، شهرداری، صداوسیما و شورای عالی نظام پزشکی همچنین مدعوینی از هیأت‌های علمی داریم که جلسات آن ماهانه یکبار در سازمان نظام پزشکی برگزار و مجوزها و دستورالعمل‌ها در آن صادر می‌شود.

 

پخش زنده جراحی زیبایی بینی و پروتز چانه

*توسعه فضای مجازی ما را غافلگیر کرد

جهانگیری در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد سازمان نظام پزشکی در این زمینه بسیار منفعل عمل کرده و تبلیغات پزشکان در این راستا بسیار گسترده شده است، گفت: باید قبول کرد که حوزه کار وسیع بوده و توسعه فضای مجازی به سرعت انجام می‌شود که این مسئله نه تنها ما را بلکه بسیاری از سیستم‌ها را غافلگیر کرد. در حوزه تبلیغات انجام گرفته از طریق پیامک موفقیت‌هایی حاصل شد و تلاش می‌کنیم اقدامات مؤثری نیز در این راستا انجام شود.

حال باید دید که آیا مسئولان برخورد لازم با پزشکان خاطی را به موقع انجام می‌دهند یا همچنان در سایه غفلت دستگاه‌های مسئول در فضاهای مجازی، مردم به ویژه جوانان قربانی تبلیغات بهداشتی و درمانی خواهند شد؟ و آیا دیدن چنین تصاویر خشن و دلخراشی برای خانواده‌ها و کودکان و حتی بیماران که در شبکه‌های اجتماعی، خواسته یا ناخواسته با آن مواجه می‌شوند لازم است؟ و آیا بر روحیه و سلامت مخاطبان این شبکه‌ها تاثیر منفی نخواهد داشت؟

منبع: فارس

انتهای پیام/

گزارشی از بی‌قانونی برخی پزشکان در فضای مجازی

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۲۱۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فقر، مشتری ثابت دندان‌پزشکی زیرپله‌ای

 «از درد دندان نجات‌مان می‌دهد، حالا جواز ندارد که ندارد» پیرمرد که پلمب شدن مطب دندان‌پزشک قلابی را می‌دید، با این جمله اعتراضش را نشان داد. مطب یک دندانپزشک قلابی در بروجرد برای سومین بار پلمب شد، او هر بار با اجاره مکان جدید دوباره مطب تأسیس می‌کند.
فعالیت افراد فاقد صلاحیت در حیطه دندانپزشکی به دلیل فراهم نبودن شرایط بهداشتی و استریل تجهیزات و عدم تخصص و مهارت در امر دندانپزشکی، عوارض و مشکلات جبران‌ناپذیری را برای مراجعین ایجاد می‌کند و همین امر هزینه‌های گزافی روی دست مراجعین می‌گذارد. 
نبود نظارت بهداشتی بر این اماکن موجب رعایت نکردن اصول بهداشتی از سوی این مراکز و انتقال بیماری‌های واگیرداری، چون ایدز و هپاتیت می‌شود. 
پیش از این، رئیس شبکه بهداشت و درمان سلسله از شناسایی و پلمب ۱۲ مرکز غیرمجاز پزشکی و دندانپزشکی در راستای پیشگیری از سرایت بیماری‌های عفونی و حفظ سلامت شهروندان این شهرستان خبر داده بود.
 همچنین معاون درمان شبکه بهداشت و درمان بروجرد هم از پلمب مطب دندانپزشک قلابی بعد از ۲۰ سال فعالیت در یکی از روستا‌های بروجرد پلمب و دستگیری فرد متخلف خبر داده بود.
طبق آمار حدود ۳۰۰ مورد از خدمات دندانپزشکی کاملاً تعرفه دارد، این در حالی است که کمتر از ۲۰ مورد آنها تحت پوشش بیمه است، عدم پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی، باعث می‌شود پرداخت از جیب بیمار افزایش پیدا کند. 
بسیاری از افراد، چون از نظر مالی از عهده ترمیم دندان خود برنمی‌آیند، عطای داشتن دندان را به لقای آن می‌بخشند و آن را می‌کشند یا زمانی مراجعه می‌کنند که درد، امان‌شان را بریده است.
طبق آمار‌های موجود، هر ایرانی حداقل ۶ دندان پوسیده دارد؛ بالای ۸۰ درصد افراد ۵ تا ۶ ساله به طور متوسط ۵ دندان شیری پوسیده، یا کشیده‌شده یا پرشده دارند. افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله که در سن فعالیت اجتماعی هستند، ۱۲ تا ۱۳ دندانِ ازدست‌رفته دارند. در گروه سنی بالای ۶۵ سال نیز بیش از ۵۵ درصد افراد دیگر هیچ دندانی برایشان باقی نمانده است.
نماینده آبادان با گلایه از گرانی هزینه‌های دندانپزشکی می‌گوید که خدمات دندانپزشکی باید با نگاه پیش‌گیرانه در کشور ارائه شود، اما به دلیل گرانی هزینه‌ها و مشکلات تامین تجهیزات لازم و مواد مصرفی، قیمت بیش از گذشته افزایش پیدا کرده است. 
دریافت تعرفه ارزان توسط دندانپزشکان‌قلابی باعث شده افرادی که اغلب اطلاع کافی ندارند برای خدمات دندانپزشکی به دندانپزشکان قلابی و زیر زمینی مراجعه کنند.
البته رئیس هیئت مدیره جامعه دندانپزشکی ایران معتقد است که کاهش تعرفه‌گذاری خدمات دندانپزشکی می‌تواند خدمات بی کیفیت را به دنبال داشته باشد و دریافت خدمات ارزان قیمت دندانپزشکی به وسیله افراد غیرمجاز منجر به درمان مجدد و افزایش هزینه می‌شود و بهتر است از همان ابتدا به کلینیک‌های دندانپزشکی و مراکز معتبر مراجعه شود.
طبق نظر جامعه دندانپزشکان، راهکار کاهش هزینه دندانپزشکی پیشگیری است، نکته دیگر تمرکز بر بیمه‌های خصوصی است در برخی کشور‌ها بیمه‌ها هزینه‌های درمان دندان را بر عهده گرفته‌اند.
سرمایه گذاری در زمینه آموزش پیشگیری پوسیدگی دندان بهداشت دهان و دندان و از سوی دیگر تشکیل یک صندوق واحد در دولت به منظور خدمات دندانپزشکی می‌تواند مشکلات را کاهش دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • تبلیغات عجیب در اینستاگرام برای آرایشگاه؛ مروج کودک‌همسری بازداشت شد! + تصویر
  • سالانه ۲ میلیارد آزمایش پزشکی در کشور انجام می شود
  • عقب‌ماندگی تعرفه‌های پزشکی نسبت به رشد قیمت تمام شده خدمات
  • انجام سالانه ۲ میلیارد آزمایش پزشکی با حداقل خطا در کشور
  • رشد تعرفه های پزشکی نسبت به قیمت تمام شده خدمات عقب است
  • فقر، مشتری ثابت دندان‌پزشکی زیرپله‌ای
  • نقض قوانین از طریق دوستیابی مجازی با هوش مصنوعی
  • ضرورت حفظ کرامت جامعه‌ پزشکی/ رسیدگی به وضعیت دستیاران
  • الزام به تنظیم سند رسمی یک جراحی حقوقی ـ اقتصادی ـ اجتماعی
  • لیست بهترین جراح فک و صورت تهران