Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@17:11:12 GMT

کشف دومین تدفین در میدان امام(ره) همدان

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۲۳۴۰۲

کشف دومین تدفین در میدان امام(ره) همدان

«با کشف دومین تدفین در سایت باستان‌شناسی میدان امام (ره) همدان، ایجاد سایت موزه در این میدان که مرکز شهر همدان نیز هست، به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود.»

به گزارش ایسنا، کشف تابوت سفالی در وسط میدان امام (ره) همدان در حدود یک ماه قبل، پروژه پیاده‌راه سازی رینگ تاریخی همدان را متوقف کرده و تا کنون فصل دوم کاوش‌ها در این محوطه نیز حدود دو هفته است به کارخود ادامه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند در آغاز این پروژه میراث‌فرهنگی و شهرداری قصد داشتند با پوشاندن روی محوطه، پروژه پیاده‌راه سازی را ادامه دهند، اما هر کدام از کشفیات جدید در این محوطه این میدان را به سمت ایجاد سایت موزه جلوتر می‌برد.

از همان ابتدا علاوه‌بر نامه‌ی سرگشاده‌ای که هنرمندان و بازیگران همدانی برای حفاظت از محوطه باستانی میدان امام (ره) منتشر کردند و استاندار همدان نیز قول اختصاص اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی برای این میدان تاریخی را داد، محمدحسن طالبیان، معاون میراث سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ایسنا گفت؛ «کشف هر نوع اثر تاریخی در میدان امام (ره) همدان یک ظرفیت جدید می‌دهد که طراحی یک میدان با طرح پیاده راه سازی با این ظرفیت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به جای این که بخواهند وسط میدان امام حوض و فواره بزنند، همه تلاش خود را می‌کنیم تا بدون هیچ دخالتی در فضای آن رخ ندهد و کار پژوهش به طور کامل انجام و در صورت نیاز سایت‌موزه احداث شود.»

از سوی دیگر سید محمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز به ایسنا تاکید کرد؛ «دنبال فرصت هستم تا در ملاقاتی با اقای ایزدی معاون شهرسازی وزارت راه و شهرسازی توضیح دهم که متوجه باشند در این محوطه گنج به دست آمده است. باید بدانند وقتی در مرکز شهر به آثاری برخورد می‌کنیم یک ارزش است که می‌توان آن را پوشش داد. در میدان امام همدان آثاری فوق‌العاده به دست آمده است، که باید به جای ساخت حوض یا نصب مجسمه‌ای بی‌ارزش‌تر از اثار موجود در این محوطه، این ارزش را ارج بدانند، چون حکایتی ارزشمند از سابقه و گذشته شهر همدان دارد.»

علی مالمیر، مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بعد از کشف دو تابوت سفالی، تصمیم گرفته شد بار دیگر کاوش‌ها در محوطه میدان امام (ره) همدان به مدت حداقل ۱۰ روز ادامه داشته باشد، اما اکنون حدود یک ماه از آغاز نخستین کاوش‌ها در این محوطه می‌گذرد و تا کنون دو تدفین از این بررسی‌های باستان‌شناسی به دست آمده‌اند.

او با بیان این‌که کشفیات جدید در این محوطه تاریخی می‌تواند آینده‌ی این محوطه را رقم بزند، اظهار کرد: در صورتی که تا پایان کاوش، کشفیات جدیدی از این محوطه به دست بیاید قطعا برنامه‌ریزی‌ها برای آینده‌ی این محوطه نیز متفاوت خواهد بود، با این وجود تلاش می‌کنیم و امیدواریم این بخش از میدان امام را به سایت موزه تبدیل کنیم.

وی با بیان این‌که این تدفین شنبه دوم دی ماه در ضلع شمالی ترانشه کاوش میدان امام خمینی و در انتهایی‌ترین منطقه گودبرداری شده به دست آمده افزود: این تدفین به شکل چمباتمه‌ای بوده و جهت آن به سمت جنوب است که البته بخشی از نیم‌تنه بالایی این تدفین با یک چاله دوران معاصر تخریب شده است.

به گفته‌ی وی تدفین نخستین به دست آمده نیز حدود ۱۰ روز قبل به دست آمد که تخمین زده می‌شود آن متعلق به یک کودک ده ساله باشد، اما تا بررسی‌های کامل در آزمایشگاه نمی‌توان آن را به طور دقیق عنوان کرد.

مالمیر در توضیح قدمت این تدفین‌ها بیان کرد: در حال حاضر نمی‌توانیم به قطعیت در این زمینه اظهار نظر کنیم اما براساس نتایج کاوش‌ها به نظر می‌رسد این تدفین متعلق به دوره‌ی‌ اشکانی باشد. هر چند گفته می‌شود یکی از آن‌ها احتمالا متعلق به دوره‌ی ماد است، اما باید بررسی‌های نهائی درباره‌ی اظهار نظر قطعی در این زمینه به پایان برسد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۲۳۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در ایلام برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت با حضور عاشقان خاندان عصمت و طهارت (ع) برگزار شد.

مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) امروز با حضور هیات‌های مذهبی و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از میدان ۲۲ بهمن شهر ایلام به سمت مسجد امام جعفر صادق (ع) برگزار شد.

عزاداران مکتب جعفری در سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام همزمان با سراسر کشور با تجمع در میدان ۲۲ بهمن شهر ایلام به سمت مسجد امام جعفر صادق (ع) عزاداری کردند.

کد خبر 6096197

دیگر خبرها

  • تپه‌های باستانی قم میراث‌دار گنجینه تاریخ هزاران ساله
  • مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در ایلام برگزار شد
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی استان، از موزه ملی ایران به کرمان
  • معلم شهید پس از ۳۹ سال به میهن بازگشت/جزئیات تشییع پیکر در ورامین
  • تشییع پیکر شهید حجت‌الله یوسفیه در ورامین
  • تشییع باشکوه پیکر شهید معلم در ورامین برگزار می شود
  • وارن زائر امری دومین بازیکن جوانی که در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به میدان می‌رود
  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب