Web Analytics Made Easy - Statcounter

عرض شود دیشب بعد از چند روز به سرم زد وجیزه‌ای بنویسم درباره اینکه چگونه بدنه سنتی نشر ایران در حال واگذاشتن میدان به نسل جدیدی از ناشران جوان و مستعد هستند که با ایده‌های تازه و خورند زمانه از راه رسیده‌اند. اما به قول آن دوست نکته سنجمان حسن قلی، به جای پرداختن به اصل مطلب هنوز مشغول نک و نال اول وجیزه بودم که زلزله تهران از راه رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..خانه ما هم در غرب تهران و به کانون آن نزدیک‌تر . لوسترها در حال حرکات موزون بودند و چند کتاب هم مثل نارنجک از بالای کتابخانه پرت شدند پایین و شیرازه‌شان ترکید...

با این حال من چنان غرقِ درانجام رسالت فرهنگی‌ خود و نجات آینده حرفه‌ای بدنه سنتی نشر ایران از آفت و عقب ماندگی‌اش بودم که به تغییر و تحول های اقلیمی / زمین شناختی پیرامونم توجه کافی نمی‌کردم  تا اینکه همسرم درآمد که چه می‌کنی؟ همه همسایه‌ها بار و بندیل بسته سوار بر اتول در خیابان هستند آنوقت تو اینجا وجیزه می‌بافی که چه؟ فکری می‌کنی در این شرایط که جماعت جانشان را برداشته‌اند و از خانه بیرون زده‌اند کسی حوصله وجیزه خواندن دارد؟

 حرف حساب جواب ندارد...این شد که وجیزه را نیمه تمام رها کردم تا کیفم را بردارم و جانم را نجات بدهم...اما این تازه اول بدبختی بود، لپ تاپم را اول از همه برداشتم، بعد نوبت به کیف همیشه خالی جیبی‌ام رسید با کارتهای اعتباری بی‌اعتبارم و بعد مثل همیشه که وقتی از خانه بیرون می‌زنم چند کتابی با خودم می‌برم، نوبت انتخاب این کتاب‌ها رسید، اما اینبار فرق می‌کرد، پای مرگ و زندگی درمیان بود! احتمال داشت کتاب‌هایی که می‌مانند زیر آوار به کلی از بین بروند. حتی فکرش هم دیوانه کننده بود!

اما چاره‌ای نبود و باید چند کتاب انتخاب می‌کردم از میان این همه کتاب...  کدامیک را بیش از بقیه دوست داشتم؟ زمانی که به همه به جنب و جوش افتاده بودند تا از خانه بزنند بیرون من گیج  و منگ ایستاه بودم روبه روی کتابخانه‌ام و جم نمی‌خوردم.

یعنی تمام شد؟ دیگر فرصتی برای خواندن این همه کتاب نخوانده نیست؟ با چه حماقتی خواندن برخی کتاب‌ها را به زمان نامعلومی موکول کرده بودم، اصلا زلزله به کنار، جوری رفتار می‌کردم که انگار عمر نوح دارم.

خب حالا کدام کتاب‌ها را با خودم بردارم و از خانه بزنم بیرون. چنین گفت زرتشت را باید برداشت، جهان همچون اراده و تصور را هم که نمی‌شود نبرد، در جستجوی زمان از دست رفته را هم همینطور...اما برداشتن دوره کتاب جستجوی زمان از دست رفته کافی است تا هیچ کتاب دیگری را نتوانی برداری! از دن آرام با ترجمه شاملو نمی‌توان گذشت....اما نه این کتاب‌ها دوباره چاپ خواهند شد... بهتر است کتاب‌های نویسندگان ایرانی را بردارم که چاپ‌های اول و نفیس آنها حیف است زیر آوار از بین بروند. سنگر و قمقمه‌های خالی در این یکی اصلا تردیدی نیست، کتاب‌های هدایت، ابراهیم گلستان، چوبک، گلشیری،ساعدی و... همین ها فقط چند کارتن لازم دارد...

همسرم چند بار رفت و برگشت و من همچنان بلاتکلیف ایستاده بودم: جای کمک مثل میخ وایسادی و زل زدی به کتاب‌ها که چی، بچه ها تو پارکینگ منتظرن.

تو برو من اومدم!

اما هرکسی هم آدم را خوب نشناسد، زن آدم بعد از پانزده سال زندگی می‌داند با چه جور جانوری زندگی می‌کند. کیفم را برمی‌دارد، از قفسه کتاب‌هایی که ناشران برای معرفی برایم فرستاده‌اند، دوتا کتاب برمی‌دارد می‌گذارد توی کیفم. بیا بریم هم حوصله‌ات سر نمی رهم کارت عقب نمی‌افته.

همه می‌دانند، بزرگترین شانس زندگی من زندگی با زنی عاقل است، هر وقت با مشکل های لاینحل روبه رو بوده‌ام، به سادگی برایم حل کرده!

جای‌تان خالی، ما هم آن شب مثل خیلی از تهرانی‌ها شب را در ماشین بیرون از خانه گذرانیم، من کتاب «کودتاهای ایرانی» را می‌خواندم که نشر ماهی بیرون داده و همسرم برای اینکه بچه‌ها بهانه نگیرند، کتاب «داستان‌های خوبِ دختران بلند پرواز» را برای‌شان می‌خواند  که نشر نو به تازگی منتشر کرده، هم آموزنده است و هم امیدوار کننده...به خصوص برای حالا که فکر می‌کنیم دنیا به آخر رسیده... درحالی که زندگی با فراز و فرود بسیارش همچنان خیلی جدی ادامه دارد!

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۲۳۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکارهای مقابله با زلزله تهران در نهمین کنفرانس زلزله‌شناسی

نهمین دوره کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی از ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود. این کنفرانس با تمرکز بر کلانشهرها، به ویژه تهران، به دنبال ارائه راه‌حل‌های عملی برای ارتقای تاب‌آوری، مدیریت بحران و ساخت و ساز ایمن در برابر زلزله خواهد بود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دکتر محمدحسن بازیار؛ رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزل، در نشست خبری که امروز برگزار شد، اظهار کرد: نهمین دوره کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی از 18 تا 20 اردیبهشت ماه در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه 6 سخنران کلیدی خارجی و جمعاً 458 مقاله (415 داخلی و 43 خارجی) در این کنفرانس حضور خواهند داشت، افزود: از این مقالات، 211 مقاله به صورت شفاهی و 204 مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله تصریح کرد: زلزله‌شناسی، پیشگیری و ایمن‌سازی سازه‌ها و مدیریت بحران، محورهای اصلی این مقالات را تشکیل می‌دهند. سخنرانان خارجی از 15 کشور شامل آلمان، نروژ، یونان، امارات متحده عربی، آمریکا، اسپانیا، استرالیا، برزیل، ترکیه، ژاپن، سوئد، فرانسه، نیوزیلند و هند در این کنفرانس حضور خواهند یافت.

بازیار با اشاره به تمرکز این کنفرانس بر حل مسائل زلزله‌خیزی کلانشهرهای ایران مانند تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و مشهد، گفت: در حاشیه این کنفرانس، 16 کارگاه تخصصی در زمینه‌هایی نظیر ساخت و ساز بر روی گسل، زلزله تهران و طراحی و ساخت بیمارستان‌های مقاوم برگزار می‌شود.

وی افزود: تلاش داریم بر اساس یافته‌ها و بحث‌های این کارگاه‌ها، در پایان کنفرانس قطعنامه‌ای در حوزه ارتقای تاب‌آوری، مدیریت بحران و ساخت و ساز ایمن برای مسئولان و سیاستگذاران تدوین کنیم.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به وقوع زلزله‌های اخیر با بزرگی بیش از 4 در مناطقی مانند فاریاب کرمان و خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: زمین دائماً در حال تغییر و تحول است و این فرآیند، پدیده‌ای دائمی است که از گذشته وجود داشته و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه باید یاد بگیریم چگونه با کمترین تلفات با زلزله زندگی کنیم، به موضوع دوره‌های بازگشت زلزله در تهران اشاره کرد و گفت: این دوره ابتدا 120 سال، سپس 150 سال و در نهایت به دلیل عدم وقوع زلزله بزرگ در تهران، 175 سال عنوان شده است.

بازیار با تاکید بر پیچیدگی پدیده زلزله اظهار کرد: زلزله 2000 سال قبل بم در منطقه‌ای رخ داد که پیش از آن سابقه زلزله نداشت.

وی اضافه کرد: با وجود گسل‌های فعال در شمال و جنوب تهران، وقوع زلزله بزرگ در این شهر حتمی است و باید با در نظر گرفتن همه جوانب، برای این موضوع آمادگی لازم را داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پایگاه بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران در دسترس قرار گرفت
  • فیلم| پایان یک رقابت
  • «اُمّ علاء»؛ مادر شهیدی که هفت عزیزش را تقدیم اسلام کرد
  • راهکارهای مقابله با زلزله تهران در نهمین کنفرانس زلزله‌شناسی
  • کتاب «ادب زندگی» منتشر شد
  • کتاب «ادب زندگی» روانه بازار نشر شد
  • (تصاویر) مقایسه بمب افکن چینی Xi’an H-۲۰ و B-۲۱ آمریکایی؛ کدام بهتر است؟
  • زندگی و زمانه آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی در «شمع محفل»
  • انتقادات عجیب روحانی معروف از سبک زندگی مردم | همه‌تان باید کار کنید | حق ندارید همه چیز را گردن دولت بیاندازید!
  • پیش‌ بینی ترافیک و زلزله با متاورس شهری