Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرستان پلدختر از نفت خیزترین شهرستان‌های کشور و نفت خیزترین شهرستان لرستان است که دارای پالایشگاهای فراوان نفت وگاز است اما تعداد زیادی از روستاهای این منطقه در نبود گاز شب‌های زمستان می لرزند

به گزارش خبرگزاری تسنیم از پلدختر، شهرستان پلدختر ازنفت خیزترین شهرستان‌های کشور و نفت خیزترین شهرستان لرستان است که دارای پالایشگاهای فراوان نفت وگاز است؛ از مهم ترین چاه‌های نفت و گاز می‌توان به چاه نفت و گاز روستای مورانی واقع در 15 کیلومتری پلدختر اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین می‌توان از پالایشگاه‌های پمپاژ پلدختر به پالایشگاه تنگ فنی و پالایشگاه نفت آسار و پالایشگاه افرینه نام برد. ولی با این وجود مردم منطقه با مشکلات فراوانی روبرو هستند.

دهستان افرینه با بیش از 39 روستا و هفت هزار نفر جمعیت باتوجه به شروع فصل سرما به علت کمبود نفت و اجرایی نشدن عملیات گازرسانی با مشکلات فراوانی روبرو است.

در دومین روز از دهه فجر سال گذشته  همزمان با سراسر کشورو درلرستان  با حضور عراقی معاون وزیر نفت، استاندار، فرماندار وجمعی از مسئولان محلی به صورت تلفنی همزمان با مراسم کلنگ زنی 217طرح گازرسانی لرستان، کلنگ زنی 16طرح گازرسانی در پلدختر آغاز شد که این  آیین کلنگ زنی به صورت نمادین در منطقه برگلان سوخته زورانتل از توابع معمولان برگزار شد ولی  تازه و در آستانه دهه فجر امسال به تازگی عملیات اجرایی این پروژه گازرسانی شروع شده بود که به دلایل نامعلومی این طرح طی روزهای گذشته متوقف شده است وبا وجود منابع فراوان نفت و گاز در برخی مناطق پلدختر هنوز خیلی ‌از روستاهای پلدختر از نعمت گاز برخوردار  نیستند.

7 هزار نفر کنار گاز بدون گاز

خوشکرم نجاتی یکی از ساکنان روستای افرینه درگفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پلدختر اظهار داشت: جمعیت روستای افرینه زیاد است وسهمیه نفت آن کم است و سبب مشکلات فراوانی برای مردم شده است  که مسئولان برای گازرسانی به روستای افرینه قول‌های فراوانی دادند ولی تاکنون این قولها عملی نشده است  که امروز وعده فردا وروزهای آینده وسال‌های آینده را برای گازرسانی می‌دهند.

فضل‌الله احمدپور ساکن روستای دمرود افرینه که از  صبح زود  برای گرفتن نفت به جایگاه نفت روستای افرینه مراجعه کرده به خبرنگار تسنیم در پلدختر گفت: از ساعت 7 صبح برای گرفتن نفت مراجعه کردم ولی اکنون که ساعت 10 صبح است هنوز نوبت من نرسیده است ما تا چند سال عمر می‌کنیم که باید این همه زمان  در صف نفت بمانیم و عمری که اینطوری صرف شود به چه درد می‌خورد.

وی افزود: از مسئولان تقاضا دارم هر چه زودتر طرح  گازرسانی به دهستان افرینه و روستاهای افرینه تسریع ببخشند.

هادی یوسفی یکی از ساکنان افرینه گفت: من از بعداز اذان صبح برای گرفتن نفت در جایگاه نفت این روستا در صف هستم واکنون که ساعت 11 صبح است هنوز تعداد 10 بشکه در جلوی من است تا نوبت به من برسد و مردمی که بعد از ما آماده اند به علت تمام شدن نفت نمی‌توانند نفت دریافت کنند.

خانه‌های بدون نفت درسرمای زمستان

قربان میر رئیس جایگاه نفت افرینه در این رابطه به خبرنگار تسنیم در پلدخترگفت: برای این نوبت 11نفت کش نفت برای روستا آمده است ولی این مقدار جوابگوی مردم منطقه نیست و هر بار که نفت می‌آوریم به کل روستا نمی‌رسد و هر بار تعدادی بدون نفت به خانه بر می‌گردند.

بهمن حاتمی یکی دیگر از  ساکنان افرینه در گفت‌‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: سه روز است که درنوبت گرفتن نفت هستم ولی تاکنون نتوانستم نفت دریافت کنم که این نفت گرفتن برای ما  دردسر ساز است به طوری که زمستان باید برای گرفتن نفت در صف باشیم وتابستان برای گرفتن کپسول گاز!!!مسولان به داد مردم دهستان افرینه برسند.

حمید میراحمدی از ساکنان این منطقه گفت: مردم منطقه شب‌ها برای گرفتن نفت در نزد جایگاه نفت می خوابند ونوبت گیری می‌کنند از مسئولان عاجزانه می خواهیم هرچه زودتر رسیدگی کنند البته قول‌هایی داده شده است ولی تاکنون به نتیجه نرسیده است.

4 روز انتظار برای یک گالن نفت!

علی سلطانپور دهیار روستای افرینه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پلدخترگفت: مرکز دهستان افرینه با 2000 نفر جمعیت ساکن در این روستا و 7500 نفر در 39 روستای وابسته با توجه به فرارسیدن فصل سرما با مشکلات زیادی روبه‌رو است و مردم این دهستان باید 4 روز در نوبت نفت بمانند تا بتوانند یک گالن 220لیتری نفت را برای خانواده خود نفت تهیه کنند که از مسولان انتظار داریم مشکل را حل کنند.

وی افزود: عمده‌ترین و اساسی‌ترین مشکل ما بحث گازرسانی به دهستان افرینه است که عملیات اجرایی آن متوقف شده است آرزوی مردم منطقه افرینه گازرسانی به این روستا است و از مسئولان انتظار داریم این موضوع را پیگیری کنند که حداقل تا سال آینده ما بتوانیم از نعمت گاز برخوردار شویم. 

عباس محمودی بخشدار معمولان در این رابطه به خبرنگار تسنیم گفت: یکی از آرزوهای دیرین مردم منطقه افرینه گاز رسانی به این روستاست که دهه فجر سال 95 کلنگ آن زده شده و در آستانه دهه فجر امسال عملیات اجرایی آن آغاز شده بود که این طرح طی روزهای گذشته متوقف شده است.

توقف عملیات گازرسانی به منطقه زیودار و افرینه

وی افزود: نداشتن نعمت گاز در منطقه افرینه به عنوان نقص دیده می‌شود و سبب مهاجرت مردم به شهرهای اطراف شده است یکی از کارهایی که می توانستیم در اثر آن مهاجرت را به روستاها معکوس کنیم بحث گازرسانی است چون وقتی زیرساختها آماده باشد مردم در روستاها ماندگار می‌شوند.

بخشدار معمولان تصریح کرد: درصورت اجرا شدن طرح گاز رسانی به دهستان افرینه روستاهای افرینه، دمرود امیرسفلی، دمرود امیر وسطی، برگلان سوخته، طاق عباسعلی، کلک زورانتل، زیودار، سرمر، زورانتل، لیت بر، بن لاروسرنجه زیودار از نعمت گاز برخوردار می‌شوند.

حمید رضا کبودی رئیس شرکت گاز پلدختر در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پلدختر اظهار داشت: عملیات کلنگ زنی گازرسانی به  16روستای محور زیودار به افرینه در شهرستان پلدختر دهه فجر سال 95 زده شده که از پارسال تاکنون عملیات اجرایی این پروژه شروع شده بود ولی به علت نامعلومی متوقف شده است.

1520 خانوار چشم انتظار گاز

وی با بیان اینکه پیمان اجرایی این طرح‌ها دو ساله است افزود: اعتبار مورد نیاز این طرح‌ها 10میلیارد تومان است که متراژ اجرایی شبکه گذاری این طرح بیش از 58 کیلومتراست که در قبال اجرایی شدن این طرح ها،1520خانوار و بیش از 5 هزار نفر جمعیت از مزایای این طرح استفاده خواهند کرد.

وی یادآورشد: تاکنون 67 روستای شهرستان پلدختر گازدارشده اند و در حال حاضر 63 درصد از جمعیت روستایی پلدختر گازدار هستند که اگر روستاهای بزرگ جلگه خلج ، افرینه و پاعلم گازرسانی شدند بیش از 90 درصد روستاهای بالای بیست خانواری پلدختر از نعمت گاز برخوردار می‌شوند و صددرصد جمعیت شهری پلدختر و معمولان از نعمت گاز استفاده می‌کنند.

حمیدرضا کاظمی نماینده پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با عملیات گازرسانی به دهستان افرینه گفت: بیش از یک سال توجیه‌پذیر نیست که ما دهه فجر گذشته کلنگ بزنیم و در آستانه  دهه فجر سال 96 هنوز اقدام عملی اجرایی شدن این پروژه انجام نشده است.

گزارش از فیروزه حاتمی

انتهای پیام/

روستاهای لرستان که در کنار پالایشگاه گاز از سرما می‌لرزند؛ قصه پر غصه مردمی که گاز و نفت ندارندروستاهای لرستان که در کنار پالایشگاه گاز از سرما می‌لرزند؛ قصه پر غصه مردمی که گاز و نفت ندارندروستاهای لرستان که در کنار پالایشگاه گاز از سرما می‌لرزند؛ قصه پر غصه مردمی که گاز و نفت ندارندسوز سرما کنار چاه‌های نفت؛ مردم روستاهای پلدختر از سرما به خود می‌لرزند + فیلمروستاهای لرستان که در کنار پالایشگاه گاز از سرما می‌لرزند؛ قصه پر غصه مردمی که گاز و نفت ندارندروستاهای لرستان که در کنار پالایشگاه گاز از سرما می‌لرزند؛ قصه پر غصه مردمی که گاز و نفت ندارندروستاهای لرستان که در کنار پالایشگاه گاز از سرما می‌لرزند؛ قصه پر غصه مردمی که گاز و نفت ندارندروستاهای لرستان که در کنار پالایشگاه گاز از سرما می‌لرزند؛ قصه پر غصه مردمی که گاز و نفت ندارندروستاهای لرستان که در کنار پالایشگاه گاز از سرما می‌لرزند؛ قصه پر غصه مردمی که گاز و نفت ندارندروستاهای لرستان که در کنار پالایشگاه گاز از سرما می‌لرزند؛ قصه پر غصه مردمی که گاز و نفت ندارندروستاهای لرستان که در کنار پالایشگاه گاز از سرما می‌لرزند؛ قصه پر غصه مردمی که گاز و نفت ندارندروستاهای لرستان که در کنار پالایشگاه گاز از سرما می‌لرزند؛ قصه پر غصه مردمی که گاز و نفت ندارندروستاهای لرستان که در کنار پالایشگاه گاز از سرما می‌لرزند؛ قصه پر غصه مردمی که گاز و نفت ندارندروستاهای لرستان که در کنار پالایشگاه گاز از سرما می‌لرزند؛ قصه پر غصه مردمی که گاز و نفت ندارندروستاهای لرستان که در کنار پالایشگاه گاز از سرما می‌لرزند؛ قصه پر غصه مردمی که گاز و نفت ندارندروستاهای لرستان که در کنار پالایشگاه گاز از سرما می‌لرزند؛ قصه پر غصه مردمی که گاز و نفت ندارندروستاهای لرستان که در کنار پالایشگاه گاز از سرما می‌لرزند؛ قصه پر غصه مردمی که گاز و نفت ندارندروستاهای لرستان که در کنار پالایشگاه گاز از سرما می‌لرزند؛ قصه پر غصه مردمی که گاز و نفت ندارندروستاهای لرستان که در کنار پالایشگاه گاز از سرما می‌لرزند؛ قصه پر غصه مردمی که گاز و نفت ندارند R41450/P1486/S6,72/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۲۳۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت

به گزارش خبرنگار مهر، شمس‌الدین جمشیدی امروز چهارشنبه در ستاد برداشت محصولات کشاورزی پلدختر، اظهار داشت: ۵۶ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی شهرستان پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت.

وی اظهار کرد: سطح زیر کشت قابل‌برداشت حدود ۲۹ هزار هکتار شامل گندم آبی و دیم، ۲۰ هزار هکتار جو دیم و هفت هزار و ۴۰۰ هکتار کلزا در شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر، افزود: چهار کمیسیون در پلدختر و یک کمیسیون در شهرستان معمولان کار خرید محصولات مازاد بر مصرف شهرستان را به عهده دارند.

جمشیدی، افزود: پیش‌بینی تولیدات کشاورزی شهرستان حدود ۷۰ هزار تن انواع محصولات زراعی است و حدود ۳۲ هزار تن گندم به‌صورت تضمینی خریداری می‌شود.

وی گفت: نرخ خرید گندم تضمینی هر کیلوگرم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و کلزا ۳۵ هزار تومان است.

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر، افزود: مشکلات اساسی شهرستان‌های پلدختر و معمولان نبود جاده‌های دسترسی است که متأسفانه جهاد کشاورزی شهرستان هیچ‌گونه ماشین‌آلاتی ندارد و دراین‌رابطه نیاز به همکاری دیگر دستگاه‌های شهرستان از جمله راهداری که سال‌های گذشته به طور ویژه مساعدت داشتند، احساس می‌شود.

جمشیدی، یادآور شد: میزان نیاز سوخت کمباین‌های فعال حدود ۹۶۰ هزار لیتر است که توسط شرکت فرآورده‌های نفتی تأمین خواهد شد.

وی افزود: پنج اکیپ، کارن نظارت بر برداشت را انجام می‌دهند و اواخر اردیبهشت برداشت در مناطق جنوبی شهرستان آغاز خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر، گفت: این مدیریت آمادگی کامل برای برداشت و خرید محصولات کشاورزی شهرستان که نتیجه زحمات حدود ۹ ماهه کشاورزان است را دارد و امید است به طور مطلوب صورت گیرد.

کد خبر 6087702

دیگر خبرها

  • فلرها، سلامتی مردم عسلویه را نشانه گرفته است
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • اعتباری برای روستاهای ضرر دیده از طرح «قمرود» پرداخت نشده است
  • دستگیری شکارچیان کبک وحشی و تیهو در پلدختر
  • پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زا در روستاهای دشتی
  • آبرسانی روستاهای لرستان با اختصاص اعتبار ۴۰۰میلیاردتومان طی امسال
  • کشتار غیرمجاز دام در روستاهای گردشگری معضل جدی است
  • لباس‌های زمستانی را جمع نکنید؛ سرما در راه است!
  • لباس‌های زمستانی را جمع نکنید!/ سرما در راه
  • سیل و سرما مانع عدم حضور مردم در پای صندوق های انتخابات نشد/مدیران برای رضایتمندی مردم آستین همت بالا بزنند