Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متاسفانه بیش از 45درصد از فعالیت‌ها در اقتصاد ایران، برای متصدیان دستگاه مالیاتی غیرشفاف و نامشخص بوده که این امر نشانگر آن است که حجم بالایی از اقتصاد توسط بنگاه‌های زیرزمینی اداره می‌شود.

سید کاظم دلخوش اباتری سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا با ارزیابی از بودجه 97 گفت: لایحه بودجه سال آینده حاکی از آن بوده که دولت نمی‌تواند بودجه‌ای مبتنی بر محور نظام عملکردی یا عملیاتی داشته باشد چراکه در بودجه عملیاتی باید حداقل پیش‌بینی درآمدی با هزینه‌کردها باید همخوانی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بودجه‌ریزی عملیاتی بر اساس برنامه‌ریزی و ارزیابی رابطه‌ها در بودجه ترسیم می‌شود که بر اساس هزینه‌های انجام شده، دولت انتظار نتایجی را از دستگاه مربوطه دارد اما مطابق آمار و اطلاعات لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده، چنین اتفاقی در کشور نخواهد افتاد.

دلخوش درباره راه‌های درآمدهای دولتی در بودجه 97 اشاره داشت و گفت: دولت از طریق مالیات، عوارض، نفت، فروش املاک و اموال دولتی و ... می‌تواند کسب درآمد داشته باشد و سازمان‌های مربوط درآمدزای دولتی باید در چارچوب بودجه‌ریزی عملیاتی و بر اساس استانداردهای مشخصی تحت عنوان «شاخص‌های عملکرد» پاسخگو هستند.

نماینده مردم در خانه ملت با تاکید بر آنکه درآمدهای مالیاتی دارای اهمیت ویژه‌تری نسبت به سایر درآمدهای عمومی دولت بوده، تصریح کرد:‌ مالیات از مهم‌ترین عوامل اصلی رشد و توسعه در کشور بوده که می‌تواند سبب گسترش عدالت اجتماعی، افزایش خدمات عمرانی و ارتقای سطح رفاه اجتماعی و در نهایت رونق اقتصادی شود.

وی درخصوص اینکه مالیات جزو مهم‌ترین درآمدهای جایگزین نفت بوده و دولت باید با فرهنگ‌سازی و اعتمادسازی، این درآمد را افزایش دهد، افزود: متاسفانه وضعیت بیش از 45درصد از اقتصاد ایران، برای متصدیان دستگاه مالیاتی مشخص نبوده و حجم بالایی از این اقتصاد،‌ توسط بنگاه‌های زیرزمینی اداره می‌شود؛ دولت با شفافیت اقتصادی و افزایش حجم نظارت‌ها می‌تواند مسیر بنگاه‌های زیرزمینی را به نفع اقتصاد کل کشور تغییر دهد.

دلخوش با انتقاد از آثار مخرب فرارمالیاتی بر اقتصاد گفت: زمانی که صحبت از فرارمالیاتی 45درصدی در مجموع اقتصاد به میان می‌آید، گویای آن است که حجم مالی فراوانی عاید دولت نمی‌شود که با این احتساب، کاهش منابع دولت، نارسایی در توزیع عادلانه درآمدها، انباشت ثروت برای گروه های خاص و غیره از جمله پیامد افزایش فرارهای مالیااتی است.

وی همچنین بر ضرورت ساماندهی لایحه جامع مالیاتی و همینطور بازنگری و اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در کشور تاکید کرد و افزود: تعدیل نرخ و همینطور جلوگیری از فرار مالیاتی در شکوفایی اقتصادی، پویایی تولید، اشتغال افزایی و موارد مشابه دیگر در مملکت بسیار نقش آفرین است.

نماینده مردم صومعه سرا و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اسلامی اظهارداشت: دولت بجای افزایش فشار مالیاتی بر اقشار جامعه باید به سمت اصلاح قوانین و مقررات مالیاتی حرکت کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش نرخ های مالیاتی ضمن اینکه انگیزه های سرمایه گذاری را کاهش می دهد زمینه لازم برای اجتناب از پرداخت مالیات و فرار مالیاتی را نیز در جامعه فرا هم می آورد.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۲۴۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شفافیت در هزینه کرد‌ها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند

علیرضا فخاری در نشست با مدیران مالیاتی استان تهران، با اشاره به اهمیت جایگاه مالیات در جامعه، آن را یکی از ارکان اجرای عدالت مالی در کشور دانست و اظهار کرد: در گذشته از مالیات به عنوان یک عنصر نامطلوب یاد می‌شد، در حالی که مالیات حامی اجرای عدالت اقتصادی در جامعه است.

فخاری بیان کرد: مالیات یکی از عوامل تولید عدالت در اقتصاد عام است و کمک می‌کند سطوح عدالت در درآمد هزینه‌ها بین اقشار مختلف جامعه تراز شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مالیات رشد حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی را رقم می‌زند، بیان کرد: باید برای تبیین جایگاه واقعی مالیات در جامعه و تغییر ذهنیت‌ها در این حوزه تلاش مضاعف صورت بگیرد، چرا که اگر شخصی ببیند از مالیاتی که پرداخت می‌کند در حوزه‌های اجتماعی، درمانی و فرهنگی استفاده می‌شود و مسیر مالیاتی و هزینه کرد‌ها شفاف است، به پرداخت مالیات ترغیب می‌شود.

استاندار تهران بر ضرورت تشکیل فضای حکمرانی مالی به منظور پیشرفت اقتصادی کشور، تاکید کرد.

وی تبیین آثار عدم پرداخت مالیات در جامعه و ضرورت سهیم شدن مردم در مشارکت‌های اجتماعی را بسیار مهم دانست و افزود: بخشی از مشارکت‌ها در راستای شفاف سازی ایجاد و به سیستم مالی کشور کمک می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • سازوکار تعیین هزینه‌های قابل قبول مالیاتی مشخص شد
  • تلاش دانه‌درشتها برای جلوگیری از لغو رانت مالیاتی صندوق‌ها
  • افزایش ۷۴۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت طی ۶ سال
  • مجلس مانع ساماندهی معافیت مالیاتی صندوق‌های بورسی می‌شود؟
  • مجلس مانع ساماندهی معافیت مالیاتی صندوق های بورسی می شود؟
  • تصویب فوریت طرح برخی معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های دولتی
  • شفافیت در هزینه کرد‌ها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند
  • تحقق ۱۰۰ درصدی درآمد‌های مالیاتی همدان در بودجه سال ۱۴۰۲
  • کاهش مالیات بر تولید؛ چگونه؟/ مالیات غیرمولدها باید افزایش یابد