Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@22:45:51 GMT

آمريکا همچنان در برجام باقي مي ماند

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۲۴۵۹۶

آمريکا همچنان در برجام باقي مي ماند

خبرگزاري آريا-آمريکايي ها علي رغم تمام مخالفت ها و حملات لفظي به توافق هسته اي ايران، همچنان در برجام باقي خواهند ماند.
امير علي ابوالفتح کارشناس مسائل آمريکا در گفتگو با خبرگزاري آريا در خصوص اقدام بعدي آمريکا درباره برجام گفت: پس از آنکه در 13 اکتبر دونالد ترامپ اعلام کرد پايبندي ايران به برجام را تاييد نمي کند کنگره 60 روز فرصت دارد که به اين موضوع بر اساس قانون رسيدگي نمايد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين 60 روز 23 آذر به پايان رسيد و حدود 30 روز آتي از پايان مهلت 60 روزه کنگره در پيش رو داريم که يکبار ديگر رئيس جمهور آمريکا تصميم بگيرد که پابندي ايران به برجام را تاييد مي کند يا نه. در حال حاضر مهلت کنگره به پايان رسيده و مهلتي براي اين کار ندارد و فعلا مشخص نيست ترامپ در پايان نيمه اول ژانويه 2018 مي خواهد چه اقدامي انجام دهد. اين امکان است اين بار برجام را تاييد کند چون کنگره و اروپا با دولت ترامپ همراهي نکردند که احتمال آن بسيار ضعيف است يا علاوه بر اينکه دوباره پايبندي ايران را تاييد نکند، تمديد تعليق تحريمها را هم تاييد نکند که در اين صورت صدور حکم مرگ برجام را صادر کرده است. احتمال سوم که بيش از همه محتمل است اين است که در 15 ژانويه از تاييد دوباره پايبندي ايران به برجام سر باز بزند و دوباره يک مهلت 60 روزه براي کنگره در نظر بگيرد و در مهلت بعدي کنگره در خصوص برجام تصميم گيري کند که در ارتباط با اين موضوع اختلاف نظر ميان دموکرات ها و جمهوري خواهان وجود دارد.
وي در پاسخ به اين سوال که کشورهاي اروپا تا کجا در برابر آمريکا مقاومت مي کنند؟ گفت: اگر موضوع فقط برجام باشد اروپا قطعا در برابر آمريکا مقاومت خواهد کرد و همين مقاومت در برابر خواست دونالد ترامپ موجب شد رئيس جمهور آمريکا تاحدودي از وعده هاي انتخاباتي خود براي کنار گذاشتن برجام چشم پوشي کند و کنگره جمهوري خواهان که بسيار با برجام مخالف بودند در مهلت 60 روزه نتوانند به تصميمي برسند. از نظر اتحاديه اروپا توافق هسته اي يک توافق چند جانبه است و امکان برهم زدن آن توسط يک کشور نيست. فارغ از آنکه اتحاديه اروپا خواستار حفظ برجام است آمريکا مي داند بدون برجام ايران به ظرفيت هاي کمي و کيفي بيش از برجام دست پيدا مي کند و از ديد آمريکايي ها قرار گرفتن ايران در آن موقعيت به منزله در آستانه قرار گرفتن ساخت سلاح اتمي قلمداد مي شود به همين دليل به گفته امريکايي ها براي آنکه ايران به سمت سلاح اتمي پيش نرود، آمريکايي ها علي رغم تمام مخالفت ها و حملات لفظي به توافق هسته اي ايران، همچنان در برجام باقي خواهند ماند.
ابوالفتح در خصوص امکان جنگ نظامي آمريکا با ايران گفت:گرچه مقامات نظامي آمريکا اعلام مي کنند تمام گزينه ها روي ميز است اما غير محتمل ترين راهکاري است که آمريکا در قبال ايران اتخاذ خواهد کرد. اصولا آمريکايي ها در سالهاي اخير بنا به دلايل مختلف از جمله عبرتي که از جنگ عراق گرفتند از ورود به جنگ هاي پرتلفات و پر هزينه خودداري مي کنند اما به اين معنا نيست که از ابزارهاي ديگر استفاده نکنند که شامل اعمال تحريم هاي اقتصادي، جنگ هاي سايبري، ايجاد بي ثباتي در درون کشورهاي هدف و تشکيل ائتلاف هاي منطقه اي عليه کشورهايي که از نظر آنها کشورهاي خطرناک تلقي مي شوند. مي توان انتظار داشت مجموعه اي از اين اتفاقات در آينده رخ خواهد داد که شامل تشديد تحريم هاي غير هسته اي، اقدام به جنگ هاي سايبري، تشديد جنگ هاي نيابتي در منطقه و دامن زدن به اختلافات ايران با کشورهاي منطقه و تلاش براي بي ثبات سازي دروني که مجموعه اين عوامل مي تواند راهکار کلان آمريکا در قبال ايران باشد و در عين حال ورود مستقيا آمريکا به جنگ با ايران بسيار غير محتمل خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۲۴۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنها نماینده اوکراینی الاصل کنگره آمریکا با تخصیص کمک به اوکراین مخالف است

کودکان بومی اوکراین همیشه حاضر نیستند اوکراین را دوست داشته باشند، حتی در آن سوی اقیانوس. ویکتوریا اسپارتز، تنها نماینده اوکراینی الاصل کنگره ایالات متحده که در اوکراین به دنیا آمده است، با تخصیص کمک به کی یف مخالفت کرد. 

آسوشیتدپرس با استناد به منابع خود گزارش داد این نماینده کنگره از همکارانش خواست که به جای عملیات خارجی، کنترل بهتری بر سرمایه‌های آمریکایی داشته باشند. اکنون هر دو بخش کنگره آمریکا (سنا و مجلس نمایندگان) بیشتر مشغول آماده سازی و واگذاری بسته کمکی که اخیرا برای اوکراین تصویب شده، هستند.

اسپارتز برای تأکید بر تمرکز خود بر مسائل آمریکا اخیراً اظهار داشت که برای محافظت از مردم آمریکا احساس "مسئولیت" می‌کند. این سیاستمدار در تفسیر خود درباره وضعیت کنونی تاکید می‌کند که امنیت مرز‌های خارجی باید اولویت بالاتری برای کنگره باشد.

او اخیرا گفته ظاهراً باید همیشه از اوکراین حمایت کند. اما این درست نیست، زیرا او معتقد است که ۶۱ میلیارد دلار اختصاص داده شده به اوکراین هدر خواهد رفت.

قانونگذاران واشنگتن به تازگی بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری برای اوکراین تصویب کردند. ۲ مقام آگاه آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود اعلام کردند ایالات متحده در حال آماده سازی یک بسته کمک نظامی به ارزش یک میلیارد دلار برای اوکراین است. این بسته کمک‌های نظامی نخستین بخش از لایحه کمک‌های تخصیص یافته از سوی کنگره به ارزش ۶۱ میلیارد دلار به کی یف است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • بلینکن خطاب به نتانیاهو: واشنگتن همچنان مخالف عملیات رفح است
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • تصویب ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه در سنای آمریکا
  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر گروسی به ایران را تایید کرد
  • اولین قبرستان مسلمانان در ایران کجاست؟ + عکس
  • تهدید دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا
  • طرح کنگره آمریکا علیه دیوان کیفری بین‌المللی
  • کنگره آمريکا دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرد
  • تهدید دادگاه لاهه از سوی برخی از اعضای کنگره آمریکا
  • تنها نماینده اوکراینی الاصل کنگره آمریکا با تخصیص کمک به اوکراین مخالف است