Web Analytics Made Easy - Statcounter

همدان-تپه«پیسا»ازآثار تاریخی همدان که براثر گذشت زمان فراموش وبه مکانی امن برای معتادان تبدیل‌شده این روزها درکانون توجه قرارگرفته تاشاید به‌عنوان کهن‌ترین سکونتگاه هگمتانه باردیگر احیا شود.

به گزارش خبرنگار مهر، تپه «پیسا» که سال ۷۷ به شماره ۲۰۲۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، در محوطه‌ای به وسعت ۱۸ هکتار که ۷ هکتار آن حریم اصلی است در همدان واقع‌شده که فاصله آن با تپه باستانی هگمتانه دو و نیم کیلومتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این محوطه تاریخی که به اظهارنظر کارشناسان قدمتی بالاتر از تپه هگمتانه دارد، چند سالی به سکونتگاهی امن برای معتادان تبدیل‌شده و حال‌وروز خوشی ندارد به‌طوری‌که مأمن و سرپناهی برای حدود ۴۰۰ نفر از معتادان، بی‌سرپناهان و بی‌سرپرستان در استان همدان شده است.

این شرایط و ضرورت ساماندهی وضعیت بحرانی پیش‌آمده درباره تعداد بالای معتادان مستقر در این تپه و خطرات حضور آنان در مجاورت با شهرک فرهنگیان همدان، مسئولان و مدیران شهری را بر آن داشت تا در به بررسی وضعیت معتادان و راهکارهای اجرایی ادارات و نهادهای متولی امور پیشگیری و اعتیاد استان پردازند تا شاید تغییر یا اصلاحی در وضعیت این تپه تاریخی دیده ‌شود.

طی هفته گذشته چندین جلسه پیرامون اقدامات و تلاش‌های انجام‌شده در خصوص ساماندهی این تپه انجام شد تا جایی که در آخرین جلسه استاندار همدان موضوع تپه «پیسا» را پیگیری کرد و مدیران را فراخواند.

تملک و تغییر کاربری محدوده تپه «پیسا» همدان و تبدیل آن به پارک و فضای سبز پیگیری شود استاندار همدان با تأکید بر اینکه باید تمام مکان‌هایی که قابلیت پاتوق معتادان را دارند ساماندهی شوند، گفت: باید تملک و تغییر کاربری محدوده تپه «پیسا» همدان و تبدیل آن به پارک و فضای سبز پیگیری شود.

محمدناصر نیکبخت بابیان اینکه یک‌سوم هزینه این کار را استانداری تقبل می‌کند، گفت: مبارزه با مواد مخدر و آسیب‌های آن ازجمله آسیب‌های اجتماعی مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و برای برنامه‌ریزی و کاهش آسیب بسیار حائز اهمیت است.

استاندار همدان بابیان اینکه در اجرای طرح ساماندهی تپه «پیسا» همدان همه نهادها، دادگستری، بهزیستی، دبیرخانه و ستاد شورای مبارزه با مواد مخدر همکاری کردند و در چند نوبت اوضاع منطقه ساماندهی و معتادان از این منطقه جمع شدند، گفت: حسن کار زمانی به قبح کار تبدیل می‌شود که کار رهاشده و وضعیت به شکل سابق برگردد.

نظارت مستمر طرح ساماندهی تپه «پیسا»

وی بابیان اینکه باید با نظارت مستمر طرح ساماندهی تپه «پیسا» اجرا شود تا محیط با تغییر کاربری به فضای سبز تبدیل شود، گفت: این محیط آلوده باید پاک و به فضای سبز و پارک برای آسایش مردم تبدیل شود.

نیکبخت بابیان اینکه باید آن محیط را ضمن هماهنگی با شهرداری ساماندهی کند، گفت: رسانه‌ها باید هر چه در توان دارند در معرفی آسیب اعتیاد به کار بگیرند تا این آسیب گسترش پیدا نکند.

۱۲۸ نفر از معتادان طی دو تا سه روز از تپه «پیسا» جمع‌آوری شدند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان نیز با تأکید بر اینکه حرکت عظیمی برای ناامن کردن تپه «پیسا» برای معتادان ایجاد و ۱۲۸ نفر از معتادان طی دو تا سه روز از تپه «پیسا» جمع‌آوری شدند، گفت: با فنس‌کشی و تخریب برخی اماکن در این منطقه می‌توان دسترسی معتادان به این تپه را کاهش داد.

سید رسول حسینی از افزایش تسهیلات ارائه‌شده به بهبودیافتگان اعتیاد خبر داد و گفت: تسهیلات بهبودیافتگان از ۱۰ میلیون تومان به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافت.

حسینی بابیان اینکه در بحث ارائه تسهیلات به بهبودیافتگان باید حداقل ۶ ماه تا یک سال از پاکی بهبودیافتگان در مراکز سپری‌شده باشد، به انعقاد تفاهم‌نامه به‌منظور ارائه آموزش به بهبودیافتگان و خانواده‌های آن‌ها برای تسهیل در ارائه تسهیلات اشاره کرد و افزود: برای آموزش بهبودیافتگان و خانواده‌ها  تفاهم‌نامه‌ای با فنی و حرفه‌ای استان منعقدشده و به خانواده‌های آن‌ها نیز در بخش خصوصی آموزش ارائه می‌شود.

وی به انعقاد تفاهم‌نامه دیگری با کارآفرینان به‌منظور ایجاد اشتغال برای بهبودیافتگان اشاره کرد و گفت: تسهیلات و حمایت‌های لازم از کارآفرینان در این خصوص انجام خواهد شد.

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار همدان نیز با تأکید بر اینکه در جمع‌آوری معتادان متجاهر دستگاه قضایی و نیروی انتظامی موفق بوده و سایر دستگاه‌ها نیز باید در این زمینه همکاری داشته باشند، گفت: باید ظرفیت در مراکز ماده ۱۶ برای معتادان جمع‌آوری‌شده بیشتر شود.

بهره‌مندی از وجود سمن‌ها در مبارزه با اعتیاد

سید سعید شاهرخی با تأکید بر اینکه مبارزه با مواد مخدر باید اجتماعی شده و از وجود سمن‌ها نیز در این زمینه استفاده شود، گفت: کمیته‌ای پنج‌گانه زیر نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر شکل‌گرفته است.

وی با اشاره به عدم همکاری کافی سازمان بهزیستی استان همدان در اجرای طرح جمع‌آوری معتادان تپه «پیسا» گفت: اینکه معتاد متجاهر در شهر دیده شود پذیرفته نیست و باید هر مانعی برای رسیدن به این هدف را برطرف کرد.

وی به اعتبارات استانی در بحث مبارزه با موارد مخدر اشاره کرد و گفت: اعتبارات استانی در دو بخش تعریف می‌شود که یک‌میلیارد تومان در حوزه آسیب‌های اجتماعی و ۴۰۰ میلیون تومان نیز در بحث مبارزه با مواد مخدر تعریف شده است.

طی پنج مرحله پاکسازی تپه «پیسا» در سال جاری ۳۵۰ نفر معتاد جمع‌آوری شد رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان نیز با اشاره به جمع‌آوری معتادان تپه «پیسا» شهر همدان و بیان اینکه طی پنج مرحله پاکسازی در سال جاری در این منطقه ۳۵۰ نفر معتاد جمع‌آوری شد، گفت: رصد باندها و شبکه‌های توزیع مواد مخدر از اقدامات اصلی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان است.

هادی قزوینه بابیان اینکه نیروهای پلیس مبارزه با مواد مخدر با کارهای اطلاعاتی و نامحسوس نسبت به شناسایی مکان های تجمع معتادان اقدام می کنند، گفت: برخورد با معتادان و تهیه و توزیع کنندگان موادمخدر ابراز رضایت شهروندان و ساکنان این مناطق را به همراه داشته است.

وی بابیان اینکه هدف پلیس مبارزه با مواد مخدر خدمت رسانی به شهروندان است با این وجود انتظار می رود خانواده ها با تعامل دوستانه و صمیمی با فرزندان و آگاه کردن آنان از مضرات گرایش به مصرف مواد دخانی و اعتیاد از گرایش آنان به سمت این معضل اجتماعی جلوگیری کنند، تاکید کرد: یکی از عاملان گرایش جوانان به سمت مواد مخدر دوستان ناباب است چراکه این طیف از افراد با بیان مواردی نظیر اعتیاد آور نبودن مصرف مواد، سعی در معتاد کردن دوستان خود دارند.

جوانان فریب تبلیغات غلط فروشندگان مواد مخدر را نخورند

سرهنگ قزوینه توصیه کرد: خانواده ها و جوانان فریب تبلیغات غلط فروشندگان مواد مخدر را نخورند چراکه حتی با یکبار مصرف مواد افیونی، افراد در دامن اعتیاد گرفتار می شوند.

وی افزود: پلیس مبارزه با مواد مخدر علاوه بر اقدامات سلبی و برخورد جدی و بدون اغماض با تهیه و توزیع کنندگان مواد مخدر، فعالیت های فرهنگی نظیر برگزاری دوره های آموزشی کارگارهی و چهره به چهره برای طیف های مختلف از جمله دانش آموزان، اولیا و مربیان و دیگر نهادها را در دستور کار قرار داده است.

هادی قزوینه با تأکید بر اینکه امروز به ظرفیت‌سازی و حمایت‌های بعد از بهبود نیاز است، عنوان  کرد: کمپ‌ها بیش از ۲۱ روز نمی‌توانند معتادان را در بحث درمان همراهی کنند و به حمایت و کمک بهبودیافتگان بعد از طی این دوره نیاز است.

استفاده بهینه از ظرفیت فضای مجازی برای آموزش همگانی درامر مبارزه با مواد مخدر  فرمانده انتظامی استان همدان نیز با بیان اینکه پلیس در حوزه مبارزه با مواد مخدر برنامه هایی در دستور کار دارد، اظهار داشت: استفاده بهینه از ظرفیت فضای مجازی برای آموزش همگانی درامر مبارزه با مواد مخدر مدنظر است.

سردار بخشعلی کامرانی صالح گفت: در راستای مبارزه با مواد مخدر افزایش ظرفیت محل‌های نگهداری ماده ۱۵ و ۱۶، با توجه به تهدیدات و شیوع مصرف سایر مواد مخدر مانند مواد مخدر گل، دستمال کاغذی و غیره این موارد نیز در دستور کار است.

فرمانده انتظامی استان همدان بابیان اینکه کشفیات مواد مخدر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد افزایش دارد، عنوان کرد: امسال در مقایسه با سال گذشته در بحث تریاک ۲۳ درصد افزایش، هروئین ۷۴ درصد افزایش، شیشه و حشیش کاهش و سایر موارد ۵۹ درصد افزایش کشفیات داشتیم.

وی به دستگیری ۸ هزار و ۲۹۲ نفر از معتادان از ابتدای امسال اشاره کرد و افزود: در حوزه دستگیری و مقابله اجرای طرح‌های متعدد مدنظر بوده به طوری که در حوزه خرده‌فروشان مواد مخدر چهار هزار نفر، در بحث معتادان و نگهدارندگان مواد مخدر ۲ هزار و ۵۹۵ نفر و معتادان متجاهر نیز یک‌هزار و ۷۲۷ نفر دستگیر شدند.

انهدام ۶۹ باند توزیع مواد مخدر از ابتدای سال

سردار کامرانی صالح با اشاره به انهدام ۶۹ باند توزیع مواد مخدر از ابتدای سال، عنوان کرد: برنامه‌های آموزشی طی ۳۷۹ مرحله انجام و در آسیب‌های حوزه مواد مخدر ۶۰ هزار نفر تحت آموزش قرار گرفتند.

وی به انجام بیش از ۷ هزار مرحله طرح‌های عملیاتی در حوزه مواد مخدر اشاره کرد و ادامه داد: ۲۰ میلیون عدد قرص روان‌گردان و غیرمجاز نیز در بین کشفیات بوده است.

فرمانده انتظامی استان همدان اضافه کرد: کشفیات خشخاش، سیاه‌دانه، سلاح و ۲۸۰ دستگاه خودرو و کشف و ضبط مواد شیمیایی و دست‌ساز به میزان ۴۰۸ کیلوگرم نیز از ابتدای سال تاکنون گزارش شده است.

اجرای ۴۰۸ مرحله طرح پاکسازی مناطق آلوده در همدان

وی با اشاره به اجرای ۴۰۸ مرحله طرح پاکسازی مناطق آلوده، یادآور شد: اجرای این طرح طی روزهای اخیر در چهار مرحله در تپه «پیسا» و میدان امام(ره) انجام شده که در برخی موارد اجرای یک مرحله تا ۲۰ روز به طول انجامیده است.

سردار کامرانی‌صالح با بیان اینکه طرح‌های ارتقای امنیت اجتماعی نیز در حال اجراست، اظهار داشت: در راستای مبارزه با مواد مخدر نیاز به انجام اقدامات مجدانه است و برای ادامه این روند باید آموزش همگانی که خلا بزرگی در جامعه است؛ صورت گیرد.

فرمانده انتظامی استان همدان در ادامه با اشاره به اجرای طرح جمع‌آوری معتادان در تپه «پیسا» همدان عنوان کرد: طی روز اول ۶۰ نفر، در روز دوم ۴۰ نفر و روز سوم ۳۵ نفر از معتادان متجاهر جمع‌آوری شدند اما باید این طرح استمرار یابد.

سردار کامرانی‌صالح در ادامه با اشاره به فعالیت‌ها در حوزه مواد مخدر در فضای مجازی، تاکید کرد: در بخش فضای مجازی شگردها و شیوه‌های جدیدی که یک نمونه آن توزیع کیک‌های آلوده به مواد مخدر گل است شکل گرفته که نیاز به  آموزش، اطلاع‌رسانی و آگاهی دارد.

بااین تفاسیر آنچه مسلم است اینکه جولان معتادان دختر و پسر در تپه تاریخی «پیسا» در همدان بالاخره نگرانی مسئولان شهر همدان از اوضاع نامطلوب این منطقه را برانگیخته تا پس از سال ها فکر چاره باشند چراکه این تپه در ۴۰۰ متری سکونتگاه شهروندان همدانی قرار گرفته است و برهمین اساس امیدواریم برنامه ریزی ها برای ساماندهی آن سرانجام خوبی داشته باشد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۲۵۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و توقیف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر در کرمانشاه، دستگیری ۱۰ نفر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک با تلاش مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، سردار مهدی حاجیان امروز _ شنبه هشتم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان پس از اطلاع از اینکه اعضای ۲ باند توزیع مواد مخدر قصد انتقال محموله‌هایی را به کرمانشاه دارند، رسیدگی به موضوع را در دستور کار قراردادند.

وی افزود: مأموران با انجام کارهای اطلاعاتی و در تحقیقات گسترده خود موفق به شناسایی ۴ دستگاه خودرو متعلق به قاچاقچیان ۲ باند مواد مخدر شده و آن‌ها را در عملیات‌هایی جداگانه توقیف کردند.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه تصریح کرد: در بازرسی‌های انجام‌گرفته از خودروهای توقیفی، مجموعاً ۱۶۳ کیلوگرم تریاک کشف شد.

وی همچنین از دستگیری ۱۰ عضو باندهای قاچاق مواد مخدر خبر داد و گفت: افراد دستگیرشده پس از تشکیل پرونده برای صدور احکام لازم تحویل مراجع قضائی شدند.

حاجیان در پایان مبارزه با پدیده قاچاق مواد مخدر را از مهم‌ترین برنامه‌های پلیس کرمانشاه عنوان کرد.

کد خبر 748518

دیگر خبرها

  • امحای ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روانگردان مکشوفه
  • کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان
  • امحای ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روان‌گردان در کرمانشاه
  • انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه
  • انهدام دو باند توزیع مواد مخدر در کرمانشاه
  • کشف محموله ۸۶ کیلویی مواد مخدر در محور کاشان - قم
  • کشف محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد
  • کشف و توقیف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه
  • ۸۶ کیلوگرم مواد مخدر در کاشان کشف شد
  • انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه