Web Analytics Made Easy - Statcounter

اولین نشست خبری معاون وزیر نفت در امور پالایش و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران صبح امروز برگزار شد.پانیسا حسن زادهپانیسا حسن زاده

خبرنگار نیرو، پالایش و پتروشیمی انرژی امروز

اولین نشست خبری معاون وزیر نفت در امور پالایش و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران صبح امروز برگزار شد؛ نشستی که با موضوعات مختلفی از قبیل افزایش نرخ بنزین، طرح برندینگ جایگاه‌های سوخت، آلودگی هوا و وضعیت پالایشگاه‌ها بحث‌انگیز شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درباره واگذاری پالایشگاه‌ها تصمیم گیرنده نیستیم

به گزارش خبرنگار پالایش «انرژی امروز»، علیرضا صادق آبادی در این نشست خبری در مورد خصوصی‌سازی پالایشگاه شازند و آبادان گفت: ما در این مورد تصمیم‌گیرنده نیستیم‌. ما مالکیت پالایشگاه‌ها را نباید داشته باشیم. به نظر من، همین که ارتباط ما با پالایشگاه باقی بماند؛ کافی است.

وی با بیان اینکه «نارضایتی پرسنل نیز بیشتر مربوط به انتقال کارکنان و عدم همکاری با افراد برای بازگشت به کار بود»، اعلام کرد: تضمین گرفتیم از این پرسنل در بخش لوله و مخابرات که اولویت دارد؛ استفاده می‌کنیم.‌

معاون وزیر نفت در مورد حمایت از تکنولوژی‌های داخلی گفت: ما از تولیدات داخلی حمایت‌ می‌کنیم.‌ در حوزه کاتالیست اعتماد کردیم. در ستاره خلیج فارس نیز از کاتالیست ایرانی استفاده‌ می‌کنیم.‌

وی افزود: ما علاقه به حمایت از ساخت داخل داریم؛ اما این حمایت نباید منجر به عدم تولید اقتصادی شود. انتظار داریم پس از حمایت از تولیدات داخلی، سازندگان کالا را به‌روز و زنده نگه دارند.

ستاره خلیج فارس به مدار تولید برگشت

صادق آبادی درمورد قیمت بنزین با اشاره به اینکه ما نقشی در افزایش قیمت نداریم، گفت: واقعیت این است که افزایش قیمت سوخت موجب تورم و تورم روانی‌ می‌شود.‌ به هر حال دولت تصمیم‌گیرنده است و ما مجری.

وی با اشاره به مساله قاچاق نیز گفت: کسی که به دنبال قاچاق‌ می‌رود به دنبال ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد سود است. اگر فاصله قیمت سوخت کم شود، قاچاق هم کاهش‌ می‌یابد.

معاون وزیر نفت در مورد وضعیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز گفت: در آذرماه به دلیل بی دقتی برق قطع و واحد از مدار خارج شد. دو شات دان داشتیم و طی ۵ روز به سرعت ستاره خلیج فارس به مدار برگشت.

وی اعلام کرد: ستاره خلیج فارس به تولید ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو رسیده است و باکیفیت ترین بنزین را تولید‌ می‌کند. فاز دوم در حال آماده سازی است.‌

به گفته معاون وزیر نفت، آذرماه ۷۳ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید شده که بیشترین سهم آن مربوط به ستاره خلیج فارس است.

وی افزود: در فاز اول ۷۵ درصد سرمایه‌گذاری طرح صورت گرفت؛ اما میزان تولید ۳۰ درصد بود. بنابراین، به سراغ تولید زودهنگام رفتیم و سرمایه ۱۰۰ میلیون یورو برای فاز دوم و کمتر از این مقدار برای تکمیل فاز سوم در حال تامین است. با سازندگان تجهیزات نیز تعیین تکلیف شد و تجهیزات باقیمانده در گمرک ترخیص شد.‌

مشکل آلودگی هوا با سوخت یورو۴ حل نمی‌شود

صادق آبادی در مورد آلودگی هوا و سهم وزارت نفت در این زمینه هم با بیان اینکه «موتوری که بنزین یورو چهار مصرف‌ می‌کند هم باید آلاینده نباشد»، گفت: یک روزی فکر‌ می‌کردند با توزیع نفت گاز و بنزین یورو۴ مساله آلودگی هوا حل‌ می‌شود؛ اما امروز دیدیم که این فکر درست نبوده است.

وی تصریح کرد: بیایید دو خودرو مزدا ۳ را با خودرو داخلی مقایسه کنید و سوخت یورو ۲ هم به کار بریم، ببینید میزان آلایندگی چقدر است؟

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه «نقش وزارت نفت در سوخت پاک‌تر ایفا شده است»، توضیح داد:  میزان گوگرد گازوییل از ۱۰هزار ppm به ۵ رسیده است. وقتی احتراق ناقص صورت گیرد؛ در میزان آلاینده تاثیرگذار است.

وی افزود: کاری که‌ می‌توانیم انجام دهیم این است که بنزین ستاره خلیج فارس که ۰.۵ ppm گوگرد دارد را به تهران منتقل کنیم.

فعلا جذب سرمایه خارجی در بخش پالایش و پخش نداریم

صادق آبادی در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه «بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری نیازمند این است که حمایت شود»، گفت: خوب است صندوق توسعه ملی به مشوق وام توجه کند. شرکت ملی پالایش و پخش از بخش خصوصا از سرمایه‌گذاران ایرانی حمایت می‌کند.

وی در مورد جذب سرمایه مستقیم خارجی گفت: فعلا ما از رنک ۷ به رنک ۶ بیمه‌ها آمدیم که برای جذب سرمایه خارجی باید به رنک ۳ بیاییم. فعلا جذب سرمایه خارجی در بخش پالایش و پخش نداریم.

معاون وزیر نفت در مورد تامین منابع مالی از اروپا گفت: با توجه با ترس بانک‌های اروپایی از تحریم آمریکا، تاکنون تامین منابع مالی نشده است. اما ژاپن تامین سرمایه کرده و یوزانس اخذ شده؛ اما یوزانس برای پروژه‌های بزرگ کفایت نمی‌کند و تنها برای توسعه واحدها مناسب است.

می‌خواهیم سقف قیمتی برای بنزین بگذاریم

صادق آبادی درمورد طرح برندینگ گفت: نمیتوانیم درمورد برندینگ فقط جایگاه‌داران را ببینیم. باید کل مردم ایران درنظر گرفته شود. هیچ کسب و کاری اجباری نمی‌شود. ما هم نمی‌گوییم طرح برند، بی‌عیب بود. راه‌های اصلاح بسیار است. تمام دستورالعمل‌هایی که بین برند و یک جایگاه تفاوت قائل شده بود؛ ملغی کردیم.

وی افزود: اگر مجلس موافقت کند می‌خواهیم سقف قیمتی برای بنزین بگذاریم و جایگاه‌داران تا این سقف در قیمت رقابت کنند. مالکیت تحت برند حفظ می‌شود و اختیار دارایی خود را خواهند داشت. همچنین، کسانی که تحت پوشش برند قرار گرفتند؛ می‌توانند درصورت تمایل از برند خاج شوند یا تغییر رتبه دهند.

به گفته معاون وزیر نفت، اکنون متوسط تولید ۷۵ میلیون لیتر و میزان مصرف ۷۳ میلیون لیتر است؛ اما مصرف در تابستان افزایش پیدا می‌کند. ما هرگاه صادرکننده بنزین شویم، دیگر واردکننده نخواهیم بود.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۲۶۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست مهم وزیر اقتصاد از وزیر راه و شهرسازی/ خودرو‌هایی که سهمیه بنزین آن‌ها قطع خواهد شد؛ کدامند؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بر اساس نامه‌ای به تاریخ سوم اردیبهشت ماه (یک هفته قبل)، خاندوزی وزیر اقتصاد از بذرپاش وزیر راه و شهرسازی خواسته است تا سهمیه سوخت خودرو‌های بنزینی و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث، قطع شود. این در حالی است که در یک ماهه ابتدایی سال نیز ۲۳ هزار کارت سوخت تاکسی در تهران به دلیل نداشتن بیمه شخص ثالث باطل شده است.

متن نامه وزیر اقتصاد و به وزیر راه به شرح زیر است:

"ضمن تشکر و قدردانی از تلاش مستمر همکاران آن وزارتخانه شاغل در ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت در اجرایی نمودن مفاد ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه و غیرفعال نمودن کارت سوخت خودرو‌های گازسوز فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث در فاز اول اجرای ماده قانونی یادشده، با توجه به نتایج مثبت حاصله از اجرای این ماده قانونی که منجر به افزایش پوشش بیمه‌ای وسایل نقلیه و همچنین صرفه‌جویی در مصرف روزانه میلیون‌ها لیتر نفت و گاز شده است خواهشمند است دستور فرمایید در گام بعدی اجرای طرح، عدم‌تخصیص سهمیه سوخت به خودرو‌های بنزینی و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث با جدیت و قوت بیشتری در دستور کار قرار گیرد تا در آینده شاهد تداوم اثرات مثبت اجرای این ماده قانونی باشیم.

در پایان خاطرنشان می‌سازد همکاران این وزارت در بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه همکاری و مساعدت می‌باشند تا این مرحله از اجرای قانون نیز با شایستگی عملیاتی گردد."

همان طور که در متن نامه مذکور اشاره شده است، بر اساس ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، صدور کارت و سهمیه سوخت وسایل نقلیه بدون بیمه‌نامه شخص ثالث، ممنوع است. برهمین اساس نیز تا کنون مقدمات حذف کارت سوخت تاکسی‌ها و خودرو‌های گازسوز انجام شده است.

علی استادهاشمی رئیس کل بیمه مرکزی نیز روز گذشته در گفتگویی در این باره اظهار داشت: "۲۳ هزار کارت سوخت تاکسی ماه گذشته در تهران به دلیل نداشتن بیمه شخص ثالث باطل شد؛ لذا طبق قانون بناست خودرو‌های فاقد بیمه شخص ثالث کارت سوختشان متوقف شود."

مهرماه سال گذشته نیز معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور در گفتگو با رادیو اقتصاد تاکید کرده بود: تا بحال ۴۰ هزار خودرو نفت گاز سوز فاقد بیمه شناسایی شد که طبق فرایندی در یکماهه اول به دارندگان خودرو‌های فاقد بیمه شخص ثالث، بهنگام سوختگیری پیغام "هشدار بیمه" ارسال می‌شود که همزمان سازمان راهداری، حمل و نقل جاده‌ای و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز پیامک‌هایی به این گروه ارسال می‌کنند. این مقام مسئول اظهار داشت: اگر دارندگان وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث اقدام به تمدید بیمه نامه خود در یکماه نکنند، وارد لیست خاکستری شده و به هنگام سوختگیری در ماه دوم پیغام" خطا بیمه" را دریافت خواهند کرد که به منزله غیرفعال شدن کارت سوخت شان است.

 

دیگر خبرها

  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین
  • ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود
  • درخواست مهم وزیر اقتصاد از وزیر راه و شهرسازی/ خودرو‌هایی که سهمیه بنزین آن‌ها قطع خواهد شد؛ کدامند؟
  • استفاده از سهمیه سوخت حدود ۱۵ هزار تاکسی و وانت‌بار محدود می‌شود
  • پای ربات‌ها به پمپ بنزین رسید
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • پمپ بنزین ابوظبی رباتیک شد
  • شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
  • تعرفه تاکسی‌های اینترنتی را شرکت‌ها تعیین کنند یا شورای رقابت؟
  • کارت سوخت در بازار سیاه