Web Analytics Made Easy - Statcounter

جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری - تسنیم نوشت: کج شدن دیوار‌های پُل (الله‌وردیخان) معروف به سی‌و‌سه پُل که قدمتی ۴۰۰ ساله دارد، در محک آزمایش قرار گرفت.

در چند روز اخیر فیلمی در فضای مجازی دست‌به‌دست شد که حکایت از کج شدن دیوار‌های سی‌و‌سه پُل بود و در این فیلم نشان داده می‌شد که طبقه دوم این پل 400 ساله نصف جهان در حال آسیب و خسارت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال در این زمینه فریدون الله‌یاری - مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان عنوان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ایجاد «اعوجاج» (کج شدن دیوار‌ها) در طبقه دوم سی‌و‌سه پل امری است که در دهه‌های گذشته اتفاق افتاده (تصاویر قدیمی گویای این مطلب است) و در حال حاضر هیچ‌گونه شواهدی دال بر فرونشست زمین در محل پایه‌های سی‌وسه‌پل مشاهده نشده است.

وی تصریح کرد: با توجه به بروز احتمال فرونشست زمین حاصل از خشک‌سالی طولانی‌مدت زاینده‌رود، بررسی‌های کار‌شناسان نشان می‌دهد در حال حاضر هیچ گونه شکستی بر بدنه پایه‌های پل در طبقه زیرین سی‌و‌سه‌پل مشاهده نشده است.»

الله‌یاری همچنین تصریح کرد: بررسی کار‌شناسان همچنین نشان می‌دهد که موج شکن‌های پل که با گچ و ساروج استحکام یافته‌اند، مستحکم در سر جای خود قرار دارد و در سقف طبقه اول و پایه‌های اصلی پل، هیچ‌گونه ترک و شکستی مشاهده نشده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در ادامه به بازدید کار‌شناسان از طبقه دوم پل اشاره کرد و افزود: بررسی‌های طبقه دوم نیز نشان می‌دهد که هیچ نوع شکست یا فاصله‌ای میان دیواره‌ها و عرشه پل ایجاد نشده و تمام رواق‌های راهروهای سرپوشیده نیز سالم است و در جرز‌ها و کف طبقه دوم نیز ترک‌های 45 درجه که ناشی از فرو نشست بوده وجود ندارد.

الله‌یاری با اشاره به استحکام سی‌و‌سه‌پل در هنگام ساخت آن تأکید کرد: این پل تاریخی که به‌صورت دو طبقه طراحی شده است بزرگ‌ترین پل در مسیر زاینده رود بوده و 299 متر طول و 14 متر عرض دارد.»

وی اظهار کرد: در زمان ساخت این پل تاریخی ابتدا چاهک‌های متعددی حداقل به عمق 10 متر در بستر زاینده رود ایجاد شده و سپس این چاهک‌ها با سنگ پر شده و سپس بر روی آن‌ها بستری از سنگ ایجاد شده و پایه‌های پل نیز روی آن قرار گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان همچنین به استحکام‌بخشی عرشه پل نیز در اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 خورشیدی اشاره کرد و اظهار کرد: با توجه به عبور اتومبیل از عرشه سی و سه پل و احتمال بروز آسیب به عرشه پل، در آن عصر در طی طرحی که مرحوم شیرازی برای مرمت سی‌وسه‌پل ارائه داد (دال بتنی) در پهنه عرشه پل اجرا شده و همین سطح بتنی باعث استحکام پایه دیواره‌های طبقه دوم پل از آن دوران تا کنون شده است.

الله‌یاری اظهار کرد: با توجه به بروز اعوجاج در برخی دیواره‌های پل، کار‌شناسان در حال حاضر اعتقادی برای مرمت اضطراری برای این بخش از دیواره‌های طبقه دوم پل ندارند.

وی تصریح کرد: با این وصف نگرانی‌های ما از تداوم خشکسالی و قطع جریان آب در زاینده‌رود و تهدیدی که این امر برای پایه‌های پل‌های تاریخی اصفهان به‌شمار می‌رود جدی است، روی همین اصل با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی و شهرداری‌های در مسیر رودخانه زاینده رود در داخل شهر اصفهان، کمیته پایش پل‌های تاریخی اصفهان تشکیل شده است.

 

 

 

۴۲۴۲

کلید واژه‌ها : سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - میراث فرهنگی - استان اصفهان -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۲۶۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- آزاده صفی: سال ۲۰۱۸ پس از انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی، مسئولان استانی برای آماده‌سازی شهر و استقبال از این رویداد، دست به احداث، بهسازی و مرمت برخی از آثار و اماکن زدند که طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های بوعلی و اکباتان و میدان مرکزی شهر از این دست بود.

در حین اجرای این عملیات، اشیای تاریخی از میدان مرکزی شهر همدان کشف شد که سر و صدا و حواشی بسیاری را به همراه داشت. پس از کشف این اشیا اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان به همراه شهرداری همدان وعده ساخت سایت‌موزه را در این مکان دادند.

حواشی گریبانگیر همیشگی سایت موزه همدان

از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۱ که از طراحی تا بهره‌برداری سایت موزه به طول انجامید، این موزه که روزی قرار بود به عنوان یک اثر شاخص در مرکز شهر همدان خودنمایی کند و تاریخ این کهن‌شهر را به رخ گردشگران بکشد همچنان درگیر حواشی فراوان بود و حتی حواشی، پس از بهره‌برداری نیز دست از سر سایت موزه برنداشت و تا امروز نیز ادامه دارد.

احداث سایت موزه با همکاری سه مجموعه میراث‌فرهنگی، شهرداری و راه و شهرسازی و کشمکش بین این دستگاه‌ها از جمله معضلاتی بود که چند سال گریبانگیر پروژه بود و مدت‌ها پروژه را در سکوت عمرانی نگاه داشت و خبری از اجرای آن نبود.

در سال ۹۷ که سایت موزه گرفتار کشمکش اداری بود عباس صوفی؛ شهردار وقت همدان گفته بود که برای به نتیجه رسیدن پروژه و ساخت بنا، باید میراث‌فرهنگی و راه و شهرسازی، بودجه مورد نیاز را در کار تزریق کنند تا شهرداری بتواند عملیات عمرانی را ادامه دهد.

محمدحسین مرادی؛ معاون وقت بازآفرینی شهری و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان نیز در این زمینه گفته بود این اداره وظیفه‌ای در قبال تأمین بودجه و اعتبار پروژه احداث سایت‌موزه میدان مرکزی همدان ندارد.

همان زمان کامران گردان؛ رئیس وقت شورای شهر همدان نیز درباره پروژه گفته بود که سه‌گانگی در سه نهاد میراث‌فرهنگی، راه و شهرسازی و شهرداری همدان از دلایل عمده طولانی شدن روند این پروژه است.

احمد ترابی؛ معاون وقت میراث‌فرهنگی همدان نیز همان زمان از رکود در روند ساخت پروژه سایت موزه میدان مرکزی همدان خبر داده و گفته بود این پروژه در همان مرحله‌ای که بوده، قرار داشته و پیشرفتی نکرده است و تنها آثار و اشیا تاریخی کشف شده به موزه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منتقل شده است.

سایت موزه همدان قبرستان وعده‌های بی عمل مدیران

جدا از رکود طولانی پروژه و کشمکش بین دستگاه‌های مربوطه، وعده و وعیدهای بسیاری برای اتمام پروژه داده شد و سال‌ها سایت موزه میدان مرکزی همدان به قبرستان وعده‌های بدون عمل مدیران تبدیل شد و سرانجام اداره‌کل راه و شهرسازی از این پروژه کنار گذاشته شد و میراث‌فرهنگی و شهرداری اتمام پروژه را عهده‌دار شدند.‌

پس از آن نیز «افتتاح سایت موزه همدان در ماه‌های آینده» بارها تیتر رسانه‌ها شد و خلاصه این پروژه، پس از طی کردن هفت‌خان رستم شهریورماه ۱۴۰۱ و در سکوت خبری و ناباوری فعالان میراث‌فرهنگی و گردشگری افتتاح شد و در نهایت مدیریت آن به شهرداری واگذار شد.

باوجود اینکه انتظار می‌رفت افتتاح این مکان شاخص در میدان دیدنی همدان، میدان‌داری کند و به رونق گردشگری منجر شود اما حاشیه‌های بعد از افتتاح آنقدر قوی شد که تمام حواشی ساخت سایت موزه را از ذهن‌ها پاک کرد.

سایت موزه، محل وقوع معضلات اجتماعی در میدان مرکزی شهر

خلاصه اینکه پس از افتتاح هم گره از بخت تنها سایت موزه غرب کشور باز نشد و هر روز حاشیه‌هایش بیشتر از قبل شد و این حواشی تا جایی پیش رفت که حالا این موزه در میدان مرکزی شهر همدان به محلی برای وقوع انواع معضلات اجتماعی تبدیل شده است.

تأمین نیروی متخصص مانند موزه‌دار و راهنمای گردشگری، مهمترین مشکلات سایت موزه است که پس از گذشت یکسال و نیم از افتتاح، هنوز محقق نشده و گویا عزمی بر رفع این مشکل بزرگ نیز وجود ندارد. از طرفی شهرداری همدان فاقد این نیروهای متخصص است و از طرف دیگر میراث‌فرهنگی با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است و این معضلات وضعیت سایت موزه را به کلافی سردرگم تبدیل کرده است.

با وجود اینکه استقبال از سایت موزه در ایام خاص مانند تعطیلات و مناسبت‌ها چشمگیر است و گردشگران تمایل بالایی به بازدید از آن نشان می‌دهند اما این مکان همچنان فاقد استانداردهایی مانند راهنمای گردشگری و موزه‌دار است و آنطور که باید در معرفی تاریخ همدان به گردشگران موفق عمل نکرده است.

جای خالی راهنمای گردشگری و موزه‌دار در تنها سایت موزه غرب کشور

در سایت موزه میدان مرکزی شهر همدان که با عنوان عریض و طویل تنها سایت موزه غرب کشور شناخته شده است آثاری از دوران ماد، اشکانی و پایه ستون‌های دوره هخامنشی تا دوره اسلامی وجود دارد که نشان می‌دهد حدود ۳ هزار سال در لایه‌های مختلف آن زندگی وجود داشته و تاکنون نیز مهمترین میدان شهر همدان باقی مانده است.

بنابراین این موضوع می‌تواند اصلی‌ترین دلیل و ادعا باشد که این حجم از تاریخ و تمدن هنوز در شهر زنده است و اگر آنها را به تماشای مخاطبان بگذاریم در جذب گردشگر تأثیرگذار خواهد بود، اما متأسفانه هنوز عزمی بر مدیریت صحیح این مکان در همدان شکل نگرفته و سایت موزه به محلی برای وقوع معضلات اجتماعی تبدیل شده است.

کد خبر 6090742

دیگر خبرها

  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود