Web Analytics Made Easy - Statcounter

احداث پیست اسکی در شهر سی سخت که می توانست در فصول مختلف سال چه در بازیهای زمستانی و حتی چه در تابستانی اسکی روی چمن منبع درآمد خوبی برای دنا نشینان باشد، اما متأسفانه در نبود برنامه های خاص از سوی مسئولان ذیربط امروز فقط گه گاهی نامی از آن بر روی زبانها می افتد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل ازبه نقل ازسفیر دنا؛ در دنیای پراضطراب کنونی یکی از پرطرفدارترین جنبه های گردشگری، اکوتوریسم یا طبیعت گردی است  که بر اساس تعریف موسسه بین المللی اکوتوریسم، «طبیعت گردی» مسافرتی مسئولانه به مناطق طبیعی است که محیط زیست را حفظ و زندگی مردم محلی را تثبیت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهنگ غنی کشور ما متأثر از تمدن ایرانی و اسلامی این سرزمین است آموزه های فراوانی برای تعامل صحیح انسان با طبیعت دارد به طوری که نوعی تقدس نسبت به طبیعت که آفریده خدای بزرگ است در این آموزه ها وجود دارد.

افزایش گستره بازار اکوتوریسم سبب بهره مندی بسیاری از کشورها از این صنعت شده است به گونه ای که در کشور کوچک شمار تورهای طبیعت گردی در دهه اخیر ۲۵۵ درصد رشد داشته است.

ایران سرزمینی بسیار متنوع است که عوامل گوناگون جغرافیایی و اقلیمی در تنوع و غنای طبیعت آن تاثیرگذار بوده اند که بر همین اساس سازمان های جهانی، کشور ایران را در ردیف پنجمین کشور به لحاظ ظرفیت و توان جاذبه های طبیعی قرار داده اند.

کهگیلویه وبویراحمد یکی از استانها پر ظرفیت در فلات ایران بوده که دارای اقلیمی چهار فصل و با مناطق کوهستانی شگرفی است که می توان با سرمایه گذاری بر روی توسعه طبیعت گردی زمستانه آن در صنعت توریست کمک های زیادی به آن کرد.

شهرستان دنا به عنوان یکی از شهرستانهای اقلیم کوهستانی کهگیلویه وبویراحمد با مرکزیت سی سخت می باشد که می تواند این چرخ توسعه را به دوش بکشد که در این زمینه مستلزم نگاه واقع بینانه و اصولی به این موضوع است.

سی سخت که همه آن را به نام شهر افسانه های شاهنامه و چشمه های جوشان می شناسند در سالهای نچندان دور یکی از زیبا ترین مکان ها به عنوان بهشت کوهنوردان به شمار می رفت که وجود قله های بالای چهار هزار متر دنا از سبچانی گرفته تا پازن پیر، بیژن، سقل آسمانی و قاش مستان بر این زیبایی ها افزوده است.

دنا که نامی استوار دربین لُرزبانان و حتی دوستداران طبیعت چه در داخل کشور و چه خارج از کشور دارد، امروز می تواند با توسعه زیرساخت هایش در امر ورزش های زمستانی قابلیت های زیادی برای توسعه گردشگری داشته باشد.

 یکی از معایب امروز این شهر توریستی در جنوب غرب ایران، نبود زیر ساخت های گردشگردی است که از چشم مسئولان مغفول مانده است.

از زیر ساخت ها که بگذریم، طبیعت دنا با داشتن مواهب فروان، از جمله کوه، برف، آب، آبشار و طبیعت زیبای بهاری می تواند قطب جدید تورهای زمستانی از جمله کوهنوردی، صخره نوردی و حتی اسکی باشد که این موضوع مهم  بواسطه فراهم کردن زیرساخت های اصلی از جمله احداث پیست اسکی استاندارد هموار خواهد شد.

هرچند که در دامنه های دنا و در منطقه کاکان بویراحمد پیست اسکی و بین المللی کاکان احداث شد و سالها توانست به دلیل بارش برف فراوان یکی از مقصد های اسکی بازان ایران لقب بگیرد، اما در چند سال اخیر به دلیل بارش کم برف و پیدایش خشکسالی های اقلیمی آنچنان که باید و شاید نتوانسته است پذایرای مسافران باشد.

در همین زمینه و بنا به گفته مسئولان امر، احداث یک پیست اسکی در دامنه های قله های دنای سرافراز در منطقه سی سخت بر روی کاغذ مدیران رسم شد و قرار شد که با انجام مطالعات میدانی این پیست در نزدیکی شهر سی سخت که می توانست همتراز با پیست های جهانی باشد احداث شود، اما به گفته کارشناسان به دلیل بارش کم برف در این منطقه این موضوع نیز ملغی و به بایگانی وزارت ورزش و جوانان رفت.

بحث عدم احداث پیست اسکی سی سخت باعث شده که کوهنوران و طبیعت گردان زیادی نسبت به این موضوع شوکه شوند و احداث این پیست بعد از سالها به فراموشی سپرده شده و امروز به عنوان پیست فراموش شده از آن یاد کنند.

احداث این پیست اسکی در شهر سی سخت می توانست در فصول مختلف سال چه در بازیهای زمستانی و حتی چه در تابستان اسکی روی چمن منبع درآمد خوبی برای دنا نشینان باشد، اما متأسفانه در نبود برنامه های خاص از سوی مسئولان ذیربط امروز فقط گه گاهی نامی از  آن بر روی زبان ها می افتد.

هرچند رئیس فدارسیون اسکی کشور از فرزندان همین استان است و چند سالی بر مسند ریاست تربیت بدنی استان تکیه زده بود، از وی انتظار می رود که در جهت تسریع و احداث این پیست در پهنای دنای سرافراز اقدام کند و بر صنعت توسعه توریستی این منطقه این شهر بیفزاید.

امروز همگان می دانند اسکی در بین جوانان و حتی ورزشکاران یک ورزش زیبا با جاذبه های فروان است و حتی بیشتر مردم مناطق جنوبی کشور برای فراز از گرمای تابستان و حتی برای لذت بردن از ورزش های زمستانی با ایجاد تورهای گردشگری حاضرند چند ها کیلومتر را طی کنند تا بتوانند لذت یک روز مفرح بخش را در پیست های اسکی داشته باشند.

حتی خانواده هایی هستند که برای لذت بردن از این ورزش زمستانی هزاران کیلومتر را در شمال و حتی پیست های توچال و شمشک طی می کنند، پس ایجاد این گونه زیر ساخت ها آن هم در مناطقی از استان کهگیلویه وبویراحمد که ظرفیت این توسعه را دارد بیشتر از گذشته احساس می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۳۰۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است

ایسنا/اصفهان فرماندار نایین گفت: گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت و یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان نایین است.

محمد کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار ‌کرد: با جدیت پیگیر توسعه گردشگری و تکمیل زیرساخت‌های آن در شهرستان نایین هستیم زیرا موضوع گردشگری با توجه به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان به‌عنوان اولین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما در مجموعه اداری شهرستان حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری و صنایع دستی و تسهیل امور برای رفع مشکلات حوزه گردشگری و میراث فرهنگی است.

فرماندار نایین افزود: بر همین مبنا جلسات کمیته تخصصی میراث فرهنگی با فواصل زمانی معین برگزار و در این جلسات به صورت مصداقی با حضور مدیران مربوطه و بعضاً شخص سرمایه‌گذار موضوعات و درخواست‌های این حوزه مورد بررسی و تصمیماتی در این راستا اتخاذ می‌شود که امیدواریم بتوانیم به‌عنوان خدمتگزار مردم، زمینه ایجاد سرمایه‌گذاری و به تبع آن ایجاد اشتغال و توسعه شهرستان را در مبحث مهم گردشگری پیگیری کنیم.

کریمی با اشاره به برگزاری منظم جلسات این کمیته تخصصی گفت: بسیاری از مشکلات و مسائل این حوزه که بعضاً چند سال متوقف بود با ارائه راهکار و تعامل بین دستگاهی و همکاری مدیران شهرستان مرتفع شد و شاهد اقدامات خوبی در حوزه مرمت آثار تاریخی، تسریع در صدور مجوزها و ایجاد واحدهای بوم‌گردی و گردشگری و پیگیری ثبت آثار ملموس و میراث ناملموس فرهنگی بودیم که با مجموع این اقدامات، حوزه گردشگری و میراث فرهنگی را به عنوان یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان تقویت کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی بافت تاریخی نایین خصوصاً محوطه پیرامونی نارین قلعه، بررسی مسائل و مشکلات مجموعه‌های بوم‌گردی و گردشگری در شهرستان، بررسی نحوه معرفی جاذبه‌های گردشگری در ورودی‌های شهر نایین و جذب مسافران عبوری، احیای مغازه‌های بازار تاریخی نایین از مسائل و مشکلات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در نایین است که نیاز به بررسی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دانشگاه آزاد حلقه گمشده جدایی جامعه و دانشگاه را یافته است/ تشریح جایگاه طرح صدرا میان دانشجویان
  • اسکی ۱۵۰ مدال دارد/ از قله به درون شهرها رفتیم
  • یسلیانی، سکان‌دار هیئت اسکی و ورزش‌های زمستانی اصفهان شد
  • محمود یسلیانی سکان‌دار اسکی استان اصفهان شد
  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • پیست موتورسواری غیراستاندارد بندرعباس، چالشی جدی
  • پیست موتورسواری بندرعباس غیراستاندارد و حادثه‌آفرین ‌است
  • شهرک انرژی در تهران احداث می‌شود
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • جشنواره «شو سواری» اسب کُرد در سقز