Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت نفت، دستورالعمل حقوق مالکیت فکری صنعت نفت، در اجرای نقشه جامع علمی کشور و بند «۶»از جزء «ث» ماده (۳) قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، به منظور احصا و حفاظت از دارایی‎های فکری حاصل از فعالیت‎های کارفرمایان، پیمانکاران، کارکنان صنعت نفت و تبیین، تنظیم و مدیریت روابط ذی‎نفعان از منظر حقوق مالکیت فکری، مدیریت نوآوری، ایجاد انگیزش برای توسعه پژوهش‎های کاربردی و گسترش ارتباط محققین دانشگاه با صنایع و دستگاه‎های اجرایی از سوی بیژن زنگنه ابلاغ و خاطرنشان شده است، مسئولیت تفسیر، نظارت بر اجرا و به‎روز رسانی این دستورعمل بر عهده معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش، در ماده ۱ این ابلاغیه، به دامنه شمول این دستورعمل اشاره شده و کلیه مصادیق دارایی‎های فکری شامل ثبت اختراع (پتنت)، نرم‎افزارهای رایانه‎ای، اسرار تجاری، مدل‎های مصرفی، طرح‎های صنعتی و نقشه‎ مدارهای مجتمع که در نتیجه قراردادهای پژوهش و فناوری که یک طرف آن، شرکت‎های اصلی و فرعی وزارت نفت باشند و همچنین در نتیجه فعالیت‎های علمی، پژوهشی و فناورانه کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی صنعت نفت در حوزه‎های مرتبط با ماموریت سازمانی حاصل شود، در این دامنه قرار گرفته‎اند. تعاریف و مستندات این مصادیق در ماده ۲ ابلاغیه تشریح شده است.

ماده ۳ به حقوق مالکیت فکری در قراردادهای پژوهش و فناوری و ماده ۴ به حقوق مالکیت فکری کارکنان رسمی و قراردادی صنعت نفت از نتایج فعالیت‎های علمی، پژوهشی و فناورانه اشاره دارد.

ماده ۵ دستورالعمل حقوق مالکیت فکری صنعت نفت به موضوع مراجع تصمیم‎گیری پرداخته است که بر مبنای آن، انتشار دستاوردهای پژوهشی در قالب تدوین و انتشار مقالات و نرم‎افزارهای چندرسانه‎ای با مجوز مدیر پژوهش و فناوری شرکت اصلی یا رئیس پژوهش و فناوری شرکت فرعی خواهد بود و تصمیم‎گیری در باره نحوه ثبت دستاوردهای پژوهشی در حیطه اختیارات مدیرعامل شرکت اصلی/فرعی قرار می‎گیرد. همچنین تصمیم‎گیری در باره اعطای حقوق مادی ناشی از مالکیت فکری به پدیدآورنده/پدیدآورندگان حقوقی بر اساس آورده آنان و نیز تجاری‏‎سازی دارایی‎های فکری خلق یا کسب شده در حیطه اختیارات هیئت مدیره شرکت اصلی/فرعی قرار خواهد گرفت و مرجع تصمیم‎گیری در مورد دانشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه صنعت نفت، موسسه مطالعات بین‎المللی انرژی و پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز نیز در ماده ۵ مشخص شده است.

محل تامین هزینه‎ها، موضوع ماده ۶ این دستورعمل است که بر اساس آن، هزینه‎های شناسایی، ثبت و مدیریت دارایی‎های فکری، آموزش نیروی انسانی، رصد و تحلیل اطلاعات ثبت اختراع رقبای داخلی و بین‎المللی و تهیه گزارش‎های فنی و مدیریتی، از محل اعتبارات پژوهشی شرکت‎های اصلی/فرعی تامین خواهد شد.

در بخشی از ماده ۷ دستورالعمل حقوق مالکیت فکری صنعت نفت نیز تصریح شده است که کلیه شرکت‎های تابعه وزارت نفت، دانشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه صنعت نفت، موسسه مطالعات بین‎المللی انرژی و پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز، موظفند به صورت سالانه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در اجرای این دستورعمل را به معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت ارائه کنند.

402

وزارت نفت دارایی فکری مدیریت روابط تجاری وزیرنفت توسعه پژوهش فناوری نظارت مالکیت فکری

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۳۰۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ تفسیریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی برای اجرا

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون تفسیر ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» را که در جلسه علنی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید، برای اجرا به وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد.

رئیس جمهور همچنین «قانون ارجاع اختلاف بین شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) و شرکت کنت ترکیه به داوری» را که در جلسه علنی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید، برای اجرا به وزارت نیرو و نهاد ریاست جمهوری (معاونت حقوقی رئیس جمهور) و وزارت امور خارجه ابلاغ کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید فکری رسالت و ماموریت جشنواره علامه حلی است
  • ابلاغ ماده واحده «تعیین ترکیب اعضای هیئت مرکزی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان»
  • ابلاغ ماده واحده «تعیین ترکیب اعضای هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان»
  • صدور سند مالکیت املاک با وجود بدهی به دولت، مجاز شد
  • ایران‌خودرو: قیمت محصولات تغییری نکرده است
  • مبلغ جدید گواهی اسقاط محصولات مونتاژی ایران خودرو اعلام شد
  • رسالت مالکیت فکری، شناسنامه‌دار کردن تولد نوآوری‌هاست
  • افزایش انگیزه سرمایه انسانی، اولویت وزارت نفت
  • ابلاغ تفسیریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی برای اجرا
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد