Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شانا»
2024-04-30@16:57:14 GMT

میزان بنزین تولیدی کشور به مصرف آن نزدیک شده است

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۳۲۵۳۰

میزان بنزین تولیدی کشور به مصرف آن نزدیک شده است

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به متوسط تولید روزانه 75 میلیون لیتری بنزین کشور و برابری آن با مصرف در 6ماه دوم امسال، گفت:این به معنی عدم نیاز به واردات نیست.

به گزارش شانا، علیرضا صادق آبادی امروز (یکشنبه، 3 دی) در یک نشست خبری با رسانه‎ها، افزود: متوسط واردات بنزین در ٨ ماه ابتدایی امسال روزانه ١٣ میلیون لیتر بوده است که در دو ماه اخیر، واردات بنزین بیشتر صرف افزایش حجم ذخایر استراتژیک شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ظرفیت تولید بنزین کشور حدود 78 میلیون لیتر در روز است، گفت: اگر تولید آن را به طور متوسط 75 میلیون لیتر در نظر بگیریم، می توانیم مصرف داخلی بنزین که حدود همان 75 میلیون لیتر (در 6 ماه دوم سال) است را پوشش دهیم.

وی با بیان اینکه متوسط مصرف بنزین در 6 ماه دوم همیشه کمتر از 6 ماه نخست سال است، افزود: این به دلیل شروع فصل سرما و کاهش مسافرتها اتقاق می افتد.

به گفته صادق آبادی میانگین مصرف 6 ماه ابتدایی امسال 81.7 میلیون لیتر در روز بود که این میزان در 6 ماه دوم به روزانه 75 میلیون لیتر رسیده است.

وی تاکید کرد: البته این به معنی عدم نیاز به واردات بنزین نیست؛ چراکه  اقداماتی نظیر تعمیرات اساسی پالایشگاه ها گاهی باعث کاهش تولید در کشور می شود.

وی افزود: زمانی واردات بنزین به معنای واقعی قطع می شود که ما به صادر کننده بنزین تبدیل شده باشیم.

صادق ابادی با اشاره به اینکه با راه اندازی فاز دوم ستاره خلیج فارس تولید بنزین کشور به وضعیت پایداری دست خواهد یافت، ادامه داد: البته یک رشد مصرف سالانه وجود دارد که افزایش قیمت بنزین عاملی است که  می تواند این افزایش مصرف را تا حدودی متعادل کند.

وی متوسط  رشد مصرف بنزین را حدود 6 تا 7 درصد پیش بینی کرد و افزود: در صورت افزایش قیمت، این رشد مصرف حداقل در یک بازه زمانی 6 ماه تا یکسال کاهش خواهد یافت.

سوخت عامل آلودگی هوا نیست

صادق آبادی با بیان اینکه هم اکنون بنزین یورو 4 در پالایشگاه های اراک، تبریز، اصفهان و ستاره خلیج فارس تولید می شود، اظهار کرد: روزانه ظرفیت تولید حدود 41 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در این پالایشگاه ها وجود دارد که حدود 23 میلیون لیتر آن در کلانشهرهای کشور توزیع می شود.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید روزانه حدود 32 میلیون لیتر نفت گاز یورو 4 در پالایشگاه های تهران، اراک، اصفهان، لاوان و ستاره خلیج فارس نیز  وجود دارد، افزود: حدود 11 میلیون لیتر نفت گاز تولیدی یورو 4 ما در کلانشهرهای کشور توزیع می شود.

وی با بیان اینکه اگر قرار بود مشکل آلودگی هوای تهران با بنزین و نفت گاز یورو 4 حل شود، تاکنون حل شده بود، تاکید کرد: صددر صد سوخت نفت گاز و بنزین کلانشهر تهران با استاندارد یورو 4 توزیع می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تصریح کرد: اغلب سوخت توزیعی سایر کلانشهرها نیز یورو 4 است و اگر به صددرصد نمی‎رسد، به دلیل وجود مشکلات توزیع است.

به گفته وی جمعی از گازهای قابل احتراق در هوا وجود دارد که هم حاصل سوخت و هم سخت افزار سوخت است که بخش مربوط به سوخت از سوی ما کاملا حل و تعهد وزارت نفت انجام شده است.

پالایش و پخش به دنبال برنامه های کوتاه مدت برای کاهش نفت کوره است

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: در برنامه های شرکت ملی پالایش و پخش برای کاهش نفت کوره تا افق 2020، دو پالایشگاه اصفهان و آبادان از وضع مناسب تری برخوردارند

ودر 2 پالایشگاه مذکور پروژه های کاهش نفت کوره به قرارداد تبدیل شده اند، همچنین درفاز دوم پالایشگاه آبادان تامین مالی از طریق خط اعتباری چین انجام شده، ال سی نافذ شده و طراحی اولیه در حال اجراست.

وی ادامه داد: درپالایشگاه اصفهان نیز قراراداد، منعقد و اقدامات اولیه و آخرین مراحل فاینانس انجام شده است.

به گفته وی هفته گذشته میان بانک ملت و سهامدار پروژه کاهش نفت کوره پالایشگاه اصفهان توافقاتی حاصل شده که امضا میان بانک ملت و اگزیم بانک مرحله بعدی این پروژه است.

صادق آبادی درباره برنامه ایران برای کاهش نفت کوره تولیدی گفت: اینکه بخواهیم ظرف مدت دو سال باقی مانده واحدهای تولید کننده نفت کوره پالایشگاه ها را به واحدهای تولید فراورده سبک تبدیل کنیم، عملی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه این طرح حداقل به 4 تا 5 سال دیگر زمان نیاز دارد، گفت: چرا که این روند به طراحی اولیه، خرید فناوری، مناقصه، تامین منابع مالی و ... نیاز دارد که در مدت کوتاه انجام پذیر نخواهد شد.

صادق آبادی افزود: در حال حاضر این دو پروژه (پالایشگاه های اصفهان و آبادان) وضع خوبی دارند و از بقیه پالایشگاه ها جلوتر هستند.

وی با اشاره به اینکه در کوتاه مدت چه نسخه ای را تجویز و اجرا کنیم که تولید نفت کوره درپالایشگاه های کشور کاهش یابد، اذعان کرد: این امر به مطالعه نیاز دارد و به همین منظور نشست هایی با انستیتو نفت، واحد بین الملل وزارت نفت، و پژوهشگاه نفت برگزار کرده ایم که امیدواریم بتوانیم طبق اهدافی که داریم، برنامه خود را برای افق 2020 ارائه دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه مشکل کاهش نفت کوره تولیدی به میزان مورد نظر تا افق 2020 تنها برای ایران نیست، ادامه داد: ممکن است در این هدف گذاری تجدید نظر شود، چرا که این امکان وجود دارد که بسیاری دیگر از کشورها هم نتوانند در این دوسال باقی مانده برنامه های کاهش نفت کوره خود را اجرا کنند.

ادامه دارد...



منبع: شانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۳۲۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بنزین از متانول برای کمک به رفع ناترازی بنزین

وزیر نفت از برنامه جدید وزارت نفت برای تولید بنزین از متانول به‌منظور کمک به رفع ناترازی بنزین خبر داد و گفت: بخشی از تولید متانول کشور به‌سمت تولید بنزین و ارزش‌ افزوده سوق داده می‌شود که دانش فنی و توانمندی تولید آن را داریم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، جواد اوجی، وزیر نفت در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه 16 میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید ایرانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سابقه نداشته است شرکت‌های پتروشیمی در زمینه توسعه میدان‌ها ورود کنند، در نمایشگاهی که در حسینیه امام خمینی (ره) با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد، ایشان تأکید کردند که از ظرفیت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ استفاده کنید که امروز الحمدالله این اتفاق مبارک رقم خورد.

وی افزود: استفاده از ظرفیت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ صنایع پتروشیمی در توسعه میدان‌های گازی اهمیت بسیاری دارد؛ امروز برای توسعه نزدیک به 16 مخزن گازی با شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی کشور تفاهم‌نامه امضا شد که به‌سمت قرارداد و اجرایی‌شدن می‌رود.

وزیر نفت تصریح کرد: شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی با کمک شرکت‌های اکتشاف و تولید در توسعه میدان‌های گازی 6 میلیارد و 400 میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند و با توسعه این میدان‌ها، در دو، سه سال آینده بیش از 127 میلیون مترمکعب گاز به تولید گاز کشور افزوده می‌شود که هم تأمین‌کننده خوراک پتروشیمی‌ها خواهد بود و هم به فرایند توسعه میدان‌های گازی کشور کمک می‌کند.

وی ادامه داد: پارسال قراردادهای سازنده‌ای با شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل داشتی که بخشی از این‌ها به بهره‌برداری رسیده و بقیه‌ نیز با جدیت درحال پیگیری است.

اوجی از امضای تفاهم نامه با شرکت‌های تولید متانول برای تولید بنزین خبر داد و گفت: در خصوص تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی، به‌ویژه پتروشیمی‌هایی که متانول تولید می‌کنند، با شرکت‌های ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و صنایع پتروشیمی برنامه‌ریزی‌هایی شده و تفاهم‌نامه‌ای با شرکت‌های تولید متانول امضا شده تا با تولید بنزین از متانول، به رفع ناترازی بنزین کمک کند.

وی افزود: ان‌شاءالله بخشی از تولید متانول کشور به‌سمت تولید بنزین و ارزش‌ افزوده سوق داده می‌شود و امروز بسیاری از کشورها از خوراک متانول به تولید بنزین دست یافته‌اند که ما دانش فنی و توانمندی تولید آن را داریم؛ بنابراین در بعضی پتروشیمی‌ها که سهام‌داران آن‌ها تمایل داشتند، با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی این اتفاق مطلوب رقم خواهد خورد و ما بخشی از ظرفیت تولید متانول را به تولید بنزین سوق خواهیم داد که اعداد و ارقام آن را در مصاحبه‌های بعدی اعلام خواهم کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه "با توجه به افت قیمتی که طی چند سال گذشته در بحث محصولات تولید متانول داشته‌ایم و از طرفی برای جبران ناترازی بنزین، می‌توانیم از بنزینی که از خوراک متانول تولید می‌شود استفاده کنیم"، گفت: این موضوع پیشتر به صورت موفق در کشور چین هم اتفاق افتاده است.

وی افزود: بهره‌برداری از 79 پروژه نیمه‌تمام به ارزش 16 میلیارد دلار در دستور کار قرار دارد و 50 پروژه جدید همسو با ارزش افزوده به ارزش 25 میلیارد دلار را نیز در دستور کار داریم؛ از این پروژه‌ها و پروژه‌هایی که تکمیل می‌شوند یا نیمه‌تمام هستند، روزانه 300 تا 400 هزار بشکه به تولید نفت ما اضافه می‌شود، همچنین روزانه 35 میلیون مترمکعب به تولید گاز و بیش از 50 هزار بشکه در روز نیز به ظرفیت پالایشی کشور اضافه خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد
  • تولید بنزین از متانول برای کمک به رفع ناترازی بنزین
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد/ ورودی مخازن همچنان دارای ۸ درصد
  • میزان پرشدگی مخازن سد‌های کشور
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • مینی پالایشگاه دهدشت کلنگ زنی شد/تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین در روز
  • کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت/ تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین
  • کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان