Web Analytics Made Easy - Statcounter

نکوداشت براتعلی ابراهیمی، استادموسیقی مقامی استان خراسان رضوی و صاحب سبک "نوای سرحدی فریادی "در زادگاهش روستای جوزقان از توابع شهرستان تایباد برگزارشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تایبادخبر، باحضورمحققین کشوری، مسئولین استانی و شهرستانی امروز سوم دی ماه 96 از استاد براتعلی ابراهیمی، استاد موسیقی مقامی و صاحب سبک " نوای سرحدی فریادی " در محل زادگاهش روستای تاریخی جوزقان (میان ولایت شهرستان تایباد) تجلیل بعمل آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کیوان پهلوان، پژوهشگر موسیقی مقامی ایران در این همایش گفت: موسیقی مقامی عرفانی خراسان یکی از ارزشهای ماندگار کشوراست و اساتید موسیقی مقامی کشور به دلیل عرفانی بودن این موسیقی مورد توجه همه مسئولین درتمام زمانها بوده است.

 

وی به ضرورت حفظ این ارزشها اشاره کرد و گفت: در زمانی که مورد هجمه نرم دشمن قرارداریم، نیاز به معرفی مفاخر استان ضروری به نظر می رسد.


وی با ابرازخوشحالی عنوان کرد: امروز شاهد معرفی و تجلیل از چهره موسیقی مقامی کشور می باشیم که یک عمر درعرصه موسیقی درکنار شغل شریف کشاورزی، برای شادی مردم تلاش کرده است و درمراسمات مختلف استان وکشور به اجرای برنامه های مهمی پرداخته است؛ صدای دلنشین این استاد بزرگ را ستودنی است.

 

این پژوهشگر موسیقی مقامی کشور افزود: کسانی که باموسیقی مقامی و عرفانی خراسان سروکار دارند، می دانند که این موسیقی برای آرامش روحی انسان چقدر موثر ومفید است.


 وی باانتقاد از حضور کمرنگ مسئولین شهرستانی افزود: این استاد سالیان دراز برای فرهنگ و هنر شهرستان تایباد تلاش کرده است و من از تهران برای دست بوسی این استاد موسیقی مقامی کشور آمده ام  ولی متاسفانه  بعضی از مسئولین شهرستان درمراسم حضورندارند.


دراین همایش قائم مقام مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان خراسان رضوی، ضمن قرائت پیام مدیرکل ارشاد اسلامی خراسان رضوی، که درجهت تجلیل ازاین استاد موسیقی مقامی کشور نگاشته شده بود، گفت: برابر بررسی صورت گرفته درشب یلدای امسال 25درصد فضای مجازی کاهش اتلاف وقت مردم استان و کشور را داشته است. نشانگر این است اگر مردم به فرهنگ وهنر خودشان توجه کنند،  امکان برگشت از فضای مجازی به فضای حقیقی با سرگرمی های سالم و معرفی و تجدید دیدار با مفاخر صورت پذیراست.


نبی زاده افزود: حضورپررنگ جوانان منطقه دراین همایش حکایت از علاقه نسل جوان به معرفی مفاخرشان را نشان می دهد.

 

برگزاری نکوداشت استاد ابراهیمی در زادگاهش ستودنی است
قائم مقام مدیر کل ارشاد اسلامی خراسان رضوی ضمن بوسه زدن به دست استاد ابراهیمی گفت: باعث افتخار است که در مراسم تجلیل از هنرمندی حاضرشده ام که درمحل زادگاهش مورد تجلیل قرارگرفته است و این حرکت مهم فرهنگی از طرف ستاد نکوهداشت استاد ابراهیمی قابل ستایش است.


قائم مقام مدیر کل ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت : استان خراسان رضوی ومنطقه تایباد، دارای توانمندیهای مهم موسیقی مقامی می باشد که لازم است، این جایگاه درکشور شناسانده شود.

 

وی افزود: به نمایش گذاشتن سبک سرحدی فرهادی را از توانمندیهای استاد ابراهیمی برشمرد و لوح تقدیر و جایزه ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را تقدیم این استاد موسیقی مقامی کرد.


در این مراسم، نصیری کارشناس تاریخ و محقق و نویسنده ای که خود از اهالی این روستای گردشگری می باشد، روستای تاریخی جوزقان را یکی ازروستاهای استان خراسان دانست که تاکنون اساتید مهمی موسیقی مقامی کشور را درخود پرورش داده است.

وی استاد نظرمحمد سلیمانی، استاد آگاه و استاد ابراهیمی را از مفاخر این روستای تاریخی دانست و در مورد نام روستای جوزقان چنین گفت: وجه تسمیه روستای جوزقان از درخت گردو، گرفته شده چراکه معنی جوز در گویش محلی شهرستان تایباد گردو می باشد؛ درختان گردو این روستا را به مکان گردشگری تبدیل نموده است.

 

اجرای گروهای موسیقی مقامی محلی، منقبت خوانی اساتید موسیقی مقامی، اجرای گروه نوازی دوتار محلی از دیگر برنامه های این نکوداشت بود.


لازم به ذکر است، در پایان مراسم هدایایی تقدیم براتعلی ابراهیمی شد و از 60سال حضور فعال این استاد درعرصه موسیقی مقامی استان وکشور تجلیل شد.
 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۳۳۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرمند و بخشی شمال خراسان درگذشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی، عیسی قلی پور از بخشی‌های موسیقی مقامی شمال خراسان، نوازنده دوتار و پیشکسوت موسیقی محلی در خطه خراسان شمالی با چند دهه سابقه بخشی گری است که امروز جمعه به دلیل کهولت سن و بیماری سرطان دعوت حق را لبیک گفت.
این هنرمند موسیقی مقامی ترک زبان بود و به زبان کرمانجی نیز آوازمی خواند و در جشنواره‌های بین المللی، ملی و استانی بار‌ها خوش درخشده بود و همچنین نشان درجه یک هنری را نیز دریافت کرده بودند.
عیسی قلی پور متولد سال ۱۳۲۱ در روستای گودعلی سلاخ در ۱۸ کیلومتری شمال غرب بجنورد و از آخرین بازماندگان بخشی‌های شمال خراسان است.
پدر و پدربزرگ وی نیز بخشی بودند که این هنر را از پدران خود آموخته و آنرا سینه به سینه انتقال داده است.
مراسم تشییع استاد عیسی بخشی فردا ساعت ۱۰ از مقابل سالن گلشن بجنورد برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • وداع مردم خراسان شمالی با عیسی بخشی هنرمند موسیقی مقامی
  • پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت هنرمند موسیقی خراسان شمالی
  • پیکر عیسی بخشی آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • درگذشت یک هنرمند موسیقی مقامی/ سالاری: «عیسی قلی پور» بازمانده موسیقی خراسان شمالی بود
  • درگذشت یک هنرمند موسیقی مقامی/سالاری: «عیسی قلی پور» بازمانده موسیقی خراسان شمالی بود
  • استاد موسیقی شمال خراسان را بهتر بشناسیم
  • عیسی قلی پور درگذشت
  • نوای موسیقی خراسان خاموش شد
  • هنرمند و بخشی شمال خراسان درگذشت
  • پیشکسوت موسیقی مقامی در خراسان شمالی درگذشت