Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@22:29:21 GMT

صداها موزه‌ مي‌‌شوند

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۳۵۴۴۰

صداها موزه‌ مي‌‌شوند

خبرگزاري آريا - در بخشي از موزه صدا انواع سازهاي زهي مضرابي، زهي آرشه‌اي،کوبه‌اي، بادي، کلاويه‌دار و همچنين آرشيو اذان موذنها، مجموعه‌هاي صوتي قاريان،تعزيه‌خوانان،چاوش‌خوانان، پرده‌خوانان، منقبت‌خوانان، شبيه‌خوانان مناسبت‌هاي ملي و مذهبي و آوازخوانان قديمي وجود دارد به‌گزارش گروه اجتماعي خبرگزاري تسنيم، به‌مناسبت نام‌گذاري تبريز به عنوان پايتخت کشورهاي اسلامي در سال 2018 نخستين موزه صدا از سوي بخش خصوصي در اين شهر راه‌اندازي مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهدي هداوند خاني - رئيس دفتر برنامه‌ريزي و نظارت اداره‌کل موزه‌ها اظهار داشت: «اين موزه در پي صدور مجوز موزه خصوصي از سوي اداره‌کل موزه‌ها و اموال منقول تاريخي به حسين ساجدي، در خانه تاريخي امير پرويز ايجاد مي‌شود.»
وي افزود: «در اين موزه بالغ بر 300 قلم اشياي مرتبط با صدا که طي سه دهه از سوي حسين ساجدي پژوهشگر، مولف و موسيقي‌دان جمع‌آوري شده به نمايش گذاشته مي‌شود.»
حسين ساجدي - موسس اين موزه نيز هدف از راه‌اندازي اين موزه را علاوه بر جاذبه گردشگري، حفظ گنجينه‌هاي هنري، شناسايي و شناساندن جايگاه والاي فرهنگ ايراني، پژوهش، آموزش و تقويت بنيان‌هاي فرهنگي در مقابل فرهنگ‌هاي مهاجم عنوان کرد و گفت: «موسيقي هنر همزاد بشر و زبان مشترک دنياست و از اين رو تهاجم فرهنگي و رسوخ در ساختارهاي فرهنگي ملل به‌ويژه در قشر جوان بيشتر از طريق موسيقي صورت مي‌گيرد.»
اين مجموعه‌دار و نوازنده تار ايراني که اشياي مرتبط با صدا را طي سه دهه جمع‌آوري کرده و در حال حاضر نيز به اين فعاليت ادامه مي‌دهد، گفت: «در بخشي از اين موزه انواع سازهاي زهي مضرابي، زهي آرشه‌اي، کوبه‌اي، بادي، کلاويه‌دار و دربخش موسيقي ملي و بومي سازهاي مشترک بين اقوام ايراني و ملل مختلف به نمايش درمي‌آيد.»
ساجدي آرشيو صوتي را از ديگر بخش‌هاي اين موزه بر شمرد و افزود: «در اين آرشيو اذان موذن‌ها، مجموعه‌هاي صوتي قاريان، تعزيه‌خوانان، چاوش‌خوانان، پرده‌خوانان، منقبت‌خوانان، شبيه‌خوانان مناسبت‌هاي ملي و مذهبي، آوازخوانان قديمي همچون اقبال، سيداحمد‌خان و آثار ارزشمند موسيقي‌هاي فاخر نگهداري و در دسترس پژوهشگران و دانش پژوهان اين رشته و ساير علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.»
به گفته او در اين موزه همچنين ديگر آلات مرتبط با صدا همچون کوبه در‌ها و دارالحکومه و کاروانسراهاي قديمي و زنگوله‌هايي از دوره صفويه تاکنون، در کنار اشيايي همچون راديو، گرام، گرامافون‌هاي هندلي، صفحه‌هاي موسيقي، راديوهاي لامپي قديمي، دستگاه‌هاي نمايش اسلايد، آپارات، دستگاه ريل، آخرين نسل تلويزيون‌هاي سياه و سفيد، ضبط صوت‌هاي قديمي و... به نمايش گذاشته مي‌شوند.
حسين ساجدي - پژوهشگر، موسيقيدان و مولف کتاب‌هاي «تأملي در قلمرو موسيقي» و «هم‌آوازان» متولد 1341 شهر تبريز است. او رئيس خانه موسيقي تبريز، عضو هيات مديره انجمن موسيقي آذربايجان شرقي، عضو شوراي موسيقي استان، عضو شوراي نظارت بر آموزشگاه‌هاي آذربايجان شرقي، مدير مسئول آموزش موسيقي و... در کارنامه کاري خود دارد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۳۵۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکسی قدیمی از همنشینی روحانی تندرو با خاتمی

عکسی قدیمی از مرتضی آقاتهرانی منتخب تهران در مجلس دوازدهم منتشر شده است که در آن با حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات دور یک میز نشسته اند.

دیگر خبرها

  • عکسی قدیمی از همنشینی روحانی تندرو با خاتمی
  • از آغاز پیش‌فروش بلیت یک نمایش تا «مدرسه در دست بچه‌ها»
  • نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی
  • نمایش مستند «مدرسه در دست بچه ها» در موزه سینما
  • با عشق به ایران در ارمنستان (+عکس)
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • رامین حسین‌پور بهترین آهنگساز یک فستیوال بین‌المللی شد
  • از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای «نون.خ»
  • رامین حسین پور بهترین آهنگساز فستیوال لس‌آنجلس شد
  • با عشق به ایران در ارمنستان