Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-19@11:09:31 GMT

پنج زندان عجیب در دنیا !

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۳۸۵۲۵

پنج زندان عجیب در دنیا !

‍‍‍‍‍‍

زندان لیوبن در اتریش، سیبو در فیلیپین، فورتزا در ایتالیا، سن پدرو در بولیوی و باستویی در نروژ، پنج زندان عجیب در دنیا هستند که به زندانیان اجازه کار، ورزش و رقص داده می‌شود...

ایران آنلاین /

مرورگر شما از این فرمت پشتیبانی نمی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۳۸۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پربازدیدترین اخبار شهرهای جهان در سال ۱۴۰۲

سریع‌ترین قطارهای جهان، زیباترین کشورهای جهان، بزرگترین جنگل‌های جهان، بهترین فرودگاه‌های جهان، کثیف‌ترین شهرهای جهان، گران‌ترین شهرهای جهان، تعطیلی شنبه در کشورهای مختلف، فقیرترین کشورهای جهان، گرم‌ترین شهرهای دنیا، پربازدیدترین عناوین رویدادهای سال ۱۴۰۲ است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در طول سال ۱۴۰۲ در سراسر جهان رویدادهای بسیاری اتفاق افتاده است که بعضی از آنها بیشتر مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است و در این گزارش به پربازدیدترین عناوین اشاره می‌شود.

سریع‌ترین قطارهای جهان+ تصاویر و ویژگی‌ها

سفر کردن با قطار، بهترین و شیرین‌ترین خاطرات را برای گردشگران فراهم می‌کند، اما یکی از مشکلاتی که باعث شده است آنها از این وسیله نقلیه کمتر استفاده کنند و به سراغ هواپیما بروند، سرعت کمتر قطار در مقایسه با هواپیما است. خوشبختانه در سال‌های اخیر، با طراحی و ساخت قطارهای سریع‌السیر، این مشکل تا حدود زیادی برطرف شده است. امروزه برخی از قطارها با سرعت ۴۰۰ مایل در ساعت (۶۰۰ کیلومتر در ساعت) حرکت می‌کنند و توانسته‌اند رضایت گردشگران را برای استفاده از این وسیله نقلیه محبوب به سوی خود جلب کنند. در ادامه به معرفی سریع‌ترین قطارهای جهان و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنها می‌پردازیم:

قطار سریع‌السیر یورودوپلکس در اروپا

یورودوپلکس‌ها، قطارهای پرسرعت اروپا هستند که توسط شرکت راه‌آهن SNCF فرانسه اداره می‌شوند. این قطارهای سریع‌السیر برای سفرهای داخلی و برون مرزی در اروپا استفاده می‌شوند و از کشورهای سوئیس، آلمان، لوکزامبورگ و فرانسه عبور می‌کنند. قطارهای دو طبقه یورودوپلکس را شرکت راه‌آهن آلستوم (Alstom) طراحی کرده است. این وسایل نقلیه دوست‌داشتنی از سال ۲۰۱۱ کار خود را آغاز کردند. یورودوپلکس ها می‌توانند تا ۱۹۸.۸ مایل در ساعت سرعت داشته باشند و حدود ۱۰۲۰ مسافر را در خود جای دهند. این قطارها به دلیل مصرف انرژی کم، وزن سبک بدنه و آیرودینامیک بهبود یافته، از همنوعان خود متمایز هستند.

قطار سریع‌السیر Korail KTX در کره

سرعت قطار سریع‌السیر Korail KTX در کره جنوبی می‌تواند به حداکثر ۳۳۰ کیلومتر در ساعت برسد. این قطارها به دلیل عملکرد عالی، سرعت باورنکردنی و امکانات پیشرفته خود در جهان مشهور هستند و بسیاری از شهرهای بزرگ کره مانند بوسان، سئول و اینچئون را به هم متصل می‌کنند. قطارهای سریع‌السیر Korail KTX ،انتخابی مناسب برای مسافرانی است که به دنبال راهی سریع و مطمئن برای دیدن جاذبه‌های کره جنوبی هستند.

قطار سریع‌السیر Thalys در اروپا

تالیس (Thalys)، یک قطار بین‌المللی سریع‌السیر است که چندین کشور بزرگ اروپا از جمله فرانسه، بلژیک، آلمان و هلند را به هم متصل می‌کند. این قطار به خاطر فناوری‌های پیشرفته و سرعت فوق‌العاده خود در دنیا بسیار محبوب است. حداکثر سرعت تالیس به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت (۱۸۶ مایل در ساعت) می‌رسد.از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این قطارها می‌توان به طراحی آیرودینامیک مدرن، فضای داخلی جذاب، صندلی‌های راحت، گزینه‌های غذاخوری و سرگرمی آنها اشاره کرد. قطارهای تالیس، یک سفر بی‌نظیر و راحت را برای بازدید از چندین کشور، در مدت زمان کوتاه فراهم می‌کند و یک انتخاب محبوب برای مسافران تجاری و گردشگران محسوب می‌شود.

قطار سریع‌السیر Fuxing Hao CR۴۰۰AF/BF در چین

سرعت قطار سریع‌السیر فوکسینگ هائو Fuxing Hao CR۴۰۰AF/BF می‌تواند به حداکثر ۳۵۰ کیلومتر در ساعت (۲۱۷ مایل در ساعت) برسد. این قطار به دلیل ظاهر ساده و امروزی، صندلی‌های جادار و ایمنی پیشرفته خود در جهان مشهور است و حمل و نقل سریع و مؤثر را در سراسر شبکه گسترده راه‌آهن چین ارائه می‌دهد. قطار he Fuxing Hao با برخورداری از امکاناتی نظیر وای‌فای، غذاخوری راحت و دسترسی به پریز برق، تجربه سفر آرامش‌بخشی را برای مسافران فراهم می‌کند.

قطار سریع‌السیر Shinkansen در ژاپن

شینکانسن (Shinkansen)، نامی است که معمولاً به قطار گلوله‌ای ژاپن اختصاص داده می‌شود. این قطار تندور می‌تواند به سرعت باورنکردنی ۳۲۰ کیلومتر در ساعت (۲۰۰ مایل در ساعت) برسد و طولانی‌ترین سفر قطار ژاپن را به خود اختصاص می‌دهد. اولین خط قطار شینکانسن در سال ۱۹۶۴ افتتاح شد و از آن زمان به بعد، این شبکه به ۱۲ خط و ۲۷۳۱ کیلومتر (۱۶۹۹ مایل) مسیر افزایش یافت. قطار گلوله‌ای در سراسر ژاپن حرکت و سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون نفر را جابه‌جا می‌کند. شینکانسن به دلیل اطمینان، وقت شناسی و ایمنی خود در دنیا شهرت دارد.

قطار سریع‌السیر Talgo ۳۵۰ در اسپانیا

سرعت قطار تالگو ۳۵۰ می‌تواند به سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت (۲۱۷ مایل در ساعت) برسد. این قطار سریع‌السیر در سال ۲۰۰۵ معرفی شد و در حال حاضر توسط شرکت راه‌آهن اسپانیا به نام Renfe، اداره می‌شود. تالگو ۳۵۰ در چندین مسیر اسپانیا از جمله خط راه‌آهن پرسرعت مادرید-بارسلونا استفاده شده است. این قطار در سال ۲۰۱۲، با طی مسافت ۱۶۳۸ کیلومتر (۱۰۱۶ مایل) بین مادرید و مالاگا، رکورد جهانی طولانی‌ترین سفر ریلی سریع بدون توقف دنیا را به نام خود ثبت کرد.

قطار سریع‌السیر ICE ۳ در آلمان

قطار سریع‌السیر ICE ۳ می‌تواند تا ۳۲۰ کیلومتر در ساعت (۲۰۰ مایل در ساعت) حرکت کند. این قطار در سال ۱۹۹۹ معرفی شد و از سال ۲۰۰۰ تاکنون به طور منظم در خدمت مردم آلمان بوده است. سرعت قطار ICE ۳ می‌تواند به ۳۲۰ کیلومتر در ساعت (۲۰۰ مایل در ساعت) برسد. این قطار از سیستم پانتوگراف و ریل سوم برای تأمین برق خود استفاده می‌کند و دارای امکاناتی مانند اینترنت بی‌سیم، تهویه مطبوع و صندلی‌های خوابیده برای سفرهای راحت در قاره اروپا است.

قطار سریع‌السیر AGV Italo در ایتالیا

قطار سریع‌السیرAGV Italo را شرکت آلستوم طراحی کرده است. AGV Italo، عنوان سریع‌ترین قطار عملیاتی ایتالیا را از آن خود کرده است و می‌تواند به سرعت ۳۶۰ کیلومتر در ساعت (۲۲۴ مایل در ساعت) برسد. این قطار از هشت واگن تشکیل شده است که چهار واگن آن با موتورهای الکتریکی کار می‌کنند.

زیباترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳

زیبایی یک مفهوم نسبی است که برای هر یک از افراد معنایی خاص دارد، اما معمولاً وقتی از زیباترین کشورهای جهان سخن به‌میان می‌آید، معیارهایی در نظر گرفته می‌شود که مورد قبول بیشتر افراد جامعه باشد. اگرچه کشورهای جهان هرکدام، جذابیت‌های خاص خود را دارند، اما زیباترین کشورهای دنیا افراد زیادی را به سوی خود جذب می‌کنند و بسیار پربازدید هستند. یک شرکت مسافرتی بریتانیایی به نام "Titan Travel" بر اساس اطلاعات رسانه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، فهرستی از زیباترین کشورهای جهان را در سال ۲۰۲۳ منتشر کرده است که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم:

ترکیه

کشور ترکیه از نظر جذب گردشگر در یکی از بالاترین رده‌ها قرار دارد و با ایجاد مراکز خرید متنوع، هتل‌های با کیفیت و تفریحات سرگرم کننده جذاب، توانسته است جایگاه دهم زیباترین کشورهای دنیا را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص دهد. بالن‌های هوای گرم بر فراز سرزمین رویایی کاپادوکیا، یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه است که مسافران زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

تایلند

جای تعجبی وجود ندارد که کشور تایلند با دارا بودن جزایر و سواحل خیره‌کننده، رتبه نهم زیباترین کشورهای جهان را در سال ۲۰۲۳ از آن خود کند. جذابیت کوه سامویی، زیبایی طبیعی کوه تائو و سرسبزی قسمت شمال این کشور، نقش مهمی در افزایش تعداد گردشگران آن دارد. همچنین بازارهای غذاهای متنوع و جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر مانند باغ وحش‌ها و معابد قدیمی، از دیگر دیدنی‌های این کشور آسیایی به شمار می‌رود.

استرالیا

استرالیا، هشتمین کشور زیبا در سال ۲۰۲۳ است که در اقیانوس آرام جنوبی قرار دارد. حیات وحش پر جنب و جوش، صخره‌های مرجانی زیبا و مسیرهای پر پیچ و خم ساحلی که در امتداد اقیانوس آرام واقع شده است، برخی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های این کشور محسوب می‌شود. از بهترین شهرهای استرالیا برای گردش می‌توان به سیدنی و ملبورن اشاره کرد که فضاهای هنری و موزه‌های باارزش آنها افراد زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

کانادا

کانادا، هفتمین کشور زیبای جهان در سال ۲۰۲۳ است. مناظر زیبا و دیدنی ساحل شرقی نیوفاندلند، دریاچه‌های یخی آبی پر جنب‌وجوش و مسیرهای پیاده‌روی در میان رشته کوه‌های راکی از جاذبه‌های دیدنی این کشور زیبا است. در کانادا، مکان‌های زیادی برای بازدید کردن وجود دارد که هرکدام جاذبه‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. همچنین بهترین استراحتگاه‌های اسکی و امکانات تفریحی هیجان‌انگیز در این کشور وجود دارد.

فرانسه

فرانسه در جایگاه پنجمین کشور زیبای جهان در سال ۲۰۲۳ رتبه‌بندی شده است. اگرچه زیبایی و زرق و برق پاریس به‌تنهایی قابل تحسین است، اما شهرهای ساحلی جذاب در ریویرای فرانسه، گردشگران زیادی را از گوشه و کنار جهان به سوی خود جذب می‌کند. یکی از مهم‌ترین موزه‌های جهان به نام لوور در این کشور قرار دارد و از دیگر جاذبه‌های مهم آن می‌توان به کلیسای نوتردام، برج ایفل و کاخ ورسای اشاره کرد.

بهترین کشورهای دنیا برای زندگی در سال ۲۰۲۳

اگرچه هر فردی که قصد ترک کشور خود و زندگی در نقطه دیگری از جهان را دارد، انگیزه متفاوتی را نظیر دسترسی به کیفیت زندگی بالاتر یا یافتن شغلی با درآمد بهتر را در سر می‌پروراند و به دنبال مقصدی با بیشترین قابلیت برای برآورده کردن خواسته‌های اساسی خود می‌گردد، با این حال در نظر گرفتن مؤلفه‌های مختلف در انتخاب کشور مقصد بسیار حائز اهمیت است. در واقع، مردم به منظور انتخاب کشور جدید برای سکونت خود باید مؤلفه‌های مختلفی را نظیر موقعیت‌های تحصیلی، کیفیت مراقبت سلامت، ایمنی، نرخ امید به زندگی در میان ساکنان، برابری مالی، برابری جنسیتی و امنیت را مورد توجه قرار دهند و از این طریق به ارزیابی کیفیت نسبی زندگی در آن‌ها بپردازند. در ادامه به معرفی کشورهایی از دنیا پرداخته می‌شود که از جنبه‌های مختلف به طور میانگین بهتر از سایر نقاط دنیا است و به همین دلیل، جایگاه زیست‌پذیرترین کشورهای جهان را در سال ۲۰۲۳ از آن خود کرده است.

سوئد

سوئد توانست در ارزیابی‌های انجام شده در خصوص کیفیت زندگی طی سال ۲۰۲۲، بهترین عملکرد را از خود نشان دهد و به همین دلیل، به عنوان بهترین کشور دنیا برای سکونت در سال ۲۰۲۳ شناخته شد. سیستم‌های پیشرفته و کارآمد مراقبت سلامت، برخورداری مردم از موقعیت‌های تحصیلی مناسب، امنیت و ثبات اقتصادی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این کشور به‌شمار می‌رود که آن را به زیست‌پذیرترین نقطه دنیا تبدیل کرده است. علاوه بر این، مقامات سوئد در توسعه اهداف پایدار، رفع نیازهای اساسی شهروندان، توزیع ثروت و تأمین موقعیت‌های مناسب برای تحصیلات عالی بسیار موفق عمل کرده‌اند، ضمن این‌که چشم‌اندازهای زیبای سراسر کشور در جذب مردم دنیا به زندگی در آن، نقش مهمی ایفا کرده است.

دانمارک

مردم دانمارک سطح بسیار بالایی از کیفیت زندگی را تجربه می‌کنند، چراکه برابری درآمدی، امنیت، آموزش عالی و سیستم‌های مراقبت سلامت در این کشور برای آن‌ها بسیار رضایت‌بخش است. دولت دانمارک از نظر شفافیت مدیریت در سراسر دنیا بی‌نظیر عمل می‌کند و این در حالی است که ساختار اجتماعی این کشور در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.

جالب است بدانید که دانمارک یکی از بهترین سیستم‌های درمانی جهان را از آن خود کرده است زیرا تمام شهروندان می‌توانند از خدمات آن به طور رایگان بهره ببرند. برخورداری از صنایع پیشرفته مختلف مانند صنعت آهن، فلز، گردشگری و تولید غذا در ایجاد مشاغل پردرآمد برای تمام ساکنان کشور نقش مهمی ایفا کرده و این در حالی است که صادرات محصولات کشاورزی، مبلمان، مواد غذایی و داروها به سایر نقاط دنیا در رونق اقتصادی دومین کشور زیست‌پذیر دنیا بسیار اثربخش بوده است.

کانادا

کانادا یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود که با برخورداری از بالاترین استانداردهای زندگی توانسته است جایگاه سوم کشورهای زیست‌پذیر دنیا را از آن خود کند. جمعیت کانادا را اغلب افرادی با سبک‌های زندگی سالم تشکیل داده است که نرخ شیوع بیماری‌های واگیر به طور معمول در میان آن‌ها بسیار پایین است.

جامعه صنعتی دانمارک از فناوری پیشرفته دنیا بهره می‌گیرد و این در حالی است که صنعت خدمات به عنوان بهترین و موفق‌ترین منبع درآمد کشور شناخته شده است که محققان علت این امر را به بهره‌گیری از سطح بالای انرژی، غذا و مواد معدنی نسبت داده‌اند.

کانادا سومین کشور تولیدکننده نفت خام به‌حساب می‌آید، ضمن این‌که از نظر برخورداری از منابع نفتی نیز جایگاه سوم کشورهای دنیا را به خود اختصاص داده است. جالب است بدانید که اقتصاد بسیار پررونق این کشور در کسب درآمد شهروندان نقش مهمی ایفا کرده است و به بهبود کیفیت زندگی آن‌ها منجر شده است.

سومین کشور زیست‌پذیر دنیا در سال ۲۰۲۳، از نظر کیفیت زیست‌محیطی، بالاترین جایگاه کشورهای دنیا را از آن خود کرده و این در حالی است که زنان و مردان آن از نظر حقوقی برابر هستند و هیچ‌گونه تبعیض جنسیتی در سراسر کشور قابل مشاهده نیست.

سوئیس

مولفه‌هایی مانند اقتصاد، سیاست پایدار و سیستم آموزشی پیشرفته در تبدیل سوئیس به چهارمین کشور زیست‌پذیر دنیا در سال ۲۰۲۳ نقش مهمی ایفا کرده است. مردم این کشور از نظر اشتغال و آموزش‌های مربوطه، کمترین چالش‌ها را تجربه می‌کنند و این در حالی است که نرخ مالیات پایین در رونق اقتصادی کشور بسیار اثربخش بوده است. صنعت تولید سوئیس از پیشرفته‌ترین فناوری‌های دنیا بهره می‌گیرد که به دنبال آن، بسیاری از متخصصان تکنولوژی و سرمایه‌گذاران سراسر دنیا برای اشتغال‌زایی به این کشور مهاجرت می‌کنند.

نروژ

امنیت، سیاست پایدار و سیستم آموزش عمومی توسعه‌یافته از مهم‌ترین عواملی به حساب می‌آید که نروژ را از نظر کیفیت زندگی به جایگاه پنجم کشورهای جهان نائل کرده است. علاوه بر این، نروژ توسعه‌یافته‌ترین کشور دنیا محسوب می‌شود که استانداردهای زندگی در آن در سطح بسیار بالایی قرار دارد، ضمن این‌که از نظر هویتی، این کشور شهرتی جهانی را در میان گردشگران سراسر جهان از آن خود کرده است. تحصیلات عالی رایگان، نرخ بسیار بالای صادرات نفت و برخورداری از سنت دیرینه سوادآموزی مردم از دیگر ویژگی‌های پنجمین کشور زیست‌پذیر دنیا به‌شمار می‌رود که در کنار فرصت‌های دیگری مانند نرخ بالای اشتغال و برابری جنسیتی، هر ساله افراد بسیاری از جمعیت جهان را برای سکونت دائمی به سمت خود دعوت می‌کند.

بزرگترین جنگل‌های جهان + ویژگی‌ها و تصاویر

جنگل‌ها یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی جهان محسوب می‌شوند که نقش مؤثری در بهبود آب و هوای کره زمین دارند. این جواهرات پنهان به‌خاطر فضای سبز وسیع، مناظر خیره‌کننده و تنوع گیاهی و جانوری بومی خود در دنیا شناخته شده‌اند و صرف‌نظر از مدت زمانی که وجود داشته‌اند، از جذابیت آنها هرگز کاسته نمی‌شود. بعضی از جنگل‌ها آن‌قدر زیبا و منحصربه‌فرد است که هر سال گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کنند، اما تعداد بی‌شماری از آنها همچنان ناشناخته است و در بین درختان بلند و قله‌های مرتفع پنهان شده‌اند. در ادامه شما را با بزرگترین جنگل‌های جهان و ویژگی‌های آنها آشنا می‌کنیم.

جنگل شمالی کانادا

وقتی صحبت از اندازه به میان می‌آید، جنگل بورئال کانادا (Boreal Forest) از همه بزرگ‌تر است. این جنگل که به نام تایگا نیز شناخته می‌شود، یکی از بزرگترین جنگل‌های جهان است که بیش از ۱۷ میلیون کیلومتر مربع از مساحت نیمکره شمالی کانادا را در بر می‌گیرد. جنگل بورئال، دارای زندگی گیاهی و جانوری متنوع، درختان مخروطی و گونه‌های حیات وحش در معرض خطر است. گردشگران می‌توانند با پیاده‌روی در این جنگل، تنوع زیستی بی‌نظیر آن را کشف کنند و فهرستی پایان‌ناپذیر از ماجراجویی‌های سرگرم‌کننده را در اختیار داشته باشند.

جنگل بارانی آمازون

جنگل‌های بارانی آمازون با بیش از ۳۹۰ میلیارد درخت، یک مقصد جهانی برای سفر به طبیعت وحشی به‌شمار می‌رود. این جنگل میلیون‌ها سال است که وجود دارد و با ۵.۵ کیلومتر مربع مساحت، بزرگترین جنگل بارانی دنیا محسوب می‌شود. بزرگترین جنگل بارانی استوایی دنیا، فرصت‌های بی‌پایانی برای تفریح در فضای باز از جمله قایق‌رانی، جنگل‌نوردی و تورهای شبانه برای دوستداران طبیعت فراهم می‌کند.

جنگل اقیانوس اطلس

جنگل آتلانتیک (Atlantic Forest) با مساحت ۱.۳ میلیون کیلومتر مربع، در پشت جنگل‌های بارانی کنگو قرار دارد. این منطقه جنگلی باشکوه از سواحل اقیانوس اطلس برزیل شروع می‌شود، تا پاراگوئه امتداد پیدا می‌کند و در نهایت به آرژانتین ختم می‌شود. اگر به دنبال گذراندن وقت در یک جنگل انبوه با حیوانات بومی هستید، جنگل اقیانوس، یکی از بهترین مقاصدی است که می‌توانید انتخاب کنید.

جنگل بارانی گینه نو

بهترین ماجراجویی‌های طبیعت را می‌توان در جنگل بارانی گینه نو تجربه کرد. این منطقه جنگلی دارای تنوع زیستی قابل‌توجهی است و گونه‌های حیات وحش منحصربه‌فرد را در خود جای می‌دهد که نظیر آنها در سایر سرزمین‌های جنگلی یافت نمی‌شود. گردشگران می‌توانند در زمین‌های ناهموار جنگل بارانی گینه نو قدم بزنند و گیاهان و جانوران بومی منطقه را کشف کنند. در سومین جنگل بارانی بزرگ دنیا، طیف وسیعی از فعالیت‌های ماجراجویانه در فضای باز برای بازدیدکنندگان وجود دارد.

جنگل بارانی معتدل آپالاچی

هنگامی که گردشگران برای تعطیلات در سواحل شرقی آمریکای شمالی برنامه‌ریزی می‌کنند، معمولاً جنگل بارانی معتدل آپالاچی (Appalachian Temperate Rainforest)، انتخاب بسیار خوبی برای آنها خواهد بود. این جنگل بارانی با مساحت ۳۵۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع، به دلیل آب و هوای معتدل، تنوع زیست‌محیطی و چشم‌اندازهای زیبای خود در دنیا شهرت دارد. گردشگران می‌توانند گونه‌های مختلف حیات وحش را به همراه گل‌های وحشی در منطقه جنگلی خوش‌منظره‌ای که در دل کوه‌های نمادین آپالاچی قرار دارد، مشاهده کنند. این منطقه جنگلی وسیع دارای مسیرهای پیاده‌روی متعددی است که تعدادی از آن‌ها به عنوان طولانی‌ترین مسیرهای پیاده‌روی برای کوهنوردان شناخته می‌شود.

جنگل پریمورسکی

سرزمین پریمورسکی (Primorsky) که با نام پریموریه نیز شناخته می‌شود، یکی از متنوع‌ترین مناطق بوم‌گردی جهان به‌شمار می‌رود. منطقه پریمورسکی به لطف تنوع زیستی غنی، مکان مناسبی برای علاقه‌مندان به طبیعت است که می‌خواهند در فضای باز جنوب شرقی روسیه کاوش کنند. این جنگل زیبا با مساحت ۱۶۵ هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربع، به دلیل دامنه‌های صخره‌ای، رودخانه‌های آرام همچنین حیات گیاهی و جانوری شگفت‌انگیز، به‌ویژه گونه‌های در معرض خطر انقراض که در هیچ جای دیگری یافت نمی‌شوند، در دنیا معروف است.

جنگل ملی تونگاس

جنگل ملی تونگاس (Tongass National Forest)، مکان مناسبی برای علاقه‌مندان به طبیعت است که در حال برنامه‌ریزی برای یک ماجراجویی به یادماندنی در طبیعت وحشی هستند. بزرگترین جنگل ملی آمریکا، در جنوب شرقی آلاسکا قرار دارد؛ جایی که تنوع زیستی، زیبایی‌های طبیعی و فرصت‌های تفریحی آن گردشگران را از گوشه و کنار جهان به سوی خود جذب می‌کند. ماجراجویان می‌توانند از یخچال‌های طبیعی بی‌نظیر گرفته تا جنگل‌های بارانی قدیمی و مجموعه شگفت‌انگیز گونه‌های حیات وحش شامل خرس‌ها، گرگ‌ها همچنین آبزیانی مانند فوک‌ها، نهنگ‌ها و حتی شیرهای دریایی دیدن کنند.

سردترین شهرهای جهان کدامند + میانگین دمای هوا در فصل زمستان

زندگی مردم در بعضی از شهرهای جهان با رسیدن فصل سرما و کاهش دما، به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در بعضی از این مکان‌ها، دمای هوا به منفی ۵۰ درجه فارنهایت و بارش برف سالانه ممکن است به چندین فوت برسد. در این شهرها، مردم شرایط سختی را تحمل می‌کنند و بی‌صبرانه منتظر تمام شدن فصل زمستان هستند. در ادامه به معرفی سردترین شهرهای جهان و ویژگی‌های منحصر به‌فرد آنها می‌پردازیم:

اویمیاکن، روسیه

اویمیاکن (Oymyakon)، دریاچه‌ای منحصر به‌فرد و زیبا است که نام خود را از کلمه روسی به معنی «آبی که یخ نمی‌زند» ، وام گرفته است. دمای معمولی روزهای زمستان در این شهر دورافتاده که در شرق سیبری قرار دارد منفی ۵۸ درجه فارنهایت (منفی ۵۰ درجه سانتیگراد) است. در سال ۱۹۲۴، دمای هوا در این شهر به پایین‌ترین حد خود یعنی منفی ۹۲.۶ درجه فارنهایت (منفی ۷۱.۲ درجه سانتیگراد) رسید. از آنجا که یخ زدن آب، ممکن است باعث شکستن لوله‌ها شود، اکثر خانه‌ها در اویمیاکن، لوله‌کشی داخلی ندارند. ساکنان این سرزمین، بیشتر زمان خود را در خانه می‌گذرانند و تنها در مواقع ضروری بیرون می‌روند.

هاربین، هیلونگجیانگ، چین

هاربین، شمالی‌ترین و بزرگترین شهر در استان هیلونگجیانگ (Heilongjiang) چین است که به عنوان مرکز این استان شناخته می‌شود. در فصل زمستان، دمای هوای هاربین به منفی ۳۰ درجه یا کمتر کاهش می‌رسد و سردترین زمستان‌ها را در پی دارد. هاربین به دلیل برگزاری جشنواره سالانه یخ و برف، عنوان «شهر یخی» را از آن خود کرده است. بسیاری از ساکنان این شهر با فرارسیدن فصل سرما، خود را آماده ورزش‌های برفی و تفریحات زمستانی می‌کنند، اما به دلیل سرمای زیاد، مردم محلی اغلب به گردشگران می‌گویند که در فصل زمستان از این منطقه دور بمانند.

وینیپگ، منیتوبا، کانادا

اگرچه وینیپگ (Winnipeg)، به عنوان یکی از سردترین شهرهای کانادا رتبه‌بندی می‌شود، اما این موضوع مانع از آن نمی‌شود که یکی از شلوغ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای کشور باشد. دمای این شهر در فصل زمستان به حدود منفی ۲۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و بارش برف سالانه آن تقریباً چهار فوت است. وینیپگ در کنار دریاچه وینیپگ، قرار دارد و به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد، هوای آن در زمستان‌ها بسیار سرد و در تابستان‌ها شرجی است.

دودینکا، منطقه کراسنویارسک، روسیه

دودینکا در منطقه کراسنویارسک روسیه قرار دارد و با بیش از ۲۰ هزار نفر سکنه، یکی از شمالی‌ترین شهرهای کره زمین محسوب می‌شود و زمستان‌های سختی دارد. میانگین پایین‌ترین دما در دودینکا در ماه ژانویه، ۲۸ منفی درجه فارنهایت (منفی ۳۳ درجه سانتیگراد) است، در حالی که میانگین حداکثر دمای آن در بعضی روزها به منفی ۱۲ درجه فارنهایت (منفی ۲۴.۵ درجه سانتیگراد) می‌رسد. چندین سال پیش در پی طوفان شدید زمستانی بخش‌هایی از این شهر یخ زد. هنگامی که دمای هوای دودینکا به زیر ۴۰ درجه فارنهایت (منفی ۴۰ درجه سانتیگراد) رسید، لوله‌ها شکسته و خیابان‌ها دچار آب‌گرفتگی شد؛ در نتیجه وسایل نقلیه در لایه‌ای از یخ و برف به ضخامت چند فوت پوشیده شد.

فیربنکس، آلاسکا

شهر فیربنکس که به عنوان «قلب طلایی ایالت آلاسکا» شناخته می‌شود، مکان شگفت‌انگیزی برای تماشای شفق شمالی است. این شهر جمعیتی حدود ۱۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است. این مردمان شجاع در دمایی زندگی می‌کنند که معمولاً به‌طور متوسط بسیار کمتر از صفر درجه فارنهایت می‌شود. فیربنکس، ۲۰۰ روز شفق شمالی دارد. اگر کسی در ماه ژانویه به این شهر سفر کند، باید انتظار کاهش دمای زمستانی تا ۲۲ منفی درجه سانتیگراد را داشته باشد.

اولان باتور، مغولستان

بیش از یک میلیون نفر از مردم سرسخت در ماه ژانویه، پایتخت مغولستان را به عنوان خانه خود انتخاب می‌خوانند؛ درست زمانی که دمای هوا به طور متوسط به منفی ۱۲ درجه فارنهایت می‌رسد. اولان باتور در ارتفاع حدود ۴۴۰۰ فوتی از سطح دریا در پایه کوه بوگد خان (Bogd Khan)، اولین پارک ملی جهان، واقع شده است. در ماه‌های زمستان، صنعت توریستی روبه‌رشدی در مغولستان وجود دارد. بازدیدکنندگان از موسیقی سنتی و ورزش کشتی در طول جشنواره‌های زمستانی لذت می‌برند و جشن سنتی سال نو، همراه با مسابقه اسب‌دوانی هیجان‌انگیز برگزار می‌شود که برای خانواده‌ها بسیار سرگرم‌کننده است.

نورسلطان، قزاقستان

قزاقستان در آسیای مرکزی قرار دارد و یک منطقه خشک و بادگیر با زمستان‌های سخت و طولانی است. پایتخت این کشور که ابتدا آستانه نام داشت، به نورسلطان تغییر نام داد. کمترین میانگین دمای هوای این شهر در ماه ژانویه ۶ درجه فارنهایت است، اما دمای هوا به منفی ۱۶ درجه کاهش می‌یابد و در ماه اکتبر هوا سرد می‌شود. در ماه نوامبر، سرمای هوا به حدی می‌رسد که رودخانه شهر یخ می‌زند. نورسلطان به‌دلیل اینکه در منطقه‌ای سردسیر قرار دارد، یکی از سردترین شهرهای دنیا است و اگرچه زمستان‌های سرد و خشک دارد، اما دمای هوا در تابستان‌ها کمی بهتر می‌شود.

بهترین فرودگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۳ + امکانات و ویژگی‌ها فرودگاه‌ها، به منزله دروازه ورود مسافران به کشورهای جهان هستند و سالانه میلیون‌ها نفر در آن‌ها رفت و آمد می‌کنند. گردشگران ممکن است قبل از سفر، چندین ساعت در فرودگاه منتظر بمانند و اگر در این مکان، امکانات و تجهیزات مناسبی وجود داشته باشد که راحتی و آرامش آن‌ها را فراهم کند، تجربه یک سفر لذت‌بخش و فراموش نشدنی را برای مسافران رقم می‌زند. بنابراین بعضی از کشورها تلاش زیادی برای ساختن و توسعه بهترین فرودگاه‌ها دارند تا به این روش گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کنند.

مؤسسه تحقیقاتی اسکای ترکس (Skytrax) که در حوزه حمل‌ونقل هوایی فعالیت می‌کند، بر اساس شاخص‌هایی همچون در دسترس بودن سفرهای فرودگاهی، امنیت مسافران، طراحی و معماری فرودگاه، امکانات خانوادگی، راحتی و آسایش افراد، ارائه خدماتی مانند وای‌فای و سرگرمی‌های مورد نیاز مسافران، فهرستی از بهترین فرودگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۳ را منتشر کرده است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

فرودگاه چانگی سنگاپور

فرودگاه چانگی سنگاپور (Changi Airport)، جایگاه نخست بهترین فرودگاه جهان را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است. این فرودگاه دارای خدمات و امکانات منحصربه‌فردی است که آن را به یکی از مراکز دیدنی شهر سنگاپور تبدیل کرده است. سنگاپور به خاطر غذاهای متنوع و گسترده خود در جهان شهرت دارد و این موضوع در مورد بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین فرودگاه این شهر نیز صدق می‌کند.

در سال ۲۰۲۳، فرودگاه چانگی، جایزه بهترین رستوران‌ها و بهترین امکانات رفاهی فرودگاهی را از آن خود کرده است. علاوه بر این، فرودگاه چانگی دارای یک پل سایبان با کف شیشه‌ای، مرتفع‌ترین آبشار سرپوشیده جهان و سرسره‌های عظیم است. مسافران می‌توانند برای استراحت شبانه به هتل کرون پلازای چانگی که برای هشتمین‌بار، به عنوان بهترین هتل فرودگاهی جهان انتخاب شده است، مراجعه و تا زمان پرواز خود، اوقات خوبی را در بهترین فرودگاه جهان سپری کنند.

فرودگاه بین‌المللی حمد قطر

فرودگاه بین‌المللی حمد (Hamad International Airport)، که در پایتخت قطر واقع شده است، به دلیل برخورداری از امکانات مدرن، ارائه خدمات بسیار خوب به مسافران و موقعیت مکانی عالی، در جایگاه دوم بهترین فرودگاه‌های جهان قرار دارد. خطوط هواپیمایی شرکت قطر ایرویز (Qatar Airways)، از فرودگاه بین‌المللی حمد دوحه، به عنوان مرکزی برای پروازهای خود استفاده می‌کند. این فرودگاه دارای مرکز تناسب اندام، زمین اسکواش و یک استخر سرپوشیده است و بیشتر به یک هتل برای آسایش مسافران شباهت دارد.

فرودگاه بین‌المللی حمد، برای امکانات رفاهی سطح بالا مانند برخورداری از سالن‌های وسیع، اتاق‌های آرام و مکان‌هایی برای بازی کودکان، امتیازهای زیادی را از آن خود کرده است. اگر بعد از یک پرواز طولانی احساس درد در شانه‌هایتان دارید، می‌توانید از شبیه‌ساز گلف هتل فرودگاه برای کشش عضلات خود استفاده کنید. همچنین بهترین فرودگاه قطر، تاکید زیادی بر ارائه خدمات خوب به مسافران دارد و کارکنان این مرکز در هر مرحله از سفر به افراد کمک می‌کنند تا محیطی آرام را تا زمان آماده شدن برای پرواز خود سپری کنند.

فرودگاه بین‌المللی هاندا در توکیوی ژاپن

سومین فرودگاه برتر جهان، نقطه ورود به پایتخت ژاپن است و جایگاه سوم برترین فرودگاه‌های جهان را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است. همچنین این مرکز، جایزه تمیزترین فرودگاه، بهترین فرودگاه داخلی و بهترین دسترسی برای مسافران را از مؤسسه تحقیقاتی اسکای ترکس (Skytrax) کسب کرده است. این فرودگاه بین‌المللی شلوغ تنها ۱۶ کیلومتر با قلب شهر توکیو فاصله دارد، اما تنها موقعیت مکانی آن نیست که مسافران را به سوی خود جذب می‌کند؛ هاندا برای راحتی و تمیزی ترمینال‌های خود، انواع گزینه‌های خرید، غذاخوری، امکان حمل‌ونقل سریع و کارآمد به قلب شهر توکیو، امتیازهای بالایی را دریافت کرده است.

فرودگاه بین‌المللی اینچئون کره جنوبی

فرودگاه بین‌المللی اینچئون، جایگاه چهارم فرودگاه‌های برتر جهان را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است. این مرکز از یک اسپا (spa) که مجموعه وسیعی از خدمات سلامت را ارائه می‌دهد، مکان‌های زیاد برای استراحت مسافران، یک سالن سینما و یک حلقه اسکیت روی یخ، بهره می‌برد و بهترین کارکنان فرودگاهی را دارد. این مرکز که فرودگاه اصلی پایتخت مدرن کره جنوبی، به‌شمار می‌رود، در سال ۲۰۲۲، به بیش از ۱۷.۸ میلیون مسافر خدمات‌رسانی کرد.

فرودگاه شارل‌دوگل پاریس فرانسه

شارل‌دوگل پاریس، یکی از بهترین و مهم‌ترین فرودگاه‌های اروپا محسوب می‌شود. این فرودگاه، سالانه به بیش از ۲۶ میلیون مسافر خدمات ارائه می‌دهد و لقب نهمین فرودگاه شلوغ جهان و دومین فرودگاه شلوغ اروپا را به خود اختصاص می‌دهد. ترمینال‌های ۱ و ۲ این فرودگاه دارای نمایشگرهای چرخشی از مؤسسات مشهور مانند موزه لوور و کاخ ورسای است. ترمینال ۲E این فرودگاه، محل استراحت رایگان Instant Paris و مرکز اسپا با خدمات ماساژ است. بنابراین این فرودگاه شارل‌دوگل پاریس، یک گزینه عالی برای مسافرانی است که به دنبال تجربه یک پرواز عالی و راحت هستند.

کثیف‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

کثیف‌ترین شهرهای جهان، مکان‌هایی هستند که سطح آلودگی هوا در آن‌ها زیاد و کیفیت هوای قابل تنفس، سیستم‌های بهداشتی و روش‌های دفع زباله در آن‌ها ضعیف است. در واقع افزایش شهرنشینی، جمعیت ساکنان شهرها را بیشتر کرده و در نتیجه میزان کثیفی و آلودگی آن‌ها نیز زیادتر شده است. از دیگر عوامل مؤثر بر کثیف شدن شهرهای دنیای امروزه می‌توان به پیشرفت در صنعتی شدن اشاره کرد که به افزایش آلودگی محیط زیست کمک زیادی کرده است. در ادامه شما را با آلوده‌ترین و کثیف‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳ آشنا می‌کنیم:

باکو، آذربایجان

باکو که به عنوان پایتخت و شهر مهم تجاری آذربایجان شناخته می‌شود، در خط ساحلی دریای خزر قرار دارد. پایتخت آذربایجان به‌عنوان قطب نفتی در دنیا شناخته می‌شود و به‌دلیل حفاری نفت و کشتیرانی، با سطوح خطرناک آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کند. همچنین فعالیت‌های صوتی ناشی از پالایشگاه‌ها، وجود گرد و غبار و دود و آب‌های ناخالص که در نتیجه دفن زباله محصولات پتروشیمی حاصل می‌شود، بالاترین میزان آلودگی هوا را برای باکو ایجاد کرده است و از این‌رو از آن به عنوان «شهر سیاه» و کثیف‌ترین شهر جهان یاد می‌شود.

لینفن، چین

شهر لینفن که در استان شانشی قرار دارد، به دلیل صنعت در حال گسترش تولید زغال‌سنگ به عنوان قلب چین شناخته می‌شود. جالب است بدانید که حدود دوسوم انرژی کشور، از این استان تأمین می‌شود و شهر لینفن نیز که در این منطقه بسیار آلوده واقع شده است، اثرات نامطلوب و زیانبار آلودگی را تجربه می‌کند. ساکنان این شهر ادعا می‌کنند که غروب‌ها در غبار زغال‌سنگ، حالت خفگی به آن‌ها دست می‌دهد و اگر صورت خود را در هوای بیرون از منزل، با دستمال خشک کنند، سیاه می‌شود. متأسفانه این شهر حدود چهار میلیون نفر جمعیت دارد که همه آن‌ها از خطرات زیست‌محیطی آلودگی هوا رنج می‌برند.

دزرژینسک، روسیه

دزرژینسک که در استان نیژنی نووگورود روسیه قرار دارد، رتبه سوم کثیف‌ترین شهرهای جهان را به خود اختصاص داده است. دزرژینسک که بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، با سطوح بالای مواد شیمیایی سمی آلوده شده است که برای سلامت ساکنان منطقه بسیار خطرناک است. این میزان از آلودگی باعث شده است که امید به زندگی ساکنان شهر دزرژینسک، بسیار پایین باشد.

پورتو پرنس، هائیتی

پایتخت هائیتی، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان است که سیستم فاضلاب مرکزی ندارد و ساکنان آن از مراقبت‌های ضعیف بهداشتی رنج می‌برند. در این شهر، هیچ سیستمی وجود ندارد که سینک ظرفشویی، دوش حمام و دستشویی را به تصفیه‌خانه‌های بزرگ فاضلاب متصل کند. همچنین از سال ۲۰۱۰ که کشور هائیتی دچار زلزله شد، پورتو پرنس در معرض فروپاشی قرار گرفت و چندین حمله طوفان، بیشتر ساکنان را در شرایط نامناسب مسکن قرار داد. این شهر اکنون در جایگاه پنجم کثیف‌ترین شهرهای جهان قرار دارد.

داکا، بنگلادش

پایتخت بنگلادش، در جنوب آسیا قرار دارد و با بیش از ۱۲ میلیون نفر جمعیت، یکی از متراکم‌ترین شهرهای دنیا محسوب می‌شود. داکا سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن زباله جامد تولید می‌کند و متأسفانه از مدیریت صحیح زباله برخوردار نیست. همچنین مواردی نظیر صنعتی شدن بیش از حد، شرایط بهداشتی نامناسب و افزایش جمعیت در کثیف شدن این شهر نقش زیادی داشته است.

سوکیندا، هند

سوکیندا، شهری در منطقه جاجپور (Jajpur) هند است که در رتبه هفتم کثیف‌ترین شهرهای جهان قرار دارد. این شهر پایتخت سنگ معدن کروم و کرومیت است و به دلیل فعالیت‌های سنگین معدنی خود در دنیا شناخته می‌شود. آبراه‌های این شهر به شدت آلوده شده و بیش از ۵۰ درصد آب آشامیدنی شهر را تحت تأثیر قرار داده است. علاوه بر این، یکی از رودخانه‌های اصلی سوکیندا، حاوی سطوح بسیار بالایی از کروم شش‌ظرفیتی است که می‌تواند باعث بروز سرطان و سایر بیماری‌های مرتبط با آن شود.

آنتاناناریوو، ماداگاسکار

پایتخت ماداگاسکار که در ارتفاعات مرکزی این کشور جزیره‌ای قرار دارد، به دلیل بازدید زیاد گردشگران در جهان شناخته شده است. این شهر بیش از دو میلیون نفر را در خود جای داده است و ساکنان آن از آلودگی هوا و آب بسیار نامطلوب رنج می‌برند. مدیریت ضایعات در این شهر ضعیف است و صنعتی شدن نیز در کثیف شدن آن نقش زیادی داشته است.

مکزیکوسیتی، مکزیک

پایتخت مکزیک که توسط کوه‌ها و آتشفشان‌ها احاطه شده است، به عنوان یکی از کثیف‌ترین شهرهای جهان شناخته می‌شود. موقعیت استثنایی این شهر منجر به گردش ضعیف هوای با کیفیت در شهر می‌شود. همچنین مکزیکوسیتی به دلیل انتشار بیش از حد گازهای صنعتی و وقوع بلایای طبیعی، به شدت از مه‌دود رنج می‌برد و در جایگاه دهمین شهر آلوده جهان قرار دارد.

گران‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

گران‌ترین شهرهای جهان، مکان‌هایی هستند که هزینه‌های زندگی مانند قیمت مسکن، لوازم خانگی، حمل‌ونقل، غذا، لباس و سایر خدمات در آن‌ها زیاد است. در این شهرها به دلیل افزایش تورم، قدرت خرید افراد کاهش یافته و زندگی کردن در آن‌ها سخت است. در ادامه شما را با گران‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳ آشنا می‌کنیم:

پکن، چین

پایتخت و دومین شهر پرجمعیت چین، بیش از ۲۱ میلیون نفر را در خود جای می‌دهد. بر اساس شاخص شرکت مرسر (Mercer) که یکی از بزرگ‌ترین بنیادهای مشاوره منابع انسانی در جهان محسوب می‌شود، پکن، دهمین شهر گران‌قیمت جهان در سال ۲۰۲۳ است. همچنین هفت اثر میراث جهانی یونسکو که همه جزو مکان‌های توریستی محبوب به شمار می‌روند، در پکن قرار دارد و این شهر، بزرگ‌ترین شرکت‌های دولتی چین را که در فهرست فورچون گلوبال (Fortune Global) قرار دارند، در خود جای می‌دهد. پکن با جمعیت ۲۱.۳۳ میلیون نفر، پایتخت میلیاردرهای جهان است.

توکیو، ژاپن

بر اساس شاخص مرسر، توکیو به عنوان نهمین شهر گران جهان در سال ۲۰۲۳ شناخته می‌شود. پایتخت ژاپن با جمعیت بیش از ۳۷.۲۷ میلیون نفر، مرکز اقتصادی این کشور است. همچنین به دلیل حجم عظیمی از فعالیت‌های مالی که در توکیو انجام می‌شود، از آن به عنوان شهری که هرگز نمی‌خوابد، یاد می‌شود.

سنگاپور

سنگاپور یک شهر جزیره‌ای مستقل در دریای جنوب شرقی آسیا محسوب می‌شود که توسط Mercer Cost of Living، رتبه هشتم گران‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است. این شهر با جمعیت ۵.۴۵ میلیون نفر، یکی از باثبات‌ترین اقتصادهای جهان را دارد و اقتصاد آن به تولید محصولات، خدمات مالی و گردشگری بستگی دارد. همچنین از لحاظ تراکم جمعیت، سنگاپور، دومین جایگاه را در جهان از آن خود کرده است. از آنجا که این شهر دارای جمعیت چندفرهنگی است، چهار زبان رسمی انگلیسی، مالایی، ماندارین و تامیل را در خود جای می‌دهد.

نیویورک، آمریکا

نیویورک، پرجمعیت‌ترین شهر ایالات متحده آمریکا و هفتمین شهر گران دنیا محسوب می‌شود. همچنین این شهر یک مرکز فرهنگی، تجاری، سرگرمی و رسانه‌ای جهانی است که تأثیر قابل‌توجهی بر مراقبت‌های بهداشتی و علوم زیستی، تحقیقات، فناوری، آموزش، گردشگری، آشپزی، هنر، مد و ورزش جهان دارد. این شهر با جمعیت ۱۸.۹ میلیون نفر، یک پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاران کشورهای دنیا محسوب می‌شود.

برن، سوئیس

پایتخت سوئیس در سال ۲۰۲۳، عنوان پنجمین شهر گران جهان را از آن خود کرد. همچنین برن با جمعیت حدود ۴۴۱ هزار نفر تا سال ۲۰۲۳، پنجمین شهر پرجمعیت سوئیس نیز محسوب می‌شود. ساختار مرکزی شهر تا حد زیادی به سبک قرون وسطایی است و توسط سازمان یونسکو به عنوان میراث جهانی فرهنگی به رسمیت شناخته شده است. شاید مشهورترین منظره این شهر ، یک برج ساعت قرون وسطایی به نام "Zytglogge" باشد که نماد شهر و یکی از دیدنی‌های جذاب آن به شمار می‌رود.

ژنو، سوئیس

ژنو، پس از زوریخ، دومین شهر پرجمعیت کشور سوئیس محسوب می‌شود. این شهر با جمعیت حدود ۶۲۰ هزار نفر، میزبان سازمان‌های بین‌المللی در جهان است. در سال ۲۰۱۹، ژنو به همراه زوریخ و بازل، در بین ۱۰ شهر قابل زندگی دنیا از نگاه شرکت مرسر قرار گرفت. همچنین ژنو به عنوان فشرده‌ترین کلان‌شهر جهان و پایتخت صلح دنیا شناخته می‌شود. این شهر در رتبه سوم گران‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳ قرار داد.

هنگ‌کنگ، چین

هنگ‌کنگ، نام یک شهر و منطقه اداری واقع در شرق دلتای رودخانه مروارید در جنوب چین است. بر اساس گزارش مرسر، هنگ‌کنگ در سال ۲۰۲۳، عنوان گران‌ترین شهر جهان برای زندگی و کار را به خود اختصاص داده است. این شهر با جمعیت بیش از ۷.۵ میلیون نفر از ملیت‌های مختلف، به عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین نقاط جهان شناخته می‌شود. همچنین هنگ‌کنگ، پنجمین میلیاردر دنیا و یکی از توسعه‌یافته‌ترین شهرهای جهان است که گران‌ترین خانه‌ها را در خود جای می‌دهد.

این شهر توسعه‌یافته، رتبه چهارم را در شاخص توسعه انسانی سازمان ملل به خود اختصاص داده است و بیشترین تعداد آسمان‌خراش‌ها را در بین شهرهای جهان دارد، بنابراین شکی نیست که ساکنان شهر هنگ‌کنگ، بیشترین میزان امید به زندگی را بین شهرهای جهان از آن خود کنند.

تعطیلی شنبه در چه کشورهایی رایج است؟

تعطیلات آخر هفته در کشورهای جهان یکسان نیست و با توجه به فرهنگ هر کدام متفاوت است. در ادامه به بررسی تعطیلات پایان هفته دوروزه در چند کشور می‌پردازیم.

تعطیلات آخر هفته شنبه و یکشنبه

تعطیلات آخر هفته شنبه و یکشنبه به این دلیل در بعضی از کشورهای دنیا رواج پیدا کرده است که در دین مسیحیت، یکشنبه روز مذهبی محسوب می‌شود. همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد، در اغلب کشورهای آمریکایی و اروپایی، شنبه و یکشنبه، تعطیل و روزهای کاری هفته از دوشنبه تا جمعه است.

تعطیلی جمعه و شنبه

در بسیاری از کشورهای اسلامی، نماز عصر روز جمعه بسیار مهم است. به این ترتیب، تعطیلات آخر هفته در کشورهایی همچون الجزایر، افغانستان، بحرین، بنگلادش، مصر، عراق، اردن، کویت، لیبی، مالزی (برخی ایالت‌ها)، مالدیو، عمان، قطر، عربستان سعودی، سودان، سوریه و یمن از جمعه تا شنبه است.

تغییر تعطیلات پایان هفته در کشورهای جهان

بسیاری از کشورها به دنبال تغییر تعطیلات آخر هفته خود از شنبه تا یکشنبه هستند که تصور می‌شود این موضوع برای تجارت با کانادا، آمریکا و کشورهای اروپایی بسیار مهم باشد. برای مثال، تعطیلات آخر هفته پیش‌تر در تونس از جمعه تا شنبه بود، اما در سال ۲۰۲۱ به روزهای متداول شنبه و یکشنبه تغییر کرد. توجه داشته باشید که بسیاری از مشاغل هنوز برای نماز جمعه بعدازظهر در تونس تعطیل هستند. در مالزی، بیشتر نقاط کشور (از جمله کوالالامپور)، روزهای شنبه و یکشنبه را به عنوان تعطیلات آخر هفته اعلام کرده‌اند، اما در چند ایالت، از جمله کداه، کلانتانو ترنگانو، جمعه تا شنبه، روزهای رسمی پایان هفته است.

تعطیلات آخر هفته پنجشنبه-جمعه

تعطیلات پایان هفته پنجشنبه تا جمعه، بیشتر در کشورهای مسلمان‌نشین رایج بود، اما یمن یکی از آخرین کشورهایی به‌شمار می‌رود که تعطیلات آخر هفته پنجشنبه تا جمعه خود را به روزهای تعطیلی جمعه تا شنبه تغییر داد. به‌تازگی تعطیلات پایان هفته در کشورهای دیگری مانند سومالی و لبنان نیز تغییر کرده است.

تعطیلات آخر هفته جمعه-یکشنبه

شاید غیرمعمول‌ترین روزهای آخر هفته در کشور برونئی دارالسلام باشد که در آن جمعه‌ها و یکشنبه‌ها تعطیل است تا به شکستن هفته کاری در آن کمک شود.

در کدام کشورها فقط یک روز آخر هفته تعطیل است؟

در برخی کشورها فقط یک روز آخر هفته به‌طور رسمی تعطیل است، اما این موضوع به آن معنا نیست که همه افراد در این کشورها شش روز در هفته کار می‌کنند. به نظر می‌رسد که در حال حاضر فقط دو کشور ایران و جیبوتی، جمعه‌ها را برای تعطیلات آخر هفته در نظر گرفته‌اند و فقط در کشور نپال، شنبه به عنوان روز تعطیل پایان هفته محسوب می‌شود. اگرچه در کشور موریتانی، جمعه تا شنبه روزهای رسمی پایان هفته است، اکثر کارگران فقط شنبه تعطیل هستند. بسیاری از کشورهای دنیا همچون مکزیک، کلمبیا، هند و فیلیپین نیز یک هفته کاری شش‌روزه دارند و فقط یکشنبه، به عنوان روز آخر هفته برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

فقیرترین کشورهای جهان

سرانه تولید ناخالص داخلی (GDP)، یک معیار استاندارد برای ارزیابی رفاه کشورها محسوب می‌شود که کارشناسان از آن برای ارزیابی ثروت یک کشور، براساس رشد اقتصادی استفاده می‌کنند. معمولاً کشورهای صنعتی کوچک و توسعه یافته، بالاترین و فقیرترین کشورها، کمترین سرانه تولید ناخالص داخلی را دارند.

یک روش مؤثر دیگر برای نشان دادن استاندارد زندگی و در نتیجه سطح فقر ساکنان یک کشور، برابری قدرت خرید (PPP) افراد است که یک نرخ مبادله‌ای براساس قیمت کالاها و خدمات و نه‌تنها طبق ارزش بازار ارز کشور به شمار می‌رود. داده‌های صندوق بین‌المللی پول (IMF) نشان می‌دهد که ۱۹ کشور از ۲۰ کشور فقیر دنیا، آفریقایی هستند و برای پیشرفت اقتصادی، به ثبات مالی نیاز دارند. در ادامه به معرفی فقیرترین کشورهای جهان می‌پردازیم:

بوروندی - ۹۰۵.۰۱ دلار

بوروندی، یکی از کوچک‌ترین کشورهای قاره آفریقا و فقیرترین کشور جهان محسوب می‌شود که در سال ۱۹۶۲ از بلژیک مستقل شد. اگرچه جنگ داخلی در این کشور بیش از ۱۵ سال پیش به پایان رسید، اما بوروندی همچنان با نگرانی‌های امنیتی بومی دست‌وپنجه نرم می‌کند. شهرهای این کشور فاقد زیرساخت مناسب هستند و دسترسی بسیار محدودی به برق، سرویس بهداشتی و آب تمیز دارند.

اکثر ساکنان بوروندی فقط مدت سه سال تحصیل می‌کنند و از هر ۱۰۰ هزار تولد، ۷۴۰ مرگ وجود دارد. جمعیت ۱۲ میلیونی فقر زده این کشور برای تأمین معاش خانواده خود به کشاورزی متکی است. همچنین تغییرات آب و هوایی و ناامنی غذایی ناشی از شکست محصول در بوروندی، تقریباً دو برابر میانگین سایر کشورهای جنوب صحرای آفریقا است.

سودان جنوبی - ۹۹۳.۲۳ دلار

سودان جنوبی، دومین کشور فقیر جهان با جمعیت ۱۱.۵ میلیون نفر است که ۶۰ گروه قومی و بومی آن در میان فقر و خشونت زندگی می‌کنند. منابع نفتی بسیار زیادی در سودان جنوبی وجود دارد و اقتصاد آن وابسته به درآمدهای نفتی است.

بیشتر ساکنان این کشور برای تأمین زندگی خود بر کشاورزی سنتی و کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی متکی هستند. خشکسالی و سیل باعث شده است در سودان جنوبی، هیچ محصولی برای کشت و تجارت وجود نداشته باشد. بدتر شدن شرایط اقتصادی در سودان جنوبی نیز ناشی از کاهش ارزش پول در این کشور است.

جمهوری آفریقای مرکزی - ۱۱۴۰ دلار

جمهوری آفریقای مرکزی، سومین کشور فقیر جهان از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی و گرسنه‌ترین کشور جهان با در سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شود که در شاخص جهانی گرسنگی (GHI)، سطح «بسیار هشداردهنده» را از آن خود کرده است. اکثر ۵.۴ میلیون ساکن این کشور روی خط فقر یا زیر خط فقر زندگی می‌کنند و امید به زندگی در آن‌ها تنها ۵۲.۹ سال است.

از سال ۲۰۱۳ مردم این سرزمین تنها می‌توانند ۴.۳ سال تحصیلی را با موفقیت به پایان برسانند. جنگ‌های فرقه‌ای در این کشور به یک بحران انسانی تمام عیار تبدیل شده است و همراه با کمبود آب و نبود سرویس‌های بهداشتی، یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر کودکان به شمار می‌رود. مردم جمهوری آفریقای مرکزی هر روز برای زنده ماندن تلاش می‌کنند و از ماه مارس ۲۰۱۸، تعداد نیازمندان آن ۱۳ درصد افرایش یافته است.

جمهوری دموکراتیک کنگو - ۱۴۲۰ دلار

جمهوری دموکراتیک کنگو، دارای بیش از ۸۰ میلیون هکتار زمین قابل کشت، هزاران ماده معدنی و فلزات ارزشمند است. همچنین این کشور بزرگ‌ترین تولیدکننده کبالت دنیا و منبع اصلی مس آفریقا محسوب می‌شود که پتانسیل پیشروی اقتصاد کل قاره را به خود اختصاص می‌دهد.

جنگ بزرگ آفریقا منجر به از دست رفتن ۶ میلیون نفر در اثر بیماری و سوءتغذیه و به دنبال آن شیوع مداوم ابولا در جمهوری دموکراتیک کنگو شد. میانگین سن افراد در این کشور ۱۷ سال است و ۶۴ درصد از جمعیت ۹۰ میلیونی آن با کمتر از دو دلار در روز، زندگی خود را می‌گذرانند.

موزامبیک - ۱۵۴۰ دلار

موزامبیک، یکی از کشورهای جنوب آفریقا است که با وجود زمین‌های قابل کشت فراوان، منابع معدنی، انرژی و آب، بخش بزرگی از مردم آن در فقر زندگی می‌کنند. پس از پایان جنگ داخلی ۱۵ ساله در سال ۱۹۹۲، بی‌ثباتی سیاسی در این کشور باقی ماند و تشدید جنگ از ماه آوریل ۲۰۱۱ باعث شد موزامبیک برای سرمایه‌گذاران، غیرقابل اعتماد باقی بماند.

نرخ بیکاری در این کشور بالا است و بیشتر مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. اگرچه چهار کشور همسایه محصور در خشکی برای انجام تجارت جهانی به موزامبیک وابسته هستند، اما این موضوع برای جبران اثرات مخرب آب و هوایی، سیل‌ها و تخریب محصولات کافی نیستند.

گرم‌ترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۳ + دمای هوا

اگرچه تابستان، یکی از بهترین فصل‌ها برای گردشگری و لذت‌بردن از طبیعت است، اما دمای هوا در بعضی از شهرهای جهان از ۴۰ درجه سانتی‌گراد نیز پا را فراتر گذاشته و گردش در آنها برای بسیاری از افراد طاقت فرسا می‌شود. به گفته کارشناسان، احتمالاً سال ۲۰۲۳، یکی از گرم‌ترین سال‌های تاریخ خواهد بود. بنابراین چنانچه قصد سفر در این فصل از سال را دارید، بهتر است ابتدا اطلاعاتی در مورد گرم‌ترین مکان‌های جهان در سال ۲۰۲۳ کسب کنید.

بانکوک، تایلند

کلان‌شهر شلوغ بانکوک به دلیل گرمای زیاد خود در دنیا مشهور است. میانگین دمای سالانه ۸۵ درجه فارنهایت در این شهر، هرگز دمایی نیست که افراد بتوانند در آن احساس راحتی کنند. از ماه مارس تا مه، زمانی که دمای هوا به ۳۵ تا ۳۷.۸ درجه سانتیگراد (۹۵ تا ۱۰۰ درجه فارنهایت) می‌رسد، رطوبت هوا حدود ۹۰ درصد باقی می‌ماند. در ماه جولای، افزایش نابرابر باران در سراسر کشور تایلند آغاز می‌شود، اما دمای هوا همچنان بالا است و رطوبت و گرمای زیاد، باعث ناخوشایند شدن هوای این شهر برای شهروندان و گردشگران می‌شود.

دالول، اتیوپی

دالول (Dallol)، یک منطقه هیدروترمال در شمال اتیوپی است که با رسوبات نمک، آبفشان‌های گازی و چشمه‌های اسیدی شناخته می‌شود. این منطقه اکنون رکورد بالاترین میانگین دمای سالانه کره زمین را از آن خود کرده است و دومین مکان گرم جهان در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود. میانگین دمای سالانه دالول از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۶، ۳۴.۴ درجه سانتی‌گراد بود، اما میانگین حداکثر دما در آن دوره ۴۱.۱ درجه سانتی گراد (۱۰۶ درجه فارنهایت) گزارش شد. دالول، یکی از منزوی‌ترین مکان‌های روی زمین به‌شمار می‌رود و رایج‌ترین راه رفت و آمد در آن از طریق شتر است.

دوحه، قطر

با وجود اینکه دوحه یک کلان‌شهر مهم و مدرن است، افرادی که در آن زندگی می‌کنند، درگیر مبارزه‌ای بی‌پایان برای مقابله با گرما هستند. در این مکان، دما در سال ۲۰۱۰ به بالاترین حد خود یعنی ۵۰.۳ درجه سانتی‌گراد (۱۲۲.۷ درجه فارنهایت) رسید. به همین دلیل مدیران شهر دوحه برای آماده‌سازی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، استادیوم‌هایی با قابلیت کنترل آب و هوا ساختند. همچنین ساکنان دوحه تصمیم گرفتند یک پارک برفی سرپوشیده را در مرکز خرید شهر خود ایجاد کنند تا از گرمای طاقت‌فرسای فصل تابستان در امان بمانند.

صحرای قره‌قوم، ترکمنستان

یک شکاف گسترده و شعله‌ور، گردشگران را به صحرای قره قوم در ترکمنستان (Karakum Desert) می‌کشاند؛ جایی که بالاترین رکورد دما به ۵۰.۶ درجه سانتی‌گراد (۱۲۳ درجه فارنهایت) رسیده است. این دهانه که به "دروازه جهنم" معروف است، یک میدان گاز طبیعی فروریخته است. امروزه دهانه گازی دروازا (Darvaza gas crater)، یکی از شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های کشور ترکمنستان است.

اودناداتا، استرالیای جنوبی

شهر دورافتاده اودناداتا (Oodnadatta) در استرالیای جنوبی، داغ و خطرناک است و چنانچه وسیله نقلیه شما خراب شود، موقعیت بسیار خطرناکی برایتان پیش می‌آید. اودناداتا که برای هزاران سال، یک مرکز تجاری بوده است، اکنون شهری دورافتاده به‌شمار می‌رود که لقب پنجمین مکان گرم کره زمین را به خود اختصاص داده است.

مخیکالی، مکزیک

نزدیک به یک میلیون نفر در شهر شلوغ مخیکالی (Mexicali) که در فاصله دو ساعتی از سن‌دیگو قرار دارد، ساکن هستند. مخیکالی، مرکز صنعت هوافضای مکزیک است و با ۵۲ درجه سانتی‌گراد (۱۲۵.۶ درجه فارنهایت)، رکورد دومین دمای گرم ثبت شده در آمریکای شمالی را دارد. بخش قابل‌توجهی از این گرما را می‌توان به قله کوه‌های صحرای کلرادو نسبت داد که پوشش ابرها را جذب می‌کنند؛ در نتیجه، دره‌های زیر، خشک و بدون محافظت از خورشید باقی می‌مانند.

جده، عربستان سعودی

برج‌های مدرن جده، مسئولیت مراقبت از گردشگرانی را بر عهده دارد که به سمت استراحتگاه‌ها و مکان‌های زیارتی در امتداد دریای سرخ می‌روند. با وجود اینکه شهر جده در ساحل واقع شده و در اکثر فصول سال دارای آب و هوای خشک است، در معرض دمای سوزان شبه‌جزیره عربستان قرار دارد. در سال ۲۰۱۰، دمای جده به ۵۲.۱۱ درجه سانتی‌گراد (۱۲۵.۸ درجه فارنهایت) رسید که یکی از گرم‌ترین دماهای ثبت شده در قاره آسیا را به خود اختصاص داد. معمولاً روزهای ماه جولای در جده با گرما و رطوبت شدید همراه است.

بصره، عراق

شهر بصره به دلیل داشتن دمای بالا و غیرقابل تحمل در دنیا معروف است. نزدیکی این شهر به خلیج فارس، به سطح رطوبت بالای آن در طول ماه‌های گرم کمک می‌کند. این شهر بندری دارای دمای متوسط رو به بالا است. در طول ماه‌های فصل تابستان، دمای بصره به بالاتر از ۵۰ درجه سانتیگراد (۱۲۲ درجه فارنهایت) می‌رسد. روزهای ماه جولای در این شهر معمولاً با گرما و رطوبت شدید همراه است و دمای هوا به ۴۳ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، در حالی که شب‌ها دما تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا می‌کند. به‌طور معمول بصره در ماه جولای، هر روز ۱۱ ساعت آفتاب دارد که این میزان، ۷۷ درصد از ساعات روشن را تشکیل می‌دهد.

دشت لوت، ایران

فلات صحرایی لوت دارای گرم‌ترین درجه حرارت روی زمین است. اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۹ حداکثر دمای ۷۰.۷ درجه سانتی‌گراد (۱۵۹.۲۶ درجه فارنهایت) را نشان داده است. به علت دمای بالا، هیچ انسانی در این مکان زندگی نمی‌کند.

کد خبر 736873

دیگر خبرها

  • پیشرفت فنی ما در کشتی فرنگی‌مشهود است
  • (عکس) رونالدو و جورجینا در لوکس‌ترین هتل دنیا در دریای سرخ
  • رونالدو و لوکس‌ترین هتل دنیا در دریای سرخ (عکس)‏
  • (ویدئو) بزرگترین و متفاوت‌ترین آسانسور دنیا
  • ترین‌های جهان در سال ۱۴۰۲
  • صفت عفت تنها به زنان اختصاص ندارد
  • با تتلو در زندان هم‌بند بودم/ به من یاد می‌داد در دادگاه، چگونه جلوی قاضی حرف بزنم
  • برگ برنده صنعت انیمیشن دنیا چیست؟
  • فیلم/ هیچ نوزادی به وزن طبیعی در غزه به‌دنیا نمی‌آید
  • پربازدیدترین اخبار شهرهای جهان در سال ۱۴۰۲