Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - برنامه «جهان آرا»، شنبه شب دوم دي ماه با حضور محسن هاشمي رئيس شوراي اسلامي شهر تهران از شبکه افق پخش شد. به گزارش خبرگزاري تسنيم به نقل از روابط عمومي شبکه افق سيما، برنامه جهان‌آرا با موضوع «تهران براي زلزله بزرگ‌تر آماده است؟» روي آنتن شبکه افق سيما رفت.
مهمان اين برنامه محسن هاشمي رئيس شوراي اسلامي شهر تهران و وحيد يامين‌پور هم مجري کارشناس اين برنامه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هاشمي در خصوص مطلبي که اين روزها در رسانه‌ها و فضاي مجازي از وي نقل مي‌شود مبني بر اينکه چنانچه زلزله‌اي با بزرگي 7 يا بالاي 7 ريشتر در تهران بيايد، 1 تا 2 ميليون کشته خواهيم داشت، اظهار کرد: البته به اين صورت که در رسانه‌ها بازگو شده است نيست، اشاره کرده بودم در صورت وقوع چنين زلزله‌اي يک تا دو ميليون مصدوم خواهيم داشت. رقم کشته‌هاي بيش از 300 هزار نفر براي تهران سنگين است، چون تهران آمادگي امداد و نجات براي چنين زلزله بزرگي را ندارد.
وي افزود: زلزله‌اي با بزرگي 7 يا بالاي 7 ريشتر مي‌تواند کشته‌هاي زيادي داشته باشد، يکي از عللش عدم سرمايه‌گذاري جدي در بافت‌هاي 3600 هکتاري فرسوده، ناپايدار، ريزدانه و نفوذناپذير است. بخشي از ساختمان‌هاي دولتي، بيمارستان‌ها و مدارس اين‌گونه هستند. چنانچه کانون زلزله در تهران و گسل‌هاي اين شهر، خصوصاً جنوب و مرکز تهران باشد، منجر به ريزش بسياري از ساختمان‌ها مي‌شود. در اين بافت‌ها بيش از 2 ميليون نفر زندگي مي‌کنند.
رئيس شوراي شهر تهران مطرح کرد: در تهران بزرگ نزديک به 700 تا 1000 مدرسه از 4 هزار مدرسه ناپايدار هستند.
وي در خصوص ويژگي‌هاي زلزله اخير تهران شرح داد: زلزله گسل اشتهارد نزديک ملارد ـ که در 7 کيلومتري زمين رخ داد ـ شتابي معادل 0.2 داشت که بالاست، اما بزرگي‌ زيادي نداشت و کوتاه مدت بود.
هاشمي به مصوبه هيئت دولت در سال 1389 اشاره کرد و يادآور شد: در آن مصوبه وظايف و تکاليف دستگاه‌هاي چهارده‌گانه کشور و 86 کارگروه زير مجموعه‌شان براي آمادگي هنگام وقوع زلزله بزرگ را روشن کرده است. در صورت عمل به وظايف علاوه بر زيان‌هايي که زمان وقوع زلزله تحميل مي‌شود، ما شاهد خسارات زيادي بعد از زلزله نخواهيم بود.
وي توضيح داد: قرار بود بوق‌هايي با صداي بالا براي هشدار 10 الي 15 ثانيه قبل از وقوع زلزله در محله‌هاي مختلف تهران نصب شوند تا مردم ده الي پانزده ثانيه قبل از وقوع زلزله‌اي بزرگ از آن آگاه شوند. همچنين صدا و سيما هم به محض دريافت اين پيام بايد آن را به مردم اعلام کند. تکان‌هاي زمين به لرزه‌نگارها و شتاب‌سنج‌هاي آن سيستم منتقل مي‌شوند و سيستم به صدا در مي‌آيد. راه‌اندازي اين سيستم اعتبار مي‌خواهد.
رئيس شوراي شهر تهران ابراز اميدواري کرد: با اين سيستم و آموزش‌ها و مانورهاي زلزله کشته‌هاي ناشي از وقوع زلزله‌اي بزرگ در تهران به يک‌چهارم و حتي يک‌پنجم کاهش مي‌يابد.
وي در واکنش به اينکه از قول او نقل شده بود در صورت وقوع زلزله 7 ريشتري سيل تهران را فرا مي‌گيرد، اعلام کرد: صحبت‌هايم را در فضاي مجازي اغراق کرده‌ و به‌درستي نفهميده‌اند. آب تهران از چهار سد و آب‌هاي زيرزميني تأمين مي‌شود. در صورت وقوع زلزله‌اي بزرگ احتمال شکسته شدن اين سدها وجود دارد و آب به خيابان‌ها سرازير مي‌شود و حالت سيل‌گونه‌اي رخ مي‌دهد، از اين‌رو در مصوبه سال 1389 قرار بود شبکه آبرساني تهران هم براي زلزله آماده شود.
وي در توضيح شبکه آبرساني آماده در هنگام وقوع زمين‌لرزه گفت: تمامي مخازن بايد به شيرهاي آبي مجهز شوند که در صورت بروز زلزله از دو طرف بسته مي‌شوند و آب در مخازن مي‌ماند.
يامين‌پور اظهار کرد: زلزله‌شناسي مشهور و عضو هيئت علمي پژوهشگاه زلزله‌شناسي گفت بين دو تا شانزده هفته آينده منتظر زمين‌لرزه‌اي با بزرگي بيش از 7 ريشتر در تهران هستيم.
هاشمي در خصوص اين گفته يامين‌پور تأکيد کرد: اعلام چنين اخباري موجب افزايش نگراني مردم مي‌شود. بيش از ده دوازده سالي هست که منتظر چنين زلزله‌اي هستيم. گسل‌هاي تهران هميشه در حد 0.1 تا 0.2 ريشتر فعال بوده است. بنابراين روزي ده زلزله 0.2 ريشتري در تهران مي‌آيد، اما تا حالا نزديک تهران زلزله 5.2 ريشتري به وقوع نپيوسته بود.
وي پيرامون مفاد وظايف دستگاه‌‌هاي مختلف طبق مصوبه هيئت دولت در سال 1389 تبيين کرد: هلال احمر هميشه بايد براي 1 ميليون نفر آمادگي داشته باشد. از نظر کفن و دفن کشته‌ها و اعزام مصدومان به شهرهاي ديگر از طريق هواپيما و قطار بايد آمادگي داشته باشيم. شهرداري از نظر آواربرداري و تخليه نخاله‌ها به‌سرعت وارد عمل شود تا ميزان کشته‌ها افزايش نيابند.
مجري برنامه خاطر نشان کرد: همه ما اين بايدها را مي‌دانيم، اما در شرايط بحراني در تهران بايد از چه کسي توضيح بخواهيم؟
هاشمي در پاسخ به پرسش يامين‌پور يادآوري کرد: رئيس ستاد بحران کشور نجاريان است که مسئوليت‌هاي مشخصي دارد. ستاد بحران تهران زير نظر شهردار تهران و جانشينش صادقي تشکيل شده است. تمامي دست‌اندرکاران آب، برق، گاز، مخابرات، راه و ترابري و بهداشت و درمان هم حضور دارند که جلساتشان هر دو سه ماه يک بار برگزار مي‌شود و کارهايي را که بايد انجام دهند بازبيني و بررسي مي‌کنند. برنامه‌هايي که در صورت وقوع زلزله تهران بايد انجام دهند تنظيم‌شده در اختيار دارند.
وي مشکل اصلي ستاد بحران را در اجراي برنامه‌هايش بودجه دانست و تصريح کرد: هر ناحيه تهران بايد يک سوله بحران و در آن امکانات امداد و نجات داشته باشند که موجود است، اما اين امکانات براي کمتر از 300 هزار کشته و مجروح است. بالا بردن امکانات با افزايش اعتبارات مقدور است.
رئيس شوراي شهر تهران از وجود 105 سوله در ناحيه‌هاي مختلف تهران خبر داد و اعلام کرد: اين رقم بايد به 124 سوله برسد. يکي از قدم‌هاي فوري براي مقابله با زلزله بزرگ در تهران ساخت سوله براي نواحي فاقد آن است. ورزشگاه‌ها، مساجد و ايستگاه‌هاي مترو براي پذيرش زلزله‌زدگان در نظر گرفته شده‌اند.
وي تأکيد کرد: آمادگي نسبي وجود دارد، اما آمادگي براي مقابله با زلزله بسيار بزرگ و خسارت خيلي بالا را نداريم. در اين خصوص قرار است هر استان مُعينِ بخشي از استان تهران شود. خارج از تهران زمين‌هايي اختصاص داده و سکوهايي ساخته شده‌اند که بتوانند به‌سرعت روي آنها کانکس و چادر نصب کنند. 30 استاني که قرار است به تهران خدمات بدهند بايد به فوريت به حريم تهران بيايند و زمين دريافت کنند. اين کارها بايد در گذشته انجام مي‌شد که به کندي دنبال شده‌اند.
هاشمي خبر از برگزاري جلسه‌ ستاد بحران به رياست نجفي شهردار تهران در روز شنبه 2 دي داد و اعلام کرد: من هم در اين جلسه حضور داشتم و دستگاه‌هاي مختلف گزارش‌هايشان را دادند و مسائلشان را مطرح کردند و برنامه‌هاي مشخص و منظمي را تدوين کردند. لازم است اعتباراتشان تأمين شود تا اين برنامه‌ها به اجرا در آيند.
وي اضافه کرد: روز سه‌شنبه و روز قبل از وقوع زلزله تهران جلسه‌اي با لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي داشتيم. با قضيه زلزله به‌قدري احساسي برخورد شد که ايشان تحت تأثير قرار گرفت و بنا شد موضوع زلزله در جلسه سران سه قوه مطرح شود تا اگر اعتبارات دولتي کافي نيست از مقام معظم رهبري کمک گرفته و از صندوق‌هاي موجود استفاده شود.
رئيس شوراي شهر تهران در باره آمادگي در وقوع زلزله چهارشنبه شب تهران اظهار کرد: يک ربع، 20 دقيقه پس از بروز زلزله صادقي در ستاد بحران حضور داشت و ظرف نيم الي يک ساعت همه نمايندگان يا افسرانشان خود را به جلسه رساندند. سوخت‌رساني توسط مرکز تهيه و توزيع سوخت به‌خوبي انجام شد و از تنش کم کرد. آن شب مصرف سوخت در تهران از 15 ميليون ليتر به 20 ميليون ليتر رسيد.
وي ضمن انتقاد به صدا و سيما اعلام کرد: مدت‌هاست آموزش‌‌هاي مربوط به زلزله و پس از آن توسط صدا و سيما کم شده است. همچنين آموزش‌هايي مبني بر رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي در شرايط بحراني نظير زلزله از ديگر وظايف اين سازمان است که بايد فعاليت‌ها و برنامه‌هايش را در اين خصوص بيشتر کند.
هاشمي گفت: آموزش در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در اين باره لازم است. اينکه معلمان آموزش ببينند و به دانش‌آموزان منتقل کنند و آنها به خانواده‌هايشان انتقال دهند راهکار خوبي است. شهرداري تهران محله به محله مانورش را با فرض زلزله کوچک و 300 الي 500 نفر مصدوم انجام مي‌دهد.
هاشمي گفت: صدا و سيما در زلزله اخير تهران خوب وارد عمل شد و مصاحبه‌هاي خوبي کرد. فضاي مجازي در کنار صدا و سيما بعضاً سيگنال‌هاي غلطي مي‌داد. زمان وقوع زلزله اخير همه ستادهاي بحران تهران فعال شدند و چادر توزيع کردند. از ستاد بحران منطقه 6 در پارک لاله بازديد کردم. در آنجا چادر، پتو و امکانات توزيع شده بود.
وي در پاسخ به اين سئوال که «در هنگام وقوع زلزله مردم بايد به حرف چه کسي گوش بدهند؟» توضيح داد: با توجه به ساختار شهر تهران اين‌گونه در نظر گرفته شده است که مقيمي به عنوان استاندار تهران به‌جز خود تهران در مورد 61 شهر اطراف تهران فرماندهي ستاد بحران را به عهده بگيرد. در مورد شهر تهران شهردار بايد اين فرماندهي را عهده‌دار شود، اما اين در حد خسارت 150 الي 300 هزار نفر است. اگر از اين تعداد بالاتر برود مسئوليت به دوش وزير کشور است و او رئيس ستاد بحران مي‌شود. در اين صورت وزير کشور بايد اوضاع را کنترل و خبرها را اعلام کند. به‌جز او هم کس ديگري نبايد باشد.
رئيس شوراي شهر تهران به ليست ارگان‌هاي دست‌اندرکار در ستاد بحران اشاره و اعلام کرد: شهرداري تهران، هلال احمر، آتش‌نشاني، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، صدا و سيما، آب، برق، مخابرات، گاز، سوخت، نيروي انتظامي، بازرگاني براي کنترل و جلوگيري از گران شدن و احتکار ارزاق عمومي، مساجد، هواشناسي، سازمان تبليغات اسلامي براي فعال‌سازي و اعزام روحانيون و اجراي درست کفن و دفن، بسيج براي به عهده گرفتن اسکان در پادگان‌ها، سپاه و ارتش در اسکان زلزله‌زدگان، راه‌آهن براي فعال‌سازي خطوط و آوردن امکانات و انتقال مجروحان، مسکن و شهرسازي در کمک به تخليه آوار وظايف مشخصي دارند.
وي در پاسخ به اين پرسش که «آيا در زلزله کرمانشاه موفق بوده‌ايم؟» اعلام کرد: در حد شهرداري تهران موفق بوده‌ايم. در مورد ساير دستگاه‌ها هم ناموفق عمل نکرديم.
هاشمي اذعان کرد: مشکل اصلي ما در کشور ناهماهنگي‌هاست. ما امکانات بالايي داريم.
يامين‌پور در خصوص دعوت از نجفي به تلويزيون اشاره کرد: ايشان دعوت را نپذيرفتند و ترجيح دادند تلفني گفتگو کنند.
رئيس شوراي شهر تهران در ادامه برنامه ترجيح داد راجع به آب، برق و گاز تهران پس از زلزله صحبت شود و خاطرنشان ساخت: بايد به مردم اميد داد و نبايد به تضعيف بخشي از نظام پرداخت.
مجري برنامه تصريح کرد: نقد مبارزه و تضعيف نظام نيست.
هاشمي کمبود اعتبارات را علت سريع عمل نکردن دستگاه‌هاي مختلف در زمان وقوع زلزله دانست و گفت: بودجه به اين‌گونه مسائل داده نشده است.
وي اشاره کرد: چنانچه استان‌هاي مختلف کشور نسبت به قضيه زلزله در استانشان حساس باشند، در صورت وقوع آن در استان ديگر به فوريت مي‌توانند به آنجا کمک کنند.
رئيس شوراي شهر تهران در خصوص مقاومت پل‌هاي تهران در برابر زلزله خبر داد: از 60 پل تهران 6 الي 8 پل در برابر زلزله مقاوم‌سازي نشده‌اند که اين امر در حال انجام است. نمي‌شود بگوييم قبلي‌ها کاري نکرده‌اند.
وي به مشکلات شهر تهران پرداخت و بيان کرد: دادن اجازه ساخت به ساختمان‌هاي بلند در کوچه‌هاي باريک از ديگر مشکلات اين شهر است، چون در صورت ريزش اين‌گونه ساختمان‌ها راه بسته مي‌شوند. معضل ديگر مقاوم‌سازي بيمارستان‌هاي شهر است که در حال انجام است.
هاشمي تأکيد کرد: زلزله اخير تهران پندي براي اجراي هر چه سريع‌تر وظايف تعريف‌شده دستگاه‌هاي ذي‌ربط است.
وي در پاسخ به اين سئوال که «وضعيت زيرساخت‌ها و بخش‌هاي خطرآفرين گاز و سوخت در تهران چگونه است؟» توضيح داد: دو منبع بزرگ سوخت در جنوب و شمال‌غرب تهران داريم که توزيع سوخت را در کل اين شهر به عهده دارد. سال‌ها بحث بود اين دو منبع از تهران خارج شوند. وزارت نفت اعلام کرد تمهيداتي انديشيده شده‌اند که سوخت در شهر روان و منجر به آتش‌سوزي نشود. در مورد گاز روي شيرآلاتي کار کرده‌ايم که در زلزله‌هايي با بزرگي بالا خود به خود گاز را قطع مي‌کنند. اين شيرآلات در بعضي جاها نصب شده‌اند. نصب بقيه نياز به اعتبارات دارد که دنبالش هستيم.
رئيس شوراي شهر به سيستم برق اضطراري اشاره کرد و گفت: براي پوشش اين سيستم در کل تهران نياز به اعتبارات است.
وي در باره سيستم مخابرات مطرح کرد: دکل‌هاي ويژه‌اي لازم است تا در صورت وقوع زلزله اينترنت و ساير امکانات مخابراتي قطع نشوند.
هاشمي در مورد ارتش، سپاه و بسيج ابراز اميدواري کرد و خاطرنشان ساخت: امکانات اينها براي زمان جنگ است و از نظر مکان، سوله و ماشين امکانات وسيعي را در اختيار دارند.
وي از فعاليت بيش از 100 سوله بحران شهرداري تهران خبر داد و گفت: شهرداري تهران بخشي از آنها را به ورزش بانوان اختصاص داده بود که همان شب وقوع زلزله اخير تهران دو باره آنها را گرفتند و فوراً در اختيار مردم قرار دادند.
در بخش ديگر اين برنامه هاشمي در باره وضعيت آلودگي هوا در تهران با بيان اينکه اين پديده فقط مخصوص تهران نيست و اکثر ابرشهرهاي دنيا به اين وضعيت گرفتار هستند گفت: شهرهايي مثل پکن، پاريس، دهلي و ديگر شهرهاي دنيا هم از اين پديده رنج مي‌برند و تهران مقام هفتم آلودگي هوا را دارد.
وي ادامه داد: عمده آلودگي هوا از خودروها توليد مي‌شود. روزانه حدود 18 ميليون سفر در تهران انجام مي‌شود که فقط 6 ميليون سفر با حمل و نقل عمومي انجام مي‌شود. ميزان مصرف سوخت در خودروهاي داخلي هم جالب نيست و دو برابر مصرف جهاني است. از نظر کيفيت سوخت هم وضع جالبي نداريم.
رئيس شوراي شهر تهران اولين راه‌حل معضل آلودگي هواي تهران را استفاده بيشتر از حمل و نقل عمومي دانست و تصريح کرد: در اين ميان بايد از سفرها هم کاسته شود، هوشمندسازي باعث مي‌شود که از تعداد سفرها کم شود. از طرف ديگر بوروکراسي اداري هرچه کارآمدتر باشد از تعداد سفرها کاسته خواهد شد.
هاشمي توسعه حمل و نقل علي‌الخصوص مترو را يکي ديگر از راه‌حل‌هاي ضروري کاهش آلودگي هوا عنوان کرد و در اين باره توضيح داد: الان زيرساخت‌هاي 7 خط مترو در تهران تأسيس شده است، اما تجهيزات روي آن سوار نيست، ما نمي‌توانيم مردم را زير زمين ببريم، ولي در آنجا خبري از سيستم هواکش يا هواساز و سيگنالينگ نباشد. همين‌طور راجع به ساخت واگن که حتي مي‌توانيم آن را به شرکت‌هاي داخلي سفارش دهيم و فوراً از آن بهره‌برداري کنيم. اين مسائل اگر انجام شود تعداد 2 ميليون سفري که با مترو انجام مي‌شود به 7 ميليون سفر مي‌رسد.
وي عامل ديگر آلودگي هوا را تردد موتورسيکلت‌ها دانست و در اين باره تشريح کرد: بسياري از موتور سيکلت‌هاي موجود در خيابان‌ها سيستم قديمي دوزمانه دارند و آلودگي ايجادشده توسط آنها شايد بيشتر از خودروها هم باشد. البته چندسالي است ساخت اين نوع موتورسيکلت‌ها متوقف شده است و در ساخت آنها از سيستم انژکتوري استفاده مي‌شود، اما ساخت موتورسيکلت‌ها بايد به سمت الکتريکي شدن پيش برود که نيازمند اعتبارات زيادي است که در قالب کمک بلاعوض يا وام به متقاضيان داده شود.
رئيس شوراي شهر تهران تردد خودروهايي را که از شهرهاي اطراف به‌سمت تهران تردد مي‌کنند عامل ديگر آلودگي هواي تهران قلمداد کرد و با بيان اين مطلب که تهران به‌علت جذابيت‌هاي بالايي که دارد مردم را از سراسر کشور به سمت خود مي‌کشاند، راه‌حل اين معضل را توسعه راه‌آهن حومه دانست و اضافه کرد: خوشبختانه راه‌آهن تهران به‌سمت اکثر شهرهاي اقماري ريل دارد و بايد قطارهاي حومه‌اي توسط وزارت راه، مسکن و شهرسازي و شرکت راه‌آهن فعال شود تا خودروها به تهران نيايند. ترافيک اصلي، صبح‌ها بيرون از تهران شکل مي‌گيرد و حدود 750 هزار خودرو به‌صورت روزانه از بيرون به تهران حرکت مي‌کنند.
هاشمي خاطرنشان کرد: مسائل و مشکلات آلودگي هواي تهران و راه‌حل‌هاي آن کاملاً مشخص است و بايد تلاش کرد همه اين موارد را دنبال کنيم که البته تا حدودي دنبال شده است.
وي در پاسخ به اين سئوال که شهرداري تهران را چقدر سياسي مي‌دانيد تصريح کرد: سعي گروهي که الان در شوراي شهر تهران حضور دارد خدمت‌رساني است و اين احساس را ندارم که اعضاي شورا دنبال کار سياسي باشند.
رئيس شوراي شهر تهران در واکنش به اين مطلب که بعد از استقرار کابينه جديد در شهرداري و شوراي شهر راجع به 12 سال عملکرد شهردار سابق اظهارنظرهاي مختلفي شد بيان کرد: هنوز ارزيابي جدي صورت نگرفته است. خيلي از سئوالاتي هم که اينجا مطرح شد مربوط به مديريت گذشته شهرداري بود، چون تيم جديد تنها 4 ماه است که مستقر شده است.
هاشمي در باره اظهارنظرهاي بعضي از اعضاي شوراي شهر تهران در باره راهپيمايي اربعين با تأکيد بر اين نکته که هدف اعضا سياسي کردن اين موضوع نبود توضيح داد: موضوع اين بود که واقعيت هزينه‌کرد ما در جريان اين پياده‌روي مشخص شود که آيا اصلاً لازم است يا خير. بحث آن اشکال نداشت، ولي برآيند آن اين بود که اين هزينه‌ها انجام شود که خيلي مناسب‌تر از گذشته هم انجام شد.
وي در پاسخ به اين سئوال که آيا براي تکميل پروژه‌هايي که از دوره قبل روي زمين مانده يا مشاوره براي اداره بهتر شهر به تيم قبلي مراجعه کرديد اين امر را طبيعي دانست و اظهار کرد: در شهرداري تهران اولين کاري که بايد انجام داد اين است که ببينيد گذشته‌ها چه کارهايي انجام دادند، کدام کارها خوب بوده و کدام‌يک داراي مشکل و بايد از تجربه‌هاي آنها استفاده کرد. شايد اين موضوع مطرح نشود، ولي به‌غير از اين نمي‌شود کارها را پيش برد.
رئيس شوراي شهر تهران در باره چگونگي روند توسعه مترو ضمن بيان اين مطلب زيرساخت‌هاي مترو در وضعيت مناسبي قرار دارد گفت: موضوعي که در مترو بايد پيگيري شود تجهيز خطوط تازه تأسيس شده است. اعتبارات ما به‌اندازه‌اي نيست که هم بسازيم و هم تجهيز کنيم، ولي عمده مشکل ما در تجهيز است، به‌خاطر همين با آقاي لاريجاني هم جلسه‌اي داشتيم که در بودجه براي اين کار تمهيداتي انديشيده شود.
هاشمي در تبيين روند تجهير خطوط مترو بيان کرد: 50 درصد هزينه‌ها مربوط به حفر تونل و ايستگاه و هواکش و پايانه مربوط مي‌شود و بقيه هزينه‌ها مربوط به تجهيزاتي مي‌شود که در مترو نصب مي‌شود تا ظرفيت مسافرگيري آن بالا برود. يک خط ظرفيت يک ميليون سفر در روز را دارد، ولي اگر انجام نشود يک سفر ايمن هم نمي‌تواند انجام دهد.
وي اضافه کرد: اولين بحث در تجهيزات، سيگنالينگ و مخابرات است که بايد حتماً نصب شود که هر کيلومتر بين 1.5 تا 2 ميليون دلار هزينه دارد. دومين موضوع بحث هواسازها و هواکش‌ها است که به‌همين مقدار بايد هزينه کنيم. خطوط مترو بايد به سيستم‌هاي اعلام و اطفاي حريق و برق‌رساني هم مجهز شود. يک خط مترو براي انجام يک ميليون سفر در روز نياز به 30 تا 40مگاوات برق لازم دارد.
رئيس شوراي شهر تهران با بيان اينکه تعداد کلي خطوط مترو در تهران 12 خط است افزود: 4 خط اکسپرس که به سمت‌ شهرهاي اقماري تهران مي‌رود و 8 خط هم مربوط به تهران است که هشتمين خط آن هم بايد ساخته شود. هر خط مترو هم به 350 واگن نياز دارد که اعتبار بالايي را مي‌طلبد.
هاشمي افزود: تاکنون 6 خط در تهران ساخته شده است که بايد دو خط ديگر ساخته شود. 3 خط ديگر بايد از متروهاي اکسپرس به شهرهاي اقماري بسازيم که براي ساخت اين تعداد نياز به ساخت 256 ايستگاه داريم که تاکنون 100 ايستگاه ساخته شده است. به 3هزار واگن هم نياز داريم که مجموعاً به 26 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.
وي با بيان اينکه دولت آن‌طور که بايد به توسعه مترو کمک نمي‌کند تصريح کرد: دولت چون درآمد ندارد و اينها نيازمند اعتبارات عمراني است، تخصيص‌ها بسيار کم انجام مي‌شود. کمااينکه يکي از مشکلات شهرداري تهران عدم استفاده از فاينانس‌ها به‌علت بدهي‌هاي بالا است. بدهي باعث مي‌شود که بانک‌ها براي تهران اعتبار اسنادي باز نکنند و نمي‌توانيم از اعتبارات فاينانسي استفاده کنيم. يکي از کمک‌هايي که از شوراي عالي پول و اعتبار مي‌خواهيم همين استفاده از فاينانس‌هاست.
در ادامه اين برنامه محسن هاشمي با بيان اينکه هنوز وارد صحبت‌هاي سياسي نشده‌ايم در پاسخ به اين سئوال که آيا فکر مي‌کنيد جريان اصلاحات از آقاي روحاني عبور خواهد کرد يا خير تأکيد کرد: آقاي روحاني براي دوره بعد رياست‌جمهوري نمي‌تواند کانديدا شود و نمي‌توان اسم اين حرکت را عبور گذاشت.
وي در واکنش به جريان منتقد به دولت که توسط حاميان وي کليد خورده است تصريح کرد: به‌نظر مي‌رسد که اين يک فعاليت مجازي است و بعد از آن هم توسط همان افراد هم تکذيب شد، البته نمي‌دانم که اين موج چقدر سازماندهي شده بود و چقدر واقعي.
فرزند مرحوم هاشمي رفسنجاني با تأکيد بر اين نکته که رسانه‌اي نداريم و گردانندگان بعضي رسانه‌ها با فرض اينکه اگر طوري بنويسند که بتوانند در بازار بفروشند اقدام به انتشار مطالب مي‌کنند افزود: تنها يک سايت شخصي بنام مرحوم پدرم وجود دارد که کم و بيش سعي مي‌کنيم آن را حفظ کنيم. دفتر حفظ و نشر معارف انقلاب هم وجود دارد که فقط به خاطرات مرحوم پدرم مي‌پردازد و به غير از آن رسانه‌اي نداريم.
هاشمي با بيان اينکه آيا اقدام به نصيحت برادران و خواهران خود مي‌کنيد توضيح داد: در جايگاهي نيستم که بتوانم اعضاي خانواده خود را نصيحت کنم، اما با همديگر زياد مشورت مي‌کنيم، مخصوصاً الان که به ديدن مهدي در زندان مي‌رويم و مسائل خود را مورد مشورت قرار مي‌دهيم. در اين ميان اتفاقاتي مي‌افتد که مي‌شود از رخ دادن آن جلوگيري کرد که به نظرم بايد با آنها درست برخورد شود واقعاً نبايد آنها را تحريک کرد تا وارد مسائلي شوند که به‌نفع نظام نيست. سعي من هم بر اين است همين مسير را پيش برويم.
وي ادامه داد: بعضي از صحبت‌ها نبايد زده شود يا اگر زده مي‌شود نبايد در محفل عمومي عنوان شود. تلاش ما هم اين است که بتوانيم اين مقوله را کنترل کنيم تا از اين جهت نظام ضربه‌اي نخورد.
فرزند مرحوم هاشمي در باره ويژگي‌هاي شخصي وي، پرکاري را مثال زد و اضافه کرد: تا آخرين روزهاي زندگي خود هم اين ويژگي را داشتند و در زندگي شخصي خود هم اهداف والايي را ترسيم کرده بودند و به‌خاطر همين به دستاوردهاي خوبي رسيدند.
وي با بيان اينکه مرحوم هاشمي هميشه به فکر نظام بودند در باره بعضي از موضع‌گيري‌هاي وي گفت: گاهي مي‌شد که در باره يک موضع‌گيري انجام شده پيشنهاد مي‌داديم که اگر مسئله را طور ديگري مطرح مي‌کرديد بازتاب بهتري داشت، ولي همان‌طور که براي بقيه اعضاي خانواده خود گفتم بعضي از افراد در نظام بودند که ايشان را به‌سمت بيرون از نظام هل مي‌دادند.
هاشمي ادامه داد: البته ايشان زرنگي مي‌کرد و علي‌رغم اينکه بيش از 15 سال از طرف طيف راست و چپ به ايشان در بخش‌هاي مختلف کم‌لطفي شد خود را درون نظام حفظ کرد و هيچ‌وقت ارتباط خود را با نظام قطع نکرد و در کل برآيند رفتار ايشان به‌نفع نظام بود.
فرزند مرحوم هاشمي در پاسخ به اين سئوال که چطور شد منتقدين و تخريب کنندگان شخصيت مرحوم هاشمي در دهه هفتاد به هوادار ايشان در دهه‌هاي 80 و 90 تبديل شدند تصريح کرد: آقاي هاشمي حالت فراجناحي داشت و اگر مي‌ديد از سمت فرد يا گروهي به نظام ظلم مي‌شود خود را در کفه ديگر ترازو قرار مي‌داد تا از افراطي‌گري جلوگيري کند، به‌خاطر همين افراط گراهاي دو طرف هنوز اين ايشان انتقاد مي‌کنند.
وي در پايان اين برنامه و در واکنش به اين مطلب که در اتفاقات سال 88 بعضي شخصيت‌ها خود را منسوب به آقاي هاشمي مي‌کردند خاطرنشان کرد: آن حرکت هم افراطي بود و ايشان هم موافق اين حرکت نبود. آخرين خطبه نمازجمعه ايشان هم اين را نشان مي‌داد که سعي داشتند تعادل را برقرار کنند و دو کفه ترازو را به‌هم نزديک کنند، هرچند آخرين خطبه ايشان در نمازجمعه درست ديده نشد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۳۹۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف اعزام قطار‌های تندروی خط ۵ مترو تهران در عصر امروز

شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه ضمن عذرخواهی به اطلاع مسافران محترم خط ۵ می‌رساند، صبح امروز به دلیل بروز اختلال در این خط، اعزام قطار‌های تندرو متوقف شد که با تلاش بی‌وقفه همکاران فنی، این اختلال به طور موقت رفع و تلاش شد تا اعزام‌های تندرو مجدداً از سرگرفته شود؛ اما به منظور انجام بررسی‌های دقیق‌تر، حفظ ایمنی و اطمینان از عملکرد صحیح سیستم، اعزام این قطار‌ها تا اطلاع ثانوی متوقف شده است؛ بنابراین با توجه به اینکه زمان لازم برای بررسی‌های ایمنی دقیقاً مشخص نیست، بعد از ظهر امروز تمام قطار‌های خط ۵ از مبدا تهران به سمت گلشهر به صورت عادی اعزام خواهند شد.

لازم به ذکر است اختلال پیش آمده در سیستم کنترل علائم خط بر روی اعزام قطار‌های عادی نیز تأثیر گذاشته و حرکت قطار‌ها با کندی انجام می‌شود.

 باتوجه به حذف قطار‌های تندرو و کندی حرکت در این خط، از مسافران محترم تقاضا می‌شود این موارد را در برنامه ریزی بازگشت خود لحاظ کنند تا به موقع به مقاصد خود برسند. 

اطلاعات تکمیلی در خصوص از سر گیری اعزام قطار‌های تندرو و رفع مشکل در خط ۵، متعاقباً به اطلاع عموم خواهد رسید. از صبر و شکیبایی مسافران محترم در طول زمان رفع این اختلال سپاسگزاریم.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت ورود واگن‌های جدید مترو به کشور/برای ورود واگن‌ها عقب ماندگی نداریم
  • آغاز ساخت ایستگاه مترو بازارک رباط کریم
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • عدم رعایت نظافت عمومی سبب اختلال خط ۵ مترو شد
  • عدم رعایت نظافت عمومی مسافران سبب اختلال خط ۵ مترو شد
  • توقف اعزام قطار‌های تندروی خط ۵ مترو تهران در عصر امروز
  • کندی سرویس‌دهی در خط ۵ مترو تهران
  • ون‌های تاکسی تهران در اختیار یک شرکت شهرداری/ قرارداد‌های اتوبوسرانی خارجی به کجا رسید؟ 
  • جشن تکمیل خطوط یک تا هفت پایان سال برگزار می‌شود
  • جشن تکمیل خطوط هفت‌گانه مترو تا پایان سال جاری