Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@22:40:43 GMT

گران‌ترين نان دنيا کجاست؟

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۴۰۳۰۴

گران‌ترين نان دنيا کجاست؟

خبرگزاري آريا - مشاور سازمان ملي استاندارد مدعي شد، ايران گران ترين نان دنيا را دارد. به گزارش خبرگزاري تسنيم، غلامرضا کاظم پور با بيان اينکه حذف خمير ترش و روند تخمير آرد و جايگزين شدن جوش شيرين در نان سبب بي کيفيتي اين محصول است، گفت: مخلوط کردن چند نوع آرد گندم براي توليد نان و انجام غير استاندارد مراحل توليد آرد و انتقال آن به نانوايي ها و تبديل آن به نان از ديگر دلايل عمده توليد نان بي کيفيت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به اينکه طبق اعلام وزارت بهداشت، سبوس مخلوط در آرد ماده مغذي و مفيد است گفت: برداشت اشتباه نانوايان باعث شده است به نحوي آرد سبوس که به دليل وجود کپک و فلزات سنگين حتي براي خوراک دام نيز مناسب نيست بر روي نان پاشيده شود.
مشاور سازمان ملي استاندارد با بيان اينکه براي تغيير اين وضعيت، استاندارد ويژه اي تدوين شده است ادامه داد: در اين استاندارد که استاندارد 104 است وضعيت گندم و فرآورده هاي آن براي توليد نان با کيفيت مشخص شده است.
کاظم پور جدول پاکي را که معيار خريد گندم در آن درج شده است، جدولي غير استاندارد و غير علمي دانست و افزود: چالش ما در سازمان ملي استاندارد جايگزين کردن استاندارد 104 بجاي جدول پاکي است که در صورت تحقق، اولين قدم براي افزايش کيفيت خمير محسوب مي شود.
وي با اشاره به اينکه مکلف نشدن نانوايان به تخمير نان مانع افزايش کيفيت آن خواهد شد گفت: درصد نانوايي هاي سنتي بهداشتي 16/8 درصد است.
کاظم پور افزود: از بيش از 80 هزار نانوايي در سراسر کشور، 50/1 درصد نمک را در حد مجاز استفاده­ مي کنند، 43 درصد فاقد مواد افزودني غير مجاز هستند، فقط 17/2 درصد بهداشت فردي و 15/5 درصد بهداشت ابزار و تجهيزات را رعايت مي کنند.
مشاور سازمان ملي استاندارد قيمت خريد تضميني گندم را از سوي دولت 1400 تومان اعلام کرد و گفت: اين رقم در دنيا 700 تومان براي هر کيلو گرم است.
وي با اشاره به هزينه حمل و ذخيره سازي گندم و هزينه تبديل آن به آرد از سوي دولت ادامه داد: هر کيلو آرد بدون اعمال اين هزينه ها در هر کيلوگرم 800 تومان به نانوا فروخته مي شود.
کاظم پور نان ايراني را گرانترين نان دنيا دانست و گفت: نان در تهران بين 3400 تا 6 هزار تومان فروخته مي شود در حالي که آرد آن کيلويي 800 تومان خريداري شده است.
وي گران شدن نان را بي علت اعلام کرد و ادامه داد: طبق برنامه ريزي هاي شده نان بايد بصورت کيلويي عرضه شود.
مشاور سازمان ملي استاندارد و ميزان مصرف گندم را در کشور 10 ميليون تن اعلام کرد و افزود: قيمت آرد از کارخانه 830 تومان و بر اساس درصد سبوس آن تعيين مي شود.
وي با بيان اينکه کارخانه هاي توليد آرد سبوس را جدا کرده و با قيمت بالا به دامداران مي فروشند ادامه داد: بر اساس استاندارد براي نان سنگک، آرد بايد بصورت کامل فروخته شود در حاليکه اين استاندارد را نتوانستيم نهادينه کنيم.
کاظم پور در خصوص وزن مصوب براي چانه هاي نان گفت: چانه نان سنگک بايد 650 گرم، نان تافتون 200 و 250 گرم، نان بربري 500 گرم و نان لواش بايد 160 گرم باشد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۴۰۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل خسارتی به ذخایر گندم‌ وارد نکرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:️ بیش از ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف منتقل شده‌اند و فقط ۷ درصد گندم‌های موجود در فضای باز مورد مراقبت قرار گرفت که عملیات تخلیه و انتقال آنها به سیلوها، فضا‌های استاندارد و کارخانجات آرد در حال انجام است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم  نبی‌پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ارتباط با وضعیت ذخایر گندم استان بعد از سیل اخیر اظهار داشت: ️با اطلاع‌رسانی هواشناسی و پس از برگزاری نشست‌های مدیریت بحران، گندم‌هایی که در فضای باز نگهداری می‌شد با همکاری استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی مراکز روباز با کاورکشی پوشانده و به طور کامل محافظت شد، از این رو در بارش‌های اخیر هیچگونه خسارتی ندیدند.

وی افزود:️ بیش از 510 هزار تن گندم به مراکز مسقف منتقل شده‌اند و فقط 7 درصد گندم‌های موجود در فضای باز مورد مراقبت قرار گرفت که عملیات تخلیه و انتقال آنها به سیلوها، فضا‌های استاندارد و کارخانجات آرد در دشت آزادگان، حمیدیه، هویزه و اهواز در حال انجام است.

سامانه جامع فناوری اطلاعات خرید تضمینی گندم آغاز به‌کار کرد

بنابر این گزارش اما اسدی رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان در باره وضعیت گندم های آماده برداشت اظهار داشت: در طوفان و بارندگی‌های اخیر، به بیش از 100 هزار هکتار از گندم‌زارهای آماده برداشت استان تا 50 درصد خسارت وارد شده و 200 هزار تن از گندم‌های آماده برداشت از دست رفته است.

وی افزود: علاوه بر خسارات به مزارع گندم، به تأسیسات، باغات، گلخانه‌ها و دامداری‌های بسیاری از کشاورزان خسارت جدی وارد شده و امیدواریم سازمان جهاد کشاورزی به فوریت خسارات را به دقت برآورد و اعلام کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۵۸ درصدی میانگین قیمت یک متر خانه در تهران/ گران‌ترین و ارزان‌ترین خانه‌ها در کدام مناطق پایتخت معامله می‌شود؟
  • ۳۰ درصد نانوایی های استان سمنان باید دوگانه سوز شوند
  • گزارش جدیداز قیمت مسکن در تهران/مسکن چقدر گران شد؟
  • ۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد
  • ۱۳۰ هزار تن گندم در سیلوهای استان کرمان ذخیره شد
  • ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف خوزستان انتقال داده شد
  • سیل خسارتی به ذخایر گندم‌ وارد نکرد
  • لوازم‌خانگی ایرانی؛ گران‌تر از برند‌های برتر دنیا
  • ۴۰ درصد گندمزارهای سیستان و بلوچستان درو شد
  • برداشت ۴۰ درصد گندمزار‌های سیستان و بلوچستان