Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد سنندجی هنر معرق شیشه می‌گوید: محصولات چینی بازار صنایع دستی ایران را نابود کرده است و مردم به دلیل درآمد پایین مجبور هستند اجناس بی‌کیفیت و ارزان چینی را خریداری کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، استان کردستان با توجه به تاریخ و فرهنگ غنی در حوزه صنایع دستی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و بدون شک صنایع دستی یکی از افتخارات استان به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ذوق و استعداد صنعتگران اصلی‌ترین عامل تولید صنایع دستی بوده و در این راستا دست‌های هنرمندانه انسان، نقش اساسی ایفا می‌کند.

مسئولان کردستانی باید توجه ویژه‌ای به وضعیت صنایع دستی و چالش‌ها و مشکلات پیش روی آنان داشته باشند و تأثیرات آن را در رشد اقتصادی، ایجاد اشتعال و توسعه پایدار کشور نادیده نگیرند و از آن به‌عنوان عامل ترویج عناصر فرهنگی استفاده کنند.

امیدواریم با رشد و توسعه صنایع‌دستی در استان گام‌های موثری در جهت ریشه‌کنی بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی برداشته شود و مسئولان به توانمندی صنعتگران کردستانی بیشتر توجه کنند.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم با تولیدکننده سنندجی محصولات معرق شیشه است.

استاد هنر معرق شیشه: 26 ساله که در حرفه معرق شیشه فعالیت می‌کنم

محمد طالب گنجی‌نسب از صنعتگران فعال در حوزه معرق شیشه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در سنندج، اظهار داشت: بنده در سفری که به شیراز داشتم جعبه جواهرات ساخته شده با شیشه‌های رنگی توجه‌ام را جلب کرد و از آنجا که در سنندج صنعتگری وجود نداشت که با این حرفه آشنایی داشته باشد اجباراً خودم استاد خودم شدم.

وی با بیان اینکه 26 سال است در حرفه معرق شیشه فعالیت می‌کنم، گفت: بنده شب و روز تلاش کردم و بارها دست‌هایم را بریده‌ام تا اینکه پس از دو سال توانستم نخستین یغان کوچک را با شیشه‌های رنگی بسازم و مجوز فعالیت آن را از سازمان میراث فرهنگی به‌دست بیاورم.

انواع و اقسام یغان در ابعاد کوچک از جنس شیشه درست می‌کنم

این تولیدکننده کردستانی صنایع دستی تصریح کرد: بنده می‌توانم انواع و اقسام یغان در ابعاد کوچک شبیه به جعبه جواهرات از جنس آئینه، شیشه ساده و شیشه‌های رنگی تولید کنم.

وی با اشاره به اینکه معرق به معنای وصله، تکه تکه و رگه رگه بوده و اصولاً به هر وسیله رگه‌دار معرق می‌گویند، عنوان کرد: معرق شیشه هنری است وابسته به دست که با استفاده از انواع شیشه‌های رنگی، بافت‌دار، تراش‌دار و مفتول‌های فلزی ساخته می‌شود.

روند ساخت معرق شیشه

گنجی‌نسب با اشاره به روند ساخت معرق شیشه افزود: نخستین و مهم‌ترین قدم در ساخت معرق، «برش شیشه» بوده که باید با نهایت دقت و حوصله انجام شود و پس از برش، مفتول را شکل داده و قسمت‌هایی که خطوط به یکدیگر اتصال دارند را ابتدا روغن زده سپس با کمک هویه لحیم‌کاری کرده و به یکدیگر جوش می‌زنم.

وی اظهار کرد: پس از آن شیشه‌ها را در جای خود سوار کرده و در آخر کار پایه‌های یغان را در جای خود نصب می‌کنیم و کف یغان را با مخمل مشکی می‌پوشانیم.

این تولیدکننده صنایع دستی گفت: در منطقه کردستان در قدیم‌الایام رسم بوده که خانواده عروس به همراه جهیزیه دختر خود صندوقچه‌ای به نام یغان بفرستند تا عروس لباس‌های عروسی خود و وسایل تزیینی و گرانبها را در آن قرار بدهد.

گله‌مندی از نحوه واگذاری نمایشگاه‌های صنایع دستی در کردستان

وی با بیان اینکه متأسفانه محصولات چینی بازار صنایع دستی ایران را نابود کرده است، بیان کرد: مردم به دلیل درآمد پایین مجبور هستند اجناس بی‌کیفیت و ارزان چینی را خریداری کنند که در این راستا مردم ضرر می‌کنند و تولیدات صنعتگران نیز بازار فروش خود را از دست می‌دهد.

این تولیدکننده سنندجی صنایع دستی خاطر نشان کرد: بیشتر فروش ما مربوط به نمایشگاه است اما در این دو سالی که خود صنعتگران هزینه غرفه نمایشگاه‌ها را پرداخت می‌کنند آن سود کمی هم که از فروش تولیدات عایدمان می‌شد، قطع شده است.

صنعتگران کردستانی به بازارچه دائمی صنایع دستی نیاز مبرم دارند

وی اظهار کرد: سئوال اینجاست بنده که در طول سال تولیداتم فروش چندانی ندارد چطور می‌توانم برای 10 متر غرفه 700 هزار تومان هزینه کنم، از هزینه هتل و ایاب و ذهاب هم دیگر حرف نزنم بهتر است.

گنجی‌نسب افزود: در حال حاضر همه صنعتگران سنندجی به بازارچه دائمی صنایع دستی نیاز مبرم دارند تا بتوانند تولیدات خود را در معرض نمایش قرار بدهند و از این طریق، هنر صنایع دستی را در استان کردستان سرپا نگه دارند.

انتهای پیام/

R7848/P1361/S6,66/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۴۰۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید هیأت تجاری هرمزگان از نمایشگاه بین‌المللی صنعت شیشه چین

ایسنا/هرمزگان امروز هیأت تجاری و اقتصادی استان هرمزگان در سومین روز از سفر خود از نمایشگاه بین المللی صنعت شیشه چین بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار ایسنا در هرمزگان، عادل شهرزاد معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان امروز، ۸ اردیبهشت در این بازدید با اشاره‌ به اهمیت جذب سرمایه‌گذار برای شهر شیشه هرمزگان گفت: نیاز است به موازات امور زیربنایی شهر شیشه، صنایع پایین دستی این صنعت بزرگ نیز در استان راه‌اندازی شود و امروز فعالان تجاری و اقتصادی هرمزگان در نمایشگاه صنعت شیشه کشور چین با تکنولوژی روز دنیا جهت ایجاد طرح‌های پایین دستی این صنعت آشنا شدند.

وی حضور شرکت‌های ایرانی دراین نمایشگاه را مزیت خوبی دانست و افزود: شیشه فلوت کاوه، شیشه اردکان و شیشه سهند در این نمایشگاه بین‌المللی درکنار رقبای خود حضور داشتند و فرصت مناسبی برای هیأت تجاری هرمزگان جهت مذاکرات فراهم شد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تولید بیش از ۸۵ نوع صنایع دستی در فارس
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • قیمت خودرو امروز ۱۰ اردیبهشت + جدول
  • رایزنی برای افزایش سفر بین ایران و عمان
  • بازدید هیأت تجاری هرمزگان از نمایشگاه بین‌المللی صنعت شیشه چین
  • لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • ثبت ملی صنایع دستی ۲ شهر فارس
  • خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود