خبرخوش براي کنکوريها
تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۴۱۲۵۲
خبرگزاري آريا - در جلسه اخير شوراي تحول و ارتقاء علوم انساني بر لزوم بازنگري در سهميهبنديهاي کنکور تاکيد شد. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاري تسنيم، صد و سي و پنجمين جلسه شوراي تخصصي تحول و ارتقاء علوم انساني شوراي عالي انقلاب فرهنگي به رياست غلامعلي حداد عادل برگزار شد.
در ابتداي اين جلسه حجتالاسلام و المسلمين محمديان، رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري «مدظلهالعالي» ضمن گراميداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: فعاليتهاي شوراي تحول علوم انساني از مصاديق بارز وحدت حوزه و دانشگاه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بيشتر بخوانيد:
کنکور را حذف نميکنند چون 8 هزار ميليارد گردش مالي دارد
وي افزود: نخبگان حوزوي و دانشگاهي در اين طرح عظيم و تجربه موفق توانستند با تعامل و همکاري يکديگر نشان دهند که حوزه و دانشگاه به سوي يک هدف حرکت ميکنند.
سپس سيد حميد طالبزاده، دبير شوراي تخصصي تحول و ارتقاء علوم انساني گزارشي از اقدامات انجامشده پيرامون نظرات ارائهشده در جلسه گذشته در مورد برنامه درسي و سرفصلهاي آموزشي رشته علوم ارتباطات ارائه کرد.
دستور نخست جلسه 145 شوراي تخصصي تحول و ارتقاء علوم انساني، ادامه بررسي برنامه درسي و سرفصلهاي آموزشي رشته علوم ارتباطات بود که دکتر فرقاني به تشريح ابعاد مختلف اين برنامه درسي پرداخت.
رئيس کارگروه ارتباطات اجتماعي گفت: در بررسي موضوع بايد توجه شود که سرفصل اين رشته با توجه به همه نظرات تدوين و ويرايش شده است.
پس از سخنان فرقاني، حداد عادل هم طي سخناني گفت: رويه شورا بازنگري سرفصلها و برنامهها نيست بلکه در سطحي عميقتر انجام ميشود.
وي افزود: عموم سرفصلهاي و برنامههاي رشتههاي علوم انساني بيش از دو دهه است که هيچ تغيير و تحولي نداشتهاند.
سپس برخي از ويژگيهاي اين سرفصلها به شرح ذيل مطرح و توسط رئيس کارگروه ارتباطات اجتماعي تشريح شد: خودداري از ورود بيش از حد به مباحث فني و توجه بيشتر به مسائل نظري و بنيادين، در نظر گرفتن مباحث جديد مانند نقش رسانهها در جهاني شدن، طرح مباحث انتقادي، طرح مباحث هستيشناسي و معرفتشناسي در نظريات جديد علوم ارتباطات، نقش مؤثر ارتباطات و رسانه در شکلدهي به تلقي جامعه از مفاهيم نظري از جمله اين سرفصلها بود.
حداد عادل هم در اين زمينه طي سخناني گفت: نوعي سردرگمي و اعوجاج در فضاي رسانه در جامعه ملاحظه ميشود که بايد ساماندهي شود.
وي افزود: فضاي مجازي نقش بسيار مهمي در شکلدهي افکار عمومي و به ويژه جوانان دارد و بايد اين فضا پالايش شود.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: اگر اين روند ادامه پيدا کند، آيندهاي مبهم در پيش رو داريم.
رئيس شوراي تحول و ارتقاء علوم انساني با اشاره به لزوم کاربردي بودن سرفصلها گفت: در عين توجه به مباحث نظري با مهارتآموزي هم مورد توجه باشد، به همين دليل بايد در تدوين اين سرفصل و برنامه نهايت دقت به عمل آيد.
دستور بعدي جلسه 145 شوراي تخصصي تحول و ارتقاء علوم انساني گزارش سازمان سنجش آموزش کشور پيرامون آمار و اطلاعات آزمون سراسري 1396 بود که در اين گزارش اعلام شد، 1146738 نفر به عنوان داوطلب در اين آزمون شرکت کردهاند.
در ادامه اين گزارش با اشاره به برخي از سهميههاي تحصيلي اعلام شد بيش از 100 سهميه در آزمون سراسري اعمال ميشود که اين سهميهها بر اساس مصوبات مجلس شوراي اسلامي و شوراي عالي انقلاب فرهنگي اعمال ميشوند.
در بخش مربوط به سهميههاي اعمالشده در آزمون سراسري با تشريح برخي از سهميههاي قانوني که در آزمون سال 1396 در نظر گرفتهشده بر لزوم بازنگري در قوانين و مقررات در اين زمينه نيز تأکيد شد.
در بخش مربوط به آمار تفکيکي شرکتکنندگان نيز اعلام رشته علوم رياضي وقتي 155868 نفر و بيش از 13 درصد، تجربي 59399 نفر و بيش از 50درصد، علوم انساني 212175 نفر و بيش از 18درصد، هنر 64346 نفر و بيش از 5 درصد و زبان خارجي 121952 نفر و بيش از 10 درصد را به خود اختصاص دادهاند.
در بخش مربوط به سهميههاي اعمالشده در آزمون سراسري با تشريح برخي از سهميههاي قانوني که در آزمون سال 1396 در نظر گرفتهشده بر لزوم بازنگري در قوانين و مقررات در اين زمينه نيز تأکيد شد.
در ادامه گزارش سازمان سنجش آموزش کشور پيرامون آزمون سراسري 1396 با اشاره به جذابيت برخي رشتهها، فشار و ايجادشده بر اثر اين جذابيت و تأثير منفي آن در مديريت و برنامهريزي تحصيلي از اهم مشکلات دانشگاهها عنوان شد.
انتهاي پيام/
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۴۱۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فیلمهای سیاه ما با فیلمهای سیاه آمریکایی تفاوتهایی دارد
به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام احمد اولیایی در نشست تحلیل و بررسی فیلم «و عدالت برای همه» از سلسله نشستهای سینما اندیشه که در سالن نمایش فیلم معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد در بیان نقد فیلم از لحاظ محتوایی تصریح کرد: باید نگاه کنیم فیلم از نظر محتوایی چه پیامی را در خود دارد؟ و چه چیزی را میخواهد ثابت کند؟ و چه ظرفیتی را برای ما ایجاد میکند؟ این فیلم پیرامون عدالت میباشد و عدالت اجتماعی به عنوان یک فضیلت انسانی اجتماعی در تمام دنیا در تمام حکومتها در تمام مکاتب فکری مورد توجه است.
حجتالاسلام احمد اولیایی تصریح کرد: عدالت اجتماعی موضوع بسیار جذاب برای کار هنری چه در برنامههای تلویزیونی چه در سینما و چه در تمام قالبهای هنری میباشد و این موضوع میتواند موضوع به شدت جذابی باشد چرا که فارغ از مکتب و ایدئولوژی و جامعه و جغرافیا است و همه انسانها به این موضوع علاقه مند هستند و اینگونه محتواها میتوانند همانند مسائل انسانی آغاز یک گفتگو باشد.
وی گفت: ما در تمام فیلم شاهد تضادهایی هستیم که آلپاچینو باید در بازی خود تضاد بین اخلاق و عدالت در تضاد بین فساد و عدالت در تضاد بین منافع شخصی و عدالت اجتماعی همه را نشان دهد و همچنین کارگردان به شکل بسیار رادیکال در صدد نقد سیستم قضائی آمریکا است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: البته شرایط زمینهای تولید این فیلم خیلی حائز اهمیت است یعنی حد فاصل بین ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ یک زمینهای در ایالات متحده وجود دارد و ما آن را پیروزی جنبش سیاه پوستان را داریم که بعد از سالها شاید در حدود صد سال مبارزه حقوقی موفق میشوند تا لایحه برابری سیاه پوست-سفید پوست را در سال ۱۹۶۸ به تصویب برساند.
وی ادامه داد: کل فیلم درون سیستم قضائی اتفاق میافتد یعنی شما لوکیشن خیابان خانه و کلاً جامعه را کمتر میبینیم و سیستم قضائی که در این فیلم نشان داده میشود یک بروکراسی مداری محض را اشاره میکند بطوری که بروکراسی اداری در سیستم قضائی آمریکا در این فیلم به عنوان یک مانع بزرگ نشان داده میشود.
حجتالاسلام اولیایی گفت: امروزه در عمده کشورهای جهان در ایران ما همین معضل را داریم که مقام معظم رهبری بارها فرمودند که ما باید وارد مرحله دولت سازی بشویم چرا که ما در دولت مدرن زیست میکنیم. دولت مدرن یعنی مبتنی بر بروکراسی، مبتنی بر عقلانیت ابزاری و در زندگی مدرن، انسانها بر اساس منافعی که به دست میآورند عقل خود را به کار میگیرند و این عقل ابزاری عقل به مثابه ابزاری برای تأمین منفعت میشود و این عقلانیت ابزاری نیز در سیستم قضائی به تصویر کشیده میشود.
وی بیان داشت: در برخی از فیلمهای سیاه ما با فیلمهای سیاه آمریکایی تفاوتهایی وجود دارد. بازیگر در این فیلم با یک بازی بی نظیر با یک کنشگریهای قشنگ در صدد این است که به مخاطب خود بفهماند اصلاح سیستم امکان دارد و امید را در فیلم تزریق میکند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: یعنی به جایی آنکه سیستم فاسد قضائی در ذهن شما و مخاطب بماند، اصلاح و امیدی در ذهنها خواهد ماند اما در سیاه نماییهای برخی فیلمهای ایرانی کارگردان و تهیه کننده سیستم را فاسد نشان میدهد که یک نفر بیاید و اصلاحش کند و نیت کارگردان و تهیه کننده بولد کردن آن سیاهی بوده ولی این فیلم با نقد سیستم قضائی آمریکا یک خوبی هم که دارد این است که یک سری عدالتهایی هم اجرا شده است و عدهای به حق و حقوق خودشان رسیدهاند و در تیتراژ به ذهن مخاطب القا میشود که این امکان هست که سیستم رو به بهبودی برود و این با تزریق این نگاه به مخاطب آمریکایی بد در ذهن نمیماند و ما در انتهای فیلم احساس میکنیم که با آمریکایی در چند سال آینده روبرو خواهیم شد که قویترین و پاکترین سیستم قضائی دنیا را دارد اما ما در ایران برعکس عمل میکنیم.
وی ابراز داشت: ما به جای عدالت کیفری باید به سمت عدالت ترمیمی برویم و عدالت ترمیم به چه معناست؟ در عدالت کیفری چه سوالهایی مطرح میشود؟ سوال این است که چه قوانینی شکسته شده؟ مجرم کیست؟ و مجرم چه مجازاتی باید ببیند؟ اما در عدالت ترمیمی سوال نمیشود بلکه توضیحات سوال میشود که چه کسی آسیب دیده؟ چند نفر دخیل بودند؟ در آسیب دیدن این شخص چه کسانی در این وضعیت سهیم بودند؟ چه نیازهایی باعث شده است که اینها به سمت این کار بروند؟ عدالت ترمیمی دنبال آن است که بخواهد بزه را از بین ببرد لذا ما در ایران به سبب وجود اندیشه اسلامی این ظرفیت را داریم که متأسفانه به آنها پرداخته نمیشود.
حجتالاسلام احمد اولیایی ادامه داد: سینمای ما در ادبیات عدالت ترمیمی از حیث ادبیات علمی دانشگاهی و آکادمیک در ایران تکمیل نشده است ولی در اندیشه اسلامی ظرفیتهایی وجود دارد که ما بتوانیم در این ادبیات تولید فیلم کنیم. امروزه فیلمهایی که در حوزه دادگاهی و حوزه حقوقی در ایران تولید و پخش شده اینها همگی در بحث عدالت حقوقی عدالت کیفری همچون فیلم «علفزار» یا فیلم «هیس! دخترها فریاد نمیزنند» زیاد داریم که سیستم را خشک نشان میدهند.
وی تصریح کرد: امروزه برخی از رویههایی که در دادگاه ایران وجود دارد مثل بحث مشاوره، بحث تغییر مجازاتها توسط قاضی مثل کتاب خواندن یا مانند اینها یا حتی ایجاد چرخه تقصیر ترک فعل چند سالی در ایران باب شده است. در پارادایم عدالت تربیتی اندیشه اسلامی، اندیشه دینی منطبق با حقوق اسلامی و علوم انسانی اسلامی میباشد نه حقوق که از غرب وارد ایران شده باشد و لذا ما این ظرفیت را داریم که در این فضا تولید اندیشه کنیم و ما در اندیشه اسلامی دینی و بومی خودمان حرف داریم یعنی مردمی سازی که رهبری تاکید میکنند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: برگزاری این سلسله جلسات برای این است که ببینیم ما ظرفیتهای اندیشهای و علم انسانی خودمان را چگونه میتوانیم از مسیر سینما و تولید آثار هنری به مخاطب منتقل کنیم و حداقل یک سری گرههای ذهنی ایجاد کنیم، حداقل پرسشهایی را خلق کنیم این حلقه مفقوده فقط با گفتگو ایجاد میشود یعنی اندیشمندان باید بنشینند گفتگو کنند تا این رابطه برقرار شود تا هنرمند با یک نگاه اندیشهای به سمت تولید حرکت کند.
سلسله نشستهای اکران و تحلیل و بررسی و ایده پردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی از سوی میز اسلامی سازی علوم انسانی و معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار میشود.
کد خبر 6098144 فاطمه علی آبادی