Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، مهدی نوید ادهم در نشست خبری که درآستانه ششمین سال رونمایی از سند تحول وبا موضوع سند تحول بنیادین و دستاوردهای آن در ساختمان علاقه مندان برگزار شد؛ با تبریک سال جدید میلادی و ولادت حضرت عیسی (ع)٬ اظهارکرد: بر اساس این پیش فرض که آموزش و پرورش موجود، مطلوب و جوابگوی نیاز های جامعه نیست، مسولین و دست اندرکاران نظام تعلیم وتربیت سند تحول  بنیادین تدوین  وشورای عالی آموزش وپرورش  آن را تصویب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*سند تحول یک طرح ملی است

وی با تاکید بر این که نظام تعلیم و تربیت ما پیشینه حدود صد ساله دارد و تغییرآن  بسیار دشوار ونیازمند عزم ملی است، افزود: این تغییروتحول کار  وسنگینی است و اگر همه  دستگاه ها ،نهادها از جمله رسانه ها به میدان نیایند کار به خوبی پیش نمی‌رود بنابراین همه دستگاه ها باید سند تحول را یک پروژه ملی ببینند و نقش خود را در راستای اجرایی کردن آن ایفا کنند .

نوید ادهم تصریح کرد: برای اجرای سند تحول وظایف شورای عالی نیز باید تغییرمی کردزیرادر سندتحول به دنبال تغییر همه جانبه وعمیق با هدف تحقق انسجام وپایداری در سیاست هاو برنامه ریزی ها ی آموزش و پرورش و زمینه سازی  برای بالندگی و ارتقای آموزش و پرورش هستیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش پرورش تدوین و تهیه زیرساخت‌های لازم را دو گام نخست عملیاتی کردن سند عنوان کرد و گفت:  فراهم کردن زیرساخت های مالی و تغییر مدیریت مدارس با اهداف جدید و رویکردهای نوین ازجمله برنامه هایی است در دستور کار قراردارد.

وی با تاکید بر این که از نظر مفهومی چهار مرحله، تدوین، تصویب، تبلیغ و تبیین باید درخصوص سند انجام شود، بیان کرد: در فصل هشتم سند تحول تکلیف شورای عالی آموزش و پرورش  مشخص شده است .

*هویت بخشی به نسل جوان از اهداف اجرای سند تحول است

نویدیکی از رسالت‌های سندتحول را هویت بخشی به نسل جوان بر شمرد وعنوان کرد:در چارچوب این سند باید نسلی را تربیت کنیم که به ایرانی بودن و اسلامی بودن خود افتخار کندو شرایطی را فراهم کنیم که در اجرای سند همه معلمان به میدان بیایند.

 دبیرکل شورای عالی آموزش پرورش گفت:  در زمینه اجرایی کردن سند تحول بنیادین شورای عالی آموزش و پرورش تاکنون ۱۱۸ جلسه با ۳۴ مصوبه برگزار کرده است  وامروزنیز بر اجرای سند دایما نظارت می کند.

وی ادامه داد: ترجمه کتاب سند به زبان‌های مختلف، ارایه کلاس های آموزشی، برگزاری کارگاه های آموزشی برای همکاران از جمله فعالیت های شورا در زمینه اجرای سندتحول بنیادین است.

*ضرورت تحول در آموزش وپرورش را جامعه باور کند

نوید ادهم از برخی مقاومت‌ها در برابر تغییرات درآموزش وپرورش در راستای سند خبرداد و افزود: ایجاد باور در جامعه برای اجرای سند ضروری است زیرا اگر جامعه ضرورت تحول را باور کند والدین  خود متقاضی تغییر می شوند واین امر ما را بیش از پیش به اجرای سند ترغیب می‌کند ، البته رسانه ها در ایجاد باور در جامعه نقش موثری دارند.

وی با اشاره به این که در برنامه ششم توسعه کشور بر اجرای کامل سند تحول تاکید شده است، گفت: بازنگری در ساختارها نیز ازجمله اقدامات شورا در اجرای سند است دراین خصوص برای اولین بار برنامه درس ملی را تصویب کرده ایم وهمچنین تدوین اساسنامه برای مدارس عشایری و تهیه آیین نامه کلاس‌های چندپایه از جمله دستاوردهای سندتحول است.

دبیر کل شورای عالی آموزش وپرورش بیان کرد: تاکنون چهار زیرنظام تهیه، تصویب و ابلاغ شده است و دو زیر نظام نیز در دست تدوین است همچنین مدل نظارت بر اجرای سند نیز آماده وارایه  شده است.

*سازمان سنجش از وظایف اصلی خود فاصله گرفته است

وی تثبیت و تغییر وضع موجود، تغییر مدیریت ها، مشکلات مالی، منابع انسانی، فاصله آماری ورودی‌ها و خروجی‌های نیروی انسانی در آموزش وپرورش وعدم تقسیم کار ملی را از چالش های اجرای سند دانست و افزود: کار به این بزرگی را آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند انجام دهد ونیازمند عزم ملی است در این راستا  برخی دستگاه ها همکاری خوبی دارند ودر راس این موانع کنکور یک چالش بزرگ در مسیر اجرای سند است.

نویدادهم با بیان این که سازمان سنجش از وظیفه اصلی خود فاصله گرفته و تنها مجری کنکور شده است، افزود: براساس قوانین موجود امتحانات نهایی آموزش و پرورش استاندارد و جوابگوی حذف کنکور است بنابراین اینکه برخی بهانه حذف کنکور را نبود زیرساخت ها ی لازم درآموزش وپرورش می دانندصحیح نیست.

وی گفت: حل مشکل کنکور باید به وسیله نهادهای فرادستی از جمله مجلس شورای اسلامی صورت گیرد کنکور فقط در بُعد علمی کار می‌کند و سایر جنبه های تربیتی دانش آموزان نادیده گرفته می شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش پرورش اظهارکرد: فرآیند فعلی اجرای سند رشد دهنده می باشدو برنامه آموزش وپرورش در سال های ۹۶ و۹۷ براساس سند نوشته شده است البته در چند سال اخیر اجرای سند با  فراز و نشیب هایی همراه بوده است.

*اجرای سند تحول در دولت دهم شتاب زده بود

وی اجرای سند در دولت دهم را شتاب زده دانست و افزود:اجرای سند تحول درحالی کلید خورد که بسیاری از زیرساخت‌های  مورد نیاز فراهم نبود.

نوید ادهم گفت: منابع مالی پیش بینی شده برای آموزش و پرورش فاصله زیادی با برنامه‌ها دارد و آموزش و پرورش از این مشکل رنج می برد.

وی خاطرنشان کرد: مصوبات شورا را قانون دانست که همه موظف به اجرای آن هستند و خوشبختانه کسی مصوبات را نقض نمی کند بنابراین مصوبات شورای عالی از ضمانت لازم بر خوردار است.

دبیرکل شورای عالی آموزش پرورش در مورد تغییر وزرا در آموزش و پرورش گفت: این مشکل ساختاری است که از حیطه آموزش و پرورش خارج است ما وزیرهای یک ساله داشتیم که این امر به آموزش و پرورش  ضربه می زند. و این مشکلی است که باید رفع شود و ثبات مدیریت جایگزین شود

وی به زمزمه های تغییرتقویم آموزشی در جامعه اشاره کرد و گفت: مخالف تعطیلی سه ماه تابستان و مصوبه مجلس هستیم. لایحه ای را دولت مبنی بر تفویض اختیار تنظیم تقویم آموزشی به آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده ایم که هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

*اجرای سند تحول در راستای سندچشم اندازکشور صورت می گیرد

نوید ادهم در پاسخ به سوالی در خصوص زمان لازم جهت اجرای کامل سندتحول گفت: این سند ذیل سند چشم انداز کشور تنظیم شده بنابراین سند تحول نیزدر راستای چشم انداز در طول زمان تعیین شده اجرایی می شود .

وی عنوان کرد: اجرای طرح چابک سازی آموزش و پرورش تا حدودی بستگی به پذیرش اجتماع دارد که البته در این زمینه با مقاومت هایی در مناطق روبرو هستیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: هیچ درسی بدون مصوبه شورا حذف و یا اضافه نمی شود بنابراین حذف برخی دروس دینی  از نظام تعلیم وتربیت شایعه است.

وی اظهارکرد: صلاحیت‌های حرفه‌ای باید در معلمان به وجود بیاید تا طرح رتبه بندی مورد نظر سند به طور کامل اجرا شود،بنابراین سنجش صلاحیت های حرفه ای و نظام رتبه بندی زیر نظام هایی هستند که در حال تدوین است.

نویدادامه داد:در حال حاضر نیز پذیرش درصدی از دانشجویان که براساس سوابق تحصیلی اعمال می شود در رشته هایی است که آمارمتقاضیان از ظرفیت های پذیرش کمتر است.

*ارایه موضوعات درسی با رویکرد پژوهشی

وی در پاسخ به سوالی در مورد پژوهش‌ها در آموزش و پرورش گفت: پژوهش در زیر نظام  مربوطه دیده شده است ارایه درس تفکر و پژوهش در محتواهای آموزشی با همین نگرش  انجام شده است و امروزه بیشتر درس ها با پرسشگری آغاز می شود در حالی که در گذشته چنین نبود. سعی کرده ایم برنامه ریزی‌ها و تصمیمات پژوهش محور همواره در دستور کار قرار گیرد.

*تغییر تقویم آموزشی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد

دبیرکل شورای عالی آموزش پرورش در مورد فعالیت های قرآنی گفت: در پایه های مختلف درس های قرآنی با هدف فهم قرآنی ارایه شده است .

 وی با اشاره به تعطیلات طولانی تابستانی دانش آموزان گفت: آموزش و پرورش مجدانه دنبال تغییر تقویم آموزشی است. برای ساماندهی تعطیلات، برنامه‌ای به مجلس ارایه شد اما نمایندگان با آن مخالفت کرده‌اند.

نوید ادهم تصریح کرد: هرگونه تغییر در تقویم آموزشی کل سیستم جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین تغییر زمان تعطیلات، موضوعی ملی است که فراتر از آموزش و پرورش است و همه دستگاه‌های مربوطه باید در این زمینه همکاری کنند

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۴۲۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن به دنبال کم رنگ کردن ارزش حجاب است

آیت الله حسینی بوشهری،خطیب نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته قم با اشاره به نهم اردیبهشت و روز شورا گفت: شورا‌ها جایگاه مهمی در دین و قانون اساسی دارد و کسانی که وارد شورا می‌شوند باید پایبند به قانون، پاکدست و توانمند باشند و در ارائه خدمت به مردم کوتاهی نکنند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه شورا‌ها با مسئولین هم افزا هستند افزود: شورا بخاطر امکانات و قدرتی که در اختیار دارد نباید محل سو استفاده برخی قرار گیرد و وجود افراد خوش سابقه و دلسوز برای مردم، ابزار موفقیت شوراهاست.

وی در ادامه به شهادت استاد مطهری و روز معلم اشاره کرد و گفت: شهید مطهری معلمی بود که برای همه سطوح جامعه باید الگو باشد چرا که در علم و اخلاق در قله بود و نام گذاری روز شهادتش بعنوان روز معلم بسیار پرمعنی است و معلمان باید برای دانش آموزان و دانشگاهیان الگو باشند.

امام جمعه قم آموزش علم و یاد دادن تفکر عمیق برای جلوگیری از سطحی نگری و آموزش عملی اخلاق را سه رکن معلمی دانست و افزود: اگر می‌خواهیم در جامعه تحویل ایجاد شود باید از آموزش و پرورش آغاز کنیم.

وی افزود: بودجه آموزش و پرورش باید تامین باشد و معلمان با عشق و علاقه سرکلاس حاضر شوند و درگیر رتبه بندی و معیشت نباشند همچنین سند تحول باید مو به مو اجرا شود تا شاهد تحول در نظام آموزشی کشور برای تربیت انسان تراز انقلاب اسلامی باشیم .

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای
  • جذب بیش از ۱۰۰۰ دانشجو معلم در گیلان
  • تکریم معلمان، زمینه تحول همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند
  • طرح تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی به کجا رسید؟
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • سند تحول آموزش و پرورش به طور کامل اجرا شود
  • دشمن به دنبال کم رنگ کردن ارزش حجاب است
  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود/ جزئیات اجرای نظارت آنلاین
  • تامین مولد سالم تولید ایمن و پایدار را به‌دنبال دارد