Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که در استان سیستان و بلوچستان 6 گسل زلزله وجود دارد بخشی منازل این از خشت و گل است و در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله هیچ گونه مقاومتی ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل ازدلگان پرس،بامداد پنجم دی ماه سال 1382 زمین‌لرزه‌ای به شدت ۶٫۶ ریشتر شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اثر این حادثه ۹۰ درصد از سازه‌های شهر بم که از خشت و گل بود به کلی تخریب شدند. ارگ تاریخی بم که با ۲۵۰۰ سال قدمت بزرگترین سازهٔ گلی جهان بود، به کلی ویران شد.

در حالی که زلزله بم یکی از مخربترین زمین لرزه های دو دهه اخیر بوده است که زمین لرزه هایی با شدت بیشتر در سال های بعد در کشورمان رخ داده است که تخریب و تلفات جانی کمتری نسبت به زلزله بم داشته است.

به طوریکه کلیه منازل خشت و گلی این شهر و روستاهای اطراف آن به کلی نابود شد، از آن سال، پنجم دی ماه در تقویم کشورمان به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده است.

مجید رخشانی در گفتگو با دلگان پرس به زلزله های ویرانگر سال های اخیر شهرهای بم، زرند، ورزقان و زلزله کرمانشاه که موجب خسارت گسترده به زیرساخت و منازل مسکونی مردم شده است اشاره کرده است.

به گفته این کارشناس ساختمان و مسکن منازلی که دهه های گذشته در کشورمان ساخته شده از استحکام بسیار پایینی برخوردار است.

رخشانی معتقد است بخشی از این منازل در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان و کرمان از خشت و گل است و باید دولت با پرداخت تسهیلات به بازسازی و مقاوم سازی زیرساخت مسکن در این مناطق اقدام کند.

این کارشناس مسکن گفته است مردم باید نسبت به مقاوم سازی منازل مسکونی خود در برابر زلزله و سیل اهمیت بسیار زیادی بدهند.

به گفته رخشانی امنیت منازل مسکونی و مقاوم سازی در برابر زلزله و سیل یعنی تلفات جامی و کمتر در زمان این حوادث که رخ می دهد.

این کارشناس ساختمان معتقد است یکی از موضوعات مهم و اساسی در راهبرد کاهش خطرپذیری در برابر زلزله، مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود با کمترین هزینه با سرعت بالا و به صورت ساده است.

به گفته رخشانی اکثر تخریب های منازل بر اثر سیلاب، زلزله و بلایای طبیعی در مناطق روستایی رخ می دهد و اغلب ساختمان‌های مسکونی روستایی به خصوص در سیستان و بلوچستان به صورت شخصی و بدون رعایت هیچ‌گونه ضوابط و مقررات مشخص از لحاظ معماری ساخته شده اند و این یک آسیب جدی است.

این کارشناس مسکن گفته است لزوم توجه به ساخت و ساز مسکن روستایی و همچنین نظارت بر آن باید به صورت جدی در دستور کار دولت و نهادهای مرتبط قرار بگیرد.

محمد رضا موسوی سرپرست وقت مرکز زمین شناسی زاهدان در ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ از وجود شش گسل زلزله در نصرت آباد، مکران، مهرستان، سراوان، نهبندان و زاهدان در استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

با توجه به وجود این 6 گسل در سیستان و بلوچستان می طلبد که مسئولان این استان نسبت به مقاوم سازی ساختمان ها و آمادگی نهادهای و سازمان های امدادرسان در برابر زلزله و حوادث طبیعی اقدام کنند تا شاهد کاهش اثرات بلایای طبیعی در این منطقه باشیم.

علی ای حال روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، فرصت ارزشمندی است تا در سطح ملی نیز میزان آمادگی برای مقابله در برابر بلایای طبیعی را مورد سنجش قرار دهیم، نقاط ضعف وقوت را شناسایی و نسبت به رفع معایب و تقویت نقاط مثبت با انجام مانور در بخش‌های مختلف اقدام و به این ترتیب در برابر حوادث طبیعی میزان خسارت را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۴۲۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت نوبرانه‌ها تا پایان اردیبهشت

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران از کاهش قیمت میوه های نوبرانه تا پایان اردیبهشت ماه خبر داد.

اکبر یاوری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تا پایان اردیبهشت ماه میوه‌های نوبرانه به تولید انبوه می رسد و قیمت آنها کاهشی خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر روزانه بیش از ۴۰۰ تن هندوانه به تهران وارد می شود و قیمت آن نیز در میدان مرکزی میوه و تره بار به صورت عمده فروشی کیلویی ۳تا ۱۴هزارتومان است.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران تصریح کرد: همچنین قیمت ملون در میدان مرکزی میوه و تره بار به صورت عمده کیلویی  ۸تا ۱۳هزارتومان، جانا ۱۰تا ۱۵ هزار تومان و طالبی نیز از ۱۰تا ۱۵هزارتومان است.

وی اضافه کرد: قیمت عمده فروشی گوجه سبز نیز کیلویی ۱۰۰تا ۳۵۰هزار تومان و توت فرنگی ۸۰تا ۱۲۰هزار تومان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (تصاویر) خسارت تگرگ به منازل و خودرو‌ها در شهر مرزی درح _سربیشه خراسان جنوبی
  • خسارات سیل به جاده هاوتردد سخت مردم چابهار
  • کاهش قیمت نوبرانه‌ها تا پایان اردیبهشت
  • تهیه نقشه مناطق مستعد و دارای سابقه آتش‌سوزی در مراتع ضرورت است
  • تخریب ساختمان‌ در منطقه جنگلی توسکستان گرگان
  • ۵۳۰۰ واحد روستایی برای مقاوم سازی به بانک های عامل معرفی شدند
  • ۵۳۰۰واحد روستایی برای مقاوم سازی به بانک های عامل معرفی شدند
  • یادگاری زلزله در سی‌سخت، نیمه تمام ماندن ۲۷۰ واحد مسکونی
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • پرداخت تسهیلات جهت مقاوم سازی مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد