Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@09:25:05 GMT

2017 مالزی؛ پرچالش اما فعال

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۴۵۷۹۷

2017 مالزی؛ پرچالش اما فعال

کوالالامپور – ایرنا –حوادث و رخدادهای تاثیر گذار در داخل و خارج از مالزی سبب شد تا این کشور یکی از پر فراز ونشیب ترین سال ها را از نظر سیاسی و اقتصادی پشت سر بگذارد و علاوه براین با توجه به نزدیک شدن چهاردهمین انتخابات سراسری چهره سیاسی تری را به نمایش بگذارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این کشور جنوب شرق آسیا در سال 2017 میلادی شصتمین سال استقلال خود و همچنین چهل و پنجمین سال تشکیل فدراسیون خود را به عنوان آنچه که مالزی کنونی شناخته می شود، پشت سر گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این کشور شاهد تحولات مهم سیاسی اقتصادی در سال جاری بود که گزیده ای از آنها به شرح ذیل است:

** درگذشت سروزیر ساراواک و احتمالات انتخابات سراسری پیش روی مالزی
اصلی ترین حادثه ماه ژانویه 2017 را برای مالزی می توان درگذشت 'ادنان ساتم' سروزیر 72 ساله ایالت ساراواک دانست که ضمن تعطیلی هفت روزه این ایالت به عنوان عزاداری عمومی، 'عمار آبانگ جوهری آبانگ اوپنگ' معاون ریئس حزب 'میراث بومی تباران متحد' به عنوان ششمین سر وزیر این ایالت و جایگزین وی آغاز به کار کرد.
ایالت ساراواک مالزی که گروههای نژادی و قومی محلی در آن حدود 50 تا 60 درصد از جمعیت بیش از دو میلیون نفری آن را تشکیل می دهند، نقش مهمی در چهاردهمین انتخابات سراسری این کشور که قرار است تا سه ماه آینده برگزار شود، ایفا می کند.

** چالش تروریست ها
یکی از مهمترین چالش های سال جاری میلادی مالزی مقابله گسترده با گروههای مختلف تروریستی بود. این کشور برای مقابله با این چالش به صورت مجزا یا در همکاری با کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا ' آسه آن' به ویژه کشورهای همسایه قراردادهای مشترک همکاری های امنیتی را منعقد کرد.
گزارش منابع امنیتی این کشور حاکی از آن است که فعالیت گروههای تروریستی از جمله داعش در این کشور نه تنها رو به افزایش بلکه با تغییر ماهیت در این نوع اقدامات روبرو بوده است.
براساس گزارش سازمان های ذیربط ، نیروهای امنیتی مالزی از سال 2013 تاکنون حدود 300 نفر را به اتهام فعالیت های تروریستی و حمایت از داعش بازداشت کرده اند و با وجود تشدید تدابیر امنیتی روند دستگیری این قبیل افراد همچنان ادامه دارد.
ایوب خان مایدین پیچای، رئیس پلیس ویژه مبارزه با تروریسم پیشتر اعلام کرد که اکنون وابستگان داعش نه به عنوان گرگ تنها بلکه هر کدام به عنوان یک هسته در مالزی فعالیت تروریستی دارند.
رئیس پلیس ویژه مبارزه با تروریسم مالزی با بیان اینکه داعش در مالزی فعالیت دارد،گفت:تاکنون 10هسته این گروه تروریستی مورد شناسایی قرار گرفته اند.
آمار و ارقام ارائه شده از سال 2013 تا 2016 نشان می‌دهد که این کشور جنوب شرق آسیا با روند روبه افزایش تعداد فعالان تروریستی و همچنین فعالیت‌های مرتبط با این گروه‌ها مواجه بوده است.
این کشور در سال 2013 به عنوان نخستین سال روبه رو شدن با پدیده تروریسم مرتبط با گروه تروریستی داعش ، چهار نفر متهم را دستگیر کرد. یکسال بعد این رقم به 59 نفر افزایش یافت.
به رغم افزایش تدابیر امنیتی و تلاش برای از بین بردن فعالیت‌های تروریستی که به روش های مختلف در این کشور انجام شده، سال 2015 نیز 85 نفر به اتهام فعالیت های تروریستی دراین کشور بازداشت شدند.
گزارش بازرس کل پلیس مالزی هم حاکی است که از ابتدای سال 2017میلادی تا پایان ماه نوامبر 45 تروریست خارجی در این کشور بازداشت شده اند.

** اعلام خاتمه عملیات جستجو برای هواپیمای گمشده ام اچ 370
در ماه ژانویه 2017 ، عملیات جستجو برای پرواز ناپدید شده ام.اچ370 با اعلام مشترک دولت های مالزی، استرالیا و چین به دلیل عدم موفقیت در مکان یابی دقیق سقوط احتمالی این پرواز متوقف شد.
این هواپیما چهارسال پیش در ماه مارس سال 2014 پس از پرواز از فرودگاه کوالالامپور در مسیر پکن ناپدید شد و تلاش های بین المللی برای یافتن آن تاکنون به نتیجه ای نرسیده است.

**قتل برادر ناتنی کره شمالی
مالزی روز 13 ماه فوریه(23 اردیبهشت96) شاهد وقوع قتلی در فرودگاه بین المللی شهر کوالالامپور بود که در ماههای پس از آن توانست بنای روابط 'پوتراجایا' و 'پیونگ یانگ' را به لرزش درآورد.
'کیم جونگ نام' برادر ناتنی رهبر کره شمالی هنگام عزیمت از این کشور به ماکائو توسط دو زن ناشناس در فروگاه کوالالامپور مورد حمله قرار گرفت و جان باخت.
پرونده این قتل در ماههای پس از آن چالشهای عمده ای در روابط دو کشور ایجاد کرد، به گونه ای که مالزی 'کانگ چول' سفیر کره شمالی در این کشور را به عنوان 'عنصر نامطلوب' معرفی و او را از این کشور اخراج کرد. اقدامی که کره شمالی نیز آن را در مورد 'محمد نیزان محمد' سفیر مالزی تکرار کرد.
'عنصر نامطلوب' اصطلاحی در حقوق بین الملل است که از سوی دولتی درباره شهروندان دیگر دولت ها و به ویژه دیپلمات ها به کار می رود. فردی که به عنوان 'عنصر نامطلوب' شناخته می شود، حق ورود و یا اقامت در کشور پذیرنده را ندارد و دولت میزبان بدون نیاز به تعقیب قضایی و محاکمه می تواند هر 'عنصر نامطلوب' را از کشور اخراج کند.
در واقع مالزی که تا پیش از این رخداد یکی از دوستان نزدیک پیونگ یانگ بود، با اعلام تغییر ماهیت در روابطش با پیونگ یانک ،تمام واردات خود از کره شمالی را تحت عنوان بخشی از تلاش جهانی برای بستن منابع مالی که به برنامه هسته ای و موشکی این کشور کمک می کند ،قطع کرد.

** سفرپادشاه عربستان
روز 26 فوریه 2017 مالزی میزبان 'ملک سلمان' پادشاه عربستان سعودی بود . سلمان در این سفر چهار روزه ، نخستین دیدار خود را از این کشور پس از کسب قدرت در سال 2015 انجام داد.
در جریان این سفر اعلام شد کوالالامپور با سرمایه گذاری 9 میلیارد دلاری ریاض در این کشور موافقت کرده است .
پلیس مالزی پس از این سفر اعلام کرد که هفت نفر از جمله چهار یمنی را که قصد حمله به پادشاه عربستان سعودی داشته اند، بازداشت کرده است.
مالزی در ماههای پس از حضور 'ملک سلمان' اقداماتی از قبیل راه اندازی مرکز صلح 'ملک سلمان' در کوالالامپور و اختصاص 16 هکتار از اراضی پوتراجایا، پایتخت ستادی مالزی، به ساخت این مرکز صلح را در دستور کار خود قرار داد.
اختصاص این میزان زمین از پایتخت ستادی این کشور باعث برخی انتقادها از این عملکرد دولت شد.

**امیر قطر در مالزی
امیرقطر در خلال یک سفر یک هفته ای به سه کشور آسیایی، از مالزی، سنگاپور و اندونزی دیدار کرد و با مقام های این کشورها دیدار و گفت وگو کرد.
این سفر در پی حفظ و جذب بازارهای منطقه ای نفت قطر و یافتن حامیان آسیایی در جنوب شرق آسیا در خلال شکاف منطقه ای این کشور با عربستان و دیگر متحدان عربی در خلیج فارس انجام شد.
نخستین سفر آسیایی امیر قطر از روز یکشنبه 15 اکتبر (23 مهرماه ) به سه کشور آسیایی، با مالزی آغاز شروع شد و پس از دیدار سنگاپور در روز چهارشنبه 19 اکتبر (26 مهرماه ) در جاکارتا پایتخت اندونزی پایان یافت.
نتیجه سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی به مالزی امضای چهار یادداشت تفاهم در زمینه های همکاری حقوقی و قضایی، آموزش دیپلمات ها و آموزش عالی بود.
شیخ تمیم که از سال 2013 به عنوان هشتمین امیر قطر قدرت را به دست گرفت، به دعوت سلطان محمد پنجم پادشاه مالزی به این کشور سفر کرد.
مالزی که آخرین میزبانی امیر قطر را در سال 2009 و در دروه شیخ حمد خلیفه آل ثانی پدر شیخ تمیم بر عهده داشت، در سال های گذشته روابط تجاری خود را با این کشور افزایش داده است ، به گونه ای که ارزش اقتصادی این روابط با رشد دو برابر نسبت به سال گذشته به یک میلیارد و 100 میلیون دلار رسید.
در این سفر، نجیب تون رزاق به روابط 43 ساله کشورش با قطر اشاره و تصریح کرد که روابط تجاری دو کشور به رغم بحران قطر با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس در خاورمیانه به خوبی ادامه داشته است.

** اعتراض مالزی به کشتار روهینگیایی ها
پس از شروع دور جدید کشتارها علیه مسلمانان روهینگیایی در میانمار توسط ارتش و گروههای بودایی افراطی دراین کشور، مالزی در ماه سپتامبر با احضار سفیر میانمار نارضایتی خود را علیه این خشونت ها که در استان راخین به وقوع پیوسته بود، نشان داد.
موضع 'نجیب تون رزاق' در قبال مسئله روهینگیا که بنا به گفته وی از طریق اعمال 'خشونت های سیستماتیک' از جمله شکنجه، تجاوز و قتل انجام می شود در واقع موضع رسمی این کشور را در قبال مسئله روهینگیا نشان می دهد.

**شکل گیری اعتراض ها علیه آمریکا در حمایت از قدس
بخش دیگری از عرصه سیاسی مالزی در هفته های پایانی سال جاری در واکنش احزاب و گروههای مدنی و سیاسی این کشور به تصمیم 'دونالد ترامپ' در اعلام قدس به عنوان پایتخت صهیونیست ها شکل گرفت.
مردم مالزی پس از این تصمیم اعتراضات گسترده ای در کوالالامپور و پوتراجایا برگزار کردند، تا مخالفت خود را با 'ترامپ' نشان دهند.
در نخسیتن تظاهرات اعتراض آمیز مالزیایی ها که روز هفدهم آذر برگزار شد، هزاران مالزیایی پس از اقامه نماز جمعه از مقابل ساختمان 'تابونگ حاجی' که محل برگزاری نماز جمعه در کوالالامپور است، به سوی سفارت آمریکا حرکت کردند و خشم را با به آتش کشیدن پرچم رژیم صهیونیستی و همچنین سوزاندن آدمک 'ترامپ' نشان دادند.
دولت مالزی نیز همزمان با این اقدام آمریکا درقبال آن موضع گرفت .
علاوه براین 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی به همراه 'احمد زاهد حمیدی' در تجمع اعتراض آمیز روز جمعه هفته گذشته مردم و احزاب سیاسی این کشور در مسجدی در پوترا جایا شرکت کردند تا موضوع رسمی مالزی را در مخالفت با تصمیم 'ترامپ' درقبال قدس نشان دهند.
برخی احزاب و گروههای مدنی نیز در مالزی از فعالیت پویش تحریم کالاهای آمریکایی - صهیونیستی در این کشور خبر دادند که با واکنش برخی شرکت های آمریکایی فعال در این کشور روبه رو شد.
آنگونه که حوادث سال جاری این کشور نشان می دهد، مقامات پوتراجایا در عین حال که علیه خشونت های افراط گرایانه میانمار شعار می دهند، از فلسطینیان نیز حمایت می کنند و آزادی قدس را جزء سیاست خارجی خودمی دانند.
البته سیاستمردان این کشور در سال جاری نشان داده اند سیاست خارجی آنها همان جاده ای نیست که اقتصاد، تجارت و سرمایه گذاری نیز در آن پیش می رود. این مقامات، در حالی که بر با سیاست های 'ترامپ' علیه قدس مخالفت کردند ، اما از سوی دیگر نیز خواستار تداوم روابط اقتصادی با واشینگتن هستند.

** چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی
مالزی به ویژه در شش ماهه دوم سال جاری میلادی به دلیل درپیش بودن چهاردهمین انتخابات سراسری که قرار است در نخستین ماههای سال 2018 برگزار شود، فضای بیشتر انتخاباتی را در عرصه های مختلف تجربه کرد.
چهاردهمین دوره انتخابات سراسری مالزی که طبق موعد رسمی خود باید در ماه اوت2018 (شهریور97) برگزار شود براساس قانون اساسی این کشور ممکن است طبق اختیارات نخست وزیر، به صورت زودهنگام برگزار شود.
اکنون حزب آمنو همچنان اکثریت اعضا در پارلمان این کشور را در اختیار دارد و بسیاری از وزیران کابینه نیز از این حزب هستند.
برغم چالش هایی که در چند سال اخیر بین مخالفان و ائتلاف حاکم وجود داشته، نخست وزیر این کشور همچنان سکان هدایت مالزی را در اختیار دارد و قرار است که مخالفان دولت در چهاردهمین انتخابات سراسری این کشور تلاش خود را برای راهیابی به پوتراجایا پایتخت ستادی این کشور بکار گیرند.
در این راستا ، ائتلاف مخالفان دولت مالزی به صورت رسمی ماهاتیر محمد 93 ساله نخست وزیر اسبق این کشور را به عنوان نامزد نخست وزیری این ائتلاف در چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی 2018 معرفی کردند.
ماهاتیر محمد 93 ساله که برای یک دوره 22 ساله از سال 1981 تا 2003 پست نخست وزیری مالزی را در اختیار داشت، درحال حاضر ریاست حزب بومی تباران متحد مالزی (برساتو) را بر عهده دارد که در مقابل حزب مالایی تباران متحد مالزی (آمنو) قرار گرفته است.
ماهاتیر که پس از سیزدهمین انتخابات سراسری مالزی در سال 2013 به یکی از اصلی ترین منتقدان جدی نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی تبدیل شده،در تلاش است تا در انتخابات آتی این کشور که در سال آتی برگزار می شود قدرت را دوباره به دست گیرد.
البته ائتلاف حاکم ( حزب آمنو) از سال 1957 تاکنون قدرت را در اختیار داشته و در انتخابات پیش رو قرار است مردم مالزی به تداوم روند کنونی یا هر نوع تغییر احتمالی در این زمینه رای دهند.
آساق**241**1599** انتشار: مریم شفیعی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۴۵۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای هستیم

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،محمدصادق معتمدیان امروز در دیدار با سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان، با اشاره به اینکه دیپلماسی فعال منطقه‌ای و ارتباط با همسایگان از جمله اولویت‌ها و برنامه‌های مهم دولت سیزدهم است، افزود: آذربایجان غربی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و همسایگی با چند کشور، در حوزه دیپلماسی فعال منطقه‌ای از استان‌های پیشرو بوده و در دولت سیزدهم توانسته ارتباطات خوبی با کشور‌های همسایه در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی ایجاد کند.
 
وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مهم آذربایجان غربی در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای، خاطرنشان کرد: همسایگی با سه کشور، قرار گرفتن در مسیر کریدور‌های اصلی از جمله شرق و غرب و غرب، جاده ابریشم، وجود مرز رسمی فعال با ترکیه و دسترسی به اروپا از طریق این کشور و زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله سه فرودگاه و خطوط ریلی، موجب شده آذربایجان‌غربی نقش فعالی در دیپلماسی منطقه ایفا کند.

استاندار آذربایجان‌غربی به ظرفیت‌های بازگشایی مرز تمرچین برای اعزام زائرین اربعین حسینی و استقبال زائران خارجی از این امر نیز اشاره کرده و افزود: در سال گذشته ۱۰ هزار زائر خارجی از مرز تمرچین به کربلای معلی اعزام شدند که ۲ هزار نفر از این زائران، اهل کشور آذربایجان بودند و امسال نیز آذربایجان‌غربی آماده میزبانی از زائران خارجی است.

معتمدیان در پایان با اشاره به مشترکات فرهنگی تاریخی و مذهبی آذربایجان غربی با نخجوان، اضافه کرد: آماده افزایش روابط و گسترش تعاملات با نخجوان در راستای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم.

دیگر خبرها

  • اسلامی: ۱۱ هزار و ۵۰۰ شعبه در مرحله دوم انتخابات مجلس فعال است
  • ۱۱ هزار و ۵۰۰ شعبه در مرحله دوم انتخابات مجلس فعال است
  • ۱۱۵۰۰ شعبه در مرحله دوم انتخابات فعال است / استقرار ۴ صندوق الکترونیکی در شعب تهران
  • یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای هستیم
  • ۱۱۵۰۰ شعبه در مرحله دوم انتخابات فعال است | استقرار ۴ صندوق الکترونیکی در شعب تهران
  • ۱۱ هزار و ۵۰۰ شعبه در مرحله دوم انتخابات فعال است/ استقرار ۴ صندوق الکترونیکی در شعب تهران
  • استقرار شعب ویژه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس
  • انتقال شرکت‌های مهم چینی به مالزی
  • اعلام همکاری مالزی در زمینه امنیت سایبری با افغانستان
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست