Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساتین»
2024-04-16@21:29:12 GMT

گرانترین نان دنیا برای مردم کدام کشور است؟

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۴۵۹۵۰

غلامرضا کاظم پور با بیان اینکه حذف خمیر ترش و روند تخمیر آرد و جایگزین شدن جوش شیرین در نان سبب بی کیفیتی این محصول است، گفت: مخلوط کردن چند نوع آرد گندم برای تولید نان و انجام غیر استاندارد مراحل تولید آرد و انتقال آن به نانوایی ها و تبدیل آن به نان از دیگر دلایل عمده تولید نان بی کیفیت است.

وی با اشاره به اینکه طبق اعلام وزارت بهداشت، سبوس مخلوط در آرد ماده مغذی و مفید است گفت: برداشت اشتباه نانوایان باعث شده است به نحوی آرد سبوس که به دلیل وجود کپک و فلزات سنگین حتی برای خوراک دام نیز مناسب نیست بر روی نان پاشیده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشاور سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه برای تغییر این وضعیت، استاندارد ویژه ای تدوین شده است ادامه داد: در این استاندارد که استاندارد ۱۰۴ است وضعیت گندم و فرآورده های آن برای تولید نان با کیفیت مشخص شده است.

کاظم پور جدول پاکی را که معیار خرید گندم در آن درج شده است، جدولی غیر استاندارد و غیر علمی دانست و افزود: چالش ما در سازمان ملی استاندارد جایگزین کردن استاندارد ۱۰۴ بجای جدول پاکی است که در صورت تحقق، اولین قدم برای افزایش کیفیت خمیر محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه مکلف نشدن نانوایان به تخمیر نان مانع افزایش کیفیت آن خواهد شد گفت: درصد نانوایی های سنتی بهداشتی ۱۶/۸ درصد است.

کاظم پور افزود: از بیش از ۸۰ هزار نانوایی در سراسر کشور، ۵۰/۱ درصد نمک را در حد مجاز استفاده­ می کنند، ۴۳ درصد فاقد مواد افزودنی غیر مجاز هستند، فقط ۱۷/۲ درصد بهداشت فردی و ۱۵/۵ درصد بهداشت ابزار و تجهیزات را رعایت می کنند.

مشاور سازمان ملی استاندارد قیمت خرید تضمینی گندم را از سوی دولت ۱۴۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این رقم در دنیا ۷۰۰ تومان برای هر کیلو گرم است.

وی با اشاره به هزینه حمل و ذخیره سازی گندم و هزینه تبدیل آن به آرد از سوی دولت ادامه داد: هر کیلو آرد بدون اعمال این هزینه ها در هر کیلوگرم ۸۰۰ تومان به نانوا فروخته می شود.

کاظم پور نان ایرانی را گرانترین نان دنیا دانست و گفت: نان در تهران بین ۳۴۰۰ تا ۶ هزار تومان فروخته می شود در حالی که آرد آن کیلویی ۸۰۰ تومان خریداری شده است.

وی گران شدن نان را بی علت اعلام کرد و ادامه داد: طبق برنامه ریزی های شده نان باید بصورت کیلویی عرضه شود.

مشاور سازمان ملی استاندارد و میزان مصرف گندم را در کشور ۱۰ میلیون تن اعلام کرد و افزود: قیمت آرد از کارخانه ۸۳۰ تومان و بر اساس درصد سبوس آن تعیین می شود.

وی با بیان اینکه کارخانه های تولید آرد سبوس را جدا کرده و با قیمت بالا به دامداران می فروشند ادامه داد: بر اساس استاندارد برای نان سنگک، آرد باید بصورت کامل فروخته شود در حالیکه این استاندارد را نتوانستیم نهادینه کنیم.

کاظم پور در خصوص وزن مصوب برای چانه های نان گفت: چانه نان سنگک باید ۶۵۰ گرم، نان تافتون ۲۰۰ و ۲۵۰ گرم، نان بربری ۵۰۰ گرم و نان لواش باید ۱۶۰ گرم باشد.

منبع: ساتین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت saten.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساتین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۴۵۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با آفت «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از گندم‌ زارهای لرستان

به گزارش خبرنگار مهر، سید عماد شاهرخی امروز دوشنبه در جلسه طرح جهش تولید در دیمزارها که با حضور مقامات وزارت جهاد کشاورزی و رؤسای سازمان‌های سراسر کشور به صورت وبیناری برگزار شد، با اشاره به اینکه ۳۷۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت رفته است، اظهار داشت: ۳۲۶ مهندس کشاورزی در بخش خصوصی و دولتی مجری طرح جهش تولید در دیمزارها هستند، ۱۵۹ نفر بخش خصوصی و ۱۶۷ همکاران دولتی مجری این طرح در استان هستند.

وی گفت: ۶۹ شبکه مراقبت با ۴۲۰ نیرو کار رصد و پایش بیماری‌ها را در سطح مزارع انجام می‌دهند.

۷۶ درصد از اراضی لرستان دیم است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه ۲۴ درصد از اراضی کشاورزی استان آبی و ۷۶ درصد اراضی دیم است، تاکید کرد: اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها با توجه به درصد اراضی دیم و در راستای افزایش تولید ضروری است.

شاهرخی، عنوان کرد: در سال اول اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها ۱۱ درصد و سال دوم با افزایش ۱۴ درصدی تولید مواجه بودیم.

وی گفت: امسال سطح زیر کشت گندم ۱۰۴ درصد، جو ۱۰۰ درصد، نخود ۷۳ درصد، عدس ۶۲ درصد، گیاهان علوفه‌ای ۱۰۰ درصد، دانه‌های روغنی ۱۰۶ و گیاهان دارویی ۷۱ درصد تحقق پیدا کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در خصوص ثبت محصولات دیم در سامانه دیمزارها هم ادامه داد: ۳۱۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی یعنی ۸۴ درصد در سامانه دیمزارها ثبت شده است، همچنین ۵۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی طرح جهش تولید در دیمزارها تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

شاهرخی به پروژه‌هایی که در طرح جهش تولید در دیمزارها تعریف شده است اشاره کرد و گفت: حفظ ۳۰ درصدی بقایای گیاهی ۱۳۵ درصد، کشت عمود بر جهت و شیب ۱۰۲ درصد، کشت مستقیم بدون شخم ۷۱ درصد، تبدیل آیش به کشت ۱۱۵ درصد، رعایت تراکم بهینه ۱۳۰ درصد و مصرف ۸۰ درصد اوره به پایه ۱۰۰ درصد تحقق پیدا کرده است.

وی در خصوص جذب ادوات و دنباله بندها در طرح جهش تولید در دیمزارها هم گفت: برای سال زراعی ۵۰۸ دستگاه ابلاغ شده است که تاکنون ۹۴ دستگاه معرفی و جذب شده است.

مبارزه با آفت زنگ زرد در ۴۰۰ هکتار از گندم زارها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در خصوص استفاده از بذور اصلاح شده گندم ۹۳ درصد، جو ۵۵ درصد، نخود ۵۴ درصد، عدس ۸۰ درصد، دانه‌های روغنی ۴۵ درصد، گیاهان علوفه‌ای ۱۰۰ درصد و گیاهان دارویی ۱۰۰ درصد تحقق پیدا کرده است.

شاهرخی با اشاره به مبارزه با آفات و بیماری‌ها در طرح جهش تولید در دیمزارها هم گفت: در سطح ۱۱۳ هزار هکتار گندم و ۵۴ هزار هکتار جو کنترل علف‌های هرز انجام شده است، همچنین مبارزه با زنگ زرد گندم در سطح ۴۰۰ هکتار انجام شده است.

وی عنوان کرد: مبارزه با آفات در سطح ۱۵ هزار هکتار در طرح جهش تولید در دیمزارها انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان به اجرای دو پایگاه نوآوری در راستای ارتقا بهره‌وری و انتقال دانش نوین به مزارع کشاورزی اشاره کرد و گفت: این دو پایگاه در خرم‌آباد و کوهدشت در راستای تراکم غلات و حبوبات در حال اجرا هستند.

شاهرخی، بیان کرد: در سال زراعی جدید میزان مصرف کودهای پتاسه ۳۰ درصد و فسفاته ۲۰ درصد افزایش داشته‌ایم.

کد خبر 6079056

دیگر خبرها

  • تجارت خارجی ۶۰.۸ میلیارد دلاری ایران با ۱۵ کشور دنیا
  • مبارزه با علف‌های هرز سطح ۱۶۷ هزار هکتار از مزارع گندم و جو در لرستان
  • مبارزه با آفت زنگ زرد در ۴۰۰ هکتار از گندم زار‌های لرستان
  • مبارزه با آفت «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از گندم‌ زارهای لرستان
  • عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را شکست
  • دنیا، پیام قدرت ایران را دریافت کرد
  • اجتماع مردم همدان در حمایت از سپاه پاسداران در میدان امام(ره)
  • قبح اعمال اسرائیل بر همه دنیا آشکار شده است
  • بامداد ۲۶ فروردین یکی از مهمترین اتفاقات تاریخ معاصر رقم خورد
  • تنبیه رژیم صهیونیستی نتیجه درایت و حضور همیشگی مردم در صحنه است