Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وب سايت همشهري شش و هفت: بازي‌هاي فوتبال خارجي حتي براي آنهايي كه چندان فوتبال‌دوست هم نيستند، جذاب است. نوع بازي‌ها، سرعت بازيكنان و تصاوير خوش رنگ و لعاب از عوامل جذب اين دست مسابقات به شمار مي‌روند. در كنار پخش مستقيم بازي‌هاي ليگ‌هاي اروپايي از شبكه‌هاي سه و ورزش، برنامه «فوتبال 120»، گل‌ها و اتفاقات مهم اين بازي‌ها را يك كاسه مي‌كند و روي آنتن مي‌فرستد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه‌اي زنده كه بيشتر از چهار سال است روي آنتن شبكه ورزش مي‌رود و خيلي‌ها را پنج‌شنبه شب، ساعت 11 پاي تلويزيون مي‌كشاند‌ اما اين برنامه علاوه بر پخش فشرده مسابقات فوتبال مهم خارجي در هفته قبل، بخش‌هاي جذابي مانند نوستالژي، مصاحبه اختصاصي با بازيكنان خارجي، مستند تيم‌ها و بازيكنان، عكس هفته و... هم دارد.
اجراي اين برنامه دو ساعته و پر بخش و آيتم با محمد‌حسين ميثاقي است؛ مجري جوان و پرانرژي كه سابقه اجرا و گزارش در برنامه‌هاي مختلف مثل نود را دارد و دو سال پيش هم تنديس بهترين گزارشگر را با رأي مردم در برنامه سه ستاره گرفت. با او درباره برنامه فوتبال 120 و اجراي آن گفت‌وگو كرده‌ايم.

«فوتبال 120» برنامه‌اي پر آيتم با ريتم تند است. چيدمان آيتم‌ها براي حفظ اين ريتم چگونه است؟
دغدغه اول ما حفظ همين ريتم است. نكته اينجاست كه ما خودمان بيننده‌هاي به‌شدت سختگيري هستيم. دائم در حال رصد كردن برنامه‌هاي مشابه داخلي و خارجي هستيم تا ايرادهاي برنامه خودمان را بگيريم. در گفت‌و‌گو‌هاي بين خودمان، اين رفع نقص شكل مي‌گيرد. مهم‌ترين عيبي كه چنين برنامه‌اي مي‌تواند داشته باشد، كند بودن برنامه است. بنابراين نخستين تلاش ما، رفع ريتم كند برنامه است. اين باور براي ما وجود دارد كه برنامه كند قابل ديدن نيست! هم‌اكنون در جامعه‌اي زندگي مي‌كنيم كه به تند زندگي كردن عادت داريم.
به همين‌خاطر در مدت زمان كوتاه برنامه، تعداد آيتم‌ها را زياد كرديم. آيتمي بالاي پنج دقيقه نداريم. در تحقيقات‌مان متوجه شديم كه بيننده حوصله شنيدن توضيحات زياد را ندارد و خيلي زود از شنيدن خسته مي‌شود. يك جنگ ورزشي مولفه‌هاي خودش را دارد. بايد چيدمان آيتم‌ها طوري باشد كه بيننده فرصت نكند جايش را عوض كند يا حتي آب بخورد! يا اگر از اتاق خارج شد و برگشت، آيتمي را از دست بدهد. اينطور نباشد كه اگر بيننده 10 دقيقه را در آشپزخانه سپري كرد، چيزي را از دست نداده باشد. تعداد پاس دادن آيتم‌ها به هم در يك برنامه، از تعداد پاس دادن‌هاي «ژاوي» در يك بازي بيشتر است!
تعداد افراد تيم پشت صحنه‌تان چند نفر است؟
كل تيم ما، 15 نفر است. با اين تفاوت كه هر نفر به اندازه سه نفر انرژي دارد و كار مي‌كند. اگر بخواهيم با معيارهاي كلي بسنجيم؛ در واقع 45 نفريم!
چقدر در هفته كار مي‌كنيد؟
افراد تيم ما تمام هفته در حال كار كردن هستند. با توجه به اينكه آيتم‌هاي مشتركي با برنامه نود هم داريم روزهاي شنبه، يكشنبه و دوشنبه براي نود كار مي‌كنيم‌ اما در كنار آن سوژه‌يابي هم انجام مي‌شود. متن‌ها تا سه‌شنبه نوشته مي‌شوند و از آن به بعد روي ميز مونتاژ مي‌روند. چهارشنبه و پنج‌شنبه اوج گرفتاري و سر شلوغي ماست.
براي طراحي و توليد ‌فوتبال 120‌ چقدر از برنامه‌هاي خارجي الگو گرفتيد؟
طرح ما توليد يك برنامه فوتبالي خارجي جامع بود. نمي‌خواستيم نود خارجي توليد كنيم؛ بلكه مي‌خواستيم برنامه‌اي بسازيم كه تمام فوتبال‌هاي خارجي را مرور كند. مي‌خواستيم برنامه‌اي داشته باشيم كه اگر بيننده در طول هفته هيچ فوتبالي نديده، خيالش راحت باشد كه مي‌تواند همه را در يك بسته تصويري تماشا كند. بنابراين تمام ايده مربوط به بچه‌هاي خودمان است. اگر كسي بيننده برنامه ما باشد، مي‌تواند بفهمد‌ در فوتبال آرژانتين اين هفته چه خبر بوده يا مثلا امسال قهرمان استراليا كدام تيم ‌ است. در بين برنامه‌هاي مشابه خارجي، برنامه‌اي نديدم كه بتواند همه ليگ‌هاي خارجي را پوشش بدهد؛ يا مثلا برنامه‌اي كه گل‌ها را پشت سر هم پخش كند.
شما علاوه بر اجراي برنامه ورزشي، اجراهاي مختلفي در زمينه‌هاي ديگر مثل برنامه‌هاي اجتماعي يا افتتاح شبكه اميد داشتيد، اين تفاوت اجراها، تمركز شما را بر هم نمي‌ريزد؟
كارم را از 18 سالگي، از گروه اجتماعي در شبكه كرمانشاه شروع كردم. يك جنگ جوانانه بود كه در آن برنامه هم گزارشگر بودم و هم مجري. اتفاقا آن موقع ارتباط خوبي با جوان‌ها برقرار كردم. بعد كه «شيرين فراز » كرمانشاه وارد ليگ برتر شد و نياز به برنامه ورزشي استاني به‌وجود آمد، وارد شبكه ورزش شدم. در 19 يا 20 سالگي وارد گروه ورزش شدم و بعد از آن ادامه دادم. بعد از آن چند اجرا در شبكه نسيم هم داشتم. اجتماعي، ساده است و برايم زحمتي ندارد.
نه‌تنها مشكلي در اجراي ورزشي به‌وجود نمي‌آورد، بلكه بارها نيز به من در اين زمينه كمك كرده. اجراهاي اجتماعي، كار اجرا را در ورزش برايم راحت‌تر كرده‌اند. لزوما همه گفت‌و‌گوهايم در استوديو نيست و بارها پيش آمده كه حتي دم در هم با مهمانان گپ و گفت كرده‌ام. در سفر المپيك با خيلي‌ها مثلا پرتغالي‌ها در خارج از فضاي استوديو گفت‌و‌گو مي‌كردم بي‌آنكه باهم زبان مشتركي داشته باشيم. فقط با يك حركت اجتماعي دسته جمعي ارتباط برقرار مي‌كرديم و سعي مي‌كردم از داخل آن يك آيتم در بياورم. همه اينها به‌خاطر پيش زمينه كارهاي اجتماعي‌ام است.
ورودتان به تلويزيون چگونه صورت گرفت؟
دانشگاه كرمانشاه، رياضي كاربردي قبول شدم و چهار سال با خانواده به اين شهر نقل مكان كرديم. همان موقع مركز تلويزيون كرمانشاه درخواستي داده بود و اتفاقا پدرم فرم تست صداي راديو و تلويزيون مركز كرمانشاه را پر كرده بود. رفتم و تست دادم و پذيرفته شدم. اينگونه بود كه وارد تلويزيون شدم.
اگر زماني پيش بيايد كه از شما دعوت كنند تا برنامه «تاك شو»ي غيرورزشي انجام دهيد، چه واكنشي نشان مي‌دهيد؟
خيلي برايم پيش آمده. از شبكه‌هاي نسيم، شما و سه، بارها در اين زمينه پيشنهاد داشتم. با اينكه علاقه داشتم‌ اما سعي كردم تمركزم را روي اجراي ورزشي بگذارم. با اينكه هم دوست دارم و هم در توانم هست، اما ترجيح مي‌دهم كه كمي تخصصي‌تر كار كنم.
مثلا وقتي مي‌گويم تيمي با سيستم 3- 4- 3 بازي مي‌كند يا 2-5-3 دوست دارم اين نكته را تماشاگر از من بپذيرد نه اينكه پيش خودش بگويد، تو كه الان در شبكه ديگري داشتي درباره چيز ديگري صحبت مي‌كردي! اين پرش در اجرا شايد كمي پذيرش مخاطب را دچار اختلال كند. با اينكه دوستانم در شبكه‌هاي ديگر به من لطف داشتند، اما سعي كردم پيشنهاد‌ها را رد كرده و در ورزش ثابت‌تر بمانم. هرچند كه عيب و ايرادي در كار اجراي اجتماعي نمي‌بينم.

ورزش را به‌طور دانشگاهي هم دنبال كرديد؟
دانشگاهي كه نه اما اگر زندگي را يك دانشگاه بدانيد، از شش سالگي دانشجوي اين رشته بوده‌ام. به‌طور تخصصي ورزش و فوتبال را دنبال كردم. اگر تعداد دقايقي را كه فوتبال را دنبال كردم حساب كنيد، 20سالي مي‌شود كه در اين حوزه در حال آموزش و دوره ديدن هستم.
شما نيمه مهر امسال 31 ساله شديد، فكرش را مي‌كرديد در اين سن به چنين جايگاهي در اجرا برسيد؟
هيچ وقت فكر نمي‌كردم، 20 ساله شوم؛ چه رسد به 31 سالگي! راستش از اينكه فكر كنم 30 سالم شده‌ام ترس دارم‌ اما نسبت به جايگاهم در اجرا، فكر مي‌كنم كه خيلي هم دير شده و دير به اين مقطع رسيدم. رياضي كاربردي خواندم و فوق ليسانس اقتصاد انرژي دارم. با توجه به رشته‌هاي تحصيلي كه خوانده‌ام، فكر مي‌كنم كه بايد تحصيلات غيرمرتبط را رها مي‌كردم و خيلي زودتر از اين به اينجا مي‌رسيدم. به‌نظرم هنوز هم به جايگاه خاصي نرسيده‌ام. اگر 10 تا پله در كارم وجود داشته باشد و نخستين پله‌اش هم ورود به‌كار باشد، هنوز روي پله چهارم قرار دارم. تا پله دهم هنوز خيلي مانده است.
يكي از آيتم‌هاي فوتبال 120‌ كه براي مخاطب خيلي جذاب است، مصاحبه با فوتباليست‌هاي خارجي است. نحوه برقراري ارتباط با اين افراد از چه طريقي است؟
براي اينكه بيننده خسته نشود و آيتم تكراري نبيند، اين ايده به ذهن‌مان رسيد. ايده اين بود كه مهمان به برنامه اضافه كنيم‌ اما نه شبيه مهمان‌هايي كه تابه حال ديده‌‌ايم؛ مثل حضور كارشناس‌هاي فوتبال. بهتر ديديم دنبال اشخاصي برويم كه مردم دوست‌شان دارند و عاشق ديدن‌شان هستند. بهترين حالت آن، مهمانان خارجي يعني فوتباليست‌هاي معروف بودند. تصميم گرفتيم با آنها ارتباط برقرار كنيم. بنابراين توسط دوستي، از طريق اسكايپ ارتباط گرفتيم.
اين دوست با ارتباط قوي كه دارد، توانست كنار اين افراد حاضر شده و براي ما گزارش اسكايپ بگيرد؛ مثلا براي ارتباط با ‌ژاوي‌ به قطر محل زندگي‌اش سفر كرد. با توجه به اينكه برنامه ما پنج‌شنبه پخش مي‌شد و ‌ژاوي‌ جمعه بازي داشت، مصاحبه را چند روز زودتر در فضاي استوديوي خودمان گرفتيم و پنج‌شنبه شب پخش كرديم. قبلا در برنامه «‌هت تريك»، با خيلي از ستاره‌ها مصاحبه گرفته بوديم؛ مثل رود گوليت، پاتريك كلايورت و...‌ سعي مي‌كنيم اين شيوه را ادامه دهيم. به‌نظرم خيلي اتفاق بزرگ و خوبي است. اين مصاحبه‌ها به برنامه اعتبار مي‌دهد.
با كساني كه مصاحبه مي‌كنيد، به اندازه‌اي كه ما آنها را مي‌شناسيم، آنها هم برنامه ما را مي‌شناسند؟
قطعا نه! شناخت آنها از ما در اندازه شناخت همان دوست مشترك‌مان است. در اين حد ما را مي‌شناسند، اما خب! فردي مثل ‌ژاوي‌ به واسطه آمدنش به ايران، كمي از حال و هواي تيم‌هاي استقلال و پيروزي و هواداران‌شان اطلاع پيدا كرد. خب براي اينگونه افراد جالب است كه ايراني‌ها چقدر خوب بازيكنان خارجي را مي‌شناسند و اينكه اين اندازه تلاش مي‌كنيم تا با آنها ارتباط بگيريم.
تا الان با چند بازيكن خارجي مصاحبه گرفته‌ايد؟
در ‌فوتبال 120‌ فصل گذشته، با اغلب خبرنگاران ورزشي خوب دنيا كه در بهترين سايت‌ها و خبرگزاري‌ها مشغول كارند، صحبت كرديم. اين كار را از 2014شروع كرديم. تا اينجا با دو بازيكن خوب دنيا؛ يعني «گايسكا منديتا» و «ژاوي» صحبت كرديم. اين دوست خوب ما ارتباط‌هاي بسيار خوبي دارد و با توجه به اينكه كارشناس شبكه تلويزيوني است، اين امكان را دارد كه به محل اقامت اين افراد سفر كند. ‌منديتا‌ اسپانيايي است‌ اما با توجه به اينكه همسرش انگليسي است و در لندن زندگي مي‌كند، دوست ما به لندن سفر كرد.‌
دكور برنامه طراحي چه‌كسي است؟
خودمان طراحي كرديم و بچه‌هاي دكور، آن را انجام دادند. در فصل جديد بيشتر روي ساده‌سازي‌ تمركز كرديم. تأكيد بر اين بود كه گرافيك‌هاي خوبي داشته باشيم. براي اين كار بايد ويدئوهاي خوبي مي‌داشتيم كه با كمك بچه‌ها مهيا شد. سمت چپ دكور هم قرار بود نيمكت‌هايي داشته باشيم به سبك نيمكت مربي‌هاي در كنار زمين فوتبال. الان سه تا صندلي داريم كه بيشتر شبيه صندلي‌هاي فرمول يك است. قرار بود شبيه نيمكت‌هاي مربي فوتبال انگليس و تيم منچستر باشند كه نشد. خودم كه روي صندلي مي‌نشينم، احساس شوماخر بودن به من دست مي‌دهد! از طرفي هم شبيه صندلي هواپيما‌‌ست و فكر مي‌كنم اگر ضامن كنارش را بكشم به هوا پرتاب مي‌شوم! البته براي شوخي كردن خوب است و گاهي روي‌ آن مي‌نشينم. اتفاقا برايم شبيه استراحتگاه شده.
به‌نظر شما رمز موفقيت برنامه‌هاي آقاي فردوسي‌پور چيست؟
ما بهترين منتقدان برنامه خودمان هستيم. اين رمز موفقيت برنامه‌هاي ماست. مهم‌ترين ويژگي آقاي فردوسي‌پور اين است كه كاملا پيگير مسائل فوتبال است. فوتبال پروژه دوم و سوم ايشان نيست، اولويت ايشان است. همه ما با فوتبال زندگي مي‌كنيم و دغدغه اصلي همه ماست. با چنين شرايطي نمي‌تواند اين كار بد باشد. نكته‌اي كه در كارهاي نود، 2014، فوتبال 120 وجود دارد، تمركز يك تيم روي موضوع فوتبال است. به‌نظرم اين كار خيلي حرفه‌اي‌ است كه فوتبال شغل اصلي ماست.

مهم‌ترين نكته‌اي كه از آقاي فردوسي‌پور ياد گرفتيد، چيست؟
سختكوشي. تلاش زياد و صداقت بالا نكات مهم ديگر رفتاري اوست. ايشان سعي مي‌كند كارها را از مسير درست پيش ببرد. اهداف را حرفه‌اي دنبال مي‌كند. با اين حال، چيزي كه همه از او ياد گرفتند، سختكوشي و تمركز است.
براي خيلي‌ها سؤال است كه چرا شما اغلب اوقات جليقه مي‌پوشيد؟!
تازه مقدار جليقه پوشيدن‌ها را كم كرده‌ام! خودم كت تك و شلوار را خيلي دوست دارم‌ اما از آنجا كه آدم پرتحركي هستم و آستين‌هاي كت، دست و بالم را مي‌بندد، تصميم گرفتم تيپ ميان رسمي و اسپورت را انتخاب كنم كه هم رسمي باشد هم قابليت تحرك داشته باشد. سال پيش يك‌بار جليقه پوشيدم و همه از آن استقبال كردند. تصميم گرفتم از آن به بعد بيشتر از جليقه استفاده كنم.
چند ساعت در هفته كار مي‌كنيد؟
كلا هميشه در حال كار كردن هستم. از شنبه تا دوشنبه درگير برنامه نود هستم. دوستان مي‌گويند، دوشنبه‌ خصوصا ظهر به بعد هر كاري غير نود تعطيل است؛ حتي به شوخي مي‌گويند، فوت اقوام درجه يك بايد با هماهنگي باشد! سه‌شنبه با بچه‌ها درباره محتواي فوتبال 120جلسه دارم و چهارشنبه و پنج‌شنبه درگير مونتاژ و اجرا هستيم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۴۶۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلیقه ضدگلوله بایرن آماده برای متوقف کردن رئال!‏

به گزارش "ورزش سه"، آلفونسو دیویس بازی برگشت یک‌چهارم ‏نهایی مقابل آرسنال را به دلیل محرومیت از دست داد ولی حالا به ‏نظر می‌رسد که او در دیدار فردا شب مقابل رئال مادرید با اینکه ‏می‌تواند در میدان باشد ولی در ترکیب اصلی قرار نخواهد گرفت. ‏

زوج المزراوی-گررو در دیدار مقابل آرسنال که با پیروزی 1-0 بایرن به ‏پایان رسید‎ ‌‏ آنقدر خوب کار کردند که توماس توخل نیازی به استفاده ‏از دیویس نمی‌بیند. این برای بایرن خبر خیلی خوبی است چرا که به ‏نظر می‌رسد این ستاره کانادایی در آستانه پیوستن به رئال در ‏تابستان جاری قرار دارد. ‏

فرمول خلاقانه توماس توخل برای استفاده از یک زوج دفاع کناری در ‏سمت چپ در بازی مقابل آرسنال عالی جواب داد. درخشش آنها تنها ‏به قطع کردن مسیر مهم ساکا-اودگارد در پازل تاکتیکی آرتتا خلاصه ‏نمی‌شد. آنها سمت چپ بایرن را کاملا بیمه کرده بودند و در واقع ‏حکم جلیقه ضدگلوله بایرن را داشتند. گروو حتی در تک‌گل بایرن ‏نقش مستقیم داشت و با ارسال او بود که یوشوا کیمیش گل ‏پیروزی‌بخش بایرن را به ثمر رساند. ‏

توخل بعد از بازی گفت که از عملکرد این دو و ایده‌اش بسیار راضی ‏است. سرمربی بایرن اشاره کرد که تیمش پیش از آن مسابقه در بازی ‏مقابل کلن و دیدار رفت مقابل آرسنال چهار گل از کانال کناری دریافت ‏کرده بود ولی مزراوی و گرروو این نقطه ضعف را به خوبی پوشش ‏دادند. ‏

به احتمال قوی توخل فردا شب همین زوج را برای بستن راه نفوذ ‏رئال از سمت چپ به میدان می‌فرستد. باواریایی‌ها حالا دیگر از ‏شایعات انتقال احتمالی آلفونسو دیویس به رئال مادرید نمی‌ترسند. ‏

دیگر خبرها

  • از ۴ مکانی که آژانس مشکوک بود ۲ مکان باقیمانده که ... | ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم
  • انتشار لیست کاندیداهای دور دوم انتخابات تهران +کد انتخابی نامزدها
  • اعلام اسامی نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران
  • عکس‌| قاب مشترک میثاقی با ۳ قهرمان آسیا
  • آغاز اعزام راهیان نور غرب از اول مرداد
  • اعزام راهیان نور غرب از اول مرداد آغاز می‌شود
  • اتفاق عجیب در فوتبال ابران؛ ورثه سرمربی، شاکی جدید تیم شد!
  • شکایت عجیب از باشگاه ایرانی: ورثه یک سرمربی!
  • جلیقه ضدگلوله بایرن آماده برای متوقف کردن رئال!‏
  • معرفی داوران و ناظران هفته نوزدهم لیگ برتر هندبال مردان