Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-05@03:20:15 GMT

سفری به وان ، ترکیه (+عکس)

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۴۷۴۱۹

سفری به وان ، ترکیه (+عکس)

پول‌نیوز -شهر وان که مرکز استان وان است، بزرگ‌ترین شهر شرق ترکیه است. این شهر جزو شهرهای کردنشین ترکیه است و مردم آن به زبان کردی کرمانجی سخن می‌گویند. امروزه بسیاری از ایرانی‌ها برای تفریح، سفر و خرید به این شهر می‌روند.وان یکی از شهرهای شرقی ترکیه است که از لحاظ مسافت به ایران و استان‌های شمال غرب کشور نزدیک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وان شهری تاریخی است و چندین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی دارد.


هزینه‌های مناسب هتل و سفر به این شهر، مردم را وسوسه‌ می‌کند که هم برای خرید و هم برای تفریح به آن سفر کنند.



شهر وان یکی از شهرهای مذهبی ترکیه است و مردم آن مسلمان و سنی بوده و بسیار به اصول مذهبی خود پای‌بند هستند. بیشتر جمعیت زنان آن محجبه بوده و با حجاب کامل در انظار عمومی حاضر می‌شوند.



غنی‌ترین و مشهورترین صبحانه‌‌ی ترکیه متعلق به شهر وان است. گربه‌های وان هم شهرت جهانی دارند و از جاذبه‌های اصلی گردشگری این شهر محسوب می‌شوند.

وضعیت آب و هوایی

آب و هوای شهر وان قاره‌ای بوده و زمستان‌های بسیار سرد و پربرفی دارد اما در تابستان هوا خشک و گرم است. بارش باران عمدتا در فصل بهار و پاییز اتفاق می‌افتد. در سامانه‌ی طبقه بندی «کوپن» وان در زیرگروه مناطق تابستان گرم و خشک آب و هوای مرطوب قاره‌ای قرار گرفته است. کمترین دمای هوایی که تاکنون در این شهر ثبت شده است، ۴۶/۴ـ درجه‌ی سانتی‌گراد است که در نهم ژانویه‌ی سال ۱۹۹۰ به ثبت رسیده است.

بهترین زمان برای رزرو هتل

از آنجایی که شهر وان به مرز ایران نزدیک است، این شهر در آخر هفته و ایام تعطیل در طول سال پر از مسافر و گردشگر است. ایرانیان نیز بخش عظیمی از این گردشگران را تشکیل می‌دهند. به‌علت شلوغی بیش از اندازه در این ایام، بهتر است از طریق آژانس‌های هواپیمایی هتل مورد نظر خود را رزرو کرده، یا در تورهای وان این آژانس‌ها ثبت نام کنید تا آنجا به مشکلی بر نخورید. بدیهی است اگر قبل از رزرو هتل به این شهر بروید، امکان دارد نتوانید جایی را پیدا کنید یا اتاقی را چند برابر گران‌تر به شما بفروشند.

پس توصیه می‌شود اگر امکان دارد در ایام غیرتعطیل به وان سفر کرده و هتل را از طریق آژانس‌های هواپیمایی رزرو کنید چون بیشتر اوقات قیمت آژانس‌ها کمتر از قیمتی است که خود هتل به مسافران می‌فروشد.

متوسط قیمت مواد غذایی

صبحانه: همان‌طور که گفته شد، صبحانه‌های شهر وان در ترکیه بسیار معروف هستند و جزو مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین صبحانه‌های این کشور محسوب می‌شوند. اگر هتلی که در آن اقامت دارید، صبحانه ارائه نداد یا خودتان تمایل داشتید بیرون از هتل صبحانه بخورید، در آن صورت باید برای هر وعده صبحانه به‌طور متوسط به ازای هر نفر ۱۰ لیر بپردازید. در شهر وان رستوران‌های مخصوص صبحانه وجود دارد که فقط صبح‌ها و برای سرو صبحانه باز هستند. در داخل شهر مغازه‌های «بورک چی» و کافی‌ شاپ‌ها صبحانه‌ی با کیفیتی ارائه می‌کنند.

 در خارج شهر و ساحل زیبای «ادرمیت» (Edremit) رستوران‌های مخصوص صبحانه وجود دارند و می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای تجربه‌ی یک صبح زیبا با صرف صبحانه‌ای خوب و باکیفیت باشد. لازم به‌ذکر است که ترکیه و شهر وان متنوع‌ترین نوع پنیر را دارند و می‌توانید صبحانه‌ی متنوعی را میل کنید.

ناهار: اگر دوست دارید ناهار سبکی مانند «دونر کباب ترک» بخورید، هزینه‌ی آن به‌طور متوسط برایتان ۱۰ لیر (۱۲ هزار تومان) تمام می‌شود. سراسر شهر وان پر از رستوران‌هایی است که دونر کباب عرضه می‌کنند. اما اگر با دونر سیر نمی‌شوید، می‌توانید از «کباب آدانا»، کوفته، مرغ بریان، کله پاچه، انواع سوپ یا فست فود را امتحان کنید. هزینه‌ی متوسط ناهار ۲۰ لیر (۲۵ هزار تومان) می‌باشد. اما اگر دوست داشتید در خارج از شهر و کنار ساحل غذا میل کنید، ما رستوران‌های «کوفته چی» را به شما پیشنهاد می‌کنیم که کوفته‌های بسیار خوشمزه‌ی مخصوص ترکیه را سرو می‌کنند.

البته برای کسانی که عاشق گوشت و کباب هستند، پیشنهاد ویژه‌ای داریم. در خیابان «جمهوریت» می‌توانید «کباب تنوری بره» به قیمت ۲۲ لیر پیدا کنید که در داخل تنور پخته می‌شود و بسیار لذیذ است. اگر به شهر وان رفتید، حتما از دوغ‌های محلی آن هم امتحان کنید که طعمی به یاد ماندنی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

توصیه‌هایی برای صرفه جویی در هزینه‌ها
مسیرهای کوتاه را پیاده بروید

وان شهر کوچکی است و بیشتر مراکز خرید آن کنار هم قرار گرفته‌اند. اگر قصد دارید برای خرید یا جایی در فاصله‌ی نزدیک بروید، می‌توانید به‌جای گرفتن تاکسی پیاده رفته و از فروشگاه‌هایی که در سراسر خیابان‌های وان وجود دارند، بازدید کنید؛ تمام تاکسی‌های این شهر به‌صورت دربست کار می‌کنند و هر بار که سوار می‌شوید باید ۱۰ لیر بپردازید که معادل ۱۲ هزار تومان است.
از ساندویچ‌های ترک (دونر کباب) خوشمزه‌ بخورید

می‌توانید برای صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به غذا از ساندویچ‌های بسیار خوشمزه‌ای میل کنید (در زبان ترکی به آن‌ها «دوروم» می‌گویند) که از مرغ و گوشت درست شده‌اند. قیمت این ساندویچ‌ها بسیار مناسب بوده و کیفیت بسیار خوبی دارد و شما را کامل سیر می‌کند. شما حتی می‌توانید با ۲ لیر این ساندویچ‌ها را تهیه کنید.

با تورهای آژانس‌های مسافرتی به این سفر بروید

ثبت نام در تورهای آژنس‌های مسافرتی باصرفه‌تر از سفر انفرادی است. چون این آژانس‌ها هتل‌ها را گارانتی می‌کنند و هزینه‌ی هتل برای مسافر کمتر می‌شود. هم‌چنین آژانس‌های گردشگری مسافران را بیمه می‌کنند و این خود یکی از مزیت‌های این تورها است. هم‌چنین امروزه با توجه به وضعیت امنیتی ترکیه به‌صورت انفرادی سفر کردن می‌تواند مشکلاتی را برای شما به‌همراه داشته باشد.

با اتوبوس یا مینی بوس به جاهای دیدنی و تاریخی شهر بروید

در شهر وان آژانس‌های مسافرتی نیز تورهای آپشنال دارند و می‌توانید با پرداخت هزینه، در این تورها شرکت کرده و از جاهای دیدنی شهر بازدید کنید. اما فقط به دنبال راحتی نبوده و دوست داشتید با هزینه‌ی کمتر، مدت بیشتری را در این مکان‌های دیدنی و تاریخی صرف کنید، خودتان می‌توانید با اتوبوس یا مینی بوس به این مکان‌ها رفته و هرچه‌قدر که دلتان خواست آنجا بمانید. چون تورها در مدت زمان معین شما را به چند جای مختلف می‌برند تا در آن مدت بتوانید همه‌ی جاهای دیدنی شهر را ببینید.

در کنسرت‌های رایگان شرکت کنید

در برخی ایام خاص در شهر وان کنسرت‌های رایگانی برگزار می‌شود که می‌توانید در آن‌ها شرکت کرده و سفر فوق العاده‌ای را با هزینه‌ی کمتری تجربه کنید. چنین کنسرت‌هایی در مراکز و میدان‌های اصلی شهر برگزار می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری

وان یکی از شهرهای تاریخی تاریخی ترکیه است و قدمت آن به ۷ هزار سال قبل از میلاد می‌رسد و در دوران تمدن اورارتویی پایتخت شد و هم‌اکنون نیز نشانه‌هایی از این تمدن دیده می‌شود. این شهر آثار تاریخی و طبیعی بسیار جالب و دیدنی دارد که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

قلعه‌ی وان

قلعه‌ی وان یکی از قلعه‌های تاریخی این شهر است که قدمت آن به ۹ قرن قبل از میلاد می‌رسد. این قلعه بر فراز کوه‌های ساحل شرقی دریاچه‌ی وان و در فاصله‌ی ۵ کیلومتری مرکز شهر قرار گرفته است و با یک پیاده‌روی کوتاه می‌توانید به دامنه‌های این کوه و قلعه برسید.

 امروزه از این قلعه‌ی باشکوه به جز مخروبه‌ای با ستون‌های عظیم و دیوارهای سر به فلک کشیده چیزی باقی نمانده است. اگر در فصل بهار و تابستان به این قلعه بروید، با طبیعتی بسیار زیبا و شگفت انگیز مواجه می‌شوید که می‌تواند زمینه‌ی زیبایی برای عکس‌هایتان باشد.

در شهر وان علاوه‌بر این قلعه، قلعه‌های دیگری با نام‌های هوشاب، آغارتی، چاووش تپه، آیانیس، توپراک کاله و انزاف وجود دارد که همگی نشان از تاریخ و تمدن کهن این شهر دارد.

دریاچه‌ی وان

دریاچه‌ی وان بزرگترین دریاچه‌ی ترکیه است که مردم قدیمی محلی به آن دریا (دنیز) می‌گویند. شاید بتوان گفت دریاچه‌ی وان مهم‌ترین جاذبه‌ی گردشگری این شهر است که به نماد این شهر تبدیل شده است.

 اگر به شهر رفتید حتما به این دریاچه، ساحل آن و رستوران‌های اطرانش سر بزنید. دریاچه‌ی وان در قسمت غربی شهر قرار دارد و فاصله‌ی آن از شهر (ساحل ادرمیت) حدود ۱۲ کیلومتر است. گفته می‌شود این دریاچه در اثر فعالیت‌های آتشفشانی در سال‌های دور شکل گرفته است. آب دریاچه از جویبارهای کوه‌های اطراف تامین می‌شود.

 طول آن ۱۲۰ کیلومتر، عرضش ۸۰ کیلومتر است و ۱۷۱ متر عمق دارد؛ اما عمیق‌ترین قسمت دریاچه ۴۵۱ متر است. ساحل وان شنی است و آب شفاف و نمک دار آن برای شنا بسیار مناسب است.

جزیره و کلیسای آکدامار (آختامار)

جزیره‌ی آکدامار بزرگ‌ترین جزیره‌ی دریاچه‌ی وان است که طبیعت بسیار زیبایی دارد و شکوفه‌های درخت‌های بادام آن در بهار جزیره را مثل برف سفید می‌کند و عطر شکوفه‌ها در فضا می‌پیچد.

 کلیسای قدیمی آکدامار که به آن کلیسای صلیب مقدس هم می‌گویند، در مرتفع‌ترین قسمت جزیره و ۴۱ کیلومتری جنوب غربی شهر وان قرار گرفته است. کلیسا با معماری ارمنی «مانوئل» و به‌دستور «گاکیک یکم واسپوراکان» مابین سال‌های ۹۱۵ تا ۹۲۱ میلادی ساخته شده است. برای رفتن به این جزیره می‌توانید از اسکله‌ی وان و موتورهای دریایی یا کشتی‌های کوچک مسافربری در عرض ۲۰ دقیقه به جزیره برسید.

در مورد نام این جزیره و کلیسا افسانه‌ای وجود دارد که شاید برایتان جالب باشد. در این افسانه آمده است که دختری به نام «تامارا» (که یا شاهزاده بود یا دختر کشیش اعظم کلیسا) عاشق پسر روستایی می‌شود و برای این که پسر بتواند خودش را برای دیدن معشوقش به جزیره برساند، هر شب آتشی را در جزیره روشن می‌کرد تا پسر بتواند با شنا کردن خودش را به او برساند.

خبر این دیدارها به پدر شاهزاده‌ تامارا می‌رسد و او در یک شب طوفانی آتشی را در قایق روشن کرده و قایق را به امواج دریا می‌سپارد. پسر هم به‌دنبال نور قایق شنا می‌کرد تا این که از توان افتاده و اسیر امواج خروشان دریا می‌شود و از سر ناچاری فریاد می‌زند «آخ آتامارا»؛ به همین علت بعدها این جزیره و کلیسا با این نام شهرت می‌یابد.



منبع:کجارو

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۴۷۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم به مرز ۷۰ درصد در ترکیه رسید

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا؛ نرخ تورم سالانه در ترکیه به مرز ۷۰ درصد رسید.
سازمان آمار دولتی ترکیه (TÜİK) روز جمعه (۱۴ اردیبهشت) نرخ تورم سالانه منتهی به ماه آپریل (آوریل) را ۶۹.۸۰ درصد اعلام کرد.
بر اساس داده‌های سازمان آمار ترکیه که در هفتۀ اول هر ماه اعلام می‌شود نرخ تورم در ماه آپریل ۳.۱۸ و نرخ تورم سالانه منتهی به پایان ماه آپریل ۶۹.۸۰ درصد اعلام شد.
در همین حال موسسه تحقیقات اقتصادی اناگ (ENAG) نرخ تورم ماهانه و سالانه در دورۀ مشابه این کشور را به ترتیب ۵.۰۲ و ۱۲۴.۳۵ درصد اعلام کرده است.
گفتنی است در حالیکه حداقل دستمز در ترکیه ۱۷ هزار و ۵۰۰ لیر اعلام شده خط فقر در این کشور به ۵۸ هزار لیر رسیده است.
بنا به گزارش فدراسیون اتحادیه‌های کارگری ترکیه (ترک ایش)، خط گرسنگی در ماه آپریل ۱۷ هزار و ۷۲۵ لیر و خط فقر نیز ۵۷ هزار و ۷۳۶ لیر رسیده است.
همچنین هزینه ماهانه زندگی یک کارمند ۲۲ هزار و ۹۹۱ لیر اعلام شده است.
کارشناسان معتقدند با توجه به هزینه‌های زلزله و دو انتخابات گذشته در ترکیه، همزمان با تشدید ریاضت اقتصادی در دوره پیش رو، روند افزایشی نرخ تورم و تآثیر تصاعدی آن در گرانتر شدن بازار ادامه خواهد یافت.

دیگر خبرها

  • دیدار امیرعبداللهیان با وزیر خارجه ترکیه
  • کشته شدن ۳۲ عنصر پ ک ک در شمال عراق توسط ترکیه
  • آمادگی سفری «به سوی نور»
  • بهترین زمان برای مسواک زدن / چند بار در روز مسواک بزنیم؟
  • طرز تهیه سوپ شیر؛ پرطرفدارترین پیش غذای مجلسی (فیلم)
  • حج، سفری برای پاک شدن و رسیدن به اخلاص است
  • تورم به مرز ۷۰ درصد در ترکیه رسید
  • پراپ تریدینگ: سفری هیجان‌انگیز در دنیای معاملات با سرمایه شرکتی
  • (ویدیو) نانی که در ترکیه می خرید، به این شکل در نانوایی تهیه می شود
  • (عکس) استایل جالب بازیگر زن سریال «گاندو» در ترکیه