Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-09@08:01:27 GMT

مرهمی برای جامعه بحران زده روزنامه نگاری

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۴۸۹۳۱

مرهمی برای جامعه بحران زده روزنامه نگاری

حسین انتظامی دردهای جامعه بحران زده روزنامه نگاری را که می شنید، هم آوایی می کرد و کارشناس تر از هر کارشناسی نظر می داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سید فرید قاسمی، مورخ مطبوعات ایران در یادداشتی به توصیف مکتوب عملکرد حسین انتظامی پرداخت و نوشت:

حدود 24 سال و 6 ماه پیش، هم اندیشی بررسی مطبوعات در هتل کادوس رشت برقرار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکترحسین انتظامی را اول بار 17 تیر ماه 1372 در همان هم اندیشی دیدم. چابک و سریع القدم. 25 سال داشت.
«بالای سرش ز هوشمندی، می تافت ستاره بلندی» .
پس از 4 سال اشتغال در روزنامه قدس به عنوان کارشناس مطبوعات داخلی مشغول به کار شده بود. دیری نپایید که معاون و سپس مدیر کل مطبوعات داخلی شد.

میانه سال 1376 از مطبوعات داخلی رفت اما روزنامه نگاری را رها نکرد. سردبیری روزنامه ابرار، بنیادگذاری موسسه مطبوعاتی جام جم، مدیریت موسسه همشهری، سکانداری گروه رسانه ای خبر در تهران، نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات از جمله مشاغل او بود.

اما مهمترین کارش را در این دوره( 1376 تا 1392 ش)، پی جویی کارآمدی مدیریت مطبوعاتی، انباشت و انتقال تجربه با پدیدآوری آثار می دانم. جوینده مکتب روزنامه داری ایرانی شد تا خمیرمایه ای برای توانمندسازی مدیریت و اقتصاد در رسانه بیابد. به سرشت شناسی  نشست. چرخه ها را واکاوی و آسیب ها را رده بندی کرد.
رویه ها را برشمرد و صواب و ناصواب را از هم تمیز داد تا به صواب دید برسد و به شیوه ای از بنگاه داری مطبوعاتی بومی دست یابد.

تجربه های جام جم و همشهری را مکتوب کرد و «روزنامه نگاری و روزنامه داری» را نوشت تا «مقدمه ای بر مدیریت مطبوعات و اقتصاد رسانه » باشد.
اثر یاد شده را در «مدیریت مطبوعاتی: تاملی د راقتصاد و سازمان مطبوعات» بسط و گسترش داد تا کمبود منبع کاربردی در این زمینه را از بین ببرد. « نقطه: مجموعه مقالات درباره روزنامه نگاری و مدیریت رسانه»، « ناوبری وب: یافته های علمی در روزنامه نگاری آنلاین و مدیریت داده»، « ما و ژئوپلتیک علم: جستاری در رتبه بندی علمی کشورها» و « پاپاراتزی نیستیم: مجموعه مقاله هایی درباره اخلاق حرفه ای و مسائل روزنامه نگاری ایران» چهار کتاب دیگر اوست که جملگی دغدغه مندی اش را نشان می دهد.

با این ذهن مشغولی و مهارت افزایی، پس از 16 سال، 20 شهریور ماه 1392 به معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ بازگشت و این بار بر صندلی اول نشست. اکنون نیز پس از چهار سال و سه ماه و 14 روز در 50 سالگی و پس از طی طولانی ترین دوره معاونت امور مطبوعاتی در 30 سال اخیر، با ارتقاء، اریکه مطبوعات را ترک کرد.

نیم سال نخست سکانداری، با مدرس ها، محقق ها، مدیرها، نگارنده ها، گرداننده ها و به طور کلی جامعه روزنامه نگاری ایران و صنوف مرتبط به رایزنی پرداخت تا برنامه اش را ویرایش کنند. در آن جلسه ها منظومه فکری خودش را داشت. مردمدار و مشورت پذیر بود اما مشاوره ها را از فیلتر عقلی خود و مصلحت اندیشی های اداری عبور می داد.
دردهای جامعه بحران زده روزنامه نگاری را که می شنید، هم آوایی می کرد و کارشناس تر از هر کارشناسی نظر می داد.

این وقوف ما را به این نکته رهنمون ساخت که بسیاری از تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها درباره صنف آسیب پذیر، صدمه بین و آزاردیده روزنامه نگاری، فراتر از سکاندار مطبوعات رقم می خورد.

انتهای پیام/

R1010114/P1010114/S2,41/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۴۸۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده باش دستگاه‌ های عضو ستاد مدیریت بحران فومن

به گزارش خبرنگار مهر، کوروش اصغرزاده در عصر چهارشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران فومن در پی افزایش بارندگی‌ها اظهار کرد: با توجه به شدت بارش‌ها و احتمال بارش‌های سنگین و نقطه‌ای در مدت کوتاه و خسارات ناشی از آن تمام دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران آماده باش هستند.

وی با اشاره به وضعیت آب و هوا از آماده باش تمام دستگاه‌های امدادی خبر داد و افزود: مردم و مسافران طی این مدت از استقرار در حاشیه رودخانه‌ها به جد خودداری کنند.

معاون فرماندار شهرستان با تاکید بر لزوم مسدود کردن راه‌های منتهی به پل‌های آبنمایی که به زیر آب رفتند، گفت: متولیان گزارش سریع هرگونه واقعه احتمالی به منظور بهبود پاسخگویی، از ادارات عضو انسداد خاص تا با تشریف مساحی نسبت به تکمیل وظایف همدیگر اقدام کنند.

اصغرزاده با تاکید بر لزوم هوشیاری بخشداران و دهیاران، خواستار همکاری تمام اعضای ستاد با مجموعه فرمانداری در مدیریت هرچه بهتر امور در شهرستان شد و ادامه داد: امیدواریم با توجه به تمهیدات اندیشیده شده و نیز آمادگی و پای کار بودن همه دستگاه‌ها از وارد شدن خسارت‌های احتمالی جلوگیری به عمل آید.

کد خبر 6100961

دیگر خبرها

  • آماده باش دستگاه‌ های عضو ستاد مدیریت بحران فومن
  • عملکرد مطلوب صنعت گاز در عملیات برگشت‌پذیری زیرساخت و مدیریت بحران رسانه در حمله تروریستی
  • هشدار نارنجی برای استان‌های شمالی در آخر هفته
  • گزارش جنگ غزه نیویورک تایمز برنده پولیتزر ۲۰۲۴ شد
  • تور رسانه‌ای شهرداری شهرکرد هم‌زمان با روز شهرکرد برگزار می‌شود
  • شمسایی: جشنواره نشریات دانشجویی برای وزارتخانه‌های علوم و ارشاد نفع دارد/ بدنه مطبوعاتی کشور نیازمند خون تازه
  • شمسایی: منفعت برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی برای وزارتخانه‌های علوم و ارشاد/ بدنه مطبوعاتی کشور نیازمند خون تازه است
  • برندگان پولیتزر ۲۰۲۴ در بخش روزنامه‌نگاری و کتابمعرفی
  • استان سمنان در فهرست شهرهای پر تنش آبی کشور
  • بهار ۵۹؛ وقتی داد سندیکای خبرنگاران از حمله به مطبوعات درآمد