Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:37:13 GMT

تولد مسیح؛ عید میلاد با نشان یلدای ایرانی

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۴۹۷۴۴

تولد مسیح؛ عید میلاد با نشان یلدای ایرانی

تهران -ایرنا-عصر ایران در یادداشتی آورده است:گفته می شود کلیسای روم در تعیین زادروز مسیح در سال 354 میلادی از روز ولادت میترای ایرانی – خدایگان مهر و آفتاب شکست ناپذیر- الهام گرفته است.

مهرداد خدیر دراین یادداشت آورده است: 25 دسامبر به عنوان زادروز عیسی مسیح در بیشتر کشورهای جهان جشن گرفته یا گرامی داشته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند این روز که کریسمس نامیده می‌شود عیدی مسیحی است اما نزد مسلمانان و ایرانیان نیز بسیار گرامی است.

گفته می شود پس از رسمیت یافتن دین مسیح در 400 سال بعد بود که روزی را به عنوان زادروز او تعیین کردند و در تعیین آن از یلدای ایرانی یا آیین مهر یا میتراییسم بهره یا وام گرفتند.

در قرآن مجید اشاره ای به زمان تولد مسیح نشده هرچند 35 بار واژه عیسی یا مسیح آمده است. جالب این که در هر 35 بار که نام «عیسی» آمده به صورت «عیسی بن مریم» است تا روایت برخی از فرقه های مسیحی ‌درباره وجود پدری به نام «‌یوسف نجار» یا داعیه الوهیت را رد کند. در این باور محل تولد عیسی نیز یک آغل ذکر می‌شود اما قرآن، محل تولد را «مکان شرقی» معرفی می‌کند:

«وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ مَرْیَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِها مَکاناً شَرْقِیًّا»

در ایران تولد مسیح از این نظر هم جالب است که این باور وجود دارد که تعیین 25 دسامبر و تنها 4 روز پس ازشب یلدا به خاطر این است که تاریخ ولادت قطعی نبوده و این روز بر اساس باور ایرانیان باستان روز ولادت میترا- خدایگان مهر و آفتاب- تعیین شده است.

دکتر عبدالحسین زرین کوب می‌نویسد: « آن گونه که از انجیل متی و انجیل لوقا برمی آید ولادت عیسی باید یک یا دو سال قبل از تاریخ رسمی میلاد رخ داده باشد. تاریخ ولادت او هم از روی قطع معلوم نیست. تاریخ 25 دسامبر را که کلیسای روم در سال 354 میلادی برای روز ولادت او تعیین کرده بر وفق اسناد مصادف است با روز ولادت میترا – خدایگان مهر و آفتاب شکست ناپذیر- یا از آن ماخوذ بود. بر وفق روایات متی و لوقا وی در بیت لحم نزدیک اورشلیم به دنیا آمد اما در جلیل نزدیک ناصره و شمال فلسطین بزرگ شد و عنوان ناصری و نصارا که منسوب بدان پنداشته می شود از همین جاست.»- [‌در قلمرو وجدان/ از فلسطین تا روم، ص 198]

آیین شب یلدا که به تازگی پشت سر گذاشتیم نیز در واقع شب زنده داری برای استقبال از تولد خورشید است و این که تاریکی و سرما غلبه پیدا نکرده‌اند. نه این که خود یلدا را چنان که برخی می‌پندارند جشن بگیریم. بلکه بیدار می‌ماندند تا شاهد تولد خورشید در آغاز فصلی باشند که بدون آن سرما و تاریکی بر زندگی غلبه می‌کرد. یلدا به معنی میلاد است و مسیحیان نزدیک به 400 سال بعد این روز را به عنوان تولد مسیح قرار دادند و از این رو نیز ایرانیان عید کریسمس را ادامه یلدا می‌دانند؛ عید میلاد یا عید یلدا.

راز دیگر محبوبیت فراوان عیسی مسیح در میان مسلمانان و خصوصا ایرانیان مادر اوست. تا جایی که در سوره آل عمران آیه 42 این تعبیر درباره حضرت مریم آمده است:

«وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَةُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ وَ اصْطَفاکِ عَلی‏ نِساءِ الْعالَمینَ» فرشتگان گفتند: ای مریم، همانا که الله تو را برگزید و پاکیزه گردانید وسرامد همه زنان عالم قرار داد . در آیه‌ای هم (‌مائده - 75) او را «صدیقه» معرفی می‌کند «وَ أُمُّهُ صِدِّیقَةٌ».

نگاه قرآن و انجیل ها به عیسی و مریم البته متفاوت و گاه عکس هم است و چون اینجا تنها بحث تولد در میان است به این موارد نمی‌توان پرداخت اما مهم ترین تفاوت تاکید قرآن بر «عیسی بن مریم» است تا هم «‌فرزند خدا» نفی شده باشد و هم موضوع «یوسف نجار» و تاکید بر این که «الله» مریم را برگزید و بر زنان دیگر سروری داد.

مفسران شیعه البته بر این باورند که این آیه زنان عالم تا زمان تولد عیسی مسیح را شامل می‌شود و نه بعد از آن را و بر این اساس دختر گرامی پیامبر اسلام برترین دانسته می‌شود.

اشارات قرآن به عیسی مسیح با دقت فراوان و با مرزبندی کامل با پاره ای باورهای مسیحیان است. هم با تاکید بر انتساب به خداوند (‌الله) و نه هیچ خدای دیگری و هم با تعبیر «عیسی بن مریم».

از جانب دیگر محبوبیت فراوان مسیح و مریم در ایرانیانی که غالبا مسیحی نبودند و نیستند در ادبیات هزار ساله فارسی هم ریشه دارد. چرا که شاعران پارسی گو از استعاره های مربوط به عیسی و مریم بسیار بهره برده اند. سرآمد این شاعران نیز خاقانی است که مادری مسیحی داشته است. در ادبیات فارسی البته بیش از هر موضوع دیگر درباره عیسی و مریم آبستنی مریم عذرا در عین پاکدامنی و بی تماس با هیچ مردی منشا بسیاری از استعارات بوده است.

دکتر محمد خزایلی در کتاب معتبر و مستند «اَعلام قرآن» می‌نویسد: « تولد فرزند از دختر باکره و حتی ولادت خدا از دوشیزه در داستان های ملل قدیمه از قبیل هند و یونان وجود داشته چه در دورانی که بکارت برای زنان زشتی و قبح به شمار می‌رفته و چه در دوره ای که بکارت نشانه عفت و علامت حصر مالکیت مردان نسبت به زنان بوده است آبستن شدن باکره به عنوان یک امر خارق العاده یا به عنوان یکی از وقایع ممکنه مطرح می‌شده است. کریشنا خدای هندیان از دوشیزه ای به نام دیواکی متولد شده و پیش از او انی خدای آتش هندیان از مایای عذرا.»- [ص572]

قرآن، مصلوب شدن عیسی مسیح را تایید نمی‌کند هر چند که قصد یهودیان برای این کار تایید شده با این تفاوت که این باور وجود دارد که فردی دیگر به اشتباه به دار کشیده شده است. اما این تمثیل را شاعران ایرانی همواره به کار برده اند. فردوسی درباره «دار» عیسی می‌گوید:

همان دار عیسی نیرزد به رنج / که شاهان نهادند آن را به گنج

سعدی اما از «مرکب» عیسی می گوید:

خر عیسی گرش به مکه برند / چون بیاید، هنوز خر باشد

حافظ نیز از «دم» عیسوی:

جان رفت در سَرِ می و حافظ به عشق سوخت / عیسی ‌دَمی کجاست که اِحیای ما کند

شاعران معاصر البته متاثر از شاعران مغرب زمین اشارات مکرری به صلیب و مصلوب شدن دارند:

منوچهر آتشی می گوید:

«او با صلیب چوبی و دشنام دشمنان
با کوه سرنوشت گلاویز بود و من ...
من خود صلیب خویشتنم!»

فریدون مشیری هم سروده است:

«من مسیحا را بالای صلیبش دیدم
با سر خم‌شده بر سینه که باز
به نکوکاری پاکی خوبی
عشق می‌ورزید
و پسرهایش را
که چه سان پاک و مجرد به فلک تاخته‌اند
و چه آتش‌ها هر گوشه به پا ساخته‌اند»

مشهورتر از همه البته شعر احمد شاملوست که در «مرگ ناصری» شاهکاری بی نظیر عرضه می کند:

'شتاب کن، ناصری، شتاب کن!'
ز رحمی که در جان خویش یافت
سبک شد
و چونان قویی مغرور
در زلالی خویشتن نگریست

فروغ اما به سبب زن بودن سراغ وجه مادرانه می رود:

شاید که عشق من
گهوارۀ تولد عیسای دیگری باشد

با این اوصاف می توان گفت عیسی مسیح نزد ایرانیان تنها پیامبر مسیحیان تلقی نمی‌شود.

جدای اشارات متعدد قرآن به عیسی مسیح و 30 بار نام «مریم عذرا» که مهم ترین دلیل مذهبی است به لحاظ ملی هم نزدیکی عید میلاد به شب یلدا و پیشینه نام مسیح در اشعار شاعران پارسی‌گو چه در شعر کلاسیک و چه در شعر معاصر موجب شده که در ایران نیز عید کریسمس نه با این نام که در قالب تولد مسیح بسیار گرامی داشته شود ولو تعطیل رسمی نباشد وهر چند غیر مسیحیان آیینی برگزار نکنند.

عصرایران/4دی 96
اول*علیرضافرجی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۴۹۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ خام ولادت در یزد بالاتر از میانگین کل کشور

براساس گزارش اداره کل ثبت احوال استان یزد و گزارش‌های پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، نرخ خام ولادت استان یزد در سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۴.۷ در هزار نفر ثبت شده که بالاتر از میانگین کل کشور یعنی ۱۲.۶ بوده و استان یزد را در جایگاه ششم کشوری قرار داده است.

استان سیستان و بلوچستان با نرخ خام ولادت ۲۷.۶ در هزار نفر جمعیت بیشترین و استان گیلان با نرخ خام ۷.۵ در هزار نفر، کمترین نرخ خام ولادت را در بین استان‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

میانگین سن والدین در اولین فرزندآوری

در سال ۱۴۰۲ در این استان، میانگین سن پدران در اولین فرزندآوری ۳۱ سال و میانگین سن مادران ۲۶.۳ سال ثبت شده و این در حالیست که مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزند آوری در سال ۱۴۰۲ را در کل کشور برابر ۳۲.۱ سال برای پدران و ۲۷.۳ سال برای مادران اعلام کرده است.

همچنین در بین استان‌ها، بالاترین میانگین سن پدران و مادران در اولین فرزندآوری مربوط به استان تهران و کمترین آن استان سیستان و بلوچستان بوده است.

ثبت ۲۷۴ رویداد چندقلوزدائی در استان

معاونت فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی اداره کل ثبت احوال استان یزد اعلام کرد : در سال گذشته از مجموع ۱۷ هزار و ۳۵۳ مورد ثبت رویداد شیرین ولادت، ۲۷۴ ولادت به صورت چندقلوزائی بوده که ۲۶۶ تولد دوقلوزائی و ۸ رویداد نیز سه قلوزائی بوده است.

به گزارش مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال، در سال گذشته تعداد ۱۹ هزار و ۴۴۳ مورد چندقلوزایی در کشور به ثبت رسیده است که تعداد ۱۸ هزار و ۷۵۰ رویداد دو قلو، ۶۷۱ رویداد سه قلو، ۲۰ رویداد چهارقلو و تعداد ۲ رویداد پنج قلو بوده است.

استان‌های تهران، خراسان رضوی و خوزستان در سال گذشته به ترتیب رکورددار چندقلوزائی بوده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • حج امسال حج برائت از دشمن جنایتکار صهیونیستی و حامیانش/حجاج باید بتوانند منطق قرآنی برائت ابراهیمی را برجسته‌تر از همیشه نشان دهند/یاد خدا و وحدت؛ دو عنصر اصلی حج
  • شست‌وشوی رواق‌های حرم مطهر رضوی + فیلم
  • تولد گوزن زرد ایرانی در خرم‌آباد/ کشت و صنعت بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش کشور
  • تحسین احمدی‌نژاد از خوانندگی مریم امیرجلالی!
  • وداع با یکی از بهترین‌ معلمان رسانه/ راز محبوبیت اسکویی چه بود؟
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در این استان
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳
  • تولد گوساله گوزن زرد ایرانی در مرکز ‌احیاء گوزن زرد کشور در لرستان
  • اوزونیدیس: شاید فرودگاه سیرجان برای تیم رقیب باز می‌شود نه ما!
  • نرخ خام ولادت در یزد بالاتر از میانگین کل کشور