Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیأت علمی گروه ژئوفیزیک واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه گسل فعال از نگاه علمی گسلی است که شاهدی از جنبش در دوره زمانی هولوسن (10 تا 11 هزار سال پیش) را داشته باشد، گفت: با توجه به این تعریف اکثر گسل‌های ایران و از جمله تهران، فعال محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری آنا، دکتر نوربخش میرزایی گفت: دانش انسان برای پیش بینی و تعیین زمان رویدادهای زمین‌لرزه به هیچ عنوان کافی نیست و تنها می‌توان در مورد مکان‌های مستعد و نیز بزرگی زمین‌لرزه‌ها ارزیابی قابل قبولی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به گسل‌های موجود در تهران افزود: یکی از گسل‌های تهران، گسل لرزه‌زای شمال ‌تهران است که به دلیل کمبود داده‌ها، سرگذشت لرزه‌خیزی آن به درستی روشن نیست. گسل مشا، دیگر گسل لرزه‌زای تهران است و رویداد زمین‌لرزه‌های 23 فوریه 958 با بزرگی 7.7 ، 1665 میلادی با بزرگی 6.5 و 27 مارس 1830 به بزرگی 7.1 به جنبش این گسل نسبت داده شده است.

میرزایی ادامه داد: گسل اشتهارد که گسلی جنبا است از دیگر گسل‌های موجود در اطراف تهران است. از سرگذشت لرزه‌خیزی این گسل اطلاع دقیقی در دست نیست. البته زمین‌لرزه مه 1177 با بزرگی 7.2 به این گسل نسبت داده شده است. سری گسل‌های ری که شامل گسل‌های شمال و جنوب ری و کهریزک است از دیگر گسل‌های موجود در تهران بشمار می‌آیند. این سری گسل‌ها را عامل احتمالی رویداد زمین‌لرزه‌های سدة چهارم پیش از میلاد ری‌ـ‌ایوانکی با بزرگی حدود 7.6 و زمین‌لرزة سال 855 میلادی ری با بزرگی حدود 7.1 بیان می‌کنند.

عضو موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه گسل‌های فعال دیگری نیز مانند گسل پارچین و گسل نیاوران در گستره تهران وجود دارند که از سابقه زلزله‌خیزی آنها اطلاع موثقی موجود نیست، اضافه کرد: همه گسل‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، با توجه به سابقه زمین‌لرزه‌های مخرب و همچنین شواهد میدانی زمین‌شناسی و زمین ساخت‌فعال آن‌ها، توان لرزه‌زایی بالایی دارند. زمین‌لرزه اخیر با بزرگی 5.2 که در دسته زمین‌لرزه‌های متوسط قرار می‌گیرد، در اثر جنبش گسلی از قبل موجود روی داد و گسل جدیدی پدید نیامده است.

وی با بیان اینکه زلزله‌شناسان معتقدند هر جایی رویداد زمین‌لرزه را تجربه کرده است، باید در انتظار زمین‌لرزه‌های مشابه، در آینده نامعلوم باشد، خاطرنشان کرد: دانش انسان برای پیش‌بینی و تعیین زمان رویدادهای زمین‌لرزه به هیچ عنوان کافی نیست. تنها می‌توان در مورد مکان‌های مستعد و نیز بزرگی زمین‌لرزه‌ها ارزیابی قابل قبولی داشت.

میرزایی با اشاره به فعالیت‌ها و پژوهش‌های دانشجویان و اساتید زلزله‌شناسی واحد علوم و تحقیقات، گفت: تحقیق و پژوهش در ارتباط با موضوع تخصصی هشدار سریع زمین‌لرزه (Earthquake Early Warning) از جمله فعالیت‌های پژوهشی‌است که در واحد علوم و تحقیقات در حال انجام است.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۴۹۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگی مقابل پرسپولیس: همه کاره در شب تاریخی(عکس)

به گزارش "ورزش سه"، شروین بزرگ، مهاجم آلومینیوم اراک از ابتدای فصل انتقادات زیادی را تحمل می‌کرد و کادرفنی و هواداران آلومینیوم انتظار گل‌های بیشتری از او داشتند.

این مهاجم مقابل پرسپولیس در جام حذفی نیز نیمکت نشین بود اما در دقایق پایانی و وقتی آلومینیوم با دو گل عقب بود به زمین فرستاده شد. جالب اینکه در زمان ورود او به زمین بسیاری از هواداران آلومینیوم از این تعویض ناراضی بودند.

با این حال شروین بزرگ پاس گل اول را به لیموچی داد و با گلزنی بازی را به وقت‌های اضافه کشاند. همچنین او با زدن گل سوم در وقت‌های اضافه دوباره اختلاف را به حداقل رساند و امید را به اردوی اراکی‌ها بازگرداند.

این بازیکن که در مس کرمان هم شاگرد مجتبی حسینی بوده، در دو دوره بهترین گلزن جام حذفی شده و حالا مهارت خود در گلزنی را مقابل پرسپولیس در یک هشتم نشان داد. مجتبی حسینی نیز از تلاش و خستگی ناپذیری او برای رسیدن به این روز تقدیر کرد.

دیگر خبرها

  • قلعه خواجه لرزید
  • زمین لرزه ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر شهرستان نقده را لرزاند
  • فیلم رقص شدید خودرو و منازل ژاپنی‌ها در زمین‌لرزه وحشتناک امروز!
  • وقوع زمین‌لرزه ۶.۹ ریشتر در جنوب ژاپن+ فیلم
  • (ویدئو) وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله
  • بزرگی مقابل پرسپولیس: همه کاره در شب تاریخی(عکس)
  • وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن | ویدئو
  • زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن را لرزاند
  • زلزله شدید ۶.۹ ریشتری این کشور را لرزاند
  • وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن