Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساتین»
2024-04-25@08:35:48 GMT

دانستنی های جالب از تایر خودرو

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۵۰۱۵۶

دانستنی های جالب از تایر خودرو

امروزه تایر یکی از اجزای اصلی خودرو به شمار می‌آید و به همین دلیل بر شمار تولید کنندگان این محصول استراتژیک افزوده شده است. تایر سبب سهولت حرکت خودرو گردیده و دیگر خودرو بدون آن معنی نداشته و ایمنی و راحتی سرنشینان در گرو کیفیت و شیوه نگهداری آن است. به همبن منظور رعایت نکاتی در این رابطه ضروری است.

پیش از حرکت باد تایر خودروی خود را در محدوده تعیین شده تنظیم نمائید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باد هر تایر با وزن خودرو ارتباط مستقیمی داشته و درصورت افزایش میزان بار اعمال شده باید مقدار باد طبق استاندارد خودرو افزایش یابد. این میزان در قسمت حداکثر باد قابل تحمل مندرج بر دیوار تایر درج شده است. (MAX PRESSURE)

کاسته شدن از نرمی خودرو با کاهش باد تایر ارتباط مستقیم دارد. در صورت حرکت با تایر کم باد، گرمای بیش از حد در تایر انباشته شده و تایر دچار عیب دوپوستی و ترکیدن بدنه میشود. همچنین طول عمر آن کاهش و مصرف سوخت خودرو را می‌یابد. در صورت استفاده از تایرهای پربادتر و نزدیک شدن به حداکثر باد تعیین شده، باید با سرعت مناسب‌ و احتیاط بیشتر رانندگی شود. همچنین مواظبت از تایر در دست انداز، چاله‌ و سرعت‌گیر ضروری است.

در هنگام برخورد سنگین تایر با موانع و یا افتادن در چاله باید ضمن توقف نسبت به کنترل وضعیت آن اقدام شود.

در صورت مشاهده هرگونه تورم و یا ترک‌های روبه رشد و یا مشاهده نخ باید تایر را حتماً تعویض کنید.

تایرها در هنگام حرکت به دلیل نوسانات مختلف و جذب دمای سطح جاده گرم‌تر می‌شوند، لذا پس از ۳ ساعت از رانندگی مستمر، توقف کرده و اجازه دهید تا تایر و خودرو خنک‌تر شود.

در صورت حرکت در جاده‌های زمستانی ضمن کاهش سرعت باید مواظب از سرخوردن اتومبیل جلوگیری کرد. می‌توان کمی از مقدار باد تایر کاسته و با احتیاط از منطقه یخ زدگی عبور کرد و پس از رسیدن به جاده گرم و پیش از افزایش مجدد سرعت، وضعیت تایر را به حالت استاندارد برگرداند، ضمن اینکه استفاده از تایرهای زمستانی نیز می‌تواند به آسایش و ایمنی کمک نماید.

فاصله خط ترمز یک خودرو علاوه بر سرعت حرکت تایر به دمای هوا، بارش برف و باران و وضعیت آسفالت جاده و عمق آج تایر بستگی مستقیمی دارد. در صورت استفاده از تایرهای فرسوده و روبه اتمام مقدار باید فاصله طولی با خودروی جلو بیش از پیش رعایت گردد زیرا طول خط ترمز این تایرها طولانی‌تر است.

مشاهده سایش‌های نامنظم و افزایش میزان سایش در یک نقطه از تایر، یک زنگ خطر بوده و لزوم تعمیر سریع سیستم تعلیق خودرو را یادآوری می‌کند. این سایش‌ها به دلیل فشار بیشتر یکی از قطعات مکانیکی خودرو به تایر بوده و ممکن است سبب گرم شدن بیش از حد و ترکیدگی تایر باشد.

قدرت تحمل سرعت تایرهای مختلف به دلیل تفاوت های موجود در نحوه تقویت بدنه تایر‌ها با همدیگر تفاوت دارد. لذا همواره سعی کنید در محدوده ای کمتر از شاخص سرعت تعیین شده حرکت نمایید تا در صورت نیاز به ترمز های شدید بدنه تایر قابلیت تحمل این تنش را داشته باشد.

همچنین در صورت عادت داشتن به حرکت با سرعت بالا و ترمز در آخرین لحظه، لطفا از تایرهای با شاخص سرعت بالاتر و تایرهای با عملکرد بالا (High Performance) و یا H.P استفاده نمایید.

اگر مصرف سوخت خودرو برای شما اهمیت دارد، با نزدیکتر کردن باد خودرو به حداکثر قابل تحمل می‌توانید مصرف سوخت خود را کمتر کنید اما در چنین موارد حتماً در محدوده سرعت کمتر از ۹۰ کیلومتر در ساعت حرکت فرمائید و به شدت مواظب موانع و چاله های عمیق باشد. با افزایش باد تایرها تا حداکثر طراحی شده میزان مقاومت غلطشی تایر کمتر می‌گردد اما تحمل ضربات تایر کمتر شده و در صورت برخورد تایر به موانع ویا افتادن تایر در موانع مختلف‌، امکان پارگی نخ بدنه و تورم دیواره تایر افزایش پیدا می‌کند.

ضمن رعایت سرعت مطمئن در هنگام رانندگی، به فاصله طولی با خودروی جلویی توجه بیشتری نموده و سرعت خودرو را به تدریج کاهش دهید. سرعت بیش از حد و ترمز های شدید امکان کنده شدن رویه تایر ها را افزایش می‌دهد. همچنین کنده شده گل یا آج تایر نیز سبب تاثیر در راحتی رانندگی و افزایش خط ترمز می‌گردد.

منبع: ساتین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت saten.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساتین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۵۰۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار جدی به مردم در استان یزد/ خطرغرق شدن در مسیر های بارانی

روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد اعلام کرد؛  سیلاب می‌تواند خطر غرق شدن را برای همه ایجاد کند، هر چقدر هم شناگر ماهری باشید، آب‌های کم عمق که به سرعت حرکت می‌کنند می‌توانند کشنده باشند، پس برگردید تا غرق نشوید. 

در جریان آب راه نروید چرا که ۱۵ سانتی متر آب در حال حرکت ممکن است باعث برهم خوردن تعادل شود. ارتفاع آب در حد ۳۰ سانتی‌متر، بیشتر خودرو‌ها را شناور می‌کند و ۶۰ سانتی‌متر آب در حال حرکت، می‌تواند هر خودرویی را شناور سازد. همچنین در صورت بالا آمدن سطح آب، از توقف در منطقه آب گرفته به هر دلیل بپرهیزید. 

هیچ گاه به تنهایی در یک ناحیه سیل زده به این طرف و آن طرف نروید.

 اگر پیاده هستید و در محاصره آب گرفتگی‌ها قرارداریدو ناچار به حرکتید، تاجایی که ممکن است از مسیری بروید که آب حرکت نمی‌کند و برای اینکه از استحکام زمین جلوی پای خود مطمئن شوید از یک تکه چوب دستی استفاده کنید. 

خودرو و وسایل نقلیه محل امنی در مقابل سیل نیستند.

 اگر وسیله نقلیه شما (به علت فرورفتن در آب یا گل) از حرکت ایستاد، فورا آن را ترک کرده و به جای مرتفع بروید و اگر سیلاب حرکت و سرعت دارد وخروج از خودرو خطرآفرین است؛ در داخل خودرو بمانید و در نهایت در صورت بالا آمدن آب در داخل خودرو، روی سقف بروید.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • مجوز افزایش دوباره «قیمت لاستیک» به فاصله شش ماه/ سازمان حمایت از مصرف کننده خبر دارد؟
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • ببینید| هیولایی ۳ تنی هامر با صفر تا صد ۳ ثانیه‌ای و حرکت خرچنگی
  • هشدار جدی به مردم در استان یزد/ خطرغرق شدن در مسیر های بارانی
  • برگردید تا غرق نشوید
  • دردسرهای جالب مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!
  • شادی بلینگام و واسکز در تهران تکرار شد! (عکس)
  • تصمیم جالب آرسنال: خداحافظی با لوگوی همیشگی
  • دانستنی های جالب در مورد ساخت فنرهای غولپیکر (فیلم)
  • تصادف مرگبار سواری پژو پارس سوخت بر