Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-09@00:28:48 GMT

آستارا را با فرهنگش بشناسیم – عیسی پاشاپور**

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۵۰۸۲۳

آستارا را با فرهنگش بشناسیم – عیسی پاشاپور**

به گواهی تاریخ، روزگاری که در بسیاری از شهرهای ایران برای تحصیل دانش آموزان پسر مدرسه دایر نبوده، در شهر آستارا برای دختران مکتبخانه فعال بوده است و بنای نخستین کتابخانه گیلان در آستارا در سال 1302 نیز موید توجه مردان و زنان گذشته این دیار به علم و فرهنگ است و باید این ویژگی منحصر به فرد به نیکویی پاسداشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نامگذاری هفته فرهنگی و اجتماعی آستارا از 29 آذرماه تا پنج دی ماه، صرف نظر از اینکه برگرفته از سوابق مدیریتی، تجربیات و رویکرد فرهنگی اجتماعی فرماندار خوشفکر این شهرستان است، از این نظر که برای نخستین بار در استان گیلان اتفاق می افتد نیز حائز اهمیت است و به یقین سال به سال بر رونق برنامه ها و تاثیرگذاری آن افزوده خواهد شد.
شهر مرزداران دریادل، محل تدریس نیما و دانش آموختگی نام آوران بزرگ، نقطه تلاقی مذاهب شیعه و سنی، مسیر اتصال جنگل و دریا، سرزمین 166 لاله گلگون، دیار نمادهای تاریخی و فرهنگی و بقاع متبرکه و اکسیر عشق و هنر در ورودی استان گیلان با زبان ها و گویش های شیرین فارسی، ترکی و گیلگی نمایشگاهی از سرمایه های فرهنگی اجتماعی کم نظیر است و همچون ویترینی در برابر دیدگان هزاران گردشگر و مسافر داخلی و خارجی قرار گرفته است.
شمار بالای نویسندگان و شعرا، تعدد کتاب های ادبی و فرهنگی چاپ شده، حضور فرهیختگان و هنرمندان نام آور معاصر، فعالیت اصولی انجمن ها و گروه های هنری و ادبی، برپایی نمایشگاه های خوشنویسی، نقاشی، صنایع دستی، تکاپوی نونهالان و نوجوانان برای یادگیری علم و هنر، میزبانی المپیادهای علمی و ورزشی ملی و بین المللی و میزبانی شایسته گردشگران و مسافران در نوار ساحلی بیانگر زیرساخت تاریخی و فرهنگی اصیل آستاراست و امروز فرزندان خلف این مرز و بوم، با درخشش در حوزه های فرهنگی و اجتماعی یاد اسلاف نیکنام خود را گرامی می دارند.
فرهنگ ترافیکی مردم شهر صرف نظر از گردشگرپذیر بودن آن، ناشی از احترام مضاعف رانندگان نسبت به همدیگر در گذرگاه ها و تقاطع هاست و یک راننده آستارایی در حال حرکت با خودرو در خیابان اصلی، بیش از آنکه به حق تقدم خود نسبت به خودروهای در انتظار حرکت در خیابان های فرعی اصرار بورزد، با مکث موقت، چراغ و سر تکان دادن، تمایل به گذشتن از حق خود و اجازه عبور دادن به خودروهای دیگر را اعلام می دارد؛ چه منظره ای زیباتر از این می تواند در خیابان های یک شهر به چشم آید؟!
پرهیز از نزاع و رعایت نظافت شهری از ویژگی های آستارایی های اصیل است . مردمان آستارا علاوه بر لباس ظاهری، خود را به پوششی از عفت و حیا آراسته اند و هر تازه واردی در نخستین ورود خود به این شهر و برخورد با آستارایی های اصیل، مسحور تبسم و تواضع آنها شده و به این واقعیت زیبا پی می برد.
اکنون که آستارا این آستانه زیبایی های گیلان با فرهنگ ایرانی اسلامی اصیلش شناخته می شود، مردمان این دیار آرزو دارند زادگاهشان از نظر عمرانی و اقتصادی نیز توسعه یابد و این شهر مرزدار و مرزبان به موازات بعد فرهنگی اش، از حیث عمران و آبادانی نیز به رونق لازم دست یابد و تحقق این امر با وجود ظرفیت هایی نظیر ارتباط دریایی، خشکی و ریلی با خارج از کشور، قابلیت های گردشگری متنوع و مسئولان و مدیران دلسوز و آینده نگر، آرزویی محال نیست.
*مسئول دفتر ایرنا در آستارا
7124 /6030

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۵۰۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف محموله قاچاق پارچه در شهرستان آستارا

فرمانده هنگ مرزی آستارا گفت: مقادیری پارچه قاچاق در نوار مرزی این هنگ مرزی آستارا توسط مرزبانان کشف شد.

سرهنگ "هادی قاسمی" عصر روز سه شنبه در گفت گو با ایرنا اظهارکرد: در راستای اجرای طرح امنیت محله محور و در ادامه طرح تشدید کنترل نوار مرزی و جلوگیری از ورود و خروج کالای قاچاق، مرزداران این فرماندهی با اشرافیت اطلاعاتی و عملیاتی، از ورود مقادیر قابل توجهی کالای قاچاق از محور مواصلاتی به شهرستان با خبر شده، لذا دستگیری قاچاقچیان در دستور کار مرزبانان قرار گرفت.

وی ادامه داد: در یک عملیات غافلگیرانه، مامورین موفق شدند از یک دستگاه خودروی نیسان، مقدار ۱۷۵ طاقه پارچه قاچاق به ارزش ریالی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال کشف و ضبط کنند؛ که پس از تشکیل پرونده مقدماتی، متهم جهت سیر مراحل قانونی، تحویل مراجع ذی صلاح شد.

فرمانده هنگ مرزی آستارا در پایان گفت: مرزبانان هنگ آستارا به طور شبانه روزی و در سخت ترین شرایط جوی و جغرافیایی برای حفظ و حراست مرزها تلاش می کنند و با هرگونه قانون شکنی و ناهنجاری به صورت جدی برخورد می کند.

شهرستان بندری آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در غربی‌ترین نقطه استان گیلان در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت همجوار با استان اردبیل و جمهوری آذربایجان است؛ این شهرستان سه مرز دریایی، ریلی و بزرگراهی و فضای مناسبی برای تجارت در منطقه دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • توسعه ریز داروی ایرانی برای درمان عفونت های قارچی ناخن
  • مصاف خیبر و شهرداری آستارا؛ امروز در خرم آباد
  • توجه به تربیت رکن اساسی سیاست‌های فرهنگی دانشگاه است
  • توجه به امر تربیت در کنار آموزش، رکن اساسی سیاست‌های فرهنگی دانشگاه است
  • کشف محموله قاچاق پارچه در شهرستان آستارا
  • رونمایی استاندار گیلان از نقاشی اسلم دیلمی اثر استاد محمد زحمتکش
  • جمع آوری گنجینه‌های تاریخی گیلان توسط حوزه هنری
  • جای خالی «عیسی قلی‌پور» همیشه احساس می‌شود/ تشییع «بخشی» در زیر باران و درسی که مردم به مدیران فرهنگی دادند
  • چطور پیامک‌های جعلی را بشناسیم؟
  • تعلیق و لغو مجوز فعالیت ۲ دفتر خدمات مسافرتی در گیلان