Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-محمدهادی مهدویان می گوید:«فعلا خبری از ورود مقامات رگولاتوری ناشر بیت کوین در میان نیست، اما حتما رگولاتوری بیت کوین به موضوع ورود خواهد کرد،با این تعبیر دامنه استفاده از بیت کوین برای دورزدن تحریمها محدود خواهد بود.»

«در حال مطالعه و بررسی جوانب بیت کوین در بانک مرکزی هستیم و سیاست و رویکرد رسمی در این خصوص را در دست تدوین داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» این تنها واکنش رسمی به بیت کوین است که از سوی ناصر حکیمی معاون فناوری های نوین بانک مرکزی  مطرح شود. بیت کوین در ماههای اخیر خبرداغ بازارهای مالی دنیا شده است.اگرچه تحولات پول های رمزگذاری شده به دلیل دور بودن فضای اقتصاد ایران از بازارهای جهانی تاکنون چندان اهمیت نداشته،اما رشد بیش از 100 درصدی بیت کوین در یکسال گذشته سبب شده تا این روزها توجه ها به تحولات پول های رمزگذاری شده از جمله بیت کوین در داخل کشور نیز بیشتر شود.

برخی ها هشدار می دهند.برخی ها آن را فرصت می دانند.حتی موسسات پژوهشی مثل مرکز پژوهش های مجلس هم درباره این تحولات سکوت کرده اند،این در حالی است که خبرها حکایت از آن دارد که بعضی از بانک های ایرانی هم  بیت کوین خریداری کرده اند.اغلب کشورها درمواجهه با این پدیده سکوت کرده اند.هرچندبعضی ها هم ورود به این بازار را محدود یا ممنوع کرده اند،اما هنوز سیاست مقامات دولتی اعلام نشده است.

خبرآنلاین در ماه های اخیر تحولات بیت کوین را رصد کرده و خبرها و تحلیل های زیادی دراین رابطه منتشر کرده است.در همین رابطه از محمدمهدی مهدویان کارشناس باسابقه بانکی،اقتصاد بین الملل  و معاون اسبق بررسی های بانک مرکزی سئوالاتی در این رابطه پرسیدیم،آن را بخوانید:

                                                                                ****

  

*رشد عجیب بیت کوین در ماههای اخیر موجب شگفتی بسیاری از تحلیل گران شده؛برخی کارشناسان هشدار می دهند که بیت کوین حبابی است که به زودی می ترکد،تحلیل شما در این رابطه چیست؟

در یک کلام دلیل این افزایش قیمت عرضه محدود و تقاضای نامحدود و تقریبا بی نهایت برای آن است اما اینکه بیت کوین دارای حباب قیمتی است،قطعا درست نیست.

بیت کوین به عنوان یک کالا مثل سایر کالاها  در مواجهه عرضه و تقاضا تحت تاثیر سیکل های اقتصادی،شوک های طرف عرضه و تقاضا،رفتار سوداگرانه و بسیاری عوامل دیگر از جمله اصطکاک های اطلاعاتی قرار دارد و خواهد داشت.به علت قرار گرفتن بیت کوین در پرتفوی دارایی بسیاری از بازیگران فعال در سطح جهان  به طور قطع نوسان ارزش آن خصوصا از بابت دامنه نوسان (اگر نه ازبابت تواتر) بسیار بالاتر از کالاهای مشابه خواهد بود.

*چقدر می توان از پتانسیل بیت کوین برای سرمایه گذارای استفاده کرد و اصولا می توان از این پول برای مراودات تجاری بهره گرفت؟

 توجه بفرمایید که ظرفیت بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش در روزهای آغازین فعالیت این کالا در حد و اندازه های امروزین حتی برای تولیدکنندگان این کاال قابل تصور نبود. اگرخاطرتان باشد حدود هفت،هشت سال پیش در آغاز معرفی این کالای دیجیتالی ارزش آن حدود 2 تا 3 سنت دلاری بود. اساسا در همان زمان این ابزار و نرم افزار بستر آن برای رهایی خریدکنندگان آمریکایی از سکه های ریز و خرد در سوپرمارکت ها طراحی شده بود.قرار آن بود که بیت کوین  یک کیف الکترونیکی  پول خرد برای استفاده درمواقع نیاز مثلا استفاده در اتوبوس و مترو باشد.اما هجمه و استقبال متقاضیان به خصوص سوداگران در عرصه جهانی سرنوشت دیگری برای آن رقم زد و البته مبتکرین بیت کوین هم از این استقبال استفاده  (سواستفاده) کردند.رگولاتورها هم براین موضوع چشم بستند و دلیل موجهی برای مخالفت با این پدیده پیدا نکردند. برعکس منافع زیادی در عرضه بیت کوین به متقاضیان خارج از حوزه رگولاتوری برای عرضه کنندگان داخل حوزه رگولاتوری متصور بوده است و همین گونه هم شد.

*برخی تحلیلگران ایرانی عنوان می کنند که می توان از بیت کوین برای دورزدن تحریم ها استفاده کرد،آیا این قابلیت را دارد؟

فعلا حوزه مصرف نهایی بیت کوین در حد و اندازه خریدهای مصرفی خرد،پرداخت وجه بابت خرید بلیت های مسافرتی،پرداخت به هتل ها و امورخدماتی نظیر آن محدود است.

به نظر می رسد با گسترش حوزه های نهایی مصرف به تدریج مقامات رگولاتوری به موضوع ورود کنند.فعلا خبری از ورود مقامات رگولاتوری ناشرپول در میان نیست، اما رگولاتوری پول به موضوع ورود خواهد کرد.یقینا در آن زمان یکی از مقولات حساس از نظر مقامات رگولاتوری موضوع پولشویی و تامین مالی تروریسم خواهد بود.با این تعبیر دامنه استفاده از بیت کوین برای دورزدن تحریمها محدود خواهد بود.

اما فراموش نکنید که شفافیت صدرصدی بستر شبکه ای بیت کوین و هزینه پایین ردیابی پول یک ویژگی عمده بیت کوین است که ممکن است از بابت نظارت پذیری وتعقیب شبکه های قاچاق،پولشویی،تروریسم و امثال آن بستر بهتر و کم هزینه تری نسبت به نظارت در وضع موجود باشد. هم اکنون هزینه های تطبیق (compliance)  در نظام بانکی بسیار بالاست و نظام بانکی که سوددهی آن بسیار پایین است و در بخش هایی از جهان زیان ده هم هست،توان هزینه های سنگین اجرای مقررات را ندارد.ممکن است بیت کوین این مسایل را حل کند.

*آیا در بلند مدت بیت کوین می تواند خطری برای ارزهای رایج در دنیا باشد و یا به رقیب سرسختی تبدیل شود؟

 خیر،به نظربنده بیت کوین یک کالاست،اما کالایی با ظرفیت تبدیل پذیری بالا نسبت به  پولهای رایج جهان روا. بنابراین جایگزین پولهای جاری نمی تواند باشد،اما واسطه تبدیل پولهای جاری می تواند قرار بگیرد.با این تعبیر بیت کوین و سایر کالاهای دیجیتالی مشابه و نظایر ان می تواند جایگزین خدمات بانکی باشد و نه پولهای رایج جهان روا.بیت کوین فقط می تواند در سایه و شعاع نظام پولی غیرمتمرکز نامتنظم جهان برای رفع حجم کوچکی از نیازها موجودیت و کاربری داشته باشد، وبیش از هرچیز عطش سیری ناپذیر رفتارسوداگرانه بخش  عمده ای از فعالان بازار را برطرف کند.

* درصورتی که به گفته اقتصاددانان حباب بیت کوین بترکد،چه پیامدهایی برای اقتصاد جهان دارد؟

هم اکنون حدود 30 درصداز حباب بیت کوین ترکیده است.ترکیدن حباب بیت کوین همانند ترکیدن حباب بسیاری از پولها و بازارهای مالی و کالایی است که امروزه به صورت یک فاکت روزانه خودنمایی می کنند. از این به بعد هم این حباب ها وجودخواهد داشت و ترکیدن این حباب ها هم وجود خواهد داشت.در مورد بیت کوین به علت تراکم فعالان و بازیگران سوداگری در عرضه این کالای دیجیتالی حجم این حباب ها و ترکیدن آنها قابل توجه تر از حباب های غیردیجیتالی گذشته خواهد بود.

خبرانلاین

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۵۲۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش غیر منتظره نرخ تورم در حوزه پولی یورو /انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا

به گزارش صدای ایران از یورونیوز فارسی،داده‌های جدید نشان می‌دهد که تورم سالانه قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی به رقم ۲.۴ درصد کاهش یافته است. این میزان کمتر از مقادیر پیش‌بینی شده قبلی و پایین‌ترین حد در چهار ماه گذشته است. براساس انتظارات بازار، احتمالا باید تا پایان سال ۲۰۲۴ منتظر چهار نوبت کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا باشیم.


تورم منطقه پولی یورو در ماه گذشته میلادی تا حدی کاهشی عمل کرد که کمتر اقتصاددانی پیش بینی آن را کرده بود؛ بطوریکه هم اکنون سطح انتظارات برای اینکه بانک مرکزی اروپا سیاست‌های پولی خود را در ماه‌های آینده تسهیل کند بیشتر شده است.

بر اساس داده‌های خام یورواستات که روز چهارشنبه منتشر شد، نرخ تورم سالانه بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در منطقه یورو در ماه مارس ۲۰۲۴ از رقم ۲.۶ درصد به ۲.۴ درصد کاهش یافته است. نرخ تورم سالانه در منطقه یورو که چند وقتی بود ثابت مانده بود، حالا پایین‌ترین سطح خود را در چهار ماه گذشته تجربه می‌کند و کمتر از میزان پیش‌بینی ظاهر شد.

سهم تفکیکی کالا‌ها و خدمات چقدر است؟
بالاترین نرخ تورم سالانه منتهی به ماه مارس، با رقم ۴.۰ درصد متعلق به حوزه خدمات مصرفی است که نسبت به ماه فوریه تغییری نداشته است.


پس از آن مواد غذایی، الکل و تنباکو با تورم ۲.۷ درصد قرار می‌گیرند، در حالی که ماه قبل‌تر از آن این رقم در حدود ۳.۹ درصد بوده است.

نرخ تورم سالانه برای کالا‌های صنعتی در حوزه‌های غیرمرتبط با تولید انرژی معادل ۱.۱ درصد (به نسبت ۱.۶ درصد در ماه فوریه) و تورم حوزه انرژی معادل منفی ۱.۸ درصد (نسبت به منفی ۳.۸ درصد در فوریه) ثبت شد.

انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا
این آمار و ارقامی که روز چهارشنبه توسط یورواستات منتشر شده با پیش‌بینی‌های قبلی در خصوص احتمال کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا در ماه ژوئن مطابقت می‌کند.

نرخ بهره در بازار (نرخ سود پرداختی به سپرده‌ها و سایر سرمایه‌گذاری‌ها که بر اساس تعامل عرضه و تقاضا برای وجوه در بازار پول تعیین می‌شود) در حال حاضر کاملا با پیش‌بینی‌ها مبنی بر چهار مرحله کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا تا پایان سال ۲۰۲۴ همخوانی دارد.

چه بسا اولین مرحله از کاهش نرخ بهره احتمالا در ماه ژوئن رقم خواهد خورد.


اظهارات اخیر کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا هم بر تداوم کاهش تورم در منطقه یورو صحه گذاشته بود. با این حال، او گفته بود که تصمیمات بانک مرکزی اروپا در رابطه با کاهش احتمالی نرخ بهره منوط به ارائه داده‌های بیشتر و همچنین تعیین تکلیف در جلسات آتی خواهد بود.


چالش‌های پیش رو
رابرت هولزمن، یکی از اعضای بانک مرکزی اروپا قبل از انتشار گزارش تورمی یورواستات بیان داشته بود که نسبت به کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن مخالفتی ندارد، اما این را هم یادآور شد که برای انجام قطعی این کار ابتدا باید داده‌های حمایتی بیشتری در دست داشته باشند که مقوم این سیاست باشند.

او همچنین نسبت به ناهماهنگی با فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا) در خصوص کاهش نرخ بهره در بانک مرکزی اروپا هشدار داد، که می‌تواند اثربخشی این سیاست تسهیلی را کاهش دهد.

آخرین پیش‌بینی‌های بانک مرکزی اروپا حاکی ازاین است که میانگین شاخص کل تورم سالانه یا همان تورم سرفصل (headline inflation) در سال جاری میلادی ۲.۳ درصد، در سال آینده میلادی معادل ۲.۰ درصد و در سال ۲۰۲۶ معادل ۱.۹ درصد خواهد بود.

چه چیزی می‌تواند مانع این کار شود؟

با این حال، خطرات فزاینده‌ای در ارتباط با افزایش اخیر قیمت نفت وجود دارد.

نفت خام برنت از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون ۱۵ درصد افزایش یافته و در اوایل آوریل به ۸۹ دلار در هر بشکه رسیده است. براساس پیش‌بینی ماه مارس کارکنان اقتصادی بانک مرکزی اروپا، میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ معادل ۷۹ دلار در هر بشکه فرض شده است.

اگر قیمت نفت خام در این سطوح بالا باقی بماند یا در ماه‌های آینده افزایش بیشتری پیدا کند، ناگزیر بر تورم در اروپا تأثیر می‌گذارد و به طور بالقوه برنامه‌های کاهش نرخ بانک مرکزی اروپا را آهسته می‌کند.

دیگر خبرها

  • مشتریان به نشان استاندارد و اصالت قطعات خودرو توجه کنند
  • عبور از خام‌فروشی، رشد بهره‎‌وری و توسعه برداشت گاز با حرکت به سمت دانش بنیان شدن
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود
  • کاهش غیر منتظره نرخ تورم در حوزه پولی یورو /انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا
  • تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی
  • تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  • خشم ژاوی پس از ماندن در بارسا؛ پولی نمی‌خواستم!
  • ادامه جنگ اوکراین در سایه تحریم و تهدید روسیه