Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش مهر، در سال ۲۰۱۷ میلادی رویدادهای آسمانی جالبی اتفاق افتاد از خورشید گرفتگی در آمریکا که توجه میلیون ها نفر را به خود جلب کرد تا پایان ماموریت ۲۰ ساله کاسینی. این رویدادها دانش انسان از فضا را بیشتر کرده و راه های تازه ای برای کشف ناشناخته های جهان فراهم می کنند.درهمین راستا به برخی از مهمترین رویدادهای فضایی ۲۰۱۷ اشاره می کنیم:

 خورشید گرفتگی

 در ۲۱ آگوست سال جاری میلادی برای نخستین مرتبه در ۱۰۰ سال گذشته در آمریکا خورشید گرفتگی اتفاق افتاد و میلیون ها آمریکایی گذر ماه از مقابل خورشید را تماشا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشف ۱۰ سیاره هم انداز زمین

در ماه ژوئن ناسا اعلام کرد ۱۰ سیاره جدید کشف کرده و آنها بخشی از ۲۱۹ سیاره ای هستند که محققان با تحلیل اطلاعات تلسکوپ فضایی کپلر کشف کرده اند. به گفته آنان وجود آب مایع در سیاره های مشابه زمین عنصر مهمی است که به وجود حیات در فضا اشاره دارد.

رصد نخستین برخورد دو ستاره نوترونی

در ۱۷ آگوست ستاره شناسان برای نخستین بار با کمک نور و امواج گرانشی برخورد دو ستاره نوترونی را تماشا کردند. رصدخانه LIGO این رویداد را در فاصله ۱۳۰ میلیون سال نوری زمین مشاهده کرده است. علاوه بر LIGO حدود ۷۰ رصد خانه در قاره های مختلف زمین شاهد برخورد دو ستاره نوترونی بودند.

پایان ماموریت کاسینی

در ۱۵ سپتامبر فضاپیمای کاسینی ناسا ماموریت ۱۳ ساله خود را پایان داد. این فضاپیما با سفر به زحل اکتشافات متعددی درباره این سیاره و قمرهای آن انجام داد. همچنین بیش از ۳۰۰ هزار عکس از رویدادهای مختلف گرفت. ناسا به دلیل اتمام سوخت فضاپیما مجبور شد ماموریت آن را تمام کند.

 رصد نخستین شی میان ستاره ای در منظومه شمسی

در  اکتبر محققان برای نخستین مرتبه شی را کشف کردند که از مکانی خارج منظومه شمسی بود. طبق گزارش ناسا راب ورریک نخستین بار  این شی را رصد کرد و A/2017 U1 نامید. از آنجا که دانشمندان هیچ گاه یک شهاب سنگ یا سیارک خارج از منظومه شمسی را مشاهده نکرده بودند، هم اکنون مشغول نامگذاری آن و بررسی راهنمایی برای رصد اشیای فضایی مشابه در آینده هستند.

امواج گرانشی

 در اکتبر ۳ دانشمند آمریکایی برای ردیابی امواج گرانشی برنده جایزه نوبل فیزیک شدند. آلبرت انیشتین یک قرن قبل وجود امواجی در فضا و زمان را پیش بینی کرده بود. دانشمندان سال ۲۰۱۵ میلادی در رصد خانه LIGO این امواج را کشف کردند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۵۳۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه می‌شود خورشید زمین را روشن کند اما فضا تاریک باشد؟

شاید تا به حال پیش آمده باشد که از خود بپرسید، چگونه با وجود خورشید که به‌راحتی زمین را روشن می‌کند، فضا تاریک است؟ در واقع چرا فضا با وجود پرشمار ستاره مانند خورشید، همچنان سرد و تاریک است؟ 

چرا با وجود این‌که خورشید زمین را روشن می‌کند، فضا تاریک است؟

به گزارش گجت نیوز، در پاسخی ساده به این سوال باید گفت از آنجایی که نور خورشید در فضا منعکس یا پراکنده نمی‌شود، ما فضا را سیاه می‌بینیم. در واقع در خلا، ذرات و موادی که نور خورشید را پراکنده و منعکس کنند وجود ندارد؛ اما در مورد زمین و با ورود نور خورشید به جو، مولکول‌ها و ذرات جو آن را پراکنده می‌کنند و در نتیجه در طول روز ما آسمان را به رنگ آبی می‌بینیم.

با این وصف، رنگ آبی آسمان حاصل برهم‌کنش نور خورشید با مولکول‌های گاز موجود در جو زمین است؛ پدیده‌ای که به آن پراکندگی رایلی نیز می‌گویند.

از طرفی، رنگ آبی با طول موج کوتاه، بیش از رنگ قرمز در آسمان منتشر می‌شود و به همین دلیل، چشم انسان نور آبی را بیشتر و بهتر تشخیص می‌دهد و همین مسئله سبب می‌شود تا آسمان را به رنگ آبی ببینیم.

همه این‌ها یعنی روشنایی زمین در طول روز حاصل وجود جو است که به انعکاس و پراکنده شدن نور خورشید کمک می‌کند. این در حالی است که فضا یک محیط بی‌نهایت گسترده و وسیع با ذرات و ماده اندک است که قادر به منعکس کردن نور خورشید نیستند. جالب است بدانید در فاصله مدار خورشید تا زمین و در هر ۱۰۰ سانتی‌متر مکعب، تنها یک اتم هیدروژن خنثی وجود دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرد
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • (عکس) عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • چگونه می‌شود خورشید زمین را روشن کند اما فضا تاریک باشد؟
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند
  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است
  • فضانوردان چینی به اقامتگاهشان در فضا رسیدند
  • یک فرضیه در مورد چگونگی حرکت موجودات فضایی بین سیارات