Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ محمد علی باغستانی در این باره اظهار داشت: ما طرح ارتقای سلامت هشت محصول کشاورزی را به سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبار ارایه داده ایم و در صورت تامین اعتبار، ظرف سه سال آینده تا دو میلیون کشاورز دارای کد ۱۶ رقمی ردیابی محصولات خواهند شد و محصولات خود را با کد ۱۶ رقمی به بازار عرضه خواهند کرد
وی گفت: کد ۱۶ رقمی عمدتا به محصولات تازه خوری مانند سبزی و صیفی و باغی تخصیص می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان این که در طرح سلامت هشت محصول، برای کنترل بیولوژِک آفات، یارانه در نظر گرفته شده است، گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد هزینه عوامل بیوولوژیک برای مبارزه با آفات توسط کشاورزان و ۶۰ درصد دیگر از محل اعتبارات یارانه سموم پرداخت می کنیم.
باغستانی افزود: میزان مبارزه بیولوژیک در اراضی کشاورزی در سال گذشته ۱۹۰ هزار هکتار بود و ما قصد داریم سطح مبارزه بیولوژِیک را بر اساس میزان تخصیص اعتبارات، افزایش دهیم.
وی درباره کنترل آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما که از اردیبهشت امسال مناطقی از نخلستان های کشور را آلوده کرده بود، تصریح کرد: این آفت در استان های فارس هرمزگان و جنوب کرمان گزارش شده بود که با اقدامات به موقع کارشناسان این سازمان هم اکنون کنترل شده و در مناطق آلوده و مشکوک ضمن تله گذاری ،پی گیری ها به طور جدی ادامه دارد.
رییس سازمان حفظ نباتات کشور، واردات قاچاق پاجوش های نخل از برخی کشورهای عربی را عامل بروز این آفت در برخی نخلستان های کشورعنوان کرد و اظهار داشت: امسال در استان فارس ۴۵ هزار و ۵۰۰ اصله نخل توسط کارشناسان این سازمان ردیابی و از این تعداد ۵۵۲ نخل آلوده بودند که ۴۷۱ اصله نخل تیمار و ۸۱مورد امحا شده اند.
وی افزود: امسال برای نخستین بار در لارستان استان فارس، سوسک سرخرطومی حنایی خرما در درختان نخل خانه ها دیده شد و ردیابی ها نیز ابتدا خانه به خانه صورت گرفت.
باغستانی ادامه داد: امسال در منطقه ای در استان هرمزگان نیز این آفت در نخلستان ها گزارش شد و کارشناسان سازمان ۵۹هزار نخل را ردیابی کردند و از این تعداد ۶۴ نخل آلوده شناسایی و ۱۶ اصله آن امحا و مابقی تیمار شد.
وی با بیان این که در جنوب کرمان نیز نزدیک به ۳۰ هزار نخل ردیابی شد ،تصریح کرد: از این تعداد نخل ۱۵۷ مورد آلوده بود که ۲۱ مورد امحا و مابقی تیمار شدند.
باغستانی خطرات و خسارات ناشی از این آفت را جدی خواند و از باغداران خواست به محض مشاهده حشره مشکوک به مدیریت های جهاد کشاورزی اطلاع دهند.
وی گفت: میزان تکثیر سوسک سرخرطومی حنایی خرما فوق العاده است و روزانه می تواند تا دو هزار متر پرواز کند.
وی همچنین از باغداران خواست در کلاس های آموزش جهاد کشاورزی شرکت و به اطلاعیه های مربوط به سوسک سرخرطومی حنایی خرما توجه کنند.
رییس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: این آفت در باغات نخلیاتی که مدیریت ضعیفی داشته اند دیده شده و از این رو مردم باید بهداشت باغات نخلیات را رعایت کنند. هزینه تیمار هر درخت با توجه به پیشرفت آفت ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان می شود.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۵۳۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت طلای سفید در سیستان وبلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان تلاش برای توسعه پنبه‌کاری در سیستان و بلوچستان دستاوردهایی به همراه داشته و با راهبرد حمایتی، چشم‌انداز احیا و رونق کشت پنبه در استان افق روشنی دارد که در صورت حمایت می‌تواند به سمبل و نماد به‌زراعی در دوران کم‌آبی تبدیل شود.

اعمال برخی سیاست‌های حمایتی و برنامه‌های درازمدت، بروز برخی وقایع اقلیمی و اعمال سیاست‌های اقتصادی در سایر حوزه‌های کشاورزی موجب رغبت تعدادی از کشاورزان به کشت پنبه در استان شده است.

با توجه به مشکلات استان سیستان و بلوچستان در تامین منابع آبی مورد نیاز بخش زراعی و ضرورت کاهش کشت‌های پرآب، باید احیای کشت پنبه بیش از پیش در دستور کار متولیان قرار بگیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: در قالب خرید تضمینی وش پنبه مابین سازمان جهادکشاورزی استان سیستان وبلوچستان و یک شرکت فعال در این زمینه یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت قراردادی پنبه خواهد رفت.

سید محمد رضا سیدحسینی در گفت وگو با ایسنا، تصریح کرد: براساس این تفاهمنامه، کشاورزان با حمایت سازمان جهاد کشاورزی و این شرکت، مزارع خود را به کشت پنبه اختصاص و کارخانه پنبه تولیدی را با نرخ تضمینی در مزرعه خریداری می‌کند.

وی  بیان کرد: کشت پنبه از اوایل فروردین ماه سالجاری در سیستان‌وبلوچستان آغاز و تا مرداد ماه با همکاری کشاورزان شهرستان های دلگان ،بمپور ،ایرانشهر، خاش و تفتان ادامه خواهد داشت.

سید حسینی افزود: تاکنون ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت پنبه رفته است.

وی اظهار کرد: با انجام کشت های قراردادی دغدغه کشاورزان جهت فروش محصول مرتفع و زمینه توسعه کشت این محصول در سیستان وبلوچستان فراهم خواهد شد.

وی تاکید کرد: جهت ارتقای دانش بهره برداران استان برای کشت پنبه ،سفرهای آموزش و ترویجی به استان های پیشرو در کشت پنبه انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • خرید تضمینی ۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان فارس
  • امحاء مزارع آلوده به فاضلاب خام در شرق شیراز
  • کشت طلای سفید در سیستان وبلوچستان
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • محصولات داخلی قابل عرضه در بازار داخلی و خارجی است
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی