Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه از برگزاری نخستین جشنواره موسیقی عبدالقادر مراغی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از تبریز به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، احمد دادرس فیاض از برگزاری نخستین جشنواره موسیقی عبدالقادر مراغی در این شهرستان خبر داد و گفت: فراخوان این جشنواره منتشر شده و علاقه مندان می توانند تا بیستم اسفند ماه سالجاری نسبت جهت شرکت در این جشنواره و ارسال آثار اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه گفت: این جشنواره هنری برای نخستین بار به صورت شهرستانی و با حضور فعالان عرصه موسیقی از سراسر کشور 23 و 24 فروردین سال آینده و همزمان با عید سعید مبعث در این شهرستان برگزار می شود.
وی ادامه داد: جشنواره موسیقی عبدالقادر مراغی با توجه به وجود پتانسیل بالای این شهرستان در حوزه موسیقی فاخر و ارزشمند و نیز لزوم بسترسازی مناسب جهت رشد و تعالی هنرمندان موسیقی این خطه برگزار می شود.
فیاض اضافه کرد: شناخت و معرفی پتانسیل های موجود، ایجاد رقابت سالم بین گروه های موسیقی منطقه، تلاش جهت ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیت های موجود در این عرصه، شناخت و معرفی استعدادهای برجسته و نیز تلاش برای تولید آثار فاخر موسیقی از اهداف این جشنواره است.
وی با اشاره به اهمیت جایگاه موسیقی محلی و نگاه ویژه این جشنواره به آن گفت: در این جشنواره نگاه خاصی به موسیقی فولکلور فراموش شده این خطه خواهد شد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه همچنین با اشاره به بخش های رقابتی جشنواره موسیقی عبدالقادر افزود: این جشنواره در پنج بخش شامل موسیقی سنتی ایرانی، موسیقی سنتی آذربایجانی، موسیقی کلاسیک جهانی، موسیقی عاشیقی و موسیقی پاپ برگزار می شود.
فیاض افزود: علاقه مندان به حضور و ارائه آثار در این جشنواره می توانند، آثار هنری خود را در قالب لوح فشرده به دبیرخانه این جشنواره مستقر در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه ارسال کنند.
وی اضافه کرد: آثار منتخب پس از دواری در بخش های مختلف در آیین جشنواره موسیقی عبدالقادر به صورت آثار هنری ارائه خواهد شد.
بنابر این گزارش، عبدالقادر مراغه ‎ای موسیقی ‎دان و نوازنده ‎ای چیره دست و طبق شواهد تاریخی ردیف ‎نویس موسیقی ایران، نظریه ‎پرداز موسیقی کلاسیک ایرانی و معلم ثالث در دانش موسیقی مشرق زمین پس از فارابی و ابن ‎سینا است.
عبدالقادر از مشاهیر ایرانی ثبت شده در یونسکو در سال ‎های 2014 و 2015 میلادی، پسر غیبی حافظ مراغی، ملقب به گوینده و نظام ‎الدین و مشهور به حافظ المراغی یا عبدالقادر گوینده، ستاره فروزان موسیقی ایران زمین، در سال 768 هجری شمسی در مراغه در آذربایجان شرقی به دنیا آمد.
وی شاعر، موسیقی‌دان، نوازنده و هنرمند ایرانی قرن نهم هجری بود و لقبش معلم ثانی در موسیقی است.
وی علاوه بر اینکه نوازنده چیره‌ دست عود بود، در خوشنویسی و شعر و نقاشی هم تبحر داشت و حافظ قرآن بود و در اروپا برای نخستین بار دانشمند آلمانی گیزه وتر از عبدالقادر به عنوان نظریه ‌پرداز موسیقی نام برده ‌است.
عبدالقادر مراغه ای به عنوان یکی از بزرگان فرهنگ و هنر این مرز و بوم توانست با تلفیق موسیقی ایرانی و ترکی، این علم و هنر را متحول کند و الهام بخش موسیقیدانان تاریخ شود.

پایان پیام/533

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۵۳۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی

به گزارش قدس آنلاین از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: در نهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت زنده یاد از بزرگان موسیقی در خراسان شمالی را دریافت نمودم. شادروان حاج عیسی قلی‌پور که نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران در پرونده داشت، سینه‌اش لبریز از روایات، حکایات و اشعاری بود که زلالی مذهب،عشق،عرفان،حماسه و احساس را تجلی می‌بخشید.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: دیدار با این هنرمند فقید و شنیدن هنر روح بخش او از بیادماندنی‌ترین خاطرات اینجانب در سفر به خراسان شمالی است.

وی اضافه کرد: اینجانب ضمن نکوداشت نام و یاد این هنرمند فقید، ضایعه درگذشت ایشان را به جامعه هنری ایران اسلامی، هنرمندان خراسان شمالی، خانواده آن مرحوم تسلیت عرض نموده و غفران و رحمت الهی را برای او از درگاه خداوند رحمان مسئلت می نمایم.

استاد عیسی قلی پور مشهور به عیسی بخشی، هنرمند موسیقی مقامی و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج شمال خراسان جمعه- ۱۴ اردیبهشت‌ماه- پس از تحمل یک دوره‌ بیماری سرطان در بجنورد دارفانی را وداع گفت.

قلی پور خواننده گویش‌های ترکی بجنوردی، کرمانجی، فارسی و ترکمنی، بیش از شصت سال خنیاگر نغمه‌های مختلف خراسانی و آیین‌های مذهبی منطقه شمال خراسان بود. وی در جشنواره‌های متعددی شرکت کرد و کسب مدال و دیپلم افتخار در چهارمین جشنواره موسیقی فجر با گویش کرمانجی از افتخارات این هنرمند فقید است.

این هنرمند گواهینامه درجه یک هنری را سال ۱۳۹۵ از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی دریافت کرد و سال ۱۳۹۸ اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی نخستین کاشی ماندگار در بجنورد را بر سردر منزل عیسی قلی پور نصب کرد.

دیگر خبرها

  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • سینه‌ این هنرمند لبریز از اشعار و عرفان بود
  • وزیر ارشاددرگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی خراسان را تسلیت گفت
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی
  • مرحوم قلی‌پور کیمیای فرهنگ و هنر ایران اسلامی بود
  • فراخوان سومین جشنواره پرچمداران انقلاب اسلامی در لرستان
  • جشنواره‌های امام رضا (ع) سبب‌ساز توسعه فرهنگ رضوی است
  • اولین جشنواره خوشنویسی امیر فرهنگ و هنر در بیجار برگزار شد
  • برگزاری سومین جشنواره ملی پرچمداران انقلاب اسلامی در استان
  • جزییات «شب نغمه‌های اذان ایرانی» اعلام شد/ تجلیل از ۲ موذن پیشگام