Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تورم دهک‌هاي درآمدي براي نخستين بار از سوي مرکز آمار بررسي شده و امروز اعلام شد افزايش قيمت در اقلامي که سهم عمده سبد مصرفي خانوارهاي دهک پايين را به خود اختصاص داده‌اند، به بروز فشار تورمي بيشتر در اين دهک نسبت به دهک‌هاي بالاتر منجر شده است.
به گزارش ايسنا، مرکز آمار ايران براي اولين بار تورم دهک‌هاي درآمدي را بررسي کرده که طبق آن بيشترين عدد شاخص مربوط به دهک اول بالغ بر 111.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 و کمترين مقدار شاخص متعلق به دهک دهم بالغ بر 109.7 است.
از سوي ديگر کمترين افزايش ماهانه شاخص کل براي دهک دهم بالغ بر 0.6 درصد و بيشترين افزايش ماهانه شاخص کل براي دهک اول بالغ بر 1.3 بوده است که در مقايسه با تورم ماهانه کل خانوارها در آذرماه 0.6 واحد درصد بالاتر است.
اين بررسي‌ها نشان مي‌دهد که افزايش قيمت در گروه خوراکي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات که سهم عمده سبد مصرفي خانوارهاي دهک پايين را به خود اختصاص داده منجر به بروز فشار تورمي بيشتر در اين دهک نسبت به دهک‌هاي بالاتر شده است. به طوري که تورم سالانه در دهک اول 8.8 درصد و در دهک دهم 7.4 درصد بوده است.
تغيير سال پايه تورم را کاهش داد
بر اين اساس معاون مرکز آمار ايران با بيان اينکه از اين پس تورم دهک‌ها هم توسط مرکز آمار ايران اعلام مي‌شود بيان کرده است: تورم دهک اول 8.8 درصد و تورم دهک دهم 7.4 درصد بوده است.
جواد حسين زاده در نشست خبري امروز دو دستاورد بزرگ در مرکز آمار ايران را تغيير سال پايه تورم از 1390 به 1395 در تورم و همچنين به دست آوردن تورم دهک‌ها دانست.
طبق اظهارات او در آذرماه، تورم کل کشور به عدد هشت درصد رسيده که شهري 7.8 درصد و روستايي 9.2 درصد بوده است. تورم براي دهک اول جامعه ٨.٨ درصد و براي دهک دهم 7.4 درصد بوده است.
تورم شهري، روستايي و کل کشور بر اساس سال پايه 1395 محاسبه مي‌شود که بر اين اساس علت تغيير سال پايه به دليل تغيير تکنولوژي توليد کالا، حذف برخي اقلام از سبد مصرفي و افزودن برخي ديگر، تغيير در وزن کالاها و مواردي از اين دست علت تغيير سال پايه است؛ ضمن اينکه افزايش درامد خانوارها الگوي مصرف را تغيير مي دهد و همين امر تغيير سال پايه را رقم مي زند.
تخم‌مرغ گران‌تر از شانه‌اي 12600 تومان نخريد
اما طي ماه هاي اخير تخم مرغ همواره جزو محصولاتي بود که بيشترين افزايش قيمت را در سبد خانوار داشت و طي هفته هاي اخير گراني آن شدت بيشتري گرفت تا جايي که از 18 هزار تومان هم عبور کرد و به حدود 20 هزار تومان رسيد، البته وزارت کشاورزي از ماه گذشته اجازه واردات اين محصول را براي تظيم بازار آن صادر کرده بود.
اما معاون وزير کشاورزي از آغاز توزيع تخم‌مرغ وارداتي از امروز خبر داد و گفت: هر شانه تخم‌مرغ بايد به قيمت مصوب 11 هزار و 600 تومان و هر شانه تخم‌مرغ شيرينگ پک (بسته بندي شده) بايد 12 هزار و 600 تومان در بازار مصرف فروخته شود.
علي‌اکبر مهرفرد در اين باره گفته است: مجوز واردات تخم‌مرغ از کشورهاي مختلف به غير از آنهايي که با بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان درگير هستند، صادر شده است و اين مجوز تنها به اتحاديه مرغداران مرغ تخم‌گذار داده نشده و هر کسي مي‌تواند اين محصول را با تعرفه پنج درصد وارد کند.
بر اين اساس مرغ‌داري‌هايي که با بيماري مواجه نيستند و توليد و عرضه تخم‌مرغ در آنها ادامه دارد، نبايد اين محصول را بالاتر از نرخ مصوب بفروشند و اجحاف کنند که قيمت مصوب (مصرف‌کننده) براي يک شانه تخم‌مرغ شيرينگ پک (بسته‌بندي) شده 12 هزار و 600 تومان و براي يک شانه تخم‌مرغ شيرين پک نشده 11 هزار و 600 تومان است و در اين ميان دستگاه‌هاي نظارتي بايد نسبت به اجراي اين مصوبه کارگروه تنظيم بازار انجام وظيفه کنند و اجازه گران‌فروشي ندهند.
توقف توليد 25 خودروي غيراستاندارد سبک و سنگين
اما اسفند ماه سال گذشته سازمان ملي استاندارد ايران از افزايش تعداد استانداردهاي خودرويي از 55 به 85 مورد خبر داد و اعلام کرد که بر اساس تفاهم‌نامه‌اي بين اين سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقاي اين استانداردها از نظر تعداد و کيفيت مطرح شده است؛ موضوعي که بر اساس مصوبه شوراي سياست‌گذاري خودرو با حضور وزير وقت صنعت، معدن و تجارت، رئيس سازمان ملي استاندارد، خودروسازان و قطعه‌سازان در دستور کار قرار گرفت.
امروز اعلام شد که توقف توليد 25 خودروي سواري و سنگين جاده‌اي با اجراي فاز اول استانداردهاي جديد اجباري خودرو از ابتداي دي‌ماه سال جاري کليد خورده است.
اين خبر هم يکي از مهمترين اخبار حوزه توليد و تجارت به شمار مي‌رود چرا که با اجراي فاز اول استانداردهاي جديد اجباري خودرو، توليد و واردات برخي از خودروهاي غيراستاندارد از جمله خودروهاي 141 بنزيني و دوگانه سوز از دستور کار خودروسازان خارج شده است.
گراني کاغذ در کشور!
بازار کاغذ در کشور همواره با مشکلات متعدد گراني دست و پنجه نرم مي‌کند اما آمارهاي ارائه شده گوياي آن است که در شش ماهه اول سال جاري در حوزه صادرات کاغذ و محصولات کاغذي رشد داشته‌ايم.
افزايش صادرات کاغذ و محصولات کاغذي در شرايطي رخ مي‌دهد که در ماه‌هاي گذشته بازار کاغذ در داخل کشور با گراني مواجه شده و بنابر آنچه از سوي فعالان اين عرصه عنوان مي‌شود، افزايش قيمت کاغذ در سطح بين‌الملل دليل اين گراني بوده است با اين وجود محصولات صادراتي ايران در اين بخش اگرچه از نظر وزني حدود 112 درصد رشد داشته‌اند اما افزايش ارزشي آنها به 72 درصد هم نمي‌رسد. همين مسئله گوياي اين است که در حوزه کاغذ و محصولات کاغذي در بخش بين‌الملل افزايش قيمت با افزايش وزن همخواني چنداني نداشته و اين دو عدد به طور متناسب با يکديگر رشد نکرده‌اند.
طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در شش ماهه اول سال جاري بالغ بر 58 هزار تن کاغذ و محصولات کاغذي به کشورهاي مختلف صادر شده است؛ عددي که در مقايسه با توليدات کمتر از 28 هزار تني شش ماهه اول سال گذشته از نظر وزني 111.6 درصد رشد را نشان مي‌دهد.
تغييرات سينوسي در بازار دلار
تغييرات بازار ارز طي روزها و هفته‌هاي اخير همواره مورد توجه بوده و يکي از اخبار مهم حوزه اقتصادي به شمار مي‌رود. امروز هم اين بازار با شيب آرامي در جهت افزايش قيمت حرکت کرد اما سکه تمام ثبات نسبي قيمت را حفظ کرده بود.
در بازار ارز دلار آمريکا بر خلاف ديروز مقداري افزايشي شد و 4194 تومان فروخته مي شود، يورو 5028 تومان، پوند انگلستان 5723 تومان، لير ترکيه 1122 تومان و يوان چين نيز 656 تومان عرضه مي‌شود.
بانک مرکزي هم دلار مبادله‌اي را 3595 تومان قيمت‌گذاري کرد. همچنين سکه تمام طرح جديد يک ميليون و 395 هزار تومان، نيم سکه 684 هزار تومان، ربع سکه 399 هزار و 700 تومان و سکه گرمي 261 هزار تومان قيمت دارد. بازار طلا نيز تا حدودي با افزايش قيمت همراه شده است. هر گرم طلاي 18 عيار 129 هزار و 654 تومان، هر مثقال طلا 561 هزار و 600 تومان و هر اونس طلا براي معاملات در بازار جهاني 1275 دلار داد و ستد مي‌شود.
شايعات درباره پروژه‌هاي تلگرام را گوش نکنيد!
در شرايطي که بيت کوين يا پول مجازي هم توانسته در بازار ارزها ورود جدي پيدا کند تقريبا هر روز خبري از اين ارز افسارگسيخته از اقصي نقاط جهان به گوش مي‌رسد. در جديدترين اين اخبار درمورد ورود تلگرام به بازار ارزهاي رمزگزاري شده هم مطالبي منتشر شده که بر اساس آن قرار بود همانند بيت‌کوين مبادلات امن را در اختيار کاربران قرار دهد.
اما بنيانگذار تلگرام تاکيد کرده است که همه اخبار واقعي در مورد تلگرام و پروژه هاي مربوط به آن را فقط در سايت رسمي ما دنبال کنيد. وي در عين حال اطلاعات درباره ايجاد پول الکترونيکي را رد و يا تاييد نکرد اما تصريح کرد که درحال حاضر وب سايت‌هاي جعلي با نام تلگرام در اينترنت وجود دارد که اخبار دروغ منتشر مي‌کنند که مي‌توان به tgram.cc و يا پروژه ارز الکترونيکي TON اشاره کرد.
مدلهاي جديد گوشي مشمول طرح رجيستري اعلام شد
سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي در اطلاعيه‌ جديد خود اعلام کرد: نظر به اجراي موفقيت‌آميز مراحل اوليه طرح رجيستري و در راستاي اهداف پيشگيري از قاچاق گوشي تلفن همراه، تحقق حقوق مصرف‌کنندگان، واردکنندگان قانوني و فروشندگان مجاز و براساس تصميمات متخذه در يازدهمين جلسه کميته راهبري طرح رجيستري، در ادامه مرحله دوم طرح و از ساعت 24 روز جمعه 8 دي ‌ماه تمامي مدل‌هاي گوشي تلفن همراه گوگل، بلک‌بري و موتورولا مشمول طرح مي‌شوند.
بر اين اساس ساير مدلها نيز متعاقباً در هفته‌هاي آينده پس از اعلام رسمي تحت پوشش طرح قرار مي‌گيرند. پيش از اين و از تاريخ 14 آذرماه تمامي گوشي و تبلت‌هاي اپل مشمول طرح شده بودند.
بنابراين به کليه دارندگان مدلهاي گوشي فوق توصيه مي‌شود تا تاريخ ذکر شده گوشي‌هاي موجود خود را فعال کنند و خريداران گوشي‌هاي مذکور نيز از تاريخ شروع طرح (96/10/8) همانند گوشي‌هاي اپل قبل از فعال‌سازي با استعلام کد 15 رقمي (IMEI) از طريق سامانه #7777* يا #4* اصالت گوشي را استعلام و پس از اطمينان از ثبت گوشي نسبت به خريد آن اقدام کنند.
وعده‌هاي وزير نيرو براي استفاده از طلاي خاکستري
بيش از 80 درصد پساب هاي توليدي در جهان توسط جامعه بدون تصفيه و استفاده مجدد به اکوسيستم برمي‌گردند. در حال حاضر اکثر شهرهاي کشورهاي در حال توسعه از زيرساخت و منابع مناسبي براي مديريت پساب‌ها با روشي موثر و پايدار برخوردار نيستند؛ در همين راستا ايران سعي دارد با توسعه استفاده از پساب وضعيت منابع آبي خود را سروسامان دهد.
رضا اردکانيان، وزير نيرو معتقد است که دولت براي استفاده از پساب برنامه‌هاي خوبي دارد و با توجه به اينکه در دنيا لغت فاضلاب حذف شده و همه اين‌ها به نام‌هاي ديگر و در رنگ‌هاي مختلف ياد مي‌شود، مانند آب خاکستري که بايد پس از تصفيه، استفاده مجدد در بخش‌هاي مختلف شود.
اين مفهوم بدين معناست که به جاي اينکه آب را از نقاط دور منتقل کنيم بايد به فکر نحوه استفاده از آب موجود باشيم اگر به اين موضوع نپردازيم آب هاي جديد براي مدتي مي توانند پاسخگو باشند ولي پس از مدتي مشکلات فعلي با ابعاد بزرگتري خود را نشان خواهد داد.
اکنون بزرگترين پروژه بازيافت آب در مشهد آغاز شده و در حال مطالعه است و براي اينکه از تجربه همه دنيا استفاده کنيم، با همکاري آلماني ها مطالعات اين طرح در حال پيش رفت است تا با آب کشاورزي جايگزين شود؛ البته از آنجا که پساب ها هميشه منطبق با زمان آبياري نيست، بخشي را نيز بايد به سفره هاي زيرزميني تغذيه کرد.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۵۶۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم کاهش تورم شاخص بهای تولیدکننده در فروردین‌ماه ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، سیاست بانک مرکزی در سال جاری هدف‌گذاری برنامه‌ریزی شده برای تداوم کاهش تورم و نرخ رشد نقدینگی به همراه هدایت هدفمند اعتبارات بانکی به سمت تولید است. در همین راستا بررسی‌ها نشان می‌دهد سیاست‌ها و اقدامات اتخاذ شده توسط مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی در ابتدای سال جدید در راستای بهبود متغیرهای کلان اقتصادی و به خصوص مهار تورم موفقیت‌آمیز بوده است. به طوری که بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده بیانگر ادامه روند کاهشی این شاخص در فروردین سال ۱۴۰۳ می‌باشد. بر اساس آخرین آمار، تورم دوازده‌ماهه شاخص بهای تولیدکننده از ۳۷.۳ درصد در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ به ۳۱.۲ درصد در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ کاهش یافته که موید کاهش ۶.۱ واحد درصدی نرخ تورم شاخص بهای تولیدکننده در این مقطع است.

در همین راستا تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده نیز در ادامه روند کاهشی خود از سال گذشته، با ۱۶.۹ واحد درصد کاهش از ۴۰.۷ درصد در فروردین ۱۴۰۲ به ۲۳.۸ درصد در فروردین‌ماه سال جاری رسیده است. بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده به تفکیک گروه‌های اصلی «کالا» و «خدمت» در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ حاکی از کاهش تورم نقطه به نقطه هر دو گروه اختصاصی «کالا» و «خدمت» به ترتیب از ۴۱.۰ و ۴۰.۰ درصد در فروردین سال ۱۴۰۲ به ۲۰.۶ و ۳۱.۴ درصد در فروردین سال ۱۴۰۳ است.
تورم ماهانه شاخص بهای تولیدکننده در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به ۱.۳ درصد رسید. بررسی تورم ماهانه به تفکیک گروه‌های اختصاصی «کالا» و «خدمت» نیز حاکی از تحقق تورم ۲.۱ درصدی گروه کالا (ضریب اهمیت ۶۵.۷ درصد) با سهم از تورم ۱.۴ واحد درصد و تورم ۰.۴- درصدی خدمات (ضریب اهمیت ۳۴.۳ درصد) با سهم از تورم ۰.۱- واحد درصد می‌باشد.


شاخص بهای تولیدکننده - فروردین ۱۴۰۳

‌ کد خبر 6090650 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • کشف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • تورم نقطه به نقطه تولید در فروردین ۲۳.۸ و سالانه ۳۱.۲ درصد شد
  • تداوم کاهش تورم شاخص بهای تولیدکننده در فروردین‌ماه ۱۴۰۳
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • جمع‌آوری «نامزد گلوله‌ها» سال گذشته از نمایشگاه کتاب به شدت غیرفرهنگی بود!
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟