Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بودجه تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی با کاهش 60 درصدی مواجه شده، همچنان که سال‌های گذشته نیز با کاهش و نیز عدم تخصیص همراه بود، به همین دلیل و به منظور بررسی پیامدهای منفی آن با سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت‌وگویی داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ابتدا بیان کرد: موضوع بودجه منشور توسعه فرهنگ قرآنی اواخر دهه 80 مطرح شد و در سال‌های اول بر اساس امکان هزینه کرد نیم درصد بودجه دستگاه‌های اجرایی به صورت اختیاری تصویب شد و بعد از آن نیز به عدد ثابت 200 میلیارد تومان رسید و این مبلغ نیز براساس برنامه جامع توسعه فرهنگ قرآنی بود که از طرف شورای توسعه فرهنگ قرآنی به مجلس ارائه شد.
سرابی در ادامه تصریح کرد: این بودجه برای تحقق اهدافی که در منشور توسعه فرهنگ قرآنی پیش‌بینی شده بود و اهدافی که مقام معظم رهبری ترسیم نموده بودند مثل تربیت 10 میلیون حافظ قرآن و یا لزوم آشنایی آحاد مردم با روخوانی قرآن، پیشنهاد شد. بر این اساس یک برنامه جامعی از شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه شد که برای تحقق آنها این بودجه به تصویب رسید و در یکی دو سال اول نیز تخصیص خوبی داشت، سال 90 حدود 200 میلیارد تخصیص پیدا کرد و در سال‌های بعد نیز با افت و خیزهایی مواجه شد، به گونه‌ای که یک سال 80 میلیارد و یک سال هم 25 میلیارد اختصاص دادند، اما آن عدد 200 میلیارد تومان در قانون بودجه ثابت بود.
قائم مقام شورای عالی قرآن بیان کرد: در سال 90 که اوج تخصیص این بودجه بود یک سری از برنامه‌هایی که در قالب منشور توسعه فرهنگ قرآنی برنامه‌ریزی شده بود کلید خورد و با همین افت و خیزها ادامه یافت، اما در سال‌های اخیر اینطور احساس می‌شود که دولت در قالب این بودجه که سال 93 با 50 درصد و امسال نیز با 60 درصد کاهش مواجه بود در واقع با کاهش و عدم تخصیص بودجه، برنامه‌های توسعه فرهنگ قرآنی را تعطیل می‌کند و مهم‌ترین ضرر کاهش بودجه همین است.
عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: این در حالی است که در بسیاری از دستگا‌ه‌های فرهنگی که خودشان ردیف‌های قرآنی داشته‌اند، بنابر اطلاعات به دست آمده از خودشان، به دلیل وجود بودجه کمک شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بودجه خودشان نیز کاهش یافته و این یک ضرر مضاعفی برای فعالیت‌های قرآنی است.
سرابی در ادامه بیان کرد: البته در زمینه توسعه فرنگ قرآنی مشکلات مختلفی از قبیل مشکلات ساختاری، مدیریتی و مدیریت منابع انسانی وجود دارد، اما بحث بودجه از عوامل بسیار مهم در توسعه فرهنگ قرآنی است، به این علت که نظام ما اسلامی و برگرفته از قرآن است و اگر برای اشاعه فرهنگ قرآنی سرمایه گذاری نکنیم، قابل قبول نیست.
قائم مقام شورای عالی قرآن تصریح کرد: متأسفانه در چند سال اخیر، دولت کم توجهی زیادی در این زمینه داشته و امیدوارم که این وضعیت بهبود یابد، در این مسأله نیز طرف ما به غیر از مردم و مقام معظم رهبری که مطالباتی در توسعه فرهنگ قرآنی دارند، قرآن و پیامبر اکرم(ص) به عنوان صاحب قرآن است، در نتیجه نمی‌توانیم به امر قرآن بی توجه باشیم. در سال‌هایی که وضعیت بودجه بهتر بود با کمبودهای زیادی مواجه بودیم و در حال حاضر به طریق اولی با مشکل مواجه هستیم.
سرابی در ادامه بیان کرد: البته اصراری ندارم که تخصیص بودجه و پشتیبانی مادی از توسعه فرهنگ قرآنی حتما در قالب بودجه شورای توسعه باشد، می‌شود مذاکراتی داشت و کارگاهی را تشکیل داد که روش پشتیبانی مادی از برنامه‌های قرآنی را کارآمدتر کرد تا از اتلاف بودجه نیز جلوگیری شود کما اینکه که معاون برنامه و بودجه رئیس جمهور نیز عضو شورای توسعه است و این امر می‌تواند در بهبود روش تخصیص این بودجه کمک کند و البته ایشان و حتی نماینده ایشان هم در جلسات شرکت نمی‌کنند که مطلوب نیست، اما به هر حال از اصل ماجرا نمی‌توان چشم پوشی کرد.
سرابی در پاسخ به سؤال ایکنا که آیا در کاهش بودجه اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز کم کاری داشته‌اند یا خیر؟ تصریح کرد: به هر حال همه کوتاهی‌هایی داشته‌اند، رسانه‌های قرآنی نیز ممکن است به اندازه کافی به موضوع نپرداخته باشند، اما با این حال اصل قضیه نباید تحت الشعاع قرار ‌گیرد و کسانی که بودجه‌ریزی می‌کنند، برای رشد و تعالی نظام اسلامی فکر می‌کنند، بر همین اساس، آنها مسئولیت اصلی را برعهده دارند، شورای توسعه فرهنگ قرآنی پیشنهاد دهنده این ردیف بودجه بوده و شاید کم کاری‌هایی نیز صورت گرفته باشد، اما به هر حال کسانی که تصمیم‌ گیرنده هستند و این بودجه را تخصیص می‌دهند در وهله اول دولت و سازمان برنامه و بودجه و سپس مجلس محترم هستند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۶۲۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان بررسی جداول بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق مجلس/ حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد

به گزارش جماران؛ عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس گفت: با مصوبه کمیسیون تلفیق بنا شد تا ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ اختصاص یابد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه جلسه پایانی کمیسیون تلفیق برای بررسی جدول لایحه بودجه با حضور معاونان سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، اظهار داشت: نشست کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ امروز با حضور اکثریت اعضا برگزار شده و گزارش هیئت رئیسه کمیسیون در جلسات با کمیسیون‌های تخصصی درباره جداول بودجه قرائت شد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون بنا شد تا ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ اختصاص یابد.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس مصوبه امروز کمیسیون بنا شد تا ما به ازای دو دهم درصد از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده برای نوسازی مدارس اختصاص یابد، علاوه بر این بر اساس مصوبه امروز کمیسیون مقرر شد تا در بودجه سال ۱۴۰۳ یک همت در اختیار وزارت علوم و یک همت در اختیار وزارت بهداشت برای تامین نیازهای دانشگاه‌های جامع زیر مجموعه وزارت علوم و دانشگاه‌های علوم اختصاص یابد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس اظهار داشت: معاونان سازمان برنامه و بودجه که به عنوان نماینده دولت در کمیسیون حضور داشتند با این مصوبات مخالفتی نداشتند و همراه بودند لذا بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ نیز در کمیسیون تلفیق به پایان رسید.

وی افزود: گزارش کمیسیون تلفیق فردا پنجشنبه در سیستم مجلس بارگذاری می‌شود تا نمایندگان بتوانند پیشنهادات خود را برای طرح در صحن مجلس در سامانه بارگذاری کنند و طبق تصمیم هیئت رئیسه مجلس گزارش کمیسیون تلفیق در دستور کار صحن قرار خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • گردشگری در شادگان رونق و توسعه یابد
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • منظور: ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ  
  • توجه به قرآن، بسیاری از مشکلات امروز ما را حل می‌کند
  • حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • پایان بررسی جداول بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق مجلس/ حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد