تحت فشار قرار دادن کره شمالي کاري بسيار دشوار است
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۶۲۴۴۳
خبرگزاري آريا - بحران در شبه جزيره کره ممکن است از کنترل خارج شود و خطرات بسيار فاجعه باري درپي داشته باشد.
خبرگزاري اسپوتنيک در گزارشي نوشت: جان دان استاد علوم سياسي از دانشگاه کمبريج که کارشناس مسائل شبه جزيره کره است درباره تحريم هاي جديد شوراي امنيت عليه کره شمالي گفت :« مجازات کردن راس رژيم کره شمالي کاري بسيار دشوار است اما با جرات مي توانم بگويم اگر صادرات هرگونه فرآورده نفتي به کره شمالي متوقف شود ، کار آنها تمام خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خبرنگار اسپوتنيک : آيا فکر مي کنيد اينگونه اقدامات در آينده اي نزديک بر اوضاع بي ثبات تاثيرگذار خواهد بود و به ازسرگيري مذاکرات شش جانبه درباره پايان دادن به برنامه تسليحات هسته اي کره شمالي کمک خواهد کرد؟ آيا فکر مي کنيد اين تحريم واقعا دولت کره شمالي را به مذاکرات باز خواهد گرداند؟
جان دان : چنين چيزي غير قابل تصور نيست اما من فکر نمي کنم چنين اتفاقي بيفتد زيرا آنها به آساني تسليم فشارها نمي شوند. آنها ( مقامات کره شمالي ) بايد به مرحله اي برسند که واقعا خطر را احساس کنند.
خبرنگار اسپوتنيک : به نظر شما واکنش کره شمالي به اين تحريم ها چگونه خواهد بود؟ آيا آزمايش هاي (تسليحاتي) بيشتري انجام خواهد داد ؟ آيا برنامه هسته اي خود را تقويت خواهد کرد ؟ يا اينکه وارد مذاکرات خواهد شد؟
جان دان : فکر نمي کنم کره مقامات کره شمالي وارد مذاکرات شوند. به عقيده من آنها زماني بر سر ميز مذاکره حاضر خواهند شد که چنين مذاکراتي بين آنها و دولت آمريکا برگزار شود.
اين کارشناس مسائل کره ، درمورد حمله احتمالي به کره شمالي نيز گفت :« من فکر مي کنم هرگونه حمله به کره شمالي بدون شک پيامدهاي مخربي براي آمريکا و کره جنوبي خواهد داشت. من فکر مي کنم چنين حمله اي در صورتي امکانپذير است که آمريکا بتواند همه سايت هايي را که کره شمالي قادر است از آنها موشک مجهز به کلاهک هسته اي شليک کند ، هدف قرار دهد و از بين ببرد. چنين حمله اي تنها در صورتي امکانپذير است که آنها در ابتدا بتوانند تهديد هسته اي کره شمالي را از بين ببرند. با اين حال چنين کاري نيز آسان نيست و حملات حساب شده و دقيق به اينگونه تاسيسات کره شمالي دشوار خواهد بود.«
وي افزود :« فکر نمي کنم آمريکا بتواند بدون هيچگونه مشکل امنيتي ، به کره شمالي حمله کند. بدون شک اگر چنين حمله اي صورت گيرد ، نيروهاي آمريکايي مستقر در کره جنوبي و البته مردم کره جنوبي در معرض خطر قرار خواهند گرفت.«
خبرنگار اسپوتنيک : آيا فکر مي کنيد ما مي توانيم مذاکرات شش جانبه را ازسر بگيريم؟ آيا فکر مي کنيد همه طرف هاي دخيل در بحران کره شمالي واقعا علاقه مند به راه حلي ديپلماتيک براي پايان دادن به اين بحران هستند؟
جان دان : فکر مي کنم درحال حاضر همه غير از کره شمالي علاقه مند به راه حلي ديپلماتيک هستند. به همين علت شوراي امنيت سازمان ملل متحد تحريم هاي جديدي عليه کره شمالي تصويب کرد.
صدا و سيما
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۶۲۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمیشوند چگونه است؟
به گزارش «مبلغ»، اگر مردهها را بسوزانند، به دریا بیندازند، مومیایی کنند و در محفظههای خاصی نگه دارند یا حیوانات آن را بخورند، باز هم مسائل شب اول قبر مانند فشار قبر، سؤال و مکافات، برای او وجود دارد و شب اول قبر او همان شبی است که به دریا افتاده یا در آتش سوخته و یا خوراک حیوانی شده است.
حوزه نیوز نوشت: کتاب «پرسمان معاد» از سوی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی، نمایندگی اصفهان به چاپ رسیده که در شماره های گوناگون، به انتشار مطالب این کتاب ارزشمند خواهیم پرداخت.
سؤال: دربارۀ مرگ و عذاب قبر توضیح دهید: شب اول قبر برای کسانیکه دفن نمیشوند و مثلاً در آب غرق میشوند، چگونه است؟
بر اساس آیات و روایات، روح انسان بعد از مرگ و انقطاع از بدن مادی، خود را در بدن برزخی و قالب مثالی مییابد. بدن مثالی، شباهت بسیاری به بدن دنیوی انسان دارد، اما در عین حال بدنی است که با نظام و قوانین عالم برزخ سازگار است و با بدن مادی دنیوی تفاوتهایی دارد.
در بیشتر موارد، مقصود از واژۀ «قبر» مسائل مربوط به برزخ است؛ مثلاً: «إِنَّ الْقَبْرَ رَوْضَةٌ مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النِّیرَان؛ قبر یا روضهای از ریاض بهشت یا گودالی از گودالهای آتش است»؛ البته قبر برزخی و قبر خاکی ارتباط خاصی با هم دارند که مجال تبیین آن نیست، اما باید توجه داشت که عمده مسائل شب اول قبر و بعد از آن، با عالم برزخ درپیوند است، نه با قبر خاکی.
بنابراین، هم عذاب قبر و فشار آن و هم شادیها و فراخی آن، به عالم برزخ و قالب مثالی مربوط است؛ ازاینرو، اگر مردهای را بسوزانند، به دریا بیندازند، مومیایی کنند و در محفظههای خاصی نگه دارند یا حیوانات آن را بخورند، باز هم مسائل شب اول قبر مانند فشار قبر، سؤال و مکافات، برای او وجود دارد و شب اول قبر او همان شبی است که به دریا افتاده یا در آتش سوخته و یا خوراک حیوانی شده است.
حضرت علی (علیه السلام) میفرماید: «فروگذار نمیشود احدی از مردم که در شرق و غرب زمین و دریا و صحرا هستند، مگر آنکه فرشتههای سؤالکننده به ملاقات آنان خواهند رفت».
بهعبارتدیگر، شب اول قبر همان مراحل نخستین ارتحال از این عالم و ورود در عالم برزخ است و وضعیت جسم در این دنیا تأثیر چندانی در آن ندارد.
امام جواد (علیه السلام) به یکی از شیعیان که در حال احتضار بود، فرمود: «مردن مثل این است که بدنت خیلی کثیف باشد و به حمام بروی. وقتی خودت را تمیز کردی چه حالتی به تو دست میدهد؟ همان حالت، هنگام مرگ برای مؤمن رخ میدهد».
عذاب قبر برای افراد مختلف شدت و ضعف دارد. از روایت استفاده میشود که پرهیزنکردن از نجاسات، بداخلاقی (مخصوصاً در محیط خانواده) و بیهودهگویی از موجبات عذاب قبر است، برعکس خوشاخلاقی، احسان (مخصوصاً به پدر و مادر)، صدقه، اولاد صالح و تلاوت قرآن موجب راحتی در قبر است. اما عذاب قبر چگونه است؟ آیا تجسم آن با نیش مار و عقرب یا حملۀ سگ درست است یا به شکل دیگری واقع میشود؟ در پاسخ باید گفت که جزییات این عذاب برای ما معلوم نیست.
سؤال: تا حد ممکن وجود فشار قبر را اثبات کنید؟
یادآوری میشود که منظور از واژۀ «قبر»، قبر خاکی و متعارف نیست. امام صادق (علیه السلام) فرمود: «عالم برزخ، قبر است» و در روایت دیگری فرمود: «الْقَبْرُ مُنْذُ حِینِ مَوْتِهِ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ؛ مقصود از قبر، برزخ انسان است که از لحظۀ مرگ تا روز رستاخیز است» .
آیتاللّه سبحانی بر اساس این روایت و روایاتی دیگر دربارۀ عذاب قبر معتقد است: «واقعیت قبر همان برزخ است». به گفتۀ شیخ مفید: «اثبات عذاب قبر از طریق آیات و اخبار میسر میشود نه با عقل؛ اخبار عامه (اهلسنت) و شیعه دربارۀ عذاب و فشار قبر متواتر است».
محقق طوسی میگوید: «سؤال فرشتگان در قبر، و رحمت و عذاب برای مؤمنان و کافران در آن جایگاه از مسلّمات دین است. هرکس به سؤالات فرشتگان پاسخ درست بدهد، مشمول رحمت الهی و هرکس پاسخ نادرست بدهد، گرفتار عذاب خدواند خواهد شد» . تفتازانی نیز گفته است: «والاحادیث فی هذا الباب متواتر المعنی».
در اینجا به ذکر چند نمونه از این احادیث متواتر بسنده می شود:
۱. پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «إِنَّ الْقَبْرَ رَوْضَةٌ مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ أَوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النِّیرَان؛ قبر باغی است از باغهای بهشت یا گودالی است از گودالهای جهنم» . ایشان از عذاب و فشار و تنگی قبر به خدا پناه میبرد: «إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضَغْطَةِ الْقَبْرِ وَ مِنْ ضِیقِ الْقَبْر».
۲. امیرمؤمنان (علیه السلام) در نامهای به فرزندش مینویسد: «قبر باغی است از باغهای بهشت یا گودالی است از گودالهای جهنم».
با توجه به اخبار و مفاد آنها، دربارۀ عذاب قبر جای تردیدی نمیماند و فشار قبر اولین مرحلۀ کیفر در عالم برزخ است.
۳. در حدیث دیگری از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) چنین نقل شده است: «فَقَالَ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ مُؤْمِنٍ إِلَّا وَ لَهُ ضَمَّةٌ؛ هیچ مؤمنی نیست که فشار قبر نداشته باشد» . پیامبر، این فشار را کفارۀ گناه اسراف نعمتهای الهی خوانده است.
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898880