مرگ ارزشهای معنوی در سینمای ایران/ پول همه چیز سینما شده
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۶۲۸۱۰
به گزارش جام نیوز به نقل از میزان، عباس رافعی کارگردان سینمای ایران که این روزها در صدد ساخت فیلم "کافه پولونیا" است درخصوص مشکلات سینمای گیشه محور گفت: متاسفانه برخی در این سینما تنها و تنها به منافع شخصی خود اهمیت میدهند و هیچ چیز برایشان مهم نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در همین راستا افزود: همه چیز در سینمای ایران به پول ختم میشود. ارزشهای مادی همه گیر شده و جای ارزش های معنوی را گرفته است. به کل ارزش های معنوی در سینمای ایران فراموش شده است.
کارگردان "فصل فراموشی فریبا" سینما تجاری شدن سینما را ضربه ای مهلک خواند و اضافه کرد: همه چیز در راستای سینمای تجاری پیش می رود و این تجاری شدن برای سینما مثل سم عمل می کند. دیگر هیچ خانواده ای نمیتواند به راحتی و فراغ بال به دیدن آثار برود زیرا فیلم ها برای فروش به هرکاری دست می زنند.
وی نیاز به تفریح را از جمله دلایل اصلی اقبال سینمای گیشه خواند و خاطرنشان کرد: بدون شک مردم به تفریح نیاز دارند و یکی از این تفریحها قطعاً سینما است. وقتی ما ذائقه مردم را در طول این سالها اینگونه تربیت کردیم که سینما یعنی برویم داخل بخندیم، حرفهای جنسی و مبتذل بشنویم و بیاییم بیرون، چه انتظاری میشود، داشت؟.
وی در همین راستا خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی سینماگران سطح مخاطب را پایین آوردهاند و تلاشی هم برای ارتقا این سطح صورت نمیگیرد. زمانی فیلمهایی با ارزش مثل "افق" رسول ملاقلی پور پرفروشترین فیلم سینمای ایران بود. این مردم همان مردم هستند اما متاسفانه ذائقهشان تغییر کرده است.
115
منبع: جام نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۶۲۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زندهیاد اصغر یوسفینژاد با «عروسک» ابدی شد
اصغر یوسفینژاد را میتوان یکی از نامهای کشف شده در جشنواره فیلم فجر دانست که با اولین فیلمش «اِو» (خانه) در بخش سودای سیمرغ سیوپنجمین جشنواره فجر توجه زیادی را به خود جلب کرد؛ به همین دلیل وقتی پنج سال بعد در چهلمین دوره این جشنواره با فیلم «عروسک» متقاضی حضور در جشنواره شد، فیلمش به عنوان یکی از آثار کنجکاویبرانگیز این رویداد محسوب میشد اما با رد شدن فیلم توسط هیأت انتخاب سرنوشت فیلم و شاید فیلمسازش هم تغییر کرد.
پس از جشنواره فیلم فجر اصغر یوسفی نژاد کارگردان مطرح سینمای کشورمان برای دریافت پروانه نمایش فیلم عروسک تلاش بسیاری کرد که تا قبل از فوتش بینتیجه ماند و سرانجام فیلم سینمایی عروسک چند روز پیش با حضور جمعی از اهالی سینما و منتقدین در سینماهای هنر و تجربه به نمایش در آمد.
فیلم «عروسک» (قولچاق) داستانی درام و اجتماعی دارد و ماجرای این فیلم در تبریز اتفاق میافتد. تهیهکننده فیلم جلیل صحت از اعضای انجمن منتقدان سینمای ایران است.
️مهسان فراست منتقد سینما تلویزیون درباره این فیلم گفت: اکبر خواجوی با پدرسالار ابدی شد و اصغر یوسفی نژاد با عروسک. معتقدم همان طور که پدر سالار را زندگی کردیم، با عروسک هم زندگی میکنیم. زنده یاد اصغر یوسفی نژاد کارگردان پر آوازه ترک زبان اثری از خود به جا گذاشت که تاریخ سینمای ایران این شاهکار ترک زبان را هرگز فراموش نخواهد کرد و در عجبم که مسؤلین جشنواره فجر چطور این فیلم را رد کردهاند.
وی ادامه داد: فیلم سینمایی عروسک حداقل در سه رشته میتوانست نامزد بهترین فیلمنامه، بهترین تصویر برداری و بهترین بازیگر نقش اول مرد قرار بگیرد اما نامهربانی داوران از ارزشهای این فیلم کم نکرد و نخواهد کرد.
این منتقد سینما افزود: همچنین قطب اصلی داستان زبان مادری بازیگران است که شیرینی این فیلم را دو چندان کرده است. زنده یاد اصغر یوسفی نژاد با تمام وجود، درد جامعه افسار گسیخته امروز را درک کرده، از سینمای لمپنیسم امروز فاصله گرفته و یک اثر کلاسیک ایرانی به جا گذاشته است.
فراست بیان کرد: فیروز عاقلی بازیگر نقش ایوب، مردی برای تمام ثانیههای فیلم عروسک است که تماشگر را با فیلم همراه و میخکوب میکند. همچنین این کاراکتر با دیالوگ های خیره کننده تماشگر را شیفته نقش منفی خود میکند.
وی مطرح کرد: فیلم عروسک با بهترین تصویر برداری و فیلم نامه ادای دینی برای بیدار شدن انسانیت و زنان بی سرپرست است. عروسک فیلمی است که بیننده آن را لمس میکند، ودرپایان داستان ببینده را به فکر فرو میبرد.
شایان ذکر است اصغر یوسفی نژاد در ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ بر اثر خونریزی و سکته مغزی در گذشت.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر