فتنه 88 اصل و اساس دین را نشانه رفته بود/حماسه 9 دی باید ماندگار و عبرتانگیز باقی بماند
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۶۲۹۰۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد حسین باژدان::: با عاشورا پیوند خورده و با آن هممعنا و همسو گردیده است و از این رو موافقان و مخالفان 9 دی در فرهنگ و سرگذشت عاشورا قابل «جانمایی» هستند. 9 دی در واکنش به اهانتی پدید آمد که دو روز پیش از آن به ساحت مقدس حضرت اباعبداللهالحسین- علیهالسلام- روا داشته شده بود و پدیدآورندگان این اهانت هم از نظر نسبت تاریخی در واقع همان کسانی بودند که اگرچه ادعای مسلمانی داشتند ولی به تعبیر صریحی که حضرتسیدالشهدا درباره آنان به کار برد، نه دین داشتند و نه آزادگی.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بر این اساس کسانی که در روز 9 دی بخصوص در تهران که آن اهانت در آن واقع شد، به میدان آمدند مصداق همان کسانی هستند که در همراهی با حضرت اباعبدالله جان خود را آماده اهدا کردن بودند. دقیقا به همین دلیل فتنه 88 در آینه عاشورا قابل بحث است از این منظر اهمالکاران و سکوتکنندگان در فتنه 88 در ردیف و عداد کسانی مینشینند که مستوجب لعن مؤمنین هستند و از اینکه خود نقش مستقیمی در فتنه نداشتهاند.
فتنه 88 یک فتنه تمامعیار بود که اصل و اساس دین را نشانه رفته بود و یک امر سیاسی معمولی نبود و لذا در قاب حوادث معمولی نمیگنجد و با عبارتهای مناسب حوادث معنا و مفهوم پیدا نمیکند. مگر نه این است که فتنه 88 اساس و اصلیترین سیاستها، نهادها و اصول نظام جمهوری اسلامی را نشانه رفته بود، شعار علیه اصل ولایت فقیه و تلاش برای غیرمؤثرکردن ولی فقیه در هدایت جامعه نه تنها در شعارهای خیابانی به وفور ملاحظه میشد، در بیانیههای رسمی سران فتنه و سازمانها و تشکلهای متبوع آنان نیز میآمد و مطالبهگری لجامگسیخته علیه نظام اسلامی در همه اینها به چشم میخورد.
بنابراین فتنه 88 اصل نظام اسلامی را هدف قرار داده بود و هزینههای فراوان آن متوجه اصل نظام اسلامی در حوزههای کلان امنیتی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... بود. در مرحله دوم مگر غیر از این است که حکومت صالح مهمترین رکن «ولایت» به عنوان یک اصل از اصول دین است و بدون حکومت ولایت معنا و مفهوم عینی و واقعی پیدا نمیکند یا حداقل کمیت آن دو اصلیترین موضوع که هدایت و اداره امور جامعه است، لنگ میزند. بنابراین نباید تردید کرد که اقدام فتنهگران اصل ولایت را نشانه رفته بود و از آنجا که ولایت مهمترین رکن اسلام است .میتوانیم بگوئیم فتنه 88 در واقع یک فتنه بزرگ علیه اصل اسلام بود کما اینکه ورود مردم به صحنه در 9 دی هم ورودی برای دفاع از اصل اسلام بود. در واقع اگر نظام در برابر ادعای باطل سران فتنه ضعف نشان میداد، این اساس اسلام بود که تهدید و تضعیف میشد.
قرآن کریم ایستادگی مؤمنین و جریان حق در برابر زیادهخواهیها را استقامت در راه حفظ دین و دنیای مؤمنین و بطور کلی موجودیت آنان میداند. در آیه 71 سوره مبارکه مؤمنون میفرماید: «ولو اتبع الحق اهواءهم لفسدت السموات والارض و من فیهن بل اتینهم بذکرهم فهم عن ذکرهم معرضون» فساد آسمان در واقع به معنای آن است که سکوت در برابر زیادهخواهی فتنهگران اساس دین را هم به خطر میاندازد و این برهمزننده هر خیری میباشد.
در فتنه 88 بحث اساسی این بود که سازوکارهای حکومت دینی و داوری ولیامر کنار گذاشته شود و عدهای بر مبنای هوی و هوس هر آنچه میخواهند بر جامعه اسلامی مسلط گردانند و این سیاهترین نوع دیکتاتوری است. در فتنه 88 همه کسانی که اسلام را نمیخواستند و طی دهها سال پیش از وقوع فتنه 88 این را با صراحت ابراز کرده بودند به تشجیع فتنهگران و پشتیبانی همهجانبه از آنان روی آوردند و تا امروز هم بر این حمایت خود تأکید میورزند. اینها یک نکته کلیدی را به ما یادآوری میکنند آن نکته این است که کسانی که در سال 88 عنوان فتنهگر پیدا کردند، از اول هم درباره پذیرش روشها و اصول اسلامی مشکل داشته و دشمن این را به خوبی واقف بوده است. به عبارت دیگر روزی که آمریکا و رژیم صهیونیستی با صراحت از سران داخلی فتنه حمایت میکردند و امکانات فراوان خود را بیدریغ در اختیار آنان قرار میدادند، تردیدی نداشتند که فتنهگران این حمایتها را با آغوش باز میپذیرند.
در واقع دشمن خارجی در فتنه 88 به روانشناسی سران فتنه و... تسلط داشتند و شاکله فکری آنان را غیردینی میدانستند و در واقع هم اگر پرونده فکری سران داخلی فتنه را مرور کنیم میبینیم که در حوزه رفتاری آنان هیچ نسبتی با دین ندارند. اینکه افرادی راضی به ریختهشدن خون عدهای مسلمان بشوند نشان میدهد که ترسی از این موضوع در وجود خود نداشتهاند و این موضوعی حلشده برای آنان بوده است و این را دشمن به درستی دریافته بوده است.
اما درباره فتنه 88 به گونههای مختلفی میتوان نظر داد و به گونههای مختلفی هم از آن یاد میشود از جمله اینکه بعضی فتنه 88 را امری پایانیافته و تاریخی ارزیابی مینمایند ولی نشانهها و واقعیتهایی وجود دارند که این گزاره را رد میکنند. مهمترین نشانهها این است که امروز هم بعضی از مطالبات دینستیزانه فتنهگران دنبال و تعقیب میشود و از این رو درستتر این است که بگوئیم فتنه 88 شکست خورد و فتنهگران هم اگر چه نتوانستند به اهداف خود در کف خیابان دست پیدا کنند اما مدیریت بیرونی فتنه از تعقیب آن اهداف در شکل و روشهای دیگر مأیوس نشده و هنوز آن را دنبال مینماید.
و از همین روست که حماسه «9 دی» باید برای همیشه به عنوان یک حماسه ماندگار، عبرتانگیز و درسآموز مطرح باشد.
منبع: بسیج نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۶۲۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هفته بزرگداشت فردوسی از ۲۱ اردیبهشت آغاز میشود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمود شالویی افزود: یکی از این برنامهها همایش ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی است که با معرفی آثار برتر در حوزه فردوسی پژوهی به پایان میرسد.
وی افزود: نقش ویژه و تأثیرگذار حکیم ابوالقاسم فردوسی بر تمدن ایرانی و اسلامی بر کسی پوشیده نیست و این حکیم و شاعر بزرگ ایرانی مایه عزت ایرانیان است.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: فردوسی بزرگ منادی صلح، صفا، صمیمیت و وحدت و پیوند میان ملت هاست و باید برنامههای پاسداشت و بزرگداشت بیشتری در سطح ملی و بین المللی برای این شاعر و حکیم نامدار برگزار شود تا جهانیان، بیشتر با فردوسی آشنا شوند.
شالویی درباره همایش فردوسی گفت: روز ۲۶ اردیبهشت ماه در دو نوبت صبح و عصر در دانشگاه فردوسی مشهد، همایش علمی با ارائه ۴۰ سخنرانی و مقاله تخصصی برگزار میمی شود و در روز ۲۷ اردیبهشت، نشست بین المللی با حضور اندیشمندان جهانی در فضای مجازی ساماندهی و اجرا خواهد شد.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: تشکیل انجمن نقالان نوجوان یکی از مصوبات کارگروه بزرگداشت فردوسی است.
وی افزود: تشکیل بنیاد فردوسی و برگزاری همایش «خوسف» تا «طوس» به جهت اهمیت ابن حسام خوسفی و ارتباط او با اندیشه فردوسی از دیگر اقدامات در دست کار است.
بخش دیگر این مراسم با سخنرانی محمد حسین زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه یافت که او با اشاره به برنامههای متنوع هفته بزرگداشت فردوسی گفت: امسال و در هفته بزرگداشت حکیم فردوسی چند فعالیت ویژه انجام خواهد شد که از جمله آنها اعطای نشان فردوسی به حماسه سرایان، حماسه پژوهان و حماسه آفرینان است و همچنین نشستهای تخصصی مختلف با همکاری دانشگاههای استان در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.
سیدجواد موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی نیز در پایان با اشاره به حضور فعال این نهاد در هفته بزرگداشت فردوسی گفت: برگزای آیینهای سنتی، پاسداشت هفته کرامت در ایام بزرگداشت فردوسی، راه اندازی کاروانهای هنری و برگزاری شب شعر از آرامگاه فردوسی تا آرامگاه خیام نیشابوری از جمله فعالیتهای این اداره کل در هفته بزرگداشت حکیم طوس است.
هفته بزرگداشت فردوسی سال گذشته در تالار وحدت با معرفی فردوسی پژوهان برگزار شد.