Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-05@03:12:09 GMT

آقایان مسئول! مردم کرمانشاه به شما نگاه می کنند

تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۶۳۶۱۱

آقایان مسئول! مردم کرمانشاه به شما نگاه می کنند

با این که از زلزله کرمانشاه بیش از 40 روز می گذرد و هنوز مردم آن مناطق با انواع و اقسام مشکلات و معضلات دست و پنجه نرم می کنند اما نباید گذاشت این اتفاق دردناک مشمول مروز زمان شود. البته پیش بینی می شد فراموشی بعد از روزها و هفته های اول وقوع زلزله گریبان گیر مردم زلزله زده این مناطق شود. در حال حاضر نیز به ندرت خبری از حضور مقامات و مسئولان در شهرستان های سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، اسلام آباد غرب و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. منتشر می شود.

این در حالی است که مشکلات مردم مناطق زلزله زده که عزیزان و زندگی خود را از دست داده اند نه تنها کاسته نشده بلکه افزایش نیز یافته است. گفته می شود هنوز اکثر زلزله زدگان در چادر و در شرایط نامناسبی زندگی می کنند وبه‌دلیل طولانی بودن ساخت و مرمت واحدهای آسیب دیده و شرایط اقلیمی خاص و برف و باران در منطقه، مهمترین نیاز زلزله زدگان تامین مسکن موقت و کانکس است. از سوی دیگر کسانی که اخیراً از مناطق زلزله زده برگشته اند بر مشکلات بهداشتی تاکید داشته و این که پزشک متخصص حضور ندارد و در زمینه دسترسی به دارو و معاینه تخصصی به شدت ضعف وجود دارد. همچنین مردم از فشار خون بالا و دردهای استخوانی رنج می برند که نشانه های رطوبت و سرما است.

البته مهمتر از خسارات های جانی و مادی فراوانی که زلزله مخرب کرمانشاه داشته، مشکلات روحی و روانی سنگینی است که بر مردم حادثه دیده تحمیل شده که این نوع از تبعات بدلیل این که ملموس و واضح نیستند کمتر مورد توجه قرار گرفته اند اما همین عامل می تواند گاهاً پیامدهای غیرقابل جبرانی داشته باشد.

به عبارتی دیگر زلزله مرگبار کرمانشاه مانند بلایای طبیعی دیگر در جای جای جهان جدای از مشکلات سخت افزاری به وجود آمده تبعات روحی و روانی سنگینی را بر مردم حادثه دیده این منطقه وارد ساخت است. در این باره به گزارش کردپرس بروز پس لرزه های بسیار زیاد و شایعات بی پایه و اساس این روزها در فضای مجازی نیز به نوعی زمینه را برای تشدید استرس ها فراهم نموده است به طوری که بسیاری از مردم مناطق زلزله زده به تدریج با نوعی استرس شدید و نا امیدی روبرو شده اند. به همین دلیل نگاه امیدوارانه به آینده وگذران زندگی و امورات روزمره در آنها رنگ و بوی طبیعی خود را از دست داده است.

مشکلات روحی و روانی، خود آزاری، استرس و نوعی سردرگمی و ناامیدی همراه با دلهره های شدید از احتمال تکرار واقعه مهمترین مشکلاتی است که خانواده های مناطق زلزله زده کرمانشاه با آن روبرو بوده و نیاز فوری به کمک کارشناسان مربوطه و روانشناسان متخصص دارندکه وجودشان به شدت در میان مردم این منطقه احساس می شود.

در واقع تنش های روحی و روانی زلزله و پس لرزه های بیشمار آن منجر به فشار شدید روانی شده که زندگی خانواده های مناطق زلزله زده را تحت تاثیر قرار داده و نیاز به رسیدگی دارد. اگر چه بر اساس اخبار منتشر شده اقداماتی برای کاهش اثرات روحی و روانی مردم زلزله زده صورت گرفته اما کافی نبوده است.

از سوی دیگر این تصور نیز در میان مردم بوجود آمده که بعد از گذشت بیش از 40 روز از وقوع زلزله، مسئولان آنان را رها و فراموش کرده‌اند و دوباره به ادارات و وزات خانه های خود بازگشته اند. به همین دلیل از نظر آنهایی که شرایط و اوضاع بغرنج منطقه زلزله‌زده را از نزدیک مشاهده کرده اند حضور چند لحظه ای و آن هم در ابتدای حادثه کارساز نبوده و وقتی جمع کل حضور افراد موثر و دارای بدنه اجتماعی به 10 روز نیز نمی‌رسد نمی‌توان آن را در حل مشکلات موثر دانست و با نگاه بدبینانه‌تر حتی می‌توان گفت این حضور و بازدید، کارکردی شخصی دارد و دردی را دوا نمی‌کند.

از این رو ضرورت دارد مسئولان دولتی در این برهه حساس توجه بسیار بیشتری به مناطق زلزله زده داشته باشند و طبق معمول گرفتار حوادث و اتفاقات روزمره نشوند.

گفتنی است زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در غرب کرمانشاه علاوه بر اینکه موجب جان‌باختن نزدیک به600 نفر شد ،12 هزار و 386 مصدوم نیز به جا گذاشت. در این زلزله تعداد زیادی از کودکان والدین خود را از دست دادند، مادران بسیاری با کشته شدن همسرشان سرپرست خانوار شدند و آمار معلولان این منطقه نیز افزایش یافت. از سوی دیگر اعلام شد زلزله موجبات خسارت53 هزار واحد مسکونی شد که از این رقم 28 هزار واحد به ساخت دوباره نیاز دارد. تعداد روستاهایی که به طور کامل تخریب شد نیز به 22 هزار آبادی می‌رسد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۶۳۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه مجلس دوازدهم خارج از باندها و جناح‌های سیاسی است

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«حسنعلی اخلاقی امیری» از حوزه انتخابیه مشهد و کلات به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

*در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

به نظر من مجلس شورای اسلامی به سمت گرایش‌های مستقل پیش می‌رود و از جناح‌های سیاسی کم کم فاصله می‌گیرد؛ در دوره دوازدهم احساس می‌کنم هر چند لیست‌های متعدد توانستند رأی مردم را به دست بیاورند اما برآیند مجلس دوازدهم به نظر من، نگاه خارج از باندها و جناح‌های سیاسی است.

*مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

در مجلس آینده به نظر من برای رفع مشکلات متعدد در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی، نیازمند به باور مردم هستیم؛ نماینده باید به ظرفیت و توانمندی مردم در قانون گذاری باور داشته باشد. اینکه رهبر انقلاب در شعار سال می‌فرمایند جهش تولید با مشارکت مردم، یعنی مردم در همه عرصه‌ها اگر خود ورود کنند مشکلات را برطرف خواهند کرد، مجلس شورای اسلامی به عنوان عصاره ملت، باید زمینه مشارکت مردم را در زمینه‌های مختلف ایجاد کند.

*اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

اولویت من کمیسیون فرهنگی با شعار محوریت فرهنگ در همه عرصه‌ها، کمیسیون اجتماعی با شعار تقویت نهاد خانواده پیشران رفع آسیب‌های اجتماعی و کمیسیون آموزش با شعار اهمیت و جایگاه والای آموزش پرورش و آموزش عالی است.

*مهمترین چالش استان خود را چه می‌دانید و برای حل آنچه راه‌کاری دارید؟

استان در حوزه زیر ساخت‌ها و بودجه عمرانی ضعف شدیدی دارد که باید جبران شود؛ ظرفیت خراسان در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، معدن و گردشگری بسیار بالاست که متأسفانه نگاه جامع ملی به این ظرفیت‌ها نشده است، اگر چنین نگاهی را نماینده مجلس بتواند در بین مدیران با وجود آورد به نظرم استان می‌تواند جهش در رشد و ارتقا و ثروت آفرینی پیدا کند.

کد خبر 6080723

دیگر خبرها

  • محسن رضایی از جلسات با گروه‌های سیاسی دنبال چه هدفی است؟
  • جلسات محسن رضایی با احزاب و جریان‌های انقلاب
  • یادداشت| امام صادق(ع) و نگاه ویژه به شهر مقدس قم
  • لزوم مبارزه با بیماری زنگ زرد را در مزارع گندم و جو
  • پرداخت ۱۴۵ میلیارد وام اشتغالزایی توسط بسیج سازندگی
  • کارگران در خط مقدم جبهه اقتصادی قرار دارند
  • رفع مشکلات مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی تکلیف مدیران است
  • مجلس دوازدهم به وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی رسیدگی کند
  • نگاه مجلس دوازدهم خارج از باندها و جناح‌های سیاسی است
  • آخرین نهاد مسئول استیفای حقوق مردم دیوان عدالت اداری است