Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساخت و سازهای غیر مجاز پدیده ای ایست که کنترل و تغییر آن به وضع مطلوب قطعاً یکی از بایسته های اصلی آمادگی برای بحران های شهری است، حال با این وجود در شهری که ۱۷ هزار پرونده تخلف ساختمانی وجود دارد چطور امکان مدیریت بحران خواهد بود؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «تیتریک»، وقوع موجی از زلزله در کشور و روز ملی ایمنی در برابر زلزله ما را بر آن داشت که درباره وضعیت استان البرز و آمادگی لازم مواجه با پدیده‌های این چنینی اندکی تامل و بررسی کنیم، موضوعات مختلفی در این حوزه مطرح است اما بدون تردید یکی از مهمترین آنها ساخت و سازهای غیرمجاز در حوزه شهری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضرورت پیگیری تخلفات ساختمانی برای شرایط بحران

در کلانشهر کرج و شهرهایی مانند فردیس، هشتگرد و نظرآباد نوع مدیریت بحران و فرمول متناسب با شرایط اضطراری بسیار متفاوت از دیگر نقاط کشور است، وسعت بسیار زیاد، جمعیت، تراکم در نقاط مرکزی، عدم وجود ساختارهای ارتباطی، عدم استحکام ساختمان ها و... مواردی است مواجه با بحران را در شهرهای بزرگ دشوار می کند.

ساخت و سازهای غیر مجاز پدیده ای ایست که در بازه های زمانی ده ساله و بیست ساله ایجاد شده و کنترل و تغییر آن به وضع مطلوب قطعاً یکی از بایسته های اصلی آمادگی برای بحران های شهری است، تخلفات ساختمانی در حوزه شهر کرج آنقدر بزرگ و زیاد است که تقریباً همه مردم به نوعی با آن مواجه هستند.

حمید ابوالحسنی عضو سابق شورای شهر کرج در اظهار نظری گفته بود "در مجموعه شهرداری ۱۷ هزار پرونده تخلف ساختمانی در جریان است"، وجود 17 هزار ساخت و ساز غیرمجاز در شهر کرج آنقدر چشم گیر و بزرگ است که هر انسان عاقلی را مطمئن می کند که یک جایی از کار مشکل اساسی دارد؛ به راستی چرا نهادهای نظارتی برخوردی با این تعداد پرونده نمی کنند؟ مجموعه تخلفات شهرداری و پلیس های ساختمانی که تعداد قابل توجهی از نیروها را نیر در خدمت دارند چرا کارکردی برای مقابله با تخلفات ندارند؟

 

اختلاف بین طرح تفصیلی با واقعیت جامعه عامل اصلی 17 هزار پرونده تخلف ساختمای در کرج

 

باید اعتراف کرد که مشکل بسیار اساسی تر از این موارد است، طبق قانون و آیین نامه شهرداری ساخت و سازی در حوزه شهری باید بر اساس طرح تفصیلی صورت گیرد، یک شکاف بسیار بزرگ بین طرح تفصیلی موجود در شهرداری و بازار و شرایط اجرای پروژه های عمرانی واقعی جامعه، باعث شکل‌گیری تعداد بسیار زیادی از تخلفات ساختمانی شده است.

یکی از کارشناسان با سابقه حوزه مسکن در این خصوص گفت: در شهر کرج هیچ ساختمانی بدون تخلف ساخته نمی شود، چرا که اساساً طرح تفصیلی موجود در شهرداری قابلیت اجرایی ندارد.

رضا دهقان با تاکید بر این نکته که تنها انگیزه پیمانکاران غیر دولتی صرفه اقتصادی است، افزود: هیچ پیمانکاری سازنده‌ای بدون وجود سود قابل توجه اقدام به ساخت نمی کند، و طرح تفصیلی که در شهرداری تنظیم شده و مبنای کار است نمی تواند انگیزه لازم برای ساخت و ساز را ایجاد کند.

وقتی طرح تفصیلی برنامه ریزی شده با واقعیت جامعه مطابقت نداشته و صرفاً مبتنی به یک سری آیین نامه ها و گزاره های فنی است، در عمل هم اجرا نشده و وقتی در مورد ساختمان سازی حتی یک مورد هم این طرح مبنای عمل نشده است، باید گفت که در قسمت های دیگر هم فایده ای برای شهر نخواهد داشت.

این مسئله باعث شده تا نظریه شکل بگیرد که طرح تفصیلی طوری طراحی شده که از اساس تخلف خیز و خود عامل ایجاد تخلف است، به این معنی که در هیچ شرایطی نمی توان طرح تفصیلی را در عمل اجرا کرد و نه از لحاظ اجرایی عاقلانه است و نه از لحاظ منطق بازار صرفه اقتصادی دارد، به راستی چرا باید یک سازنده و پیمانکار حوزه مسکن پروژه‌ای را اجرا کند که توجیه مالی و اقتصادی ندارد؟ و حتماً می شود ادعا کرد که اجرای یک پروژه بر اساس طرح تفصیلی به هیچ وجه امروز با توجه به بازار سود اقتصادی ندارد.

پس بر این اساس پیمانکاران برای اینکه به سود مطلوب خود دست یابند عموماً توجهی به طرح تفصیلی نکرده و بر اساس قاعده بازار و توقع مصرف‌کنندگان اقدام به ساخت می کند، این شکاف بین اتفاقی که در عمل می‌افتد و طرح تفصیلی سالهاست که باعث ایجاد درآمد برای شهرداری شده است.

 

80 درصد درآمد شهرداری کرج از حوزه ساخت و ساز/ شهرداری کرج تمایلی برای جلوگیری از تخلفات ساختمانی ندارد

 

شهرداری ها از تخلفات ساختمانی جریمه‌ای قابل توجهی اخذ می‌کنند، در شهر تهران ۷۰ درصد درآمدهای شهرداری وابسته به ساخت و ساز است که این آمار در شهر کرج به بیش از ۸۰ درصد خواهد رسید، درآمدهایی که بخشی از آن مبتنی بر عوارض ساخت و ساز و قسمت قابل توجهی از آن جرائم تخلفات ساختمانی می باشد، موضوع وقتی به شدت بحرانی می شود که درآمدهای حاصل از عوارض دریافتی بسیار کمتر از مبالغ مربوط به جرائم و تخلفات خواهد بود.

در چنین شرایطی وقتی شهرداری وابستگی مالی به موضوع ساخت و ساز و تخلفات دارد، قاعدتاً تمایلی برای حذف آن و جلوگیری از تخلف نخواهد داشت و اینجاست که بزرگترین مشکل یعنی وابستگی درآمدهای شهرداری به ساخت و ساز به وجود می آید، این موضوع در بلند مدت ما را به شرایط کنونی 17هزار پرونده جاری تخلفات رسانده است.

عدم وجود درآمدهای پایدار برای شهرداری و سهل الوصول بودن اخذ درآمدهای حاصل از ساخت و ساز اولاً شهرداری های ما را تنبل کرده و دیگر تلاشی برای ایجاد درآمدهای جایگزین و پایدار نمی کنند و از سوی دیگر اراده شهرداری برای برخورد قاطعانه با تخلفات ساختمانی را از بین برده است.

 

شهر کرج آماده مواجه با بحران نیست

کشور ما تا کنون در کلان شهرهای خود تجربه زلزله مخرب را نداشته است، موضوعی که به علت پیچیدگی و شرایط خاص بسیار متفاوت تر از مناطقی مانند شهرهای کوچک و روستاها است؛ بحران حاصله در زلزله شهرهای بزرگ آن قدر وسیح خواهد بود که نباید به این راحتی از کنار آن گذشت.

در مورد استان البرز نکته ای در روز ملی ایمنی در برابر زلزله باید روی آن تاکید کرد این است که در شهری که ۱۷ هزار پرونده تخلف ساختمانی وجود دارد چطور امکان مدیریت بحران خواهد بود؟ جدای از دیگر گزینه های آمادگی برای بحران، این نوع شهرسازی خود وضعیت اضطراری را رغم خواهد زد که مسئولین و کارشناسان باید هرچه سریع تر علاج آن را پیدا کنند.

 

هادی امامی- تیتریک

 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۶۳۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قانونی با خاطیان فوت کارگر شهرداری تهران

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، احمد صادقی در دویست و سی و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: بارش های نیمه شب جمعه و صبح ۱۵ اردیبهشت ماه در شهرداری منطقه ۱۵ به آدرس بزرگراه بعثت نرسیده به میدان بسیج سبب شد یکی از منهولهای موجود در مسیر به واسطه  شدت بارش و حجم زیاد آب های بالادستی و نیز عدم کشش شبکه جمع آوری آب های سطحی دچار انسداد و گرفتگی شود.

وی ادامه داد: این امر سبب می شود عوامل اجرایی و مدیران خدمات شهری به محل اعزام  شوند و کارگران اداره مسیل های منطقه جهت رفع گرفتگی داخل منهول فاضلاب شوند؛ اما  به طور ناگهانی، فشار آب سبب افتادن یکی از کارگران به داخل شبکه می شود و متأسفانه این فرد تا به امروز پیدا نشده، علی رغم اینکه آتش نشانی زحمات زیادی برای جستجو و پیدا کردن این فرد انجام داده است. 

احمد صادقی ادامه داد: من تشکر می کنم از زحمات مجموعه خدمات شهری در این چند روز ولی این زحمات سبب نمی شود که موارد و ضوابط ایمنی رعایت نشود. لایروبی مسیل ها به عنوان چک لیست عملیات به مناطق طی سال های قبل ابلاغ شده و اسناد لازم  به عنوان دستور العمل استقرار و نظام نگاهداشت مدیریت «اچ اس ای» در هر منطقه موجود است که با بررسی های به عمل آمده مشخص شده در این منطقه نیز این دستورالعمل موجود بوده است. از طرفی عدم انجام عملیات در حین بارندگی به دلیل شرایط نامساعد  اعم از  دبی بالای آب و عدم اطلاع از خطراتی که  در این شرایط وجود دارد از توصیه هایی است که در حوزه خدمات شهری باید مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه در حادثه منطقه ۱۵ این مورد رعایت نشده است. 

صادقی تاکید کرد: ذکر دو نکته در این حادثه حایز اهمیت است که امیدوارم مجموعه مدیریت شهری به آن توجه داشته باشد؛ نخست آنکه ساختار اچی اس ای در شهرداری تهران نیازمند تقویت است و یک شهر با جمعیتی بیش از  ۱۰ میلیون نفر صرفا با چند کارشناس در منطقه امکان نظارت بر سیستم ایمنی شهر را ندارد. لذا بایستی این سیستم تقویت و اگر بخش خصوصی صلاحیت دار باید در این بخش استفاده بشود. 

وی ادامه داد: نکته دوم که خیلی مهم است؛ موضوع بررسی عدم رعایت دستور العمل استقرار و نگهداشت نظام مدیریت اچ اس ای در  منطقه مذکور است که  در صورت رعایت نکردن این نظامات به طور حتم می بایست با  خاطیان چه عوامل پیمانکاران و چه مدیران برخورد قانونی صورت گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصویب مطالعات طرح ویژه تفصیلی بافت تاریخی شهر ارومیه
  • اجرای طرح برخورد با خودرو‌های شوتی در مراغه
  • ساخت مسکن‌های «استطاعت پذیر» در تهران به کجا رسید؟
  • تکلیف‌نامه شهرداری تهران برای پارک‌های پایتخت چه می‌گوید؟
  • اراده کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شیراز برای رفع فقر
  • مرگ تلخ کارگر شهرداری بر اثر تصادف
  • معلم «انسان ســـاز» است/ ترسیم مثلث «عشق، ایمان و اراده»
  • شناسایی و برخورد با ۵۶۲۷ مورد تجاوز به حریم راه‌های مازندران
  • برخورد قانونی با خاطیان فوت کارگر شهرداری تهران
  • واقعی‌کردن بهای خدمات ساخت‌وساز در کرج آثار مثبتی داشت