Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: زلزله از جمله مسایلی است که رعایت استانداردهای جهانی ساخت و ساز و شهرسازی، فرهنگ‌سازی و آموزش همگانی می‌تواند به طور چشمگیری از مخاطرات و پیامدهای ویرانگر آن بکاهد.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام روابط عمومی معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، دکتر سیدمحمدهادی ایازی در پیامی به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، آورده است: «چگونگی مواجهه جوامع انسانی با آثار و بلایای طبیعی، نقشی تعیین‌کننده در کاهش یا افزایش اثرات ویرانگر آن‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مساله را به خوبی در مقایسه‌ای گذرا میان ویرانی‌ها، مرگ و میر و پیامدهای خواسته و ناخواسته زلزله در کشور ما با بسیاری از کشورهای زلزله‌خیز جهان می‌توان دید.

بر پایه پژوهش‌ها و آمارهای جهانی و مشاهدات ملی، حداکثر ۲۵ درصد سلامت مردم تحت تولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد و ۷۵ درصد باقی‌مانده شامل مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت می‌شوند که نیازمند همکاری و هماهنگی میان‌بخشی و برون‌بخشی و پذیرش مسوولیت از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مسوول در هر زمینه است. در حقیقت بخش عظیمی از بار نظام سلامت به دلیل کمبود و کاستی‌های بخش‌های دیگر جامعه به آن تحمیل می‌شود؛ مانند آلودگی‌های زیست‌محیطی و در راس آن‌ها آلودگی هوا و ریزگردها، حوادث و پیش‌آمدهای جاده‌ای و مرگ و میر و معلولیت‌های مترتب بر آن‌ها که بیشتر ناشی از رعایت نکردن ایمنی و استانداردهای لازم در راه‌سازی و تولید خودروها تا عدم آموزش و فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه است. این‌ها و بسیاری از مسایل دیگر شامل همان کمبود و کاستی‌هایی است که اثرات سنگین آن گریبان‌گیر نظام سلامت شده‌اند و هزینه‌های زیادی را بر آن و جامعه تحمیل کرده‌اند.

زلزله نیز از جمله مسایلی است که رعایت استانداردهای جهانی ساخت و ساز و شهرسازی، فرهنگ‌سازی و آموزش همگانی می‌تواند به طور چشمگیری از مخاطرات و پیامدهای ویرانگر آن -که البته افسردگی و بیماری‌های روانی و مسایل و مشکلات اجتماعی پس از روزهای بحران به مراتب سخت‌تر و بدتر است- بکاهد و آن را نزدیک به صفر برساند. کشور ما از جمله کشورهایی است که در پهنه گسترده خود با گسل‌های پرشمار و بزرگی در گوشه گوشه خود مواجه است و در همین سده اخیر زلزله‌های ویرانگر و بزرگی چون لار، طبس، بویین‌زهرا، رودبار و منجیل، بم، اهر و ورزقان را از سر گذرانده. در همین دو دهه ۸۰ و ۹۰ خورشیدی این تفاوت به خوبی میان زلزله بم و آثار آن تا زلزله امسال کرمانشاه و زمین‌لرزه‌های ریز و درشت جاری کرمان به خوبی قابل مشاهده و لمس است.

نوع برخورد، ایمن‌سازی و آمادگی در برابر هر کدام، موجب تفاوتی فاحش در میزان اثرات مخرب و مرگ و میر ناشی از هر کدام شده است.

امیدواریم امروز که روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامیده شده است، بویژه در این ایام پرزلزله، تلنگر و آغازگاهی باشد برای پذیرش مسوولیت از سوی دستگاه‌ها و اجتماع در راستای ایمن‌تر شدن و کاهش اثرات بلایا.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۶۶۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی

  به گزارش ­خبرگزاری صدا و سیما؛ ­دکتر رادمنش با بیان اینکه در مکتب طب سنتی ایران چیدمان تغذیه بر اساس فصل، سن، محل زندگی و مزاج اشخاص متفاوت است، اما یکسری تدابیر عمومی نیز وجود دارد که رعایت آنها به حفظ سلامت همه افراد­ کمک می‌کند؛ تاکید کرد: پرهیز از پرخوری و درهم خوری یکی از اصول مهم تغذیه به شمار می‌آید، زیرا رعایت نکردن آن موجب تداخل و اختلال در هضم و ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود. دکتر رادمنش همچنین داشتن نظم در ساعات غذا خوردن را یکی از مهمترین آداب تغذیه صحیح دانست و بر ایجاد فاصله کافی بین وعده شام و خوابیدن تاکید کرد. وی افزود: طب ایرانی، طب کلی نگر است و پزشکان متخصص طب ایرانی بر اساس شرایط هر فرد، دستورهای خاصی را به وی ارائه می‌دهند. در طب ایرانی پیشگیری از بیماری با رعایت اصول ششگانه حفظ سلامتی جز قوانین بنیادین می‌باشد. این اصول عبارتند از آب و هوا، تغذیه، حرکات بدنی، خواب و بیداری، نگهداری مواد لازم و دفع مواد زاید و حالات روحی و روانی که در این میان ورزش و تغذیه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. این پزشک و متخصص طب ایرانی ادامه داد: ورزش اصولی، عامل مهمی برای حفظ سلامتی به شمار می‌رود و برای آن فواید زیادی ذکر شده است. به نظر برخی از حکما، چون ابن سینا، عامل ورزش در حفظ سلامتی، بر همه عوامل حتی تغذیه، تقدم دارد و برای اینکه از فعالیت‌های بدنی بیشترین فایده نصیب افراد شود، ورزش‌های متناسب با هر فرد پیشنهاد شده است. وی افزود: فعالیت بدنی منظم و متناسب با سن و شرایط جسمانی، فواید بی‌شماری برای سلامت جسم و روان دارد. تشویق اعضای خانواده به انجام فعالیت‌های ورزشی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و ورزش‌های گروهی، متناسب با شرایط افراد خانواده می‌تواند روحیه نشاط و شادابی را در خانه حاکم کند. ­ وی در پایان گفت: با همدلی و همکاری خانواده‌ها، رسانه‌ها، سازمان‌های دولتی و غیردولتی می‌توانیم با ترویج فرهنگ غذای سالم و ورزش همگانی و متناسب بر پایه آموزه‌های طب ایرانی، جامعه‌ای سالم و پویا برای نسل‌های آینده بسازیم. هفته سلامت فرصتی مغتنم برای آغاز این حرکت ارزشمند است.

دیگر خبرها

  • توسعه ورزش های همگانی با اجرای برنامه آزاد سازی اماکن ورزشی
  • ضرورت تشکیل قرارگاه آموزش ایمنی شغل
  • پرداختی بیمه‌ها به داروخانه‌ها شفاف‌سازی شود
  • حضور چشمگیر نیروهای هلال احمر در کاهش آلام سیل زدگان / امدادرسانی به بیش از ۵۷ هزار نفر
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • تمدید اعتبار  سیستمی پوشش بیمه ای بیمه شدگان روستایی و سلامت همگانی ایرانیان 5 دهک اول درآمدی
  • کیفیت هوای امروز شیراز در وضعیت قابل قبول
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی