Web Analytics Made Easy - Statcounter

پای ارتفاعات "باباموسی" به‌عنوان یکی از مناظر بکر طبیعی شهر بجنورد٬ این روزها به محلی برای انباشت و دفن غیراصولی زباله‌های این شهر تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد٬ انباشت و دفن زباله‌های شهر بجنورد٬ مرکز استان خراسان شمالی که جمیعتی بالغ بر 200 هزارنفر دارد٬ در پای ارتفاعات باباموسی٬ به‌عنوان یکی از مناظر بکر طبیعی این شهر٬ به مشکلی برای محیط زیست استان خراسان شمالی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید گاز سمی و سرطان زا در بیخ گوش شهر

هم‌اکنون منطقه وسیعی از زمین‌های کوهپایه‌ای اطراف ارتفاعات باباموسی که از جنوب به شهرک بزرگ علی‌آباد و شهرک گلستان بجنورد مشرف است٬ به دفع زباله‌ها اختصاص یافته و بنا بر اظهارات ساکنان این شهرک‌ها٬ در ایام مختلف سال٬ بوی تعفن ناشی از این انباشت زباله‌ها٬ در این مناطق احساس می‌شود.

به گفته کارشناسان بهداشتی٬ دود ناشی از سوختن تدریجی این زباله‌ها٬ گاز خطرناک «دی اکسین» را تولید می‌کند که بسیار سمی و سرطان‌زا بوده و برای سلامت افراد حاشیه این مناطق٬ خطرناک است. از انواع زباله‌های تر و خشک و عفونی تا نخاله‌های ساختمانی٬ در این محل و حتی مسیر‌های منتهی به آن پیدا می‌شود و گویا هیچ کس مسئولیتی بر روند تخلیه این زباله‌ها نیز ندارد.

مسئولان شهری بجنورد معتقدند نبود کارخانه تفکیک زباله در این شهر و جانمایی اشتباه کارخانه کمپوست٬ باعث تعطیلی فرایند جداسازی زباله و دفع اصولی آن شده و تا جایگزینی مجدد کارخانه‌ای برای این منظور٬ چاره‌ای جز دفع زباله‌ها در این منطقه را ندارند.

کارخانه کمپوست باید هرچه سریع‌تر جانمایی شود

جمشید گریوانی، نائب رییس شورای اسلامی شهر بجنورد در جلسه اخیر این شورا با انتقاد از وضعیت دفع زباله‌ها در این منطقه٬ اظهارداشت: مطالبات مردم حق الناس است و امیدواریم مسئولان به آن عمل کنند.

وی در رابطه با بحث پسماندها و کمپوست افزود:کارخانه‌ای در حاشیه بجنورد در رابطه با این موضوع احداث شد که به دلیل عدم مدیریت و مشکلات امنیتی و جانمایی نامناسب٬ به مشکل خورد و الان تعطیل است و درخواست ما این است که مسئولان ذی‌ربط رسیدگی کنند.

شهرداری در این زمینه مسئولیتی ندارد

شهردار بجنورد در پاسخ به این انتقاد با رفع تکلیف از مجموعه شهرداری٬ معتقد است: بحث مدیریت پسماندها و کمپوست‌ها برعهده استانداری است و شهرداری مسئولیتی راجع به این قضیه ندارد.

مدیر سازمان پسماند شهرداری بجنورد نیز در پاسخ به سوال ما مبنی بر اینکه این زباله‌ها با مسئولیت چه مجموعه‌ای در این مکان جمع‌آوری می‌شود٬ تاکید کرد: این‌ها انباشت زباله‌های شهرداری منطقه یک بجنورد است و باید در این زمینه آن‌ها پاسخ‌گو باشند.

زنگ خطر اجتماعی زباله‌گردها

در کنار مشکلات بهداشتی٬ موضوع جمع شدن عده‌ای از حاشیه‌نشینان شهر بجنورد در این منطقه٬ برای جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی و فروش آن در بازار٬ به شغلی کاذب تبدیل شده و می‌رود تا معضل اجتماعی بزرگی را در نزدیک‌تیرن نقطه به مرکز استان خراسان شمالی ایجاد کند.

معاون سابق خدمات شهری شهرداری بجنورد در این زمینه معتقد است: حضور زباله گردها درنبود مشارکت شهروندان برای تفکیک زباله‌ها، شغل سودآوری برای افرادی است که برای نظافت و سلامت شهر و شهروند اهمیتی قائل نیستند.

تاکنون واکنشی نیز از سوی مسئولان بهداشتی شهر بجنورد در این زمینه صورت نگرفته و به نظر می‌رسد انباشت غیر بهداشتی زباله‌ها در چند قدمی ساکنان شهر٬ برای هیچ مسئولی هنوز به یک موضوع خطرناک تبدیل نشده است.

در ادامه فیلمی را که یکی از مخاطبان تسنیم برای ما ارسال کرده٬ می‌بینید.

انتهای پیام/

 

R7719/P1494/S6,55/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۶۸۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت یک جامعه در گرو سلامت یک شهر

شهردار شهرکرد گفت: شهروندان، سرمایه‌های اجتماعی یک شهر محصوب می‌شوند و سلامت یک جامعه از سلامت تک تک شهروندان یک شهر به وجود آمده است.

محمدحسین واحدیان در گفت‌وگو یا خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی جمع‌آوری پسماندها به صورت چهره به چهره دلیلی برای داشتن شهری با شهروندان آگاه است و آگاه‌سازی در راستای سلامت، تأثیر به‌سزایی می‌تواند در ارتقای سلامت جامعه داشته باشد و شهرداری شهرکرد تلاش می‌کند تا با همکاری شهروندان، شهری بدون مخاطرات زیست‌محیطی به وجود آورد.

وی افزود: شهروندان، سرمایه‌های اجتماعی یک شهر محسوب می‌شوند و سلامت یک جامعه از سلامت تک‌تک شهروندان یک شهر به وجود آمده است.

شهردار شهرکرد ادامه داد: شهرداری شهرکرد به مناسبت هفته بهداشت بر مساله بهداشت محیطی، تمرکز ویژه‌ای دارد و جمع‌آوری زباله‌ها و پاکیزگی شهر، بیشتر از گذشته به سلامت جامعه می‌تواند کمک کند.

واحدیان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دانش‌آموزان، آینده‌سازان کشور هستند با همکاری اداره کل آموزش‌وپرورش استان، ویژه برنامه آموزش جمع‌آوری پسماند و تفکیک زباله را در مدارس سراسر استان برگزار خواهد شد.

کد خبر 747251

دیگر خبرها

  • مشارکت پنج هزار خانواده اصفهانی در طرح تبدیل زباله میوه و سبزی به خشکاله
  • پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد
  • پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک
  • زباله و بلای خانمان‌سوزی که بر سر آدمی می‌آورد
  • زباله و بلای خانمان‌سوزی بر سر آدمی می‌آورد
  • پویش بزمان زیبا با طبیعت بدون زباله اجرا شد
  • دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز تکمیل شود
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست
  • پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش»
  • سلامت یک جامعه در گرو سلامت یک شهر